تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

وضعیت وحشتناک و بحرانی بزرگ‌ترین سد مازندران / آب سد شهید رجایی ته کشید

سد شهید رجایی ساری به عنوان بزرگ‌ترین سد مازندران حال و روز خوشی ندارد و حجم آب ذخیره شده در این سد در وضعیت وحشتناک و بحرانی قرار گرفته است.

بحران آب

رویداد۲۴ تسنیم: سال 1375 سد شهید رجایی ساری با ظرفیت 160 میلیون متر مکعب به عنوان بزرگ‌ترین سد بتنی و دوقوصی کشور با طول تاج بیش از 500 متر در شهر ساری به بهره‌برداری رسید و به عنوان اصلی‌ترین تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی شهرهای ساری‌، نکا، جویبار‌، میاندورود‌، ارطه و... نقش مهمی در اقتصاد آب‌محور مازندران دارد.

به گواه کارشناسان، میزان حجم آب ذخیره شده در مخزن این سد، در این ایام هم‌اکنون می‌بایست ‌120 میلیون مترمکعب باشد ولی به دلیل بارش کم باران و از بین رفتن برخی منابع آبی تأمین‌کننده این سد‌، هم‌اکنون میزان حجم آب ذخیره شده در این سد به ‌کمتر از 35 میلیون متر مکعب رسیده است.

نکته مهم این است که در چنین روزی در سال 1400 نیز میزان حجم آب ذخیره شده در سد شهید رجایی ساری حدود 65 میلیون متر مکعب بوده و شالیزارهای زیادی در بخش کشاورزی با بحران بی‌آبی مواجه‌ بودند و امکان برداشت برنج را نداشتند.


بیشتر بخوانید:  ۸۴ درصد مخازن سدهای تهران خالی است!


طبق قوانین زیست محیطی‌، آب منطقه‌ای برای از بین نرفتن حیات موجودات آبزی می‌بایست بخشی از آب را در رودخانه رها‌سازی کند و از طرفی برای از بین نرفتن ایمنی سازه سد ‌‌باید‌ بخشی از آب در پشت سد ذخیره بماند تا سازه سد با خطر ترک‌خوردگی مواجه نشود.

میزان ‌بارش‌ها در مازندران ‌در حالی هر ساله کاهش یافته است که به اعتقاد کارشناسان، خشکسالی ‌در درجه اول کشاورزی و باغداری استان را تهدید می‌کند‌.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بحران آب
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
0
0
نگران مازندران نباشید همیشه حق گلستان و گیلان و خورده شده گلستان و گیلان و خشک کنن نمیذارن آب تو دل مازنیها تکون بخوره
نظرات شما
پیشخوان