تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

راه های فوری از بین بردن نفخ شکم

. در این مقاله سعی داریم که به راه های درمان نفخ شکم در کمترین زمان بپردازیم.

راه های فوری از بین بردن نفخ شکم

رویداد۲۴ نازنین احمدی: یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی نفخ شکم است. بیشتر افراد در حدود سن 65 سالگی تا اواخر عمر خود از مشکل نفخ شکم رنج می برند. البته برای درمان نیز راه ها  و اقدامات زیادی همچون داروهای شیمیایی و تغییرات رژیم غذایی را جهت بهبودی انتخاب می کنند.

 در این مقاله سعی داریم که به راه های درمان نفخ شکم در کمترین زمان بپردازیم.

علت نفخ شکم

نفخ شکم در اثر بلعیدن هوا و تجزیه نادرست ، غذایی که هضم نشده و در واقع به بیان کلی تر عملکرد نامتعادل ماهیچه‌های‌ دستگاه گوارشی اتفاق می افتد. بلعیدن هوا به درون معده که نتیجه رفتارهای بد غذایی چون تند تند غذا خوردن و جویدن نادرست و کم غذاست  باعث ورود گازهایی به معده و نفخ خواهد شد. البته در بیشتر مواقع رفتارهای بد غذایی از جمله پرخوری، زیاد نوشیدن آب و سبک زندگی نادرست یکی ازعلل مهم نفخ شکم در افراد است.

راهکارهای سریع برای از بین بردن نفخ

الف. راه کار خانگی

بسیاری از درمان هایی که در خانه توسط مواد موجود در خانه و با راه کار های خانگی صورت می پذیرد می تواند نقش به سزایی در درمان مشکلات گوارشی ناشی از نفخ شکم داشته باشد. در ادامه لیستی از چند راهکار خانگی برای درمان این عارضه را در اختیارتان می گذاریم.

  1. پیاده روی

درمان بسیاری از مشکلات از طریق یک پیاده روی چند دقیقه ای در روز و البته مرتب و بر طبق یک ساعت مشخص و دقیق می تواند راه گشای عملیاتی و بسیار مفیدی برای این عارضه باشد. چرا که در اثر پیاده روی حرکت روده ها مرتب می شود و گازهای اضافی موجود در معده خارج می شود و حتی در صورتی که فردی دچار مشکل یبوست شده باشد در اثر پیاده روی سبب خروج راحت گازهای اضافی از روده و معده و آسان شدن خروج مدفوع می شود .پس برای سلامتی خودتان چند دقیقه در روز پیاده روی کنید.

  1. ورزش یوگا

ورزش یوگا نیز از جمله ورزش های مهم و موثر در خروج راحت گاز های اضافی روده و بهبود نفخ بدن می شود. فلسفه این تمرینات این است که در اثر یک سری از انجام حالات عضلات شکم فرد جهت خروج گازهای روده و مدفوع آسان کمک می کند. از جمله حالات یوگا در کاهش نفخ شکم عبارتند از

حالت بچه، کودک خوشحال و چمباتمه اشاره کرد.

  1. قرص‌های نعناع

به گزارش رویداد24 قرص های نعنا یک داروی موثر در کاهش نفخ بدن است نقش نعنا این است که باعث آرام شدن ماهیچه های روده هایی می شود که بسیار تحریک پذیر هستند در واقع قرص های نعنا با نام تجاری (IBS) هستند که در بسیاری مواقع برای رفع سو هاضمه و بهبود خروج گازهای گوارشی از بدن استفاده می شوند لازم به ذکر است که بدانید افرادی که به دلیلی دچار مشکل سوزش سر دل هستند به هیچ عنوان امکان استفاده از این قرص ها را جهت بهبود نفخ بدن ندارند.

  1. قرص‌های ضد نفخ

قرص‌ها و شربت‌های سایمتیکون از جمله داروهایی هستند که در بهبودی نفخ بدن شما موثرند.ممکن است شما در خانه از این نوع قرص‌ها و شربت ها داشته باشید در صورت نیاز می توانید با توجه به دستورات روی دارو و البته مشورت با پزشکان از این نوع داروهای ضد نفخ استفاده کنید.

  1. حمام گرم، دوش گرفتن و تمدد اعصاب

نفخ بدن در بسیاری از مواقع سبب بروز دردهایی در ناحیه شکم می شود که اکثر مبتلایان از این موضوع شکایت می کنند شاید یک راه موثر برای کاهش دردهای شکم استحمام با آب گرم است که سبب تمدد اعصاب ، کاهش استرس های بدنتان و از همه مهم تر عملکرد مناسب و تعادل سازی دستگاه گوارش تان می شود. و همین امر سبب کاهش نفخ می شود.

راه‌های درمان نفخ معده در طب سنتی

متخصصان در طب سنتی یکی از علل نفخ بدن را در اثر سرد بودن مزاج افراد مبتلا می دانند آنها عقیده دارند اگر بتوانید با گیاهان و داروهای موجود مزاج و بدن خود را گرم و البته متعادل کنید این عارضه از بدن شما رخت می بندد .توجه داشته باشید که درمان به روش طب سنتی امروزه یکی از روش های موثر پدر عین حال در دسترس و کم هزینه است که اغلب افراد می توانند از آن بهره ببرند. گیاهان و داروهای موثر درکاهش نفخ بدن در طب اسلامی و سنتی عبارتند از:

  • سیر

یکی دیگر از مواد غذایی که می تواند نفخ شکم را کنترل کند سیر است. سیر با خاصیت معجزه آسایی که دارد از رشد باکتری های کولون جلوگیری می کند نحوه استفاده برای از بین بردن نفخ شکم به این صورت است که چند حبه سیر را در داخل یک ظرف مناسبی له کنید سپس مقداری آب گرم به آن اضافه کنید و آن را داخل آب گرم حل کنید بعد مقداری پودر زنجبیل به آن اضافه کنید و در طول روز از این معجون استفاده کنید تا به معجزه سیر پی بببرید.

  • سیاه دانه

یکی از داروهای گیاهی دیگری که می تواند در درمان نفخ راه گشا باشد سیاه دانه است این دانه های سیاه رنگ با طبع گرم و خشک بهترین ماده برای کنترل نفخ شکم است. برای استفاده هم از روغن آن برای ماساژ می توانید بهره ببرید و هم پودر سیاه دانه را می توانید در غذا میل کنید تا از میزان نفخ شکم تان کاسته شود.

  • زردچوبه

زردچوبه نیز از ادویه های است که خانم ها بسیار در غذا استفاده می کنند. ماده موثری که در کنترل نفخ شکم  کمک می کند زردچوبه حاوی ماده ای بنام کورکومین است و همین ماده از مشکلات گوارشی شما می کاهد و ناراحتی های شکمی شما را کاهش می دهد.

  • آویشن

آویشن دارای خاصیت پاکسازی دستگاه گوارش است و از درد ها و ناراحتی نظیر نفخ. شکن می کاهد بهتر است آویشن را تازه تهیه کنید و آن را به صورت پودری مورد استفاده قرار دهید.

دمنوش های گیاهی ضد نفخ

دمنوش ها از جمله بهترین و پر طرفدار ترین داروهای هستند که در طب سنتی آن را برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله مشکلات گوارشی چون نفخ مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به چند نمونه دمنوشی که ضد نفخ هستند اشاره می کنیم.

  • دمنوش گلپر

دمنوش یا همان جوشانده گلپر از جمله دمنوش هایی است که در درمان فوری نفخ معده موثراست. برای تهیه این دمنوش کافی است همانند چای آن را در داخل مقداری آب جوش بریزید وبه مدت چند دقیقه در حرارت غیر مستقیم دم کنید.

  • دمنوش نعنا

نعنا جزو گیاهان ضد نفخ این و البته کاربرد بسیار وسیعی نیز دارد. این گیاه در طب سنتی برای بیمارانی که از درد و ناراحتی ناشی از نفخ معده رنج می برند بسیار توصیه می شود چرا که نعنا دارای خاصیت شل کنندگی عضلات معده را دارد و همین باعث کاهش گرفتگی و اسپاسم روده می شود. البته نعنا در درمان ورم معده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • دم نوش زنجبیل

زنجبیل جزو گیاهان ضد التهاب و ورم معده است و کسانی که نفخ شدیدی دارند حتما از این دمنوش استفاده کنند. این گیاه و دم نوش آن در کاهش مشکلات ناشی از نفخ بسیار موثرند تنها در صورتی که روزانه مقداری از دمنوش را مرتب بنوشید. مطمعن باشید در طولانی مدت از دست نفخ معده راحت می شوید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان