تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

دستمزد کارگران چقدر باید افزایش یابد تا حریف تورم شود؟

دلار ۲۶ هزار تومانی ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۰ امروز به مرز ۴۷ هزار تومان رسیده؛ در واقع دلار ۸۰ درصد گران شده؛ می‌دانیم که قیمت همه‌ی کالا‌ها و خدمات با قیمت دلار رشد می‌کند، بنابراین برای اینکه قدرت خرید حداقل به اسفند سال قبل برگردد، باید دستمزد کارگران حداقل ۸۰ درصد زیاد شود.

دستمزد کارگران چقدر باید افزایش یابد تا حریف تورم شود؟
رویداد۲۴ مازیار گیلانی‌نژاد، فعال کارگری در ارتباط با تبعات تاخیر تشکیل جلسات تعیین دستمزد کارگران می‌گوید: با دست دست کردن دولت و کارفرمایان، موضوع حداقل دستمزد بدون تردید با تاخیر اعلام خواهد شد تا کارگران و بازنشستگان نتوانند واکنشی نشان دهند.

به گزارش ایلنا، او در ادامه عنوان می‌کند: امسال اتاق بازرگانی با همراهی دولت این بازی را به پیش می‌برند. شوربختانه هنوز تا این تاریخ مبلغ سبد معیشت تصویب نشده است و گروه کارگری فقط به اظهارنظر‌های مبهم اکتفا کرده و مشخص است که آن‌ها هم هنوز نمی‌دانند چه میزان افزایش را با این گرانی ۳۰۰ درصدیِ تحمیل شده در تابستان، باید به میز مذاکره ببرند و چطور افزایش‌های ۳۰ یا ۴۰ درصدی می‌تواند «افزایش قانونی» یا «عادلانه» تلقی شود؟!

این فعال کارگری با بیان اینکه اولین هدف در مذاکرات مزدی باید «بازسازی قدرت خرید کارگران» باشد، ادامه می‌دهد: ۵۷ درصد افزایش حداقل حقوق که اعضای مذاکره کننده کارگری در روز‌های پایانی سال گذشته آن را یک «موفقیت» می‌دانستند با افزایش ۳۰۰ درصدیِ ناشی از آزادسازی قیمت‌ها مانند یک حباب ترکید و خانواده‌های کارگری فقط با یک دستور در تابستان امسال، ۲.۵ برابر قدرت خرید خود را از دست دادند؛ دلار ۲۶ هزار تومانی ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۰ امروز به مرز ۴۷ هزار تومان رسیده؛ در واقع دلار ۸۰ درصد گران شده؛ می‌دانیم که قیمت همه‌ی کالا‌ها و خدمات با قیمت دلار رشد می‌کند، بنابراین برای اینکه قدرت خرید حداقل به اسفند سال قبل برگردد، باید دستمزد کارگران حداقل ۸۰ درصد زیاد شود.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حقوق کارگران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
0
0
کارگر یعنی تولید. سیاست نظام کارگرکُش و دلال پرور است. موتلفه ها دلال و به دنبال آنان، پایداری چی های نوکیسه ایران را نابود کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
0
0
اقای صادقی وسایرمسولین چامعه کارگری بچای انفعال باید زودترفراخان صادرکننددرچلومچلس ووزارت کا ر چهت حل موصوع اگر به انطرف سال برود می رودتاچندین ماه دردست اندازهای بی حاصل چلسات مزدی بنابرین الان باید حرکت راشروع کنند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان