تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

راه‌هایی برای داشتن کودکی مستقل

هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید بچه‌دار شوید باید به جز مسائل مادی و خورد و خوراک به تربیت‌کردن و او و راه و روشی که قرار است برای بهترزندگی‌کردن به او یاد بدهید به خوبی و ژرف بیندیشید.

راه‌هایی برای داشتن کودکی مستقل

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: هنگامی‌که تصمیم می‌گیرید بچه‌دار شوید باید به جز مسائل مادی و خورد و خوراک به تربیت‌کردن و او و راه و روشی که قرار است برای بهترزندگی‌کردن به او یاد بدهید به خوبی و ژرف بیندیشید.

بچه‌دارشدن شاید آسان باشد، اما تربیت‌کردن او کار چندان آسانی نیست و به نظر می‌رسد پدر و مادر نخست باید روی رفتار‌های خود بیندیشند و کار کنند و یا عبارتی نخست خود را تربیت کنند تا بتوانند فرزندی با رفتار و شیوه تربیتی مناسب به جامعه تحویل دهند.
همه افراد به هنگام زاده‌شدن چیزی نمی‌دانند و هیچ نیاموخته‌اند و این پدر و مادر هستند که باید هر آن‌چه فکر می‌کنند درست است و باید به او برای فرد بهتری بودن در جامعه بیاموزند.

یکی از مسائل مهمی که کودک باید بیاموزد این است که مستقل باشد. کودکی که برای هر کاری به پدر و مادرش نیاز داشته باشد و به آن‌ها وابسته و متکی باشد در آینده هرگز نمی‌تواند فرد مستقلی باشد و دچار مشکلات زیادی می‌شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که پدر و مادر باید انجام دهند این است که فرزندشان را مستقل بار بیاورند.

کودکان وابسته

کودکان وابسته کودکانی‌اند که برای هر کاری حتی احساسی که دارند به دیگران وابسته و نیاز دارند. این‌که کودک شما وابسته یا مستقل است دقیقا بستگی به نوع رفتار و تربیت شما به‌عنوان پدر و مادر دارد. برخی از والدین می‌خواهند این وابستگی را پرورش دهند چراکه دوست دارند هماره قدرت در دستان خودشان باشد غافل از این‌که در آینده ناچار به انجام کار‌هایی می‌شوند که درقبال آن‌ها هیچ مسئولیتی ندارند.

این‌گونه پدر و مادر‌هایی که وابستگی را در فرزندشان پرورش می‌دهند می‌خواهند روی آن‌ها کنترلی همه سویه داشته باشند و از چشم و اطاعت بی‌چون و چرای فرزند خود بهره‌مند شوند

کودکان مشروط می‌توانند به روش‌های زیر شناخته شوند:

وابسته به دیگران برای انجام و رسیدن به کارهایشان

برای شادی شان به دیگران وابسته‌اند، زیرا هیچ مالکیت زندگی و مسئولیت کوچک برای افکار، عواطف و اعمال خود ندارند

تقویت شده با جایزه‌های نامناسب، بدون محدودیت و بدون در نظر گرفتن رفتارشان

تصمیم گیرندگان ضعیف هستند، به این دلیل که پد و مادرشان این باور را دارند که آن‌ها همیشه می‌دانند که چه چیزی بهتر است و بدون جلب خواسته‌های فرزندانشان تصمیم گیری می‌کنند.

کودکان مستقل

کودکان مستقل

کودکان مستقل در چندین روش ضروری با کودکان مشروط متفاوتند. اگر فرزندتان مستقل است درواقع نتیجه رفتار شما و همسرتان است شما به آن‌ها این باور را داده‌اید که شایسته برای انجام کارهایشانند ضمن این‌که می‌توانند از خود مراقبت کنند.

شما به‌عنوان پدر و مادر همیشه در کنار آن‌ها و در نقش راهنما بوده‌اید نه این‌که خود کار‌ها را برعهده بگیرید و فرزندتان نظاره‌گر ماجرا. کودکی مستقل است که خود کارهایش را انجام دهد، اما از حمایت همه سویه پدر و مادر خود بهره‌مند باشد. شما به کودکان خود آزادی را داده اید تا زندگی را به طور کامل تجربه کنند و درس‌های مهم بسیاری را یاد بگیرند.

کودکان مستقل را می‌توان به روش‌های زیر شناخت:

انگیزه دارند، زیرا اجازه دارند دلایل خودشان را پیدا کنند

فرصت و راهنمایی برای کشف فعالیت‌های مربوط به خود را دارند

پدر و مادرشان از پاداش‌ها و هدیه‌های بیرونی کم استفاده می‌کنند

همکاری خوبی با پدر و مادرشان دارند و این همکاری بیش‌از یک رابطه کنترل‌شده میان آن‌هاست. این چنین پدر و مادری دیدگاه و باور‌های فرزندشان را ارج می‌نهند و به آن اهمیت می‌دهند.

تصمیم‌گیرندگان خوبی هستند، چون همواره توانسته‌اند گزینه‌های گوناگون را درنظر بگیرند و با حمایت و کمک پدر و مادر خود تصمیم بگیرند.

چگونه کودکمان را مستقل بار بیاوریم؟

تنظیم یک روال عادی

شما باید برای زندگی کودک خود یک روال عادی، اما منظم ترتیب دهید. این‌گونه کودک را از سردرگمی نجات می‌دهید. تنظیم یک روال عادی سبب می‌شود کودک بتواند کار‌های خود را بهتر انجام دهد. هنگامی‌که کودک توانست کارهایش را به‌خوبی انجام دهد هنگام آن است که او را با کار‌های تازه و مسئولیت‌های نو آشنا کنید.

اجازه دهید در کار‌های خانه کمک کنید

یکی از کار‌هایی که می‌توانید برای مستقل‌شدن فرزندتان انجام دهید این است که به او اجازه دهید در کار‌های خانه کمک کند. آشنایی با کار‌های خانه در سنین پایین و در کودکی آن‌ها را مسئول‌تر بار می‌آورد ضمن این‌که مدیریت زمان و توان تصمیم‌گیری را به شکل غیرمستقیم به آن‌ها آموزش می‌دهد.

در خانه کاری را کلا به کودک بسپارید کار‌هایی که مسئولیت آن برعهده او باشد برای نمونه آوردن و بردن سس‌هایی که جای پلاستیکی دارند یا مرتب‌کردن کوسن‌های مبل و مرتب‌کردن تختش.


بیشتر بخوانید:  کودکانتان را بی‌اجازه نبوسید!


اجازه دهید به خودشان وابسته باشند

اگر هر چیزی که کودک می‌خواهد در دسترس و برایش فراهم باشد از او چیزی جز یک انسان وابسته نمی‌سازد. اجازه دهید فرزندتان برای چیزی که می‌خواهد تلاش کند و هر چه می‌خواهد را به زحمت به دست آورد.

بگذارید مستقل بازی کند

تلاش کنید همواره در کنار و در دسترس فرزندتان نباشید تا مدام شما را ببیند و از شما بخواهد در هر کاری او را همراهی کنید. برای کودکان اهمیت زیادی دارد تا وقتشان را به مستقل‌شدن اختصاص دهند. کار‌هایی که کودکان به تنهایی و به صورت مستقل انجام می‌دهند می‌تواند سبب بالابردن توان نوآوری و خلاقیت و حل مسئله در آن‌ها شود.

تربیت کودک

قوانین را به کودکان بیاموزید

به گزارش رویداد۲۴ برای فرزند خود قوانینی تعیین کنید به هیچ‌روی زیر آن نزنید. برای نمونه اگر به فرزندتان گفته‌اید که اجازه ندارد مدام پای تلویزیون باشد و یا دست به موبایل بزند روی حرفتان بمانید و به او گوش‌زد کنید که این قانون خانه شماست. برای او در هر کاری ساعت و زمان معین تعیین کنید. برای نمونه کودک می‌تواند در درازای روز یک ساعت از وقت خود را صرف دیدن تلویزیون کند.

اجازه دهید تا اشتباه کنند

کودک شما ممکن است مرتکب اشتباه شود و این اجتناب‌ناپذیر است! همه ما اشتباه می‌کنیم. اما چیزی که اهمیت دارد چگونگی رویارویی و برخورد با آن است. شما به‌عنوان پدر و مادر باید به توانایی‌های فرزندتان ایمان داشته باشید و این حس را به او هم منتقل کنید و همواره به آن‌ها بگویید برای توانایی‌ها و تلاشش به او افتخار می‌کنید و می‌بالید.

کودک مستقل که هیچ، تمامی آدم‌ها نیاز دارند اشتباه کنند تا بتوانند تجربه کسب کرده و رشد کنند. پس برای اشتباهاتی که انجام می‌دهند، آن‌ها را سرزنش نکنید و صدای خود را بالا نبرید و به جای آن روش درست انجام آن کار را به آن‌ها یاد دهید و یادآور شوید که می‌تواند از پس هرکاری بربیاید.

این‌که کودکان از اشتباه کردن نترسند، گام بزرگی برای مستقل شدن و تجربه‌های تازه در زندگیست. هنگامی‌که کودک بتواند تجربه کند و از عواقب آن هراسی نداشته باشد، اعتماد به نفس بیش‌تری خواهد داشت و کودکی مستقل خواهد شد.

تلاش‌هایشان را ارج نهید

برای تلاش‌های فرزندتان ارج قائل شوید و اجازه دهید او بداند شما تلاش‌هایش را می‌بینید و این موضوع برایتان مهم است. رفتار‌های مناسب آن‌ها را تشویق کنید، چون این کار به تقویت علاقه و اعتمادبه‌نفس آن‌ها کمک می‌کند. هنگامی‌که بچه‌ها را تشویق می‌کنید سبب می‌شود آن‌ها بتوانند به غرایز خود اعتماد کنند و این‌گونه اعتمادبه‌نفسشان بالا می‌رود و متوجه می‌شوند فرد شایسته‌ای هستند.

به فرزند خود آموزش دهید ضمن این‌که یک فرد مستقل است از زندگی‌اش لذت ببرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان