تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد؛

تصویب ۲ طرح اولویت دار و راهبردی دولت در مسیر مقاوم سازی اقتصاد

در جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد، ۲ طرح اولویت دار و راهبردی «توسعه نظامات بانکی بین المللی» و «تامین پایدار غذای اساسی مبتنی بر الگوی کشت» به تصویب رسید و مقرر شد این طرح‌ها به عنوان اولویت دولت تا حصول نتیجه دنبال شود.

تصویب ۲ طرح اولویت دار و راهبردی دولت در مسیر مقاوم سازی اقتصاد

رویداد۲۴محمد مخبر در این جلسه که پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) برگزار شد، تاکید کرد: حوزه‌های بانکداری و کشاورزی از جمله اولویت‌های مهم دولت برای مقاوم سازی اقتصاد است که طرح‌های مرتبط با آن باید تا حصول نتیجه دنبال شود.

بر این اساس در جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، طرح «توسعه نظامات بانکی بین المللی» شامل ۶ اقدام مهم توسط بانک مرکزی و طرح «تامین پایدار غذای اساسی» شامل ۳ برنامه کلان توسط وزارت جهاد کشاورزی پس از طی یک فرآیند کارشناسی ارائه و تصویب شد.

طرح «توسعه نظامات بانکی بین المللی» یکی از محور‌های راهبردی در ایجاد تجارت پایدار و مقاوم سازی اقتصاد بوده و ذیل مواد ۹ و ۱۰ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مفهوم «تقویت همه جانبه نظام مالی و تسهیل مبادلات با کشور‌های طرف تجاری» قرار می‌گیرد.
این طرح با هدف «تقویت و تثبیت نظام تبادلات رسمی بانکی با کشور‌های طرف تجاری» به عنوان برنامه اجرایی در این زمینه تصویب شده و متولی آن بانک مرکزی است.

همچنین طرح «تامین پایدار غذای اساسی مبتنی بر الگوی کشت» یکی از محور‌های راهبردی در تحقق امنیت غذایی و مقاوم سازی اقتصاد بوده و ذیل مواد ۶ و ۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مفهوم «تولید داخلی محصولات اساسی یا تنوع مبادی واردات آنها» قرار می‌گیرد. این طرح با هدف «کاهش وابستگی در تامین غذای اساسی» به عنوان برنامه اجرایی در این زمینه تصویب شده و متولی آن وزارت جهاد کشاورزی است.

در این جلسه که وزرای نفت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون علمی رئیس جمهور، دستیار ویژه اقتصادی رئیس جمهور و سایر مسئولان مرتبط حضور داشتند، دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی گزارشی از اقدامات انجام شده در پیگیری دو طرح مصوب جلسه قبل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تحت عناوین طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب و طرح توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز ارائه داد و بر صورت بندی طرح‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر یک نقشه کلان تاکید کرد.

گفتنی است ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وظیفه پیگیری و پیشبرد «اقدامات اولویت دار، جهشی و فوق العاده» به منظور مقاوم سازی اقتصاد را بر عهده دارد. رویه این ستاد در دولت سیزدهم «تصویب طرح‌های منتخب و محدود و تحول آفرین متمرکز بر تحقق اقتصاد مقاومتی» و «پیگیری قدم به قدم و مانع زدایی و تسهیل گری تا حصول نتیجه» است.

برچسب ها: محمد مخبر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان