تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
فیض‌الله عرب‌سرخی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

سیاستگذاری مذاکرات بر انتظاراتی تعریف شده که قابل تحقق نیست/ تندروهای ایران با اسرائیل هم‌صدا هستند

فیض‌الله عرب‌سرخی می‌گوید: امضای برجام به‌طور کلی در چارچوب منافع ما شکل گرفته و تلاش برای رفع عیوب آن هم پذیرفتنی است. اما این حجم از اتلاف وقت به‌زیان ایران است.

فض الله عرب سرخی

رویداد۲۴ سعید شمس: فیض‌الله عرب‌سرخی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با رویداد۲۴ می‌گوید: در بحث سیاست خارجی محور رفتارها باید تامین منافع و مصالح ملی باشد. اما وقتی از توافقات دو یا چندجانبه صحبت می‌کنیم، مساله منافع همه طرف‌های درگیر مطرح می‌شود که معمولا براساس توازن قدرت موجود مباحث نهایی می‌شود. یعنی تصور اینکه ما به تمامی اهداف و منافع مد نظر خود دست پیدا کنیم یا بالعکس سایر طرف‌های قرداد منافع کامل داشته باشند،  عملی به‌نظر نمی‌رسد.

او می‌گوید: تلاش برای حداکثر کردن منافع، کاملا منطقی و به‌جا است. اما پرهیز از توافق به‌دلیل عدم تحقق همه انتظارات در عرصه بین‌المللی معقول نیست که در بحث برجام هم همین قاعده برقرار است.

 کوتاه کردن زمان توافق به‌نفع ایران است

این فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید: به‌نظر من امضای برجام به‌طور کلی در چارچوب منافع ما شکل گرفته و تلاش برای رفع عیوب آن هم پذیرفتنی است. اما این حجم از اتلاف وقت به‌زیان ایران است. توجه کنیم حل مشکلات کشور نیازمند منابعی است که به‌دلیل تحریم‌ها از آنها محروم هستیم و هرروز امکانات بیشتری را از دست می‌دهیم. پس می‌‌توان نتیجه‌گیری کرد که کوتاه کردن زمان توافق به‌نفع ایران است.

او در ادامه در پاسخ به‌این سوال که «تندروهای داخلی در تعلل در مسیر توافق چقدر سهم دارند» گفت: بدون شک طیف‌های مختلف موجود در کشور و حتی در کشورهای طرف گفت‌وگو بر روند مذاکرات هسته‌ای اثرگذار هستند. اسرائیل و کشورهای منطقه هم بر این روندها موثرند. لذا نیروهایی که با ارائه اطلاعات غلط یا تحلیل‌های غلط بر روندهای موجود اثرگذار هستند را نمی‌توان نادیده گرفت.

تندروهای ایران با مخالفان آمریکایی و اسرائیلی برجام هم‌صدا هستند

عرب‌سرخی می‌گوید: نیروهایی که در پی آتش زدن یا پاره کردن برجام بودند یا برجام را پدیده‌ای هزینه‌ساز ارزیابی می‌کردند، امروز بیکار ننشسته‌اند و با ارتباط با کانون‌های قدرت و هم با انتشار اطلاعات و تحلیل‌های غلط  سعی در تخریب برجام و فضای اجتماعی مرتبط به موضوع دارند. این عملیات عینا در آمریکا و اسراییل هم کمابیش ادامه دارد. پس می توان گفت، تندروهای ایران با مخالفان آمریکایی و اسرائیلی برجام هم‌صدا هستند.


بیشتر بخوانید: جو بایدن چگونه به ایده‌های نتانیاهو بازگشت؟


عرب‌سرخی با اشاره به پیامدهای تاخیر یا منتفی‌شدن برجام افزود: ایران امروز تحت تحریم‌هایی قرار دارد که به‌وسیله آن هم امر توسعه در کشور را عملا متوقف یا بسیار کند کرده و هم امر معیشت مردم را با مشکلات فراوان همراه کرده است. کافی است به این نکته توجه کنیم که عراق در یک‌سال گذشته ۱۱۰ میلیارد دلار از صادرات نفت درآمد داشته و ما درآمد بسیار جزیی از این محل داشته‌ایم که این باعث کند شدن چرخ‌های اقتصاد شده است و  حتی در برخی عرصه‌ها باعث توقف شده است چون حتی اگر برجام برای دوره‌ای کوتاه هم برقرار شود، بازهم می‌تواند دارای منافع باشد، البته در سطحی محدودتر.

سیاستگذاری مذاکرات بر انتظاراتی تعریف شده که قابل تحقق نیست

او درباره توانایی و درایت تیم مذاکره‌کننده ایران توضیح داد: تیمی که اکنون مامور به مذاکره است، در مقایسه با تیم مذاکره‌کننده قبلی از تجربه و دانش بسیار محدودتری برخوردار است. یعنی حتما تیم ظریف از ظرفیت‌های بسیار بالاتری در کار خود برخوردار بودند. به‌طوری‌که رفتارهای عمومی آنها نیز این واقعیت را به‌خوبی نشان می‌داد. اما مشکل اصلی امروز سیاست‌هایی‌ است که مذاکرات فعلی بر آن بنا شده است. سیاستگذاری ما بر انتظاراتی تعریف شده که بعضا قابل تحقق نیست. یعنی باید بپذیریم در مذاکره نوعی داد و ستد حاکم است. یعنی اگر چیزی می‌خواهیم باید چیزی بدهیم. باید این را بدانیم،  نگاه یک‌سویه به مذاکرات در عرصه بین‌الملل راه به‌جایی نمی‌برد.

عضو سازمان مجاهدین انقلاب می‌گوید: عدم گفت‌وگوی مستقیم ایران با آمریکا ریشه در نگرش سرسختانه به این کشور دارد. علاوه بر اینکه مشکلات تکنیکی ایجاد می‌کند، اساسا هم مفید نیست و از یک رویکرد اشتباه برآمده است. همچنین باید در نظر بگیریم، اساسا هیچ مذاکره‌ای به معنی تفاهم یا حتی سازش نیست. در واقع اشراف بر مصادیق منافع و مصالح ملی و دفاع معقول و متکی بر ظرفیت‌ها و توانایی‌هاست که تکلیف نتیجه مذاکره را مشخص می‌کند.

عرب سرخی در پایان گفت: از بنیاد رویکرد موجود را هم نامطلوب وهم عامل کندی مذاکرات و هم سخت‌تر شدن نتیجه‌گیری و تامین منافع کشور می‌دانم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
محمد آ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
14
2
توافق برای مدت کوتاه ضررش بیش از سودش است .
بعد از برجام اقتصاد نه تنها درست نشد بلکه نابود شد .
به ظریف گفته شده بود که رئیس جمهور آینده آمریکا خارج می شود جوابش خنده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
پس الان با دلار ۵۰ تومانی حاصل حمایت ایران از گروه‌های مسلح نیابتی منطقه خاورمیانه که موجب تحریمهای حداکثری و فلج کننده آمریکا و اروپا شده خوب هست یا صلح با جهان که باعث میشه دلار بشه هزار تومان ؟؟؟!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
13
2
حالا دیگه یک عرب میاد به بگه چی به نفع ایران است!.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
خخخ
اینکه عرب نیست.اصالتا سکایی هستند. عرب سرخی و عرب سرهنگی اینا مربوط میشن به ایوانکی و ورامین و گرمسار و ارادان اون حوالی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
عرب ایرانه اگه عرب هم باشه ! بعدهم حرف روبشنو نژاد پرستی رو بزار کنار عربهای خوزستان که مردانه دربرابر عراقی های بی فرهنگ ومتجاوز ایستادند هم عرب بودند ایرانی وپر افتخار !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
15
0
تو نمی دانم هیچ نمی فهمید یا برای سواری گرفتن از افراد خام چنیین تحلیل می کنید مگر زمان خاتمی با دزدان بین المللی مثل امریکا قرار داد بسته نشد که آنها به تعهد خود عمل نکردن رهبری فرمودن در همین دولت توسعه آنرژی برگرد به حالت اولیه مگر در زمان ظریف چنیین تعهدی انجام نشد؟ ایران را بردن بالا زدن به زمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
نادان وسط مذاکرات موشک پرتاب کردن معنی اش اینه که دولت کشور هیچ کاره است همه کاره دولت سایه است که از ادامه تحریمها سود می بردند وهنوز هم می برند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
11
1
رو نیست که گدای سامره است امریکا میگه برجام مرد دفن اش کردن این اسهال طلب دست برنمیداره سنگ پای قزوین اسمش بد در رفته فقط از پس تو حسین شریعتمداری بر می اد ایول به کیهان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
7
0
امان از عرب قرمزی که خواسته از قافله عقب نمونه .یکی بهش بگه بابا دوساله پیش تموم شد تو دنبال باقیش میگردی.مگه خواب بودی.
پرویز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
2
آقای عرب سرخی اگر شما تازه به این مطلب پی بردید ملت سالهاستکه میدانند که ناکسان خارجی وناکسان داخلی مانند دوتیغه قیچی با هم اهنگی وهمسو علیرغم جهت مخالف یکدیگر درحال قطع کردن زندگی مردم ایرانند والبته نفع مالیشان هم درهمین است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
1
انتطارماملت این است بعدازاطلاعیه میرحسین واقای خاتمی رویدادپیش گام شود یک مصاحبه بااقای بهزادنبوی ترتیب بدهد ایشان دراخرین صحبت خوداشاره کرد که مادینامیت نمی گداریم زیرپایه های چمهوری اسلامی الان باروشن شدن نطرمیرحسین ازکدارازچمهوری اسلامی نطر طیف اصلاح طلبان راباید ماملت بدانیم این اطلاعیه اخری اصلاح طلبان چندپهلو ونامشخص بوده است بنابرین لازم است اقای نبوی بعنوان ریس چندین چریان اصلاح طلبی روشن موصع خودشان رابرای ملیونهانفرطرفداران طیف اصلاحات مشخص کنند واین ماموریت رااگررویدادبه عهده بگیرد نام نیک درادعان خواهد داشت موفق وپیروزباشید
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
1
0
افرادی که خودرا خدای دیپلماسی میدانند چراقرارداد مزخرف برجام را جوری بستند که آمریکاازآن خارج شود بعد میگویند چرا موشک پرتاب کرده اید اصلا ماموشک پرتاب کرده ایم شما اربابان مذاکره مگر ساختار نظامی کشوررا نمیدانستید که قرارداد بستید اصلا غلط کردید جوری قرارداد بستید که مانتوانیم موشک پرتاب کنیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان