تاریخ انتشار: ۲۳:۰۴ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نفوذ منطقه‌ای اگر در راستای آرامش مردم نباشد، فایده‌ای ندارد/ چاره کار فقط ارجاع به مشروعیت حاکمیتی است

مهدی مطهرنیا استاد روابط بین‌الملل می‌گوید: اگر نفوذ بین‌المللی داشته باشید و ابرقدرت باشید، اما مردمانت آرامش نداشته باشند و رنج بکشند، نه تنها مهم نیست، بلکه هیچ ارزشی ندارد و فقط به کار تبلیغ، آن‌هم تبلیغی بی‌اثر می‌آید.

مهدی مطهرنیا

رویداد۲۴ سعید شمس: مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در تحلیل وضعیت کنونی ایران در شرایطی که حاکمیت به طور جدی چالش‌های عدیده‌ای را تجربه می کند، اظهار داشت: انتقادها و چالش‌های زیاد و جدی حاکمیت را فرا گرفته است. وقتی حاکمیت با این موضوع روبرو می‌شود، مشروعیت از بین می‌رود. با این توضیح که با از بین رفتن مشروعیت، در صحنه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی انزوا به صورت ماهیتی بروز کرده و می‌تواند عمقِ اثر پیدا کند. پس آنچه امروز ملموس است، چیزی جز این نیست که چالش‌ها و بحران‌ها بر حاکمیت فشار آورده است، لذا می‌بینیم مباحثی چون جدایی دین از سیاست، فقدان کارآمدی برای عنصر حاکمیتی، در جامعه گسترش پیدا کرده است و نوعی «نوتطبیق گرایی» بین ایران کنونی و گذشته ایران و همچنین ایران کنونی و با حال و گذشته کشورهای هم‌ردیف با ایران در بین افکار عمومی رخ داده است.

او می‌گوید: چاره کار فقط ارجاع به مشروعیت حاکمیتی است. یعنی باید این عنصر ذهنی اعمال قدرت دوباره احیا شود که کار سختی است. چون بسیاری از رخدادها، ساختارها و عاملیت‌ها باید تغییر کنند. با این توضیح که «تغییر» توسط «دولت»ی که خود را برتر از هر گفتمان دیگر در بازتعریف آن مشروعیت تحت گفتمان انقلابی تعریف می‌کند، امری دشوار است.

مطهرنیا در توضیح «نقطه مطلوب» حاکمیت توضیح داد: مطلوب حاکمیت ثبات سیاسی و نفوذ در منطقه است. با این توضیح که ثبات در سیاست و نفوذ منطقه‌ای و هر امر دیگری زمانی مهم شده و ارزش پیدا می کند که بتواند ایجادکنندهِ زمینه‌های رسیدن به اهداف تعریف‌شده‌ای باشد که مردم خواهان آن هستند. یعنی اگر این مهم محقق شود و با اقتدار و نفوذ منطقه‌ای بتوانید به موفقیت‌هایی بیشتر در راستای افزایش رضایت عمومی برسید، می‌توانید «ثبات» و «نفوذ» را مفید بدانید. در واقع این دو مقوله باید در خدمت برآورده شدن مطالبه‌های مردم در زمینه‌های مختلف باشد. اما اگر اگر ثبات و نفوذ آرامش‌بخش و ایجادکننده توسعه ملی نباشند، چه ماهیتی دارد؟ چه کارکردی دارد؟ اصلاً چرا مهم است؟ به چه دردی می خورد؟ اگر اقتدار در نفوذ منطقه‌ای همزمان با این باشد که مردم درون کشور با آسایش، با آرامش، با آزادی کامل و رعایت عدالت و اعتدال زندگی نکنند، آن نفوذ منطقه‌ای چه توجیهی دارد و با چه هدفی ایجاد می شود؟


فیض‌الله عرب‌سرخی: سیاستگذاری مذاکرات بر انتظاراتی تعریف شده که قابل تحقق نیست/ تندروهای ایران با اسرائیل هم‌صدا هستند


استاد روابط بین‌الملل دانشگاه افزود: باید گفت هدف از ثبات و نفوذ و اقتدار، به دست آوردن شرایط لازم برای رساندن جامعه به حالتی است که مردم کمترین دغدغه ممکن را داشته باشند. با این حال باید گفت اقتدار و ثبات و ... لازم است و دولتی که از اینها محروم باشد و .. نمی‌تواند دولت باشد. اما باید بپذیریم مفاهیم را در جای خود به کار ببریم و به نفع خود مصادره نکنیم. اهداف ملی تعریف‌شدهِ ملت‌ها، در امنیت ملی و توسعه ملی همه‌جانبه است و اگر ثبات، اقتدار و نفوذ وجود نداشته باشد، چه ماهیت و اهمیتی برای کارکردی بودن مطرح می‌شود؟

مطهرنیا در پایان گفت: نفوذ منطقه‌ای که هیچ، شما اگر نفوذ بین‌المللی داشته باشید و ابرقدرت باشید، اما مردمانت آرامش نداشته باشند و رنج بکشند، از مقوله اقتصادی آزار ببینند، در مسائل اجتماعی نابسامانی را تحمل کنند، فناوری‌ها کهنه و غیرموثر باشند، در زیست بوم و اکوسیستم در وضعیت غیرقابل تحملی باشند و ارزش‌ها و فرهنگ فرو ریخته باشد و نیروی انسانی به طور جدی به مهاجرت فکر کند و .... «ابرقدرت» بودن شما نه تنها مهم نیست، بلکه هیچ ارزشی ندارد و فقط به کارِ تبلیغ، آنهم تبلیغی بی‌اثر می‌آید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
0
14
کدام نفوذ منطقه ای؟ چه کشکی چه پشمی؟! در همین عراق یا لبنان، هرکس بخواهد اعتباری در بین مردم بدست آورد چار تا فحش و بد و بیراه باید به ایران بگوید!... این چه جنبش مقاومتی است که جهادگرش دستمزد فقط به دلار قبول می کند!؟
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
2
13
این استاد محترم خیلی خلاصه مفید مشکل حاکمیت را فرمودند ولی متاسفانه در بین حاکمان گوش شنوایی وجود ندارد انهم دلیل دارد چون خودشان را منتخب خدا می دانند و به اسمان وصل می کنند خودشان را بی نیاز از تغییر می بینند و ادعا می کنند خیلی پیشرفت کرده اند و دشمن چشم دیدن این پیشرفتها را نمی بیند این پیشرفتها هم کلی گویی است و خودشان هم در باطن می دانند دروغ می گویند و از اینها خبری نیست اگر حاکمیت از جامعه شناسان بی طرف و نخبه و اقتصاد دانان غیر حاکمیتی استفاده نکند دیر یا زود فرو پاشی اتفاق خواهد افتاد که در حال حاظر این فروپاشی از هر لحاظ نمایان شده است اگر حاکمیت سر عقل نیاید کشور دچار تجزیه خواهد شد روزی با عربستان درگیر و روزی دوست می شوند و با ان دوست نشده الان با اذربایجان تنش پیدا کرده اند با این وضع نمی شود کشور را اداره کرد مهمترین مشکل حاکمیتی داخلی است تا وقتی حاکمان به حرف و خواسته مردم گوش نکنند هیچ گشایشی در کار نخواهد بود
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
14
الان تواین مملکت جوری شده مثلا ازپیش رفت نظامی خیلی مردم خوشحال نمیشوندیا مثلا از فروش نفت ملت خوشحال نیستند اینجور احساس میشه که اینها مال حکومته به ملت بیچاره ربطی نداره گویاحکومت خودش از ملت جدا کرده هرچه هم میگه شعاره درعمل مردم اینو میبینن وروز بروز بیشتر این فاصله میفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
حکومت از همون اول هم از مردم جدا بود فقط مردم خام بودند ونمیفهمیدند
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
1
8
این آقای حکومتی - دستمال گردن به پوش - جز دار و دسته حاکمیت و نفوذی است . جمله پراکنی می کنه . فرق ایت آقا با ازغندی - دستمال گردنشه - هر دو به یک جا وصلند.
ناشناس
|
Iraq
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
1
19
ایران هیچ نفوذ منطقه ای نداره هر چی هست سیاست های روسیه و چین رو داره پیاده میکنه در منطقه حمال کمونیست ها شدیم
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
8
سخنان پایانی ایشان سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی رایاداوری می کند
صفورا
|
Canada
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
5
شما هم گول آن اقتدارها رو خورديد که بعضى وقت ها مسئولين بلغور مى کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
0
4
شما کمک به اقلیتهای جهادی در کشورهای دیگه را اسمش را میگذارید نفوذ؟به این میگن خرابکاری
Amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
0
3
نفوذ منطقه ای فقط اونجاش که سوریه و یمن و لبنان به قدری موشک رایگان و مهمات و پول از ایران دریافت کردن که هرکدوم به تنهایی میتونن چندین بار اسرائیل رو از رو نقشه حذف کنن ، اونوقت مردم ما توی نون شبشون موندن .
یعنی کل پولی که باید صرف پیشرفت کشور و رفاه مردم میشد ، صرف ساخت و ارسال موشک و پهباد به این سه کشور شده .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان