تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۱

از خستگی دلسوزی چه می‌دانید؟

همه ما در زندگی برای دیگران دلسوزی کرده‌ایم و البته برای ما دلسوزی شده است. انسان‌ها برای دیگران اعم از حیوان و انسان دلسوزی می‌کنند و این موضوع ناخودآکاه و مربوط به احساسات ماست اما برخی در این موضوع زیاده‌روی می‌کنند و با این کار به خود و زندگیشان آسیب وارد می‌کنند.

خستگی دلسوزی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: همه ما در زندگی برای دیگران دلسوزی کرده‌ایم و البته برای ما دلسوزی شده است. انسان‌ها برای دیگران اعم از حیوان و انسان دلسوزی می‌کنند و این موضوع ناخودآکاه و مربوط به احساسات ماست، اما برخی در این موضوع زیاده‌روی می‌کنند و با این کار به خود و زندگیشان آسیب وارد می‌کنند.

دلسوزی بیش‌از اندازه به شکلی که به عادت و خوی فرد تبدیل شد و او را مدام درگیر زندگی و مشکلات دیگران کند سبب می‌شود فرد خود دچار ناراحتی و خستگی روحی و روانی و تخلیله احساسی شود که به آن خستگی دلسوزی می‌گویند.

توجه به دیگران اعم از حیوان و انسان ویژگی و خوی پسندیده‌ایست که در همه هم وجود ندارد و می‌توان آن را ارج نهاد و به آن بالید، اما هر موضوعی که از اندازه و حد خود فراتر رود نمی‌تواند تاثیر خوبی برجای بگذارد حتی اگر آن کار به خودی خود خوب باشد.

انسان در درجه نخست باید بتواند خود و نیاز‌ها و خواست‌هایش را در اولویت قرار دهد تا بتواند برای دیگران هم کاری انجام دهد. حتما شما هم این موضوع را بار‌ها شنیده‌اید کسی که خود را دوست ندارد نمی‌تواند دیگری را هم دوست بدارد؛ بنابراین اگر انسان نتواند خواست‌های خود را داشته و آ‌ن‌ها را در اولویت قرار دهد نمی‌تواند از درون شاد باشد و کم‌کم افسردگی و خسته می‌شود و همان کار را هم به‌درستی و با رضایت نمی‌تواند انجام دهد.

خستگی دلسوزی چیست؟

خستگی دلسوزی به سراغ کسانی می‌آید که خود را بیش‌از اندازه درگیر مراقبت از دیگران می‌کنند و مدام درحال حمایت از آن‌ها هستند. چنین کسی مدام و همیشه درگیر مشکلات و مسائل دیگران و در رنج آن‌ها سهیم است. چنین کسی پس از مدتی خود دچار ضعف روحی و روانی و خستگی و افسردگی می‌شود تا اندازه‌ای‌که حتی نمی‌تواند برای دیگران دلسوزی کند و یا کاری برایشان انجام دهد.

به گزارش رویداد۲۴ اگر شما هم جزو این دسته‌اید باید بدانید و بتواند در تمام زندگی خود حفظ تعادل مهم‌ترین چیزیست که باید داشته باشید و این در مورد دلسوزی برای دیگران هم صدق می‌کند. شما می‌توانید به دیگران و احساسات و خواست‌هایشان توجه و حتی برای آن‌ها دلسوزی کنید، اما از حد و تعادل خارج نشوید تا به خود آسیب نزنید.

خستگی دلسوزی

نشانه‌های خستگی دلسوزی

مهم‌ترین نشانه‌های دلسوزی بیش از اندازه که منجر به خستگی از دلسوزی می‌شوند شامل این مواردند که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تبدیل مشکلات دیگران به مشکلات خود

برای این‌که بدانید آیا دچار خستگی دلسوزی شده‌اید یا نه باید به این موضوع توجه کنید که آیا صبح که از خواب بیدار می‌شوید به جای پرداختن به خود و اندیشیدن درباره کار‌های روزمره خود با فکر و نگرانی برای دیگران آغاز می‌کنید؟ اندیشیدن و نگرانی درباره دوستان و اعضای خانواده؟ آیا مدام در درازای روز به فکر دیگران و مشکلاتشان هستید تا راهی برای حل آن‌ها پیدا کنید؟

این‌که شما نگران اعضای خانواده و کسانی باشید که دوستشان دارید طبیعیست، اما اگر سبب شد زندگی شخصی شما تحت‌الشعاع قرار بگیرد و این موضوع همیشگی باشد و هر مشکل پس از مشکل دیگر به میدان آید و تمرکز از زندگی شما گرفته شود به احتمال زیاد شما درگیر دلسوزی بیش‌از اندازه و نامتعادل شده‌اید. استمرار در تلاش برای کمک به دیگران سبب می‌شود که مشکلات آن‌ها همیشه در ذهن شما جولان بدهند و احساس سنگینی روی افکار وروان شما بگذارند و در نتیجه شما را دچار خستگی از دلسوزی کنند.

پرخاشگری و انتقاد از دیگران

اگر در درازای روز مدام عصبی و خسته‌اید و به دیگران پرخاش می‌کنید و با کوچک‌ترین حرفی آزرده می‌شوید ممکن است دچار خستگی روحی ناشی از تمرکز زیاد روی مشکلات دیگران شده باشید.

از مهم‌ترین نشانه‌های خستگی دلسوزی چگونگی رفتار شما با افراد زندگیتان است و جالب این‌جاست افراد هر اندازه به شما نزدیک‌تر باشند بیش‌تر در معرض خطر پرخاش‌گری ازسوی شما هستند.


بیشتر بخوانید:  اشتباهات خانم‌ها در ۳۰ سالگی


هنگامی‌که ذهن شما مدام درگیر مشکلات و ناراحتی‌های دیگران است روحتان فرسوده می‌شود بنابراین با هر حرفی نسبت به خانواده یا همکارانتان واکنش بیش از اندازه نشان می‌دهید درواقع شما مدام نگران دیگرانید، اما از نزدیکان خود غافل می‌شوید و روح و ذهنتان مدام خسته و افسرده است.

برای رسیدن به پایداری احساسی بهتر است فعالیت جسمی داشته باشید، در کنار فعالیت جسمی، انجام مکالمات ژرف برای رهایی از نارضایتی و اضطراب سبب می‌شود احساساتتان پایدار‌تر شود و با دقت بیش‌تری با اطرافیان رفتار کنید.

احساس ناامیدی می‌کنید

کسی که دچار خستگی دلسوزی شده است آن اندازه درگیر مشکلات دیگران و ناراحتی‌های آن‌هاست که توان انجام کاری برای زندگی خود ندارد و مدام احساس ناامیدی می‌کند چراکه توان این را ندارد که دیگری را ناچار کند تصمیمی را بگیرد که او می‌خواهد این‌جاست که استیصال بر او مستولی می‌شود.

خستگی دلسوزی چیست؟

راه‌های درمان خستگی از دلسوزی

هنگامی‌که متوجه احساس نگرانی درموردرنج دیگران شدید و نتوانستید مشکلات آن‌ها را از ذهنتان دور کنید و مدام به فکر ناراحتی دیگران بودید م‌یتوانید برای بهبود حال و روحیه خودتان و برای درمان خستگی از دلسوزی و کاهش آسیب‌های روانی از روش‌های زیر استفاده کنید:

استراحت کنید

در جایی ساکت و آرام بنشینید و به ذهنتان آرامش بدهید تا استرستان کم‌تر شود، با توجه به حال روحیتان متوجه خواهید شد که کارایی شما هنگام استرس پایین‌تر می‌آید
نفس عمیق بکشید

یکی از کار‌هایی که می‌تواند به شما در خستگی دلسوزی کمک کند مدیتیشن است. این کار ذهن شما را پاک‌سازی می‌کند و به شما توان و راه‌هایی را نشان می‌دهد که می‌توانید به دیگران بهتر کمک کنید.

روز خود رابا گوش دادن به یک آهنگ مثبت و آرامش بخش، آماده کردن صبحانه‌ای سالم، چند نفس ژرف و عمیق کشیدن آغاز کنید تمامی این‌ها به شما کمک میکند تا روی پیشرفت خودتان تمرکز کنید. با این که نجات افرادی که نیاز به کمک دارند میتواند وسوسه کننده باشد، ولی مشغول کردن ذهنتان با درگیری‌های دیگران فقط مانع از موفقیت خودتان می‌شود.

روی چیز‌های دیگر تمرکز کنید

برای مدیریت خستگی از دلسوزی باید روی جنبه‌های تازه‌ای از زندگی خودتان تمرکز کنید و فعالیت‌های جدیدی برای پر کردن زمانتان انتخاب کنید. اجازه ندهید استرس بیش از حد درباره موقعیت دیگران زندگی را در بر بگیرد، دست از تلاش برای حلال مشکلات دیگران بودن، بردارید. در این صورت انرژی بیش‌تری احساس خواهید کرد و متوجه می‌شوید که بار بزرگی از دوشتان برداشته شده است.

ورزش کنید

ورزش‌کردن به شما کمک می‌کند تمرکزتان از مشکلات دیگران برروی فعالیت‌های بدنی و روحی خودتان هدایت شود و این‌گونه می‌توانید ذهن و روحتان را ترمیم کنید. ورزش روشی فوق العاده برای تخلیه خشم است و مانع از پرخاشگری شما با همسر، خانواده و دوستانتان می‌شود. تحرک داشتن سبب ترشح اندورفین می‌شود در نتیجه احساس تازگی خواهید داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان