تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

موضوع نشست حکام چیست؟/ قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر می‌شود؟

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا در وین برگزار می‌شود. اما آیا خروجی این جلسه برای ایران تعیین‌کننده است و ممکن است این شورا علیه ایران قطعنامه‌ای صادر کند؟

موضوع نشست حکام چیست؟/ قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر می‌شود؟

رویداد۲۴ نشست شورای حکام فردا ۱۵ اسفند ماه در وین برگزار می‌شود. دقیقا دو روز پس از سفر رئیس آژانس انرژی اتمی به ایران. پیش از حضور رافائل گروسی در تهران این گمانه مطرح شده بود که ایران به غنی‌سازی ۸۴ درصدی اورانیوم دسترسی پیدا کرده است. اما گروسی پس از حضورش در تهران چنین ادعایی را رد کرد.

این سفر دو روزه خروجی دیگری هم داشت و آن بیانیه مشترکی است که گروسی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منتشر کرد. بیانیه‌ای که در آن تاکید شده است «ایران به‌صورت داوطلبانه» به بازرسان آژانس اجازه می‌دهد «فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بیشتری را اجرا کند». اما در این بیانیه تاکید شده که روش این نظارت به زودی مشخص می‌شود. یعنی پس از سفر مجدد مقام‌های آژانس به تهران.

بر این اساس ادعای غنی‌سازی اورانیوم ۸۴ درصدی در گزارش آژانس رد شده و احتمالا در جلسه فردای شورای حکام هم به این مساله اشاره می‌شود. اهمیت این گزارش از این نظر است که پیش از این عنوان شده بود اگر ایران غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد انجام داده باشد، قطعنامه‌های شورای حکام علیه ایران فعال می‌شود.

اما حالا به نظر می‌رسد که صدور قطعنامه علیه ایران فعلا منتفی است. چون بر اساس گزارش آژانس ایران اورانیوم بالای ۶۰ درصد نداشته و نحوه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود را به بعد از نشست شورای حکام موکول کرده است.

البته امکان دارد که در جریان مذاکرات بعدی ایران و آژانس توافقی درباره نحوه دسترسی به سایت‌های هسته‌ای ایران و فعال شدن دوربین‌ها حاصل نشود. اما حداقل خطر صدور قطعنامه در جلسه فردا را به حداقل می‌رساند.


بیشتر بخوانید: بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران به آژانس اجازه می‌دهد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند


با این حساب تحلیلگران سیاسی معتقدند که احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در جلسه فردای شورای حکام منتفی است و ایران حداقل تا بهار ۱۴۰۲ نگرانی از بابت صدور قطعنامه جدید ندارد و در این زمان فرصت رایزنی با آژانس هم وجود دارد.

البته پیش از سفر رافائل گروسی هم مشخص نبود که آیا صدور قطعنامه جدید علیه ایران رای خواهد آورد یا نه. چون آنگونه که گزارش‌ها تاکید می‌کند کشور‌های اروپایی با صدور قطعنامه علیه ایران موافق بودند و آمریکا مخالف چنین اقدامی بود.

صدور قطعنامه علیه ایران به چه معناست؟

تحلیل‌ها و گمانه‌ها همه حاکی از این است که گزارش آژانس درباره فعالیت هسته‌ای ایران مثبت است و شورای حکام فردا قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌کند. اما اگر قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر شود، چه می‌شود؟

بیژن اشتری، تحلیلگر مسائل سیاسی، در اینستاگرام خود نوشته است: اگر گروسی در این سفر جواب یا توضیح قانع‌کننده‌ای درباره پیدا شدن اورانیوم ۸۳ درصد غنی شده در تاسیسات اتمی ایران به دست نیاورد و در جلسه بعدی آژانس، گزارش منفی در این باره بدهد به احتمال زیاد به زودی مکانیسم ماشه یا اسنپ بک از سوی فرانسه، انگلستان و آلمان فعال خواهد شد و در یک پروسه دو سه ماهه همه شش قطعنامه تحریمی سازمان ملل که به واسط برجام معلق شده بودند از نو احیا خواهند شد. او گفته است که احیای این قطعنامه‌ها علیه ایران در این صورت به رای شورای امنیت نیز نیازی ندارد و به صورت خودکار فعال خواهد شد. قطعنامه‌هایی که هر کدام به تنهایی می‌تواند مشکلات بسیاری برای ایران ایجاد کند و روابط اقتصادی ایران با کلیه کشور‌ها را قطع و ممنوع کند.

خوش‌بینی بازار به سفر گروسی

رئیس سازمان انرژی اتمی روز جمعه به تهران آمد و شنبه‌شب تهران را به مقصد وین ترک کرد. روز شنبه بازار دلار هیچ واکنشی به این سفر نشان نداد و قیمت دلار حتی کمی افزایش هم داشت. اما از امروز ۱۴ اسفند ماه روند ریزشس قیمت دلار آغاز شد.

برخی معتقدند که دلار حباب داشته و حالا در حال تخلیه آن است و ریزش قیمت دلار به دلیل اصلاح بازار است. اما برخی دیگر معتقدند که بازار ارز به سفر گروسی واکنش مثبت نشان داده و برای همین ریزش قیمت دلار آغاز شده است. پیش‌بینی‌ها می‌گوید در صورت رسیدن دلار به مرز ۵۰ هزار تومان، ریزش بیشتر قیمت در راه است و دلار به کانال ۴۰ هزار تومانی وارد می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
کرامت سلیمی
|
Germany
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
0
0
اینکه ترامپ با اطمینان می گفت که "ایران هرگز به بمب اتمی دست نخواهد یافت" یک حقیقت را نشان می دهد و ان هم اینکه چیزی به عنوان سلاح اتمی مطلقا" وجود خارجی ندارد و خود دولت امریکا حدود 80 سال با وانمود به داشتن چنین سلاحی و ایجاد رعب و وحشت در دل ملتها خود را به دروغ ابرقدرت جا زده است و ملتها را به بردگی گرفته است
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
0
0
یعنی حضرات با اقتدار ماست ها رو کیسه کردن و با آژانس به توافق رسیدند
کرامت سلیمی
|
Germany
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
0
0
قطعا برای رفع نگرانی گروسی به او گفته اند که  ما الان قصد نداریم که دروغ بودن سلاح هسته ای را فاش کنیم.

 نگران نباش 

با هم کنار میایم.

ذهن خودت را درگیر این موضوع نکن.

تا جایی که بتونیم با جلسات بیهوده برجام و توییت های لاوروف و اولیانوف بازی را ادامه می دیم.

تا ببینیم چی پیش میاد.

خدا بزرگه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان