تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

آموزش راست‌گویی به کودکان

راست‌گویی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاییست که هر کسی می‌تواند داشته باشد و این را باید از کودکی به بچه‌ها آموزش داد تا به ارزش آن پی ببرند.

راست‌گویی در کودکان

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: راست‌گویی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاییست که هر کسی می‌تواند داشته باشد و این را باید از کودکی به بچه‌ها آموزش داد تا به ارزش آن پی ببرند.

در دنیای امروز شاید دروغ‌گویی معمول شده باشد چراکه هر روز با شمار زیادی دروغ ازسوی دیگران روبه‌رو می‌شویم و مردم به آسانی برای هر چیز ساده‌ای مسائلی که حتی شاید نیازی هم به دروغ‌گفتن نداشته باشد به هم دروغ می‌گویند.

دروغ‌گویی همیشه جزو ویژگی‌های بد و ناپسند انسان بوده است به‌ویژه اگر این کار تبدیل به خو و عادت شود این‌جاست که کار دشوار می‌شود و باید برای آن نگران بود. این موضوع معمولا از کودکی آغاز می‌شود و باید از این سنین روی کودک کار کرد و به او درباره دروغ‌گویی و پیامد‌های آن توضیح داد.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی که یک کودک می‌تواند ازسوی پدر و مادر خود دریافت کند این است که خود آن‌ها دروغ نگویند درواقع به کودک با عمل نشان دهند که دروغ‌گویی کار ناپسندیست. درواقع آموزش‌دادن ارزش راست‌گویی به کودکان اهمیت فراوانی دارد چرا که راست‌گویی در دیگر رفتار‌های فرد از جمله مسئولیت‌پذیری شخصی، اعتماد و مراقبت از خود نمود پیدا می‌کند.

بچه‌ها از سنین پیش دبستانی به بعد از دروغ برای رسیدن به برخی اهداف اجتماعی و شخصی سود می‌برند و از این آن استفاده می‌کنند. هر چه سن آن‌ها بیش‌تر می‌شود این کار را بیش‌تر انجام می‌دهند

هنگامی‌که بچه‌ها ببینند دروغ‌گویی روشی مؤثر برای رهایی از مشکلات یا فرار از مسئولیت است، دروغ می‌تواند به یک عادت بد تبدیل شود؛ بنابراین هنگامی‌که فرزندتان دروغ می‌گوید به روش مستقیم در مورد آن موضوع گفت‍وگو کنید تا دروغ‌گویی در او نهادینه نشود و بتوانید مانع از دروغ‌گویی‌های بیش‌تر در او شوید.

در ادامه راه‌کاری که مانع از دروغ‌گویی کودکان می‌شود با هم می‌خوانیم:

راست‌گویی را به یک قانون خانوادگی تبدیل کنید

یک کودک از ابتدای زندگی خود باید در خانواده با قوانینی روبه‌رو باشد که به آن‌ها قانون خانوادگی می‌گوییم. هنگامی‌که یک کودک کمی بزرگ‌تر می‌شود باید در مورد قوانین و دلایل وجود آن‌ها با هم گفتگو کنید. یکی از این قوانین می‌تواند راست‌گویی و ارزش آن در خانواده باشد. شما باید قانونی وضع کنید که برروی روراستی تاکید داشته باشد.

این قانون به کودک شما نشان می‌دهد راست‌گویی در خانواده شما تا چه اندازه اهمیت و ارزش دارد و برای شما بسیار مهم است. شما باید به کودکتان بیاموزید راست‌گویی در دنیا ارزش‌مند است و اگر بسیاری از مرد دروغ می‌گویند دلیل بر کار خوب آن‌ها نیست و این توانایی مثبت و پسندیده و البته دشواریست که همه آن را ندارند.

می‌توانید با فرزند خود درباره انواع گوناگون دروغ‌ها و آسیب‌هایی که دروغ‌گویی می‌تواند داشته باشد ودلایلی که افراد به بهانه آن‌ها دروغ می‌گویند گفتگو کنید.

آموزش راست‌گویی به کودکان

نقش الگو‌های راست‌گویی

فرزند شما الگویش شمایید و از هیچ‌کس به اندازه شما تاثیر نمی‌گیرد بنابراین باید بتوانید الگوی مناسبی برای او باشید. تلاش کنید همواره راست بگویید. برخی از فرزند خود می‌خواهند به دیگران بگویند مادر یا پدرم در خانه نیستند و این بدترین کاریست که می‌توانید انجام دهید چراکه این کار دقیقا آموزش دروغ‌گویی به آن‌هاست.

برخی از پدر و مادر‌ها گاه می‌گویند ما دروغ مصلحتی می‌گوییم باید بدانید بچه‌ها تفاوت میان دروغ راستین و مصلحتی را متوجه نمی‌شوند از دید آن‌ها دروغ، دروغ است که پدر و مادرش می‌گویند بنابراین به این نتیجه می‌رسند که دروغ‌گویی بد نیست و آن‌ها هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

درباره سن فرزندتان در رستوران دروغ نگویید تا غذای ارزان‌تری به دست آورید یا کرایه تاکسی را پرداخت نکنید، او می‌بیند و از شما یاد می‌گیرد.

درباره دلایل گفتن حقیقت در برابر دروغ گفت‌گو کنید

مهم نیست فرزند شما چند سال دارد، مهم است که تفاوت بین راست گفتن و دروغ گفتن را توضیح دهید. اما آگاه باشید که کودکان تا حدود چهار سالگی، تفاوت بین دروغ و راست را به طور کامل درک نمی‌کنند. در مورد خردسالان بهتر است از جملاتی که برای آن‌ها قابل درک باشد استفاده کنید. با آن‌ها در مورد پیامدای بالقوه راست‌گو نبودن گفت‌وگو کنید. می‌توانید برای آن‌ها داستان چوپان دروغ‌گو را تعریف کنید و در مورد آن داستان با هم گفت‌وگو کنید.

بچه‌ها باید یاد بگیرند که لزوما نیازی نیست مستقیما نظر خود را درباره ویژگی‌های ظاهری کسی بگویند، مثلا اینکه «پیراهنی که پوشیدی زشت است» یا «چقدر روی صورتت جوش داری». ایجاد تعادل بین صداقت و ترحم یک مهارت اجتماعی پیچیده است که باید هرچه زودتر آن‌را به فرزند خود آموزش دهید.
دلیل دروغ گفتن را تشخیص دهید

به گزارش رویداد۲۴ حتما دلیلی دارد که فرزندتان دروغ می‌گوید و شما باید دلیل آن را پیدا کنید.

سه دلیل اصلی برای دروغ‌گویی کودکان وجود دارد که: فانتزی، لاف زدن و جلوگیری از پیامد‌های منفی. هنگامی‌که دلیل احتمالی دروغ را تشخیص دهید، می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ای برای پاسخ به آن باشید.

توجه به علائم بیش فعالی

توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی بیش‌تر مستعد دروغ‌گویی هستند. علائم رایج از جمله فراموشی، تکانش‌گری و نابه‌سامانی ذهنی می‌تواند منجر به تمایل به‌عدم صداقت شود که اغلب با سوء تفاهم‌ها بزرگ‌تر می‌شود. برای مثال ممکن است از کودک خود بخواهید که اسباب بازی‌هایش را جمع کند و او این کار را انجام ندهد و در جواب شما بگوید که اصلا به او نگفته‌اید چنین کاری را انجام دهد. این به معنی دروغگویی او نیست، ممکن است درخواست شما را فراموش کرده باشد. البته اجازه ندهید آگاهی شما از این مسئله یک پالس مثبت برای او ایجاد کند و منجر به تکرار خودخواسته از سوی فرزندتان شود.


بیشتر بخوانید:  راه‌هایی برای داشتن کودکی مستقل


اخطار دهید

هنگامی‌که کاملاً مطمئن هستید که آن‌ها را هنگام گفتن دروغ گیر انداخته‌اید، هشدار بدهید. برای مثال، با آرامش بگویید: «یک فرصت دیگر به شما می‌دهم تا حقیقت را به من بگویید. اگر شما را در حال دروغ گفتن بگیرم، عواقب دیگری در پیش خواهد بود.»

البته توجه کنید که به جای سرزنش آن‌ها بر آموزش مسئولیت‌پذیری و صداقت آن‌ها تمرکز کنید.

آموزش راست‌گویی به کودکان

یک پیامد از دروغ‌گویی را تعریف و ارائه دهید

وقتی فرزندتان را در حال دروغ گفتن می‌بینید، یک پیامد اضافی به او بدهید. برای نمونه به جای این‌که فقط وسایل الکترونیکی آن‌ها را برای آن روز از دسترش خارج کنید کار‌های اضافی بدهید تا انجام دهند.

پیامد‌های دروغ‌گویی را بگویید

با فرزندتان در مورد عواقب طبیعی دروغ گفتن صحبت کنید. توضیح دهید که روراست نبودن و دروغ‌گفتن سبب می‌شود بار دیگر باور صحبت‌های او برای شما سخت باشد. حتی هنگامی‌که آن‌ها حقیقت را می‌گویند و افراد دیگر تمایلی به دوست داشتن یا اعتماد به افرادی که به دروغ می‌گویند ندارند.

روراستی را در فرزندانتان تقویت کنید

هنگامی‌که راست می‌گوید به او یادآوری کنید و به او حس مثبت بدهید. او را با گفتن این جمله تحسین کنید: «می‌دانم گفتن اینکه شما آن ظرف را شکستید، احتمالاً سخت بود، اما خیلی خوشحالم که تصمیم گرفتید در مورد آن صادق باشید».

به دنبال کمک حرفه‌ای باشید

برخی مواقع دروغ گفتن به یک مشکل جدی برای کودک تبدیل می‌شود. اگر فکر می‌کنید دروغگویی کودک کم کم دارد به یک آسیب تبدیل می‌شود، از یک متخصص کمک بگیرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Sweden
|
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
0
0
و برای آموزش دروغگویی و وقاحت گوش دادن به دست اندرکاران حکومت بهترین کلاس است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
0
0
چرا می خواهید کودکان راست بگویند؟ درحالیکه خودتان شک دارید دراین جامعه بشود با راستگویی زنده ماند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان