تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

شروین حاجی پور برنده جایزه گرمی شد

شروین حاجی‌پور، خواننده ایرانی، برنده جایزه ««آهنگ برای تغییر اجتماعی» صنعت موسیقی گرمی برای آهنگ «برای…» شد.

شروین حاجی پور برنده جایزه گرمی شد

رویداد۲۴ شروین حاجی‌پور، خواننده ایرانی، برنده جایزه «آهنگ برای تغییر اجتماعی» صنعت موسیقی گرمی برای آهنگ «برای…» شد.

جایزه آمریکایی گرمی، به عنوان جایزه اصلی صنعت موسیقی دنیا شناخته می‌شود و برنده شدن این جایزه، به عنوان «دستاوردی ارزشمند» برای موسیقی‌دان‌ها به شمار می‌رود.

شروین حاجی‌پور بعد از اعلام برنده شدن جایزه ‎گرمی سکوت چندین ماهه خود را شکست و با انتشار پستی به این جایزه واکنش نشان داد و نوشت ما بردیم.

شروین حاجی پور برنده جایزه گرمی شد

اعضای آکادمی مراسم سالانه جایزه گرمی، اعلام کرده بودند که در سال ۲۰۲۳ یک جایزه ویژه به عنوان «آهنگ برای تغییر اجتماعی» رونمایی خواهد شد.

این جایزه که با رای مردمی انتخاب می‌شود در شصت و پنجمین دوره اهدای جوایز سالانه به شروین حاجی‌پور به خاطر آهنگ «برای» تعلق گرفت.

جیل بایدن بانوی اول آمریکا، در این مراسم با تقدیر از این ترانه و با یادآوری مرگ مهسا امینی و جنبش زن زندگی آزادی، شروین حاجی‌پور را برنده این جایزه اعلام کرد.

شروین حاجی‌پور آهنگ و ترانه «برای» در آغازین روز‌های اعتراضات سراسری با الهام از پست‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خواند و منتشر کرد.

در این ترانه، حاجی‌پور به دغدغه‌های مردم ایران از جمله مشکلات اقتصادی، فاصله طبقاتی، فشار‌های اجتماعی و معضلات محیط زیستی پرداخته بود.

این تک آهنگ بلافاصله مورد استقبال گسترده معترضان قرار گرفت و به عنوان یکی سرود‌های اعتراضات سراسری در ایران جهانی شد و شماری از خوانندگان ایرانی و خارجی آن را به زبان‌های مختلف اجرا کردند.

شروین حاجی‌پور پس از انتشار این آهنگ، بازداشت شد و مدتی تحت بازداشت قرار داشت و ۱۲ مهر به قید وثیقه آزاد شد. به گفته مجید کاوه، وکیل شروین حاجی‌پور، این خواننده از سوی شعبه ۱۱ بازپرسى دادسراى سارى به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «ترغیب و تحریک افراد به اعمال خشونت‌آمیز» متهم شده است و دستور منع خروج او از کشور به مدت شش ماه صادر شده است.

جایزه گرمی چیست؟

مراسم اهدای جوایز گرمی از سال ۱۹۵۸ میلادی آغاز شد. بهای جایزه‌ی گرمی، چون جایزه اسکار در صنعت فیلم، جایزه امی در تلویزون و جایزه تونی در تئاتر می‌باشد. همچنین در بین سه مراسم بزرگ موسیقی تمام جهان حکم بزرگ‌ترین مراسم را دارد.

این مراسم بزرگ اهدای جوایز، سالانه برگزار می‌شود که در آن هنرمندان محبوب و ممتاز به اجرای موسیقی می‌پردازند. در این مراسم جایزه‌ی گرمی به عنوان یادگاری به دست برندگان و کاندید‌های منتخب عرصه موسیقی می‌رسد.

در اصل جایزهٔ گرامافون؛ یا گرمی نام جایزه‌ای افتخاری است توسط آکادمی ملی علوم و هنر‌های ضبط که برای تشخیص دستاورد‌های برجسته‌ای که به‌طور عمده در صنعت موسیقی زبان انگلیسی رخ داده اهدا می‌شود.

این جایزه که از سال ۱۹۵۹ آغاز شده در سال گذشته به شصت و یکمین دوره رسید. مراسم سالانه اهدای جوایز با اجرای هنرمندان برجسته و اهدای جوایزی که محبوبیت بیشتری دارند همراه است.

از بین سه مراسم بزرگ موسیقی جهان، گرمی بزرگ‌ترین آن‌ها است. به گمان بسیاری ارزش جایزهٔ گرمی برابر با جایزهٔ اُسکار در صنعت فیلم‌سازی و جایزهٔ اِمی در تلویزیون است.

جایزه گرمی/Grammy مهم‌ترین جایزه در حوزه موسیقی است که هر ساله در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) توسط آکادمی ملی علوم و هنر‌های ضبط آمریکا به برگزیدگان رشته‌های مختلف مرتبط با موسیقی داده می‌شود. این جایزه که به رسم یادبود به برندگان اهدا می‌شود، تندیس طلایی دست‌ساز یک گرامافون است که توسط بیلینگز آرت ورکز ساخته شده‌است.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شروین حاجی پور
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان