تاریخ انتشار: ۲۳:۳۵ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

آیا اطلاعات کیفیت سوخت در ایران محرمانه است؟ + فیلم

در آخرین گزارشی که از شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی منتشر شده ادعا شده که گوگرد بنزین توزیعی در ایران زیر 50 ppm است. با توجه به توزیع بنزین یورو3 چنین امکانی وجود ندارد.

آیا اطلاعات کیفیت سوخت در ایران محرمانه است؟ + فیلم

رویداد۲۴ مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از عدم تطابق بنزین و گازوییل و مازوت با استاندارد‌ها خبر داده و می‌گوید: در پاییز و زمستان امسال بنزن و آروماتیک بنزین توزیعی در برخی موارد بالاتر رفته برای همین نمونه‌برداری‌ها را از آذرماه امسال بیشتر کرده‌ایم و از شرکت ملی نفت خواسته‌ایم که در این مورد گزارش جامعی ارایه کند.

 هلنا کعبی مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست به عصر ایران با اشاره به اینکه استاندارد بنزن بنزین یک و استاندارد آروماتیک‌ها ۳۵ درصد است، می‌گوید: «در فصل بهار و تابستان استاندارد بوده، اما در پاییز و زمستان بنزن و آروماتیک‌ها در برخی موارد بالاتر از حد استاندارد بوده است. احتمالا تغییراتی در سوخت اتفاق افتاده برای همین درخواست کردیم که شرکت ملی نفت توضیحاتی درباره کیفیت سوخت ارایه کند.»

این مدیر سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه در کلانشهر‌ها عامل مهم در آلودگی هوا سوخت است، تصریح می‌کند که «از آذرماه امسال موارد برداشت سوخت برای نمونه‌برداری در کلانشهر‌ها را بیشتر کرده‌ایم. معمولا در تهران، اصفهان و البرز سوخت توزیعی کیفیت بهتری دارد، اما در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بوریراحمد، کرمانشاه و ایلام کیفیت سوخت با استاندار‌ها تطابق ندارد.»

در آخرین گزارشی که از شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی منتشر شده ادعا شده که گوگرد بنزین توزیعی در ایران زیر ۵۰ ppm است. با توجه به توزیع بنزین یورو ۳ چنین امکانی وجود ندارد. هلنا کعبی می‌گوید: در مازوت توزیعی میزان گوگرد بین ۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ است و در گازوییل حداقل به ۲۵۰ ppm می‌رسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان