تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

دلایل درد زیر شکم در زنان

درد زیر شکم بسته به ناحیه درد، ممکن است یک مشکل زنانه، مشکل روده یا مثانه باشد. در برخی از موارد درد زیر شکم در ناحیه چپ و راست بوده و زیاد نیست، در همچین مواردی درد طبیعی بوده و نشانه تخمک گذاری در زنان است.

دلایل درد زیر شکم در زنان

رویداد۲۴ نازنین احمدی: درد زیر شکم در زنان مربوط به اندام های بدن در پایین درد بوده و شدت و ناحیه درد در تشخیص مشکل بسیار مهم است. زمانی که برای درد زیر شکم به پزشک زنان مراجعه می کنید، ابتدا ا شما در رابطه با شدت درد و ناحیه آن سوال می پرسد و مطابق با تشخیص خود و آزمایش های لازم، درمان را آغاز می کند.

درد زیر شکم بسته به ناحیه درد، ممکن است یک مشکل زنانه، مشکل روده یا مثانه باشد. در برخی از موارد درد زیر شکم در ناحیه چپ و راست بوده و زیاد نیست، در همچین مواردی درد طبیعی بوده و نشانه تخمک گذاری در زنان است.

درد زیر شکم زنان نشانه چیست؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید محل قرار گیری درد مشخص شود تا بر اساس آن بتوان تشخیص های لازم را انجام داد. در ادامه علت درد زیر شکم در هر ناحیه را بررسی خواهیم کرد. بطور کلی درد زیر شکم در یکی از موارد زیر خلاصه می شود:

درد اطراف ناف: بطور معمول درد اطراف ناف به دو دلیل رخ می دهد:

  • التهاب آپاندیس: درد آپاندیس ابتدا در اطراف ناف است سپس به مرور زمان به سمت راست شکم متمایل می شود. این درد ممکن است برای مدت زمان کوتاهی رفع شود اما با گذشت زمان درد افزایش می یابد. درد التهاب آپاندیس معمولا با حالت تهوع و تب همراه است.
  • زخم معده: یکی دیگر از دلایل درد اطراف ناف، ممکن است زخم معده یا زخم در بافت شکم باشد. این در با حالت تهوع، استفراغ همراه با خون و مدفوع سیاه یا سفید همراه است. اگر این علائم را داشتید هرچه سریعتر به متخصص داخلی مراجعه کنید.

احساس درد در بالای استخوان شرمگاهی: این درد دقیقا در بالای استخوان شرمساری قرار دارد و معمولا به دلایل زیر رخ می دهد:

  • درد مثانه: درد مثانه ممکن است با سوزش و گرفتگی در حین ادرار همراه باشد. این علائم نشان دهنده عفونت مثانه بوده و در صورت تشدید این عفونت، امکان دیدن خون در ادرار وجود دارد. از دیگر دلایل به وجود آمدن درد مثانه، سنگ مثانه است. در این بیماری فرد نمی تواند به راحتی ادرار کند و در حین ادرار درد شدیدی را تجربه می کند. اگر در مثانه با نوشیدن مایعات زیاد برطرف نشد حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

درد عادت ماهیانه: درد در زمان قاعدگی معمولا طبیعی بوده و نشانه مشکل خاصی نیست اما اگر این درد شدید شد و چند روز به طول انجامید ممکن است به علت مشکلات زیر رخ داده باشد:

  • درد شکم در زمان قاعدگی: درد در زمان قاعدگی یک چیز طبیعی و معمول است. این درد در صورت شدید بودن امکان دارد به دیگر نقاط بدن مثل کمر و پاها سرایت کند. درد قاعدگی معمولا بین یک تا دو روز است و باید به مرور زمان کمتر شود. اگر با گذشت زمان درد کمتر نشد حتما باید به یک پزشک زنان مراجعه کرد.

  • التهاب لگن: وجود عفونت در رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ معمولا با درد و در صورت شدید بودن عفونت، با تب همراه است. عفونت در ناحیه لگن را باید بسیار جدی گرفت زیرا درمان نشدن آ« باعث بروز مشکلات بیشتری خواهد شد. این عفونت با علائم دیگری مانند سوزش در حین مقاربت، خارش، بوی بد، ترشحات رنگی و.. همراه است. تشخیص عفونت تنها توسط متخصص زنان و زایمان و با معاینه انجام می شود.

دلایل درد زیر شکم در زنان

درد در تمامی نقاط زیر شکم: گاهی درد زیر شکم در همه نواحی پخش شده و قابل تشخیص نیست. این درد ممکن است به دلیل موارد زیر رخ بدهد:

  • یبوست: یکی از علت های شایع درد زیر شکم، یبوست بده که با علائمی مانند حالت تهوع، نفخ و بی اشتهایی همراه است. درد یبوست معمولا در تمامی نواحی شکم پخش می شود اما این درد در قسمت چپ بدن به علت رسیدن روده کوچک به روده بزرگ بیشتر است. درمان این مشکل را می توان با انواع داروها انجام داد اما بهتر است برای جلوگیری از تنبلی روده، یبوست را با ورزش، نوشیدن مایعات زیاد و... درمان کرد.

  • سندروم روده تحریک پذیر: سندروم روده تحریک پذیر یک بیماری بوده که بر اثر تنش و استرس برای فرد بوجود می آید. در این بیماری فرد بیمار، دچار یبوست شدید یا اسهال می شود. تنها راه درمان این بیماری کنترل استرس و حفظ آرامش است.

  • عفونت روده: روده ها ممکن است بر اثر یک مسمومیت غذایی یا دارویی دچار مشکل شود که درد زیادی در ناحیه شکمی به وجود می آید. این درد با علائمی مانند اسهال و استفراغ همراه است.

علت درد در سمت چپ و راست زیر شکم

به گزارش رویداد24  در برخی از موارد درد زیر شکم تنها در چپ یا راست شکم رخ می دهد ک در این موارد درد ایجاد شده به تخمدان ها مربوط می شود. این نوع درد معمولا از کنار ناف شروع شده و تا کشاله ران ادامه دارد. برخی از دلایل ایجاد این دردها موارد زیر هستند:

  • درد تخمک گذاری: حدود دو هفته قبل از قاعدگی، تخمک گذاری در بدن زنان رخ می دهد و این فرایند در برخی از افراد با درد همراه است. بسته به اینکه کدام یک از تخمدان ها تخمک آزاد می کند، ممکن است درد زیر شکم در سمت راست یا سمت چپ رخ دهد. این درد طبعیی بوده و نیاز به نگرانی نیست اما اگر درد شدید شد، باید برای بررسی های بیشتر به پزشک زنان مراجعه کرد.

  • کیست های تخمدان: کیست تخمدان در اکثر زنان شایع بوده و به ندرت با درد همراه هستند. در صورتی که کیست تخمدان بیش از حد بزرگ شده و دچار پارگی، پیچ خوردگی و... شود، فرد بیمار درد زیادی را متحمل خواهد شد. در بیشتر مواقع کیست ها دفع می شوند اما در صورت نیاز به درمان، ابتدا درمان دارویی را انجام می دهند و اگر جواب نداد کیست ها را به کمک جراحی ا تخمدان ها خارج می کنند.

  • بارداری خارج از رحم: ا دیگر علت های شایع درد در ناحیه راست یا چپ زیر شکم، بارداری خارج رحمی است. در این نوع بارداری جنین بجای اینکه در رحم لانه گزینی کند، در لوله فالوپ این عمل را انجام می دهد. درمان نشدن به موقع این مشکل خطرات زیادی برای مادر به همراه دارد.

  • اندومتریوز: گاهی بافت داخلی رحم( اندومتر) در جای دیگری از لگن و شکم دیده می شود که در زمان پریودی درد زیادی برای فرد ایجاد می کند. از آنجایی که تمام اندام های زنانه در اندومتریوز هستند، درد زیر شکم ممکن است به این دلیل باشد. درمان این مشکل به کمک داروهای هورمونی و جراحی انجام می شود.

  • عفونت در کلیه: عفونت در کلیه یا سنگ کلیه می تواند یکی دیگر از دلایل درد یک طرفه شکم باشد. این درد با ادرار خونی همراه بوده و با مراجعه به پزشک و مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است.

  • درد ساده عضلانی: گاهی کشیدگی ساده عضلات پا و لگن، باعث ایجاد درد شده و بسیاری این درد را با مواردی که ذکر کردیم اشتباه می گیرند.

درمان مشکلاتی که نام بردیم بهتر است توسط پزشک متخصص انجام شود و از درمان خودسرانه و در منزل پرهیز کنید. پزشک پس از بررسی های لازم بهترین درمان را برای شما شروع کرده و مشکل شما را برطرف می کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان