تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱

از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟

هنگامی که بدن قادر به تولید گلبول‌های قرمز نباشد یا گلبول‌های قرمز خون تخریب شوند باعث ایجاد بیماری کم خونی می‌شود.

از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: آمار انجام شده، نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفره دختران نوجوان و خانم‌ها یک نفر آن‌ها به کم خونی مبتلا هستند. خیلی از خانم‌های جوان سوال می‌کنند از کجا بفهمیم کم خونی داریم _ برای کم خونی چی بخوریم برای پاسخ به این سوال تا پایان محتوا همراه ما باشید.

علائم کم خونی چیست؟

از نشانه‌ها و علائم کم خونی به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

خستگی غیر معمول: احساس خستگی بیش از حد یکی از شایع‌ترین نشانه‌های فقر آهن محسوب می‌شود. اگر بدن با کمبود هموگلوبین مواجه شود به بافت‌های بدن اکسیژن خوبی نمی‌رسد و باعث پایین آمدن سطح انرژی می‌شود.

رنگی پریدگی: رنگ پریدگی قسمت داخلی پلک‌های پایین چشم، داخل لب، ناخن ها، لثه‌ها و صورت یکی از نشانه‌های کم خونی است.

تنگی نفس: سطح پایین هموگلوبین باعث می‌شود، اکسیژن مورد نیاز به بافت‌ها و عضلات نرسد به همین دلیل تنگی نفس یکی از علائم بیماری کم خونی محسوب می‌گردد.

سرگیجه و سر درد: عدم اکسیژن رسانی به مغز به دلیل کمبود هموگلوبین باعث ایجاد سر درد و سرگیجه، فشار و تورم رگ‌های خونی می‌شود.

تپش قلب: فقر آهن به این معنی است که قلب باید بار بیشتری برای حمل اکسیژن متحمل شود.
مو و پوست خشک و آسیب دیده: در هنگام کمبود آهن پوست و مو اکسیژن پایینی از خون دریافت می‌نمایند به همین دلیل خشک و آسیب پذیر می‌شوند.

تورم و درد زبان و دهان: زبان صاف، متورم، دردناک و ترک‌های گوشه‌های دهان از نشانه‌های فقر آهن محسوب می‌شوند.

پا‌های بی قرار: سندروم پای بی قرار موجب شده در حالت استراحت فرد نیاز شدیدی به تکان دادن پا‌ها پیدا کند و تحقیقات نشان می‌دهد ۲۵ درصد افرادی که دچار سندروم پای بی قرار هستند بدن آن‌ها با کمبود آهن مواجه است.

ناخن‌های شکننده و قاشقی شکل: به ناخن‌های قاشقی شکل یا شکننده کولیونشیا می‌گویند که یکی از علائم کم خونی محسوب می‌شود و باید برای درمان آن اقدام کرد. عفونت‌های مکرر، دست و پای سرد، احساس اضطراب و هوس خوردن غذا‌های عجیب و غریب از دیگر علائم کم خونی می‌باشند.

بهترین مواد غذایی برای درمان کم خونی

از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟

به گزارش رویداد24 حال که با علائم کم خونی آشنا شده اید؛ بهتر است اطلاعاتی در مورد بهترین مواد غذایی برای درمان کم خونی کسب کنید از مواد غذایی که برای درمان کم خونی مصرف می‌شوند، موارد زیر را می‌توان نام برد:

• سبزیجات برگ تیره: از بهترین منابع آهن برای درمان کم خونی سبزیجات برگ پهن هستند کلم کیل، برگ چغندر، کلم سبز و اسفناج از سبزیجات مغذی برای درمان فقر آهن محسوب می‌شوند.

در ایجاد کم خونی کاهش فولات بدن نقش مهمی دارد به همین دلیل برای جلوگیری از فقر فولات باید سبزیجات مصرف کنید.
سبزیجاتی مانند برگ چغندر و کلم سبز برای تامین فولات مورد نیاز بدن مفید هستند. خواص اسفناج برای درمان بیماری آنمی یا کم خونی بر هیچ کس پوشیده نیست.


بیشتر بخوانید: نشانه‌های کمبود ویتامین B ۱۲


اسفناج به جهت داشتن ویتامین C می‌تواند، جذب آهن بدن را افزایش دهد. برای جلوگیری از مبتلا شدن خود به کم خونی می‌توانید، در کنار غذا سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج را مصرف نمایید.

• گوشت، جگر و ماهی: با مصرف گوشت و مرغ می‌توانید تا حد معمول کم خونی خود را درمان کنید. بانوانی که به کم خونی شدید مبتلا هستند با مصرف غذا‌های دریایی می‌توانند فقر آهن بدن خود را جبران کنند.

جگر منبع عالی از فولات و آهن است و مصرف آن می‌تواند کم خونی دوران بارداری را درمان کند.

همچنین به تجویز پزشک خود می‌توانید فولات یا ویتامین B۱۲ مصرف کنید.

• میوه: رژیم غذایی مناسب یکی از بهترین راه‌ها برای درمان کم خونی می‌باشد. مصرف میوه یکی از مواردی است که در رژیم غذایی باید مصرف گردد انجیر، آلو، موز، لیمو شیرین، انار، لیمو ترش و پرتقال از میوه‌هایی هستند که برای درمان کم خونی مفید می‌باشند.
مصرف روزانه یک عدد سیب باعث می‌شود خون رسانی و آهن بدن به حالت تعادل و نرمال تبدیل شود. میوه‌ها به دلیل این که منبع ویتامین C هستند؛ جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهند.

• لوبیا و حبوبات: مصرف حبوباتی مانند سویا، نخود، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز و عدس برای درمان کم خونی در دوران بارداری فوق العاده هستند.

۶.۶ میلی گرم آهن در یک فنجان عدس پخته شده وجود دارد که می‌تواند ۳۷ درصد آهن بدن را تامین کند.

در ضمن مصرف گوجه فرنگی و مرکبات در کنار حبوبات باعث به حداکثر رسیدن جذب آهن می‌شوند؛ چون منبع عالی ویتامین C هستند.

• آجیل: برای خون رسانی، آجیل‌هایی که قند ساده دارند، بهترین گزینه محسوب می‌شوند.

به عنوان نمونه، ۶.۱ درصد آهن مورد نیاز بدن با مصرف ۱۴۲ گرم پسته تامین می‌شود.

برای کمبود آهن بدن از آجیل‌هایی مانند بادام هندی، دانه آفتابگردان، دانه کدو تنبل، بادام زمینی، فندق و گردو می‌توانید، استفاده کنید.

اغلب آجیل‌ها منبع آهن، ویتامین B۶، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌ها هستند و به درمان کم خونی کمک شایانی می‌کنند.

گردو به جهت داشتن امگا ۹، امگا ۶ و امگا ۳ برای بهبود کم خونی تاثیر چشمگیری دارد.

• غلات، خرما و کشمش: افراد مبتلا به کم خونی می‌توانند خرما، کشمش، غلات صبحانه، گندم کامل، کینوا، ماکارونی، نان سبوس دار و جو دو سر مصرف کنند تا سطح هموگلوبین خون و سطح گلبول‌های قرمز خون افزایش یابد.

• برای تامین آهن مورد نیاز بدن خود می‌توانید، نان سبوس دار را به همراه غلات کامل میل کنید تا آهن مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید. برای افراد مبتلا به کم خونی، تخم مرغ یکی از مواد غذایی مناسب محسوب می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان