تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

ضرر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شورای رقابت به بورس

مهدی روزبهانی با اشاره به زلزله‌ای که در بورس تهران آمد و باعث خروج حدود ۴ هزار میلیارد تومانی پول حقیقی‌ها طی چند روز اخیر شد، گفت: نامه رئیس سازمان بورس به شورای رقابت و همچنین نامه نسنجیده و بدون هماهنگی شورای رقابت باعث خسارت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به سهامداران بورسی شد.

ضرر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شورای رقابت به بورس

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: بورس تهران که امسال شاهد افت و خیز‌های زیادی است و حال و روز خوبی ندارد، با نامه شورای رقابت به سازمان بورس مبنی بر لغو عرضه خودرو در بازار سرمایه، به خاک سیاه نشست. بزرگ‌ترین خروج پول از بازار سهام طی دو سال اخیر در روز یکشنبه اتفاق افتاد. در این روز سرمایه گذاران حقیقی حدود ۱۹۳۰ میلیارد تومان پول از بورس تهران خارج کردند که رقمی بی سابقه در تاریخ بازار سهام محسوب می‌شود.

روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه نیز بورس حال و روز خوبی نداشت و ۶۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد تا نشان دهد اقدامات یک شبه شورای رقابت چه بر سر بورس تهران آورده است. طی معاملات روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ بیشترین خروج پول حقیقی از گروه خودرو و پس از آن فلزات اساسی بود.

حمایت شورای رقابت از مافیای خودرو

مهدی روزبهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به یکشنبه سیاه بورس به اقتصاد ۲۴ گفت: همه چیز از یک نامه شروع شد؛ نامه شورای رقابت به سازمان بورس مبنی بر اینکه عرضه خودرو‌های دنا، پژو و شاهین در بورس مجاز نیست.

وی با بیان اینکه شورای رقابت با این نامه نسنجیده، آتش به خرمن سهامداران بورسی انداخت، گفت: این ضرر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به سهامداران فقط نتیجه حمایت از لاتاری (قرعه کشی) خودرو بود.

شورای رقابت یا شورای آتش بر سرمایه سهامداران؟

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: این شورای رقابت تاکنون کاری نکرده که به نفع مردم باشد یا مردم بتوانند سودی کسب کنند. نامه شورای رقابت به سازمان بورس مبنی بر اینکه عرضه سه خودرو به بورس کالا لغو شود فقط به نفع دلالان خودرو خواهد بود.

به گفته روزبهانی، اعضای شورای رقابت با اظهارنظر‌های متناقض خود ثابت کرده اند کاری نمی‌کنند که به نفع مردم باشد. شورای رقابت باید اسم خود را به «شورای آتش بر سرمایه سهامداران» یا «شورای انحصار» تغییر دهد.

بیشتربخوانید: درخواست فوری فعالان بورس از رئیسی/ چه کسی جوابگو ضرر سهامداران است؟

خوشحالی شبکه‌های معاند از ریزش شدید بورس تهران

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه طبق قانون ۱۷ توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی، دولت مکلف است کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت گذاری خارج کند، به اقتصاد ۲۴ گفت: شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد.

روزبهانی ادامه داد: البته این موضوع برای تمام کالا‌هایی که برای مدتی در دست رانت خواران بوده و بعد وارد بورس شده اند مانند محصولات پتروشیمی و پالایشی، سیمان و... اتفاق افتاده، ولی اینجا جایی نیست که راه برگشتی داشته باشد، زیرا زمانی که خودرو در بورس کالا عرضه شده دیگر زمان آن نیست که از «راهِ رفته» برگردیم. این کار انجام شده است و این صحبت نسنجیده و خلق الساعه شورای رقابت و در پی آن، ریزش شدید بورس حتی باعث خوشحالی شبکه‌های معاند مانند «ایران اینترنشنال» شد.

تا مشخص شدن تکلیف نهایی عرضه خودرو در بورس از اظهارنظر بیجا بپرهیزید

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، وقتی در هر ثانیه ۴۰ میلیون تومان نقدینگی خلق می‌شود و ۵ سال تقاضای خودرو انباشت شده و واردات خودرو هم نداشتیم، نتیجه اگر جز این باشد موجب تعجب است.

روزبهانی با بیان اینکه آزادسازی واردات خودرو و دست برداشتن از قیمت گذاری دستوری راهکار خروج از این وضعیت است، ادامه داد: نامه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به شورای رقابت و همچنین نامه نسنجیده و بدون هماهنگی شورای رقابت به سازمان بورس باعث خسارت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به سهامداران بورسی شد. لطفا تا مشخص شدن تکلیف نهایی از اظهار نظر بیجا بپرهیزید!

سهامداران چشم انتظار ورود رئیس جمهور به این موضوع

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اظهار تاسف از تصمیمات لحظه‌ای برای بورس به اقتصاد ۲۴ گفت: چند ماه طول کشید که سهامداران بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سود کنند که کل آن توسط این آقایان از بین رفت. در تمام این شرایط جای خالی وکلای حقوقی سهامداران برای احقاق حق آن‌ها در شورای عالی بورس و مجامع قانونی کاملا احساس می‌شود.

روزبهانی خاطرنشان کرد: فعالان بازار سرمایه ضمن حمایت قاطع در برخورد با مافیای خودرو، در تدارک تنظیم یک شکایت رسمی از رئیس شورای رقابت و مطالبه زیان سهامداران هستند و همچنین ۱۱۸ فعال بورسی با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای لغو عرضه خودرو در بورس کالا و ضرر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی به سهامداران خواستار حمایت عملی رئیس جمهور شدند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان