تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

روش درست چیدمان کتاب‌خانه

کتاب‌خانه در خانه یکی از زیباترین وسایلیست که ضمن فرهنگی‌کردن فضای خانه به آن ابهت و زیبایی خاصی می‌بخشد. اگر شما هم در خانه خود کتاب‌خانه دارید و یا می‌خواهید آن در دکوراسیون تازه‌تان جای دهید این مطلب را از دست ندهید.

روش درست چیدمان کتاب‌خانه

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: کتاب‌خانه در خانه یکی از زیباترین وسایلیست که ضمن فرهنگی‌کردن فضای خانه به آن ابهت و زیبایی خاصی می‌بخشد. اگر شما هم در خانه خود کتاب‌خانه دارید و یا می‌خواهید آن در دکوراسیون تازه‌تان جای دهید این مطلب را از دست ندهید.

هنگامی‌که وارد خانه‌ای می‌شوید که در آن کتاب‌خانه قرار دارد به‌ویژه اگر انسانی اهل کتاب باشید آن بخش و نقطه از خانه برایتان جالب‌تر از محیط‌های دیگر می‌آید. جالب این‌جاست که حتی اگر کتاب‌خوان هم نباشید دیدن و بودن کتاب‌خانه برایتان جالب خواهد بود.

کسانی که در خانه خود کتاب‌خانه دارند در کنار قراردادن کتاب در آن وسایل تزئینی هم روی آن می‌گذارند. درواقع کتاب‌خانه در منزل می‌تواند هم نقش بوفه را بازی کند و هم جایی برای گذاشتن کتاب و چه چیز زیباتر از این‌که شما در بوفه خانه خود به جای قراردادن ظرف و ظروف کتاب به نمایش بگذارید.

به گزارش رویداد۲۴ چه کتاب را تنها برای تزئین خانه و یا فقط برای مطالعه و یا هر دو گزینش کرده‌اید باید به این موضوع توجه کنید که چیدمان کتاب‌خانه برخلاف آن‌چه ممکن است برخی تصور کنند که تنها یک سری کتاب را داخل آن می‌چینند ساده نیست درواقع هر کاری اصول و قواعد خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود نتیجه آنی نخواهد شد که انتظارش را داشتیم. در این مطلب تلاش کرده‌ایم شما را با این اصول آشنا کنیم و نکاتی را که به هنگام اجرای این دکوراسیون باید درنظر بگیرید یادآوری کنیم. 

دکوراسیون کتاب‌خانه منزل

همه ما تاکنون به کتاب‌خانه‌های عمومی رفته‌ایم و در آن‌جا با فضایی گسترده باشکوه پر از کتاب روبه‌رو شده‌ایم و بوی کاغذ و چسب مشاممان را پر کرده است چیزی که با کتاب‌خانه‌هایی که در خانه است متفاوت است. در خانه شما تنها باید بخشی از فضایی را که در اختیار دارید به کتاب‌خانه و کتاب‌هایتان اختصاص دهید و همین کتاب‌خانه‌ی خانگی را کوچک‌تر و البته صمیمی‌تر می‌کند.

 کتاب‌خانه‌ای که در خانه قرار دارد کتاب‎هایی قرار دارند که مورد علاقه صاحب‌ خانه‌اند بنابراین به‌آسانی می‌توان با نگاهی گذرا تا اندازه‌ای به شخصیت صاحب خانه پی برد.  

هنگامی‌که کتاب‌خانه خود را در منزل قرار می‌­دهید، دیگر عضوی از دکوراسیون خانه شماست و تمام نکات در مورد محل قرار گیری، رنگ، جنس و... را باید در مورد آن لحاظ کنید تا با محیط اطراف خود ارتباط داشته باشد.

گاه افراد به دلیل نداشتن جا و فضای لازم و یا علاقه شخصی کتاب‌خانه را در هال خانه قرار می‌دهند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند اتاق کاری در خانه در نظر بگیرند و کتاب‌خانه را به آن‌جا انتقال دهند. اگر کتاب‌خانه در اتاق است بهتر است در آن فضا میز تحریر و چراغ مطالعه قرار داشته باشد.

می­‌توانید از گوشه‌ای نزدیک فضای کتاب‌خانه، در اتاق نشینمن یا اتاق خواب برای این کار استفاده کنید. حتی می‌توانید بخشی از کتاب‌خانه خود را به میز اختصاص دهید و این دو را باهم ادغام کنید، به این صورت که طبقه‌­های پایین را با عمق بیش‌تری در نظر بگیرید تا صندلی جلوی آن قرار بگیرد و حتی با یک میز کار یا کامپیوتر فضایی برای مطالعه برای خود در نظر بگرید.

چیدمان کتاب‌خانه

سبک کتاب‌خانه در دکوراسیون داخلی

بهتر است سبک کلی فضای مطالعه خود را مشخص کنید تا بتوانید براساس آن پیش روید. برا ی نمونه می‌توانید  از سبک کلاسیک که ترکیبی زیبا از قفسه­‌های چوبی و مبلمان چرمیست استفاده کنید. یا سبکی فانتزی که الهام گرفته از افسانه‌­هاست را با رنگ­های سفید، طلایی و صورتی مورد استفاده قرار دهید که به شما کمک می­‌کند تا فضایی سبک داشته باشید.

سبک مینیمال نیز انتخاب مناسبی است، با طراحی مینیمالیستی کتاب‌خانه، همه چیز از دیوارها و مبلمان گرفته تا مجموعه کتاب‌­های شما واضح و ساده خواهند بود. و در آخر سبک مدرن که با استفاده از مبلمان صنعتی، استفاده کارآمد از فضا و پالت‌­های رنگی مشکی، سفید، خاکستری و دیگر رنگ­‌های کم نور در کنار هم تشکیل می‌­شود، محیطی جذاب برای کتابخانه شما ایجاد خواهد کرد.

نور مناسب برای کتاب‌خانه

استفاده مناسب از رنگ‌ها، نوع و اندازه کتاب‌ها درچگونگی چیدن کتاب در کتاب‌خانه بدون در نظر گرفتن منبع نوری برای آن زیبایی کافی به همراه نخواهد داشت. برای این کار می‌توانید با افزودن لامپ‌های هالوژن در قفسه‌ها یا قرار دادن کتابخانه در محلی که امکان استفاده از نور طبیعی در فضا وجود دارد، برای روشن‌­تر نشان دادن کتابخانه و بهتر به نمایش در آمدن کتاب‌­ها استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: فواید زندگی به سبک مینیمال


هماهنگی کتاب‌خانه و محیط

چیزی که در دکوراسیون حرف نخست را می‌زند و اهمیت زیادی دارد هماهنگی فرم و رنگ تمامی اجزای خانه با هم است. این در مورد کتاب‌خانه هم وجود دارد یعنی باید با دیگر اجزا و وسایل خانه هماهنگی داشته باشد.

استفاده از اکسسوری و وسایل تزئینی

اگر کتاب­‌های شما تنوع رنگی لازم را ندارند و یا می­‌خواهید به کتاب‌خانه خود زرق و برق بدهید، از اکسسوری­‌ها و وسایل تزئینی غافل نشوید. می­‌توانید از گلدان‌­های کوچک در طبقات و حتی گلدان بزرگ کنار کتابخانه استفاده کنید. مجسمه‌­های کوچک و قاب عکس یکی دیگر از وسایلی هستند که می‌­توانید در طبقات کتاب‌خانه خود قرار دهید. به رنگ بندی اکسسوری‌­های مورد استفاده نیز توجه کنید، اگر رنگ قفسه‌­های کتابخانه شما روشن است، آن­ها را با رنگ متضاد قرار دهید و بلعکس تا جلوه بهتری داسته باشند.

دکوراسیون خانه

چگونگی چیدن کتاب در کتاب‌خانه

این‌که کتاب‌خانه در فضای درستی قرار داشته باشد اهمیت زیادی دارد اما چگونگی چیدمان کتاب هم نقش بسیار مهمی دارد و در احساس راحتی و آسایش و جلوگیری از حواس‌پرتی نقش مهمی دارد. برای چیدمان کتاب‌خانه می‌توانید از این نکات کمک بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید.

 چیدمان کتاب بر اساس عنوان

ساده‌ترین راه برای مرتب کردن کتاب‌­ها، چیدن آن­ها بر اساس حروف الفباست. کتاب­‌های خود را قفسه­‌ها و ردیف‌­های کتاب‌خانه به ترتیب حروف الفبا قرار دهید، این کار باعث می‌­شود که شما به آسانی کتاب مورد نظرتان را پیدا کنید.

چیدن کتاب بر اساس نویسنده

چیدمان کتاب بر اساس نام خانوادگی نویسنده روشی است که کتابخانه‌­های عمومی از آن استفاده می­‌کنند. اگر به این نوع چیدمان عادت دارید و کتاب‌های زیادی از هر نویسنده دارید، این روش برای شما مناسب است. این کار سبب می‌­شود تا کتابخانه شما تبدیل به مجموعه­‌ای منظم شود.

چیدمان کتاب در کتاب‌خانه بر اساس ژانر

تفکیک کتاب­‌های داستانی و غیر داستانی و چیدن آن­ها بر اساس ژانر مانند رمان­‌های معمایی یا کتاب‌های فلسفی، برای هرکسی که کتاب­‌ها را بسته به حال و هوای آن­ها جست­وجو و مطالعه می­‌کند بسیار مناسب است. این دسته­‌بندی را می­‌توانید با دسته‌­بندی بر اساس نویسنده نیز ادغام کنید.

چگونگی چیدن کتاب در کتاب‌خانه بر اساس رنگ

این دسته بندی به طراحی کتاب‌خانه شما بسیار کمک می­‌کند. دسته‌­بندی بر اساس رنگ بیشتر برای آن­هایی مناسب است که به طرح و جلد کتاب علاقه دارند و برای چیدمان کتاب در کتابخانه به دکوراسیون توجه می‌کنند. معمولا کتاب­‌های هر انتشارات به یک رنگ است و یا کتاب­‌های انتشارات در ژانر مخصوص نیز همین گونه است. می‌­توانید از این روش نیز استفاده کنید که کتاب­‌های شما بر اساس رنگ دسته‌­بندی شده و جلوه زیبایی در طیف­‌های رنگی به کتاب‌خانه شما افزوده شود..

چیدن کتاب بر اساس اندازه

کتاب­‌های زیادی با اندازه­‌های متفاوت و بزرگ و کوچک وجود دارد. جایگذاری کتاب­ها بر اساس اندازه، جا دادن این نوع کتاب­ها را برای شما راحت‌تر می­‌کند. به این صورت که کتاب­‌های بزرگ را به صورت عمودی و کتاب‌­های کوچک را به صورت افقی قرار دهید، و یا نسبت به قفسه­‌‌‌بندی کتابخانه خود این کار را به صورت برعکس کنید.

 

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
0
0
فرمایش دیگه یکی میمرد از بی نوایی یکی می گفت زردک کجایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
0
0
جالب بود. ممنون. من ابتدا براساس ژانر و سپس سایز ، انها را میچینم
نظرات شما
پیشخوان