تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

تایم لاین ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان؛ همه آنچه همگان از آغاز تا امروز گفتند

این گزارش مشروح رخداد‌ها و واکنش‌ها درباره ماجرای مسومیت‌های اخیر دانش‌آموزان است که هر شب پیش از نیمه شب به روز خواهد شد.

تایم لاین ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان؛ همه آنچه همگان از آغاز تا امروز گفتند
رویداد۲۴ اعتماد آنلاین نوشت: این گزارش مشروح رخداد‌ها و واکنش‌ها درباره ماجرای مسومیت‌های اخیر دانش‌آموزان است که هر شب پیش از نیمه شب به روز خواهد شد.

۱۷ اسفند ۱۴۰۱، معاون انتظامی خراسان شمالی گفت که یک نفر در مورد موضوع استفاده از ترقه بد بود در یک مدرسه در بجنورد بازداشت شده، و دانش آموزی که از این ترقه استفاده کرده تذکر گرفته است. وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای در مورد مسمومیت‌های دانش آموزان گفت این وزارت خانه از آغاز روند گزارش‌های مسمومیت پیگیر ماجرا بوده است، اما چون امکان تعمیم موراد کشف شده به کل گزارش‌ها وجود نداشته در اطلاع رسانی در این مورد تامل کرده است و از مردم خواست در این مورد به گزارش رسانه‌های بد سابقه توجه نکنند و اخبار را از مراجع رسمی دنبال کنند.

سازمان ملل اعلام کرد تیم‌های کشوری این سازمان در ایران برای بررسی سریع و دقیق واقعیت ماجرای مسمویمت دانش آموزان اعلام آمادگی کرده اند. دکتر محمدرضا هاشمیان که قبلا گفته بود دسترسی به موادی که باعث بروز مسمومیت شده است برای افراد عادی ممکن نیست، در یک پست اینستاگرامی گفت که مشاهدات عینی و تحقیقات بالینی نشان می‌هد که ۹۰ درصد مسمویمت دانش آموزان ناشی از استرس و هیستری است نه استنشاق ماده سمی.

۱۶ اسفند ۱۴۰۱، تعداد نامشخصی دانش آموز در دو دبیرستان فرزانگان و شهدای والفجر در نی‌ریز فارس گزارش مسمومیت دادند. ۱۱ دانش آموز در علی آباد کتول، دو دانش آموز و یک معلم در شهر رامیان در استان گلستان با گزارش مسمومیت راهی بیمارستان شدند. ۴۳ دانش آموز در سه مدرسه علوی، آرمیتا و الزهرا یاسوج با علایم مسمومیت راهی بیمارستان شدند. دبیر علمی کمیته بررسی علل مسمومیت دانش آموزان استفاده از ماده سمی در مدارس را «منتفی» دانست و گفت عامل مسمومیت‌ها یک ماده «محرک» است نه یک ماده سمی. سازمان نظام پزشکی در بیانیه‌ای مسموم کردن دانش آموزان را محکوم کرد و آمادگی خود را برای کمک به بررسی مساله اعلام کرد. رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت تا کنون در مورد مسمومیت‌ها بازداشت نشده است. بادامچیان دبیرکل موتلفه اسلامی مسمومیت دانش آموزان را به گردن «کسانی که داعش را راه انداخته اند» منسوب کرد و گفت «قطعا چنین کاری از سازمان مجاهدین بر می‌آید». رییس کل دادگستری البرز از تشکیل شعب ویژه برای رسیدگی به مسمومیت‌های دانش آموزان در دادگستری این استان خبر داد. وزیر کشور از دستگیری تعدادی از عاملان مسمومیت دانش آموزان در برخی استان‌ها خبر داد.

معاون امنیتی وزیر کشور گفت در پنج استان افرادی در پرونده مسمومیت دانش اموزان بازداشت شده اند، اما بازداشت شدگان از کادر مدرسه نیستند. در بیانیه شماره سه وزارت کشور در مورد مساله مسمومیت‌ها اعلام شد که وزارت اطلاعات، اطلاعات نیروی انتظامی و سپاه در شش استان خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز چند نفر را در مورد پرونده مسمومیت‌ها بازداشت کرده اند. استاندار خراسان رضوی گفت طی سه روز گذشته ۴۰۰ دانش آموز در ۲۳ مدرسه در هشت شهر این استان علایم مسمومیت گزارش کرده اند و همزمان گفت که مسمومیت دانش آموزان منشا جدی ندارد.

ارتباط فوت دانش آموزی به نام اسرا عباس نژاد در دیوان دره، با گزارش‌های مسمومیت دانش آموزان تکذیب شد. معاون امنیتی وزارت کشور که پیشتر گفته بود در رابطه با گزارش‌های مسمومیت عده‌ای بازداشت شده و برخی «غیر معادنان» ارشاد شده اند، توضیح داد و گفت «برخی از دانش آموزان به واسطه ماجراجویی، با استفاده از موادی که در بازار پیدا می‌شود تلاش کردند کلاس‌ها را تعطیل کنند که پس از شناسایی تذکر گرفتند».

۱۵ اسفند ۱۴۰۱، رهبری در حاشیه مراسم روز درخت کاری با اشاره به موضوع مسمومیت دانش آموزان از مسئولان خواستند که این موضوع را با جدیت دنبال کنند و گفتند که در صورت عمدی بودن این مساله، «این یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض» است. ۳۰ دانش آموز یک دبیرستان دخترانه در قوچان، با گزارش مسمومیت راهی بیمارستان شدند. ۱۶ دانش آموز و یک معلم در دبیرستان‌های شهید مدنی و شهید امامیان در نیشابور با علایم مسمومیت به بیمارستان اعزام شدند، یکی از این مدارس، روز گذشته هم ۳۷ دانش آموز را با علایم مسمومیت به بیمارستان فرستاده بود.

تعداد نامشخصی دانش آموز در یکی از مدارس شهر لار با علایم مسمومیت راهی بیمارستان شدند. ۴۹ دانش آموز در دو مدرسه در شهر‌های همدان و ملایر با علایم مسمویمت راهی بیمارستان شدند. ۱۳ دانش آموز یک کلاس در مدرسه شاهد شهیده مقبل در سنندج با علایم مسمومیت راهی بیمارستان شدند. در سه شهر دشت آزادگان، صدون و اندیمشک، در خوزستان ۹۳ دانش آموز با گزارش مسمومیت در بیمارستان بستری شدند. ۸۸ دانش آموز در دوگنبدان، ۲۳ دانش آموز در دهدشت، و ۱۸ دانش آموز در یاسوج در استان کهکیلویه و بویر احمد با علایم مسمومیت در بیمارستان پذیرش شدند. محسنی اژه‌ای عوامل «مسمومیت دانش آموزان» را «مفسد فی الارض» خواند و گفت هر کسی که به نحوی در این مسمومیت‌ها دخالت داشته باشد به اشد مجازات می‌رسد.

اداره آموزش و پرورش استان تهران در جلساتی با مدیران مدارس ان‌ها خواست در صورت گزارش مسمومیت دانش آموزان در مدرسه شیرینی پخش کنند، و از صحبت با رسانه‌ها و خروج دانش آموزان از مدارس جلوگیری کنند. ارتباط فوت یک دانش آموز پسر در شهر کاشمر با گزارش‌های مسمومیت دانش آموزان تکذیب شد. فوت یک دانش آموز در شیراز، در ارتباط با گزارش‌های مسمومیت در مدارس تکذیب شد. آموزش و پرورش اصفهان گزارش روز گذشته در مورد مسمومیت در یکی از مدارس این شهر را به انتشار گاز فلفل نسبت داده و آن را تکذیب کرد. اصفری عضو کمیته بررسی مسمومیت‌های دانش آموزان در مجلس گفت تا روز ۱۴ اسفند، ۲۵ استان، ۲۳۰ مدرسه و بیش از پنج هزار دانش آموز درگیر گزارش‌های مسمومیت شده اند. رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گزارش‌های مسمومیت را «کارزار جهانی منزوی کردن ایران، و پروژه صهیونیستی القای مسمومیت» نامید. اولین گزارش از نتایج بررسی مسمومیت‌های دانش آموزان توسط وزارت بهداشت منتشر شد، در این گزارش تصریح شده است که «ماده محرک استنشاقی است، اما ماده اصلی ایجاد کننده مسمومیت ممکن است جامد باشد.»

در این گزارش آمده است که گزارش‌های مسمومیت را باید به سه دسته تقسیم کرد، گروهی که در مدارس ان‌ها ماده محرک دیده شده است، گروهی که با ماده محرک ارتباط داشته، اما دچار مسمومیت نشدند بلکه به دلیل اضطراب دچار علایم مسمومیت شدند و گروهی که در مدارس ان‌ها هیچ ماده محرکی پیدا نشده، اما به دلیل گزارش‌های منتشر شده دچار اضطراب شده اند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت میانگین سنی افرادی که با گزارش مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده اند ۱۵ سال است و توصیه کرد که ماسک در مدارس اجباری شود.

۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۷۲ دانش آموز در تبریز با علایم مسمویمت در بیمارستان بستری شدند. تعداد نامعلومی دانش آموز در مدرسه دخترانه شاهد اصفهان با علایم مسمومیت به بیمارستان فرستاده شدند. تعداد نامعلومی دانش آموز در دو مدرسه ابتدایی و دبیرستان در شهر زنجان به علایم مسمومیت به بیمارستان فرستاده شدند. ۲۹ دانشجور دختر یک خوابگاه دانش گاه فنی و حرفه‌ای در شهر ارومیه با علایم مسمومیت راهی بیمارستان شدند. ۳۷ دانش آموز دیگر در تبریز با علایم مسومیت در بیمارستان بستری شدند. ۴۶ دانش آموز از دبیرستان شاهد نرجس و یک ابتدایی مختلط در روستای گلی در شهر بجنورد با علایم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. ۱۵ دانش آموز در یک مدرسه غیرانتفاعی در ابیک به علایم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت در مناطق مختلف استان خوزستان ۳۱۲ دانش آموز با علایم مسمومیت در بیمارستان بستری شده اند.

۱۰ دانش آموز در مدرسه‌ای در ایوان استان ایلام با علایم مسمومیت راهی بیمارستان شدند، تا ساعت شش عصر امروز تعداد دانش آموزانی که در خوزستان با علایم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند به ۷۰۰ نفر رسید، مسمومیت‌ها در اهواز، رامهرمز، ماهشهر، امیدیه، سربندر، و آبادان گزارش شد. در سه مدرسه دخترانه در مشهد و نیشابور جمعا ۱۰۰ دانش آموز با علایم مسمومیت به بیماستارن منثل شدند. ۲۶ دانش آموز در دو مدرسه درشهر‌های یاسوج و سی سخت با گزارش علایم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. ۴۰ دانش آموز در قزوین بر اثر آنچه معاون امنیتی استاندار قزوین استنشاق گاز فلفل نامیده است با علایم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.۱۷ دانش آموز، ۱۵ پسر و ۲ دختر در مدارس خرم آباد با گزارش مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

۳ دانش آموز در قم با علایم مسمومیت در بیمارستان بستری شدند. وزیر بهداشت بابت «نگرانی اولیای دانش آموزان در مساله مسمومیت دانش آموزان» عذرخواهی کرد و گفت در این مور منتظر اعلام نتیجه از سوی نهاد‌های ذی ربط هستیم. معاون امنیتی وزیر کشور طراحان مسمومیت دختران دانش آموز و شعار زن، زندگی، آزادی را یکی دانست و هدف اصلی آن را ایجاد ناامنی روانی، تعطیلی مدارس، و اتهام زنی به نظام توصیف کرد.

اولین جلسه کمیته بررسی دلایل مسمومیت دانش آموز که قالیباف دستور تشکیل آن را داده بود برگزار شد و قرار شد نمایندگانی از سازمان پدافند غیرعامل، وزارت خانه‌های بهداشت، کشور، آموزش و پرورش، و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به مجلس بیایند و به کمیته توضیح دهند. خبرگزاری فارس در گزارشی مقصر مسمومیت‌ها را «شیطنت دانش آموزان» خواند. سخنگوی دولت در توییتی، گزارش‌های مسمویمت را «القای ناامنی» خواند. فرمانده سپاه کرمانشاه گفت در موضوع مسمومیت دانش اموزان در این استان سرنخ‌هایی به دست آمده و نتایج بررسی‌ها در آینده عنوان خواهد شد. سید علی پور طباطبایی، از مدیران سایت خبری «قم نیوز» که از اولین روز‌های گزارش مسمویمت در مدارس قم درحال پیگیری موضوع بود بازداشت شد.

۱۳ اسفند ۱۴۰۱، ۷۰ نفر در هفتکل خوستان با علایم مسومیت به بیمارستان منتقل شدند. ۳۷ دانش آموز در یک مدرسه در شهر کوار در استان فارس با علایم مسمویمت راهی بیمارستان شدند، تعداد نامشخصی از دانش آموزان دو مدرسه دخترانه در همدان و کبودرآهنگ در استان همدان با علایم مسمومیت راهی بیمارستان شدند. ۳۰ دانش آموز مدرسه شاهد نورالزهرا در ارومیه با علایم مسمویمت راهی بیمارستان شدند. تعداد نا مشخصی دانش آموز در یک مدرسه در اسلام آباد کرج با علایم مسمویمت راهی بیمارستان شدند. ۲۹ دانش آموز دبیرستان، ولی عصر در شهر زنجان با علایم مسمومیت به بیمارستان اعزام شدند. تعداد نامشخصی دانش اموز در مدرسه ام‌ابی‌ها در اسلام شهر با علایم مسمومیت به بیمارستان فرستاده شدند.

۱۲ دانش آموز در سه مدرسه جوادالائمه، فرزانگان و هاجر در بهارستان با علایم مسمومیت به بیماستان فرستاده شدند. ۶۰ دانش آموز در مدرسه امامت پاکدشت علایم مسمویمت گزارش کرده به بیمارستان فرستاده شدند. ۸ دانش آموز یک مدرسه دخترانه در محلات اراک با علایم مسمومت به بیمارستان فرستاده شدند. ۲۳ دانش آموز مدرسه حضرت مریم در بروجرد با علایم مسومیت به بیمارستان رفتند.

در دبستان دخترانه سپهر مصباح در کرمانشاه تعداد نا مشخصی دانش آموز علایم مسمومیت گزارش کرده و به مراکز درمانی فرستاده شدند. ۴۹ دانش آموز یک مدرسه دخترانه در تبریز و باسمنج به علایم مسمویمت به بیمارستان فرستاده شدند. تعداد نامشخصی دانش آموز در مدارس شهر‌های مشکین شهر و گرمی علایم مسمومیت گزارش کرده و به بیمارستان فرستاده شدند، مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل گزارش‌های مسمویت در این دو شهر را «حمله بیولوژیکی» نامید. ۱۷ دانش آموز در هفتکل خوزستان با علایم مسمویمت به بیمارستان فرستاده شدند. ۲۰ دانش آموز در مدرسه محمدی در رباط کریم با علایم مسمومیت به بیمارستان فرستاده شدند. ۴۴ دانش آموز قمی در پی گزارش مسمویمت در مدرسه در بیمارستان بستری شدند. در سمیرم ۹ دانش آموز مدرسه بانو امین شهر حنا، با علایم مسمومیت به بیمارستان فرستاده شدند.

در کاشان یک اتش سوزی در کنار هنرستان کتابچی و ورود دود ناشی از آن به مدرسه منجر به درخواست آمبولانس برای مدرسه شد. در مدرسه قدسیه شهرک شهید کشوری در ایلام ۷ دانش آموز با علایم مسمومیت راهی بیمارستان شدند. مهدی اسماعیلی عضو کمیسون بهداشت مجلس گفت که «قطعا عامل خارجی در مسمومیت دانش آموزان دختر وجود دارد» نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت که دلیل بروز مسمویمت در دانش آموزان چند نوع گاز است، اما گفت بعید است گاز نیتروژن N۲ در مسمومیت‌ها دخیل باشد. درگذشت یک دانش آموز دلیجانی در پی گزارش مسمویمت تکذیب شد. وزارت کشور در اولین بیاینه خود در مورد گزارش‌های مسمومیت گفت «در تحقیقات در مورد مسمومیت نمونه‌های مشکوکی پیدا شده که در حال بررسی است و نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع عموم خواهد رسید».

روزنامه کیهان مسمومیت‌های سریالی را «احیای اغتشاشات» نامید. رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت «هیچ آدم عاقلی تصور نمی‌کند که مسمومیت دانش آموزان کار نظام باشد». روزنامه اطلاعات «افراط گرایان متحجر و منجرد» را عامل مسمومیت‌ها دانست. دکتر محمدرضا هاشمیان، یکی از پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری در مصاحبه‌ای گفت «دسترسی به گاز‌هایی که دانش آموزان با آن مسموم شده اند برای افراد عادی امکان پذیر نیست». کریمی اصفهانی عضو شورای مرکزی حزب موتله گفت مسمویمت دانش آموزان واقعیت ندارد و «دشمنان مسمومیت سازی و کشته سازی می‌کنند»

۱۲ اسفند ۱۴۰۱، تسنیم یک بار دیگر تکرار کرد که مسمویمت دانش آموزان مدرسه خیام در تهران به دلیل توقف یک تانکر حامل نفت در کنار مدرسه بوده است و گفت که این تانکر روز‌های گذشته در قم و بروجرد هم تردد داشته، و راننده آن در تهران بازداشت شده است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا ادعا کرد که گزارش‌های مسمویمت و احتمال ارتباط آن‌ها با تظاهرات پاییز امسال در ایران نگران کننده است و خواهان پاسخگویی ایران در این مورد شد، با این حال هماهنگ کننده ارشد راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در این مورد گفت که «هنوز نمی‌دانیم موضوع چیست و قبل از قضاوت باید منتظر نتیجه تحقیقات باشیم».

دبیر ستاد حقوق بشر خواستار شناسایی فوری «عاملان» مسمومیت دانش آموزان شد و گفت ستاد حقوق بشر قوه قضاییه موضوع را پیگیری خواهد کرد. رییسی گفت که درموضوع مسمومیت دانش آموزان به وزرای اطلاعات و کشور دستور پیگیری داده است و گفت دشمنان با جنگ ترکیبی به دنبال ایجاد ناامنی در میان مردم بودند که به تازگی در جنگ رسانه‌ای به دنبال ایجاد استرس در دانش آموزان و والدین آن‌ها هستند. الله کرم، «گروه‌های غرب گرا» را عامل اصلی ایجاد مسمومیت دانش آموزان دانست و گفت این گروه‌ها به «خراب کاری شرافت مندانه» به دنبال ورود به مجلس و بازگرداندن ریل کشور به سمت غرب و پذیرش برجام هستند. حمید رضا ترقی از اعضای موتلفه اسلامی گفت که عامل ضد انقلاب در مسمومیت‌ها دخیل بودند و اسناد متعددی در این مورد وجود دارد.

امام جمعه موقت تهران خواهان برخورد با «عوامل ماجرای مسمومیت» شد. امام جمعه قم مسمویمت‌ها را به منافقین نسبت داد. امام جمعه اردبیل گفت مسمومیت دانش آموزان هیچ فایده‌ای برای نظام ندارد و امکان ندارد که این مساله کار نظام باشد. سازمان ملل خواهان تحقیقات شفاف در مورد موضوع مسمومیت دانش آموزان ایرانی شد. سخنگوی وزارت خارجه گفت پیگیری مساله مسمویمت‌ها از اولویت‌های دولت است و نسبت به سو استفاده خارجی از این موضوع هشدار داد. ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق تحصیل کودکان گزارش‌های مسمویمت را «تلاشی هولناک و خشونت آمیز برای ترساندن زنان جوان از تحصیل و خاموش کردن صدای آنها» دانست.

۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۴۸ دانش آموز و اولیای مدرسه راه زینب در اصلاندوز اردبیل با گزارش مسمویمت راهی بیمارستان شدند. ۲۱ دانشجوی یک خوابگاه دخترانه در کرج با گزارش مسمومیت راهی بیمارستان شدند. دادستان تهران اعلام کرد که به موضوع مسمومیت دانش آموزان تهرانی در شعبه ویژه دادسرای تهران رسیدگی می‌شود، و قول داد بعد از بازداشت مقصران این مسمومیت‌ها رسیدگی بدون نوبت به پرونده آن‌ها انجام شود. آیت الله سبحانی در دیدار با وزیر آموزش و پروش خواستار رسیدگی به مساله مسمومیت‌ها و اطلاع رسانی دقیق درمورد ابعاد موضوع شد. آیت الله نوری همدانی در دیدار با سردار رادان بر حفظ کرامت زنان در اسلام تاکید کرد و از رادان خواست عوامل مسمومت در مدارس را دستگیر و با آن‌ها برخورد قاطع صورت بگیرد.

صدا و سیما در گزارشی ادعا کرد دلیل مسمومیت دانش آموزان تهرانی توقف یک تانکر حامل نفتا در کنار یکی از مدارسی که گزارش مسمویمت داده اند، بوده است. سید کاظم موسوی نماینده اردبیل در مجلس گفت که مسمومیت دانش آموزان در ده مدرسه در اردبیل بیوتروریستم بوده است و آن را به دشمنان نسبت داد. وزیر آموزش و پرورش یک بار دیگر تاکید کرد که بخش مهمی از گزارش‌های مسمومیت ناشی از ایجاد «جو روانی» است و گفت در وزارت کشور مرجع واحدی برای رسیدگی به موضوع ایجاد شده است. او همچنین از رسانه‌ها خواست تا کمک کنند جو روانی در مورد مسمومیت‌ها کم شود. فرماندار شاهین شهر اعلام کرد در رابطه با گزارش مسمومیت در مدارس شاهین شهر، «عامل مسمومیت» گاز فلفل بوده و یک نفر در این رابطه بازداشت شده است.

معاون زنان رییس جمهور خبر داد که کمیته‌ای ویژه‌ای برای بررسی گزارش‌های مسمومیت ایجاد شده است، او همچنین گفت که «مسمومیت دانش آموزان را دشمن ایجاد کرده تا از آن سواستفاده و بهره برداری سیاسی کند». یونیسف به عنوان اولین نهاد بین المللی که در مورد گزارش‌های مسمومیت در ایران اظهار نظر کرده است، در توییتی نوشت «مدرسه باید پناه گاه امن دانش آموزان باشد» و گفت آماده ارائه هرگونه حمایت مورد نیاز برای حل مساله است. فراکسیون زنان مجلس درمورد مسمومیت‌ها بیانیه داد و آن را «خراب کاری» توصیف کردو قالیباف در نامه‌ای به روسای چهار کمیسیون امنیت ملی، امور داخلی، آموزش و تحقیقات و بهداشت، دستور تشکیل یک کارگروه ویژه برای بررسی گزارش‌های مسمومیت دانش آموزان را صادر کرد. ۸۰ استاد دانشگاه چمران اهواز، در نامه‌ای خواهان پایان دادن به مسمومیت دانش آموزان شدند.

۱۰ اسفند ۱۴۰۱، زهرا شخصی سخنگوی کمیسیون بهداشت گفت تعداد دانش آموزان مسموم شده در حوادث مختلف در سه ماه گذشته ۸۰۰ نفر است که ۴۰۰ نفر آن‌ها تنها علایم خفیف را تجربه کرده اند. ۱۵ دانش آموز در یک مدرسه در شهر کرمانشاه با علایم مسمومیت به بیمارستان فرستاده شدند. گزارش مسمومیت‌ها به تهران هم رسید. یک دبیرستان دخترانه در تهرانسر، یک مدرسه دخترانه در تهران پارس، دبستان دختران یارنجی در نارمک، مدرسه دخترانه ۱۳ آبان و مدرسه هاجر در منطقه ۹ تهران، تعداد نامشخصی دانش آموزانشان را به علایم مسمومیت به بیمارستان فرستادند. شورای تامین استان تهران برای بررسی موضوع تشکیل جلسه دارد. در هفت مدرسه در اردبیل ۱۰۸ دانش آموز با علایم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. بالاخره بعد از گذشت سه ماه از آغاز سریال مسمومیت ها، مساله در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت مطرح شد، رییسی در جلسه هیات دولت احمد وحیدی وزیر کشور را مامور پیگیری موضوع مسمومیت‌ها کرد. وزیر آموزش پرورش بعد از جلسه هیات دولت گفت که، چون مساله مسولیت‌ها بین بخشی است پیگیری موضوع به وزارت کشور واگذار شده است. درحالی که خبرگزاری فارس اعلام کرده بود که سه نفر در مورد ماجرای مسمومیت‌ها بازداشت شدند، سردار رادان با تکذیب این خبر یک بار دیگر اعلام کرد که هیچ کس در مورد ماجرای مسمومیت‌ها بازداشت نشده است.

۹ اسفند ۱۴۰۱، ۳۵ دانش آموز دختر در مدرسه خیام در پردیس با علایم مسمویت به بیمارستان منتقل شدند. ۹ دانش اموز در قم با علایم مسمومیت در بیمارستان بستری شدند. امیرآبادی نماینده قم در مجلس با استناد به گفته‌های معاون وزیر بهداشت گفت اگر مسمومیت‌ها عمدی است، مسئولان امنیتی و انتظامی باید با آن برخورد کنند. وزیر بهداشت در جلسه‌ای در مجلس رسما اعلام کرد که مسمومیت دانش آموزان با «سم» بوده است و گفت کمیته‌ای از اساتید سم شناسی برای تحقیق در این مورد تشکیل شده است. او همچنین گفت این که سم چطور تولید شده، و آیا مسمومیت در مدارس عمدی است یا نه، در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست. قلیباف رییس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان که گفته بود ۱۰ تا ۱۵ شهر درگیر مسمومیت‌های سریالی هستند، گفت که تنها دو شهر قم و بروجرد درگیر مسمویت‌ها بوده اند، کمیسیون بهداشت در مورد مسمویت‌ها گزارشی به او داده است و او در جلسه‌ای با حضور وزیر بهداشت در کمسیون بهداشت در مورد بررسی مسمومیت‌ها شرکت خواهد کرد.

آیت الله علوی بروجردی در واکنش به اظهارات ضد و نقیض مسمولان در مورد مسمومیت دانش آموزان گفت در حالی که دادستان می‌گوید این حوادث عمدی است، نماینده می‌گویند در مورد آن بزرگ نمایی شده، آقایان اگر نمی‌توانند اصلا حرف نزنند چرا که حرف‌های شما بی اعتمادی به بار می‌آورد. او همچنین با اشاره به ترس خانواده‌ها از فرستادن فرزندانشان به مدرسه گفت هدف ان‌ها که این کار{ حمله به مدارس} را انجام دادند هم همین است. کوچکی نژآد نماینده رشت مسمومیت دانش آموزان را به «نفوذ» نسبت داد و گفت چطور ممکن است که سی دانش آموز مسموی شوند و مشخص نباشد که از چه گازی برای مسموم کردن آن‌ها استفاده شده؟ او دستگاه‌های امنیتی را در این موضوع به کم کاری متهم کرد.

احمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی، گفت که سازمان اطلاعات نیروی انتظامی مشغول بررسی مساله مسمومیت دانش آموزان است و تاکید کرد که هنوز کسی در این زمینه بازداشت نشده است. جلسه فوق العاده و مشترک کمسیون‌های بهداشت و درمان و آموزش و تحقیقات با حضور مقامات امنیتی و بهداشتی و شرکت رییس مجلس برگزار شد و توضیحاتی درمورد سیر حوادث به نمایندگان داده شد، احمد نادری نماینده تهران بعد از این جلسه گفت که نماینده‌ها از توضیحات ارائه شده در این جلسه راضی نشده اند. علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای اولین بار بعد از گذشت سه ماه از آغاز سریال مسمویمت دانش آموزان گفت که به نظر می‌رسد عامل مسمومیت دانش آموزان انتظار گاز «N۲» در مدارس باشد. او همچنین گفت که سم استفاده شده در مسمومیت‌ها ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل شناسایی آن دشوار است.

۸ اسفند ۱۴۰۱، رشیدی کوشکی نماینده مجلس اعلام کرد که به زودی کمیته حقیقت یابی در کمیسیون امور داخلی کشور برای پیگیری این موضوع و روشن شدن ابعاد آن ایجاد خواهد شد، او همچنین گفت که مسمومیت دانش آموزان «قطعا» از خارج از کشور هدایت می‌شود. مصدق، معاون اول قوه قضاییه یک بار دیگر به دادستان قم مامورت داد تا مساله مسمومیت دانش آموزان قمی را بررسی کند. در بروجرد یک گزارش دیگر از مسمویمت دانش آموزان این بار از مدرسه پسرانه خیام ثبت شد، تعداد دانش آموزانی که از این مدرسه به بیمارستان منتقل شدند اعلام نشد. فاضل میبدی اظهارات خود در مورد ربط مسمومیت دانش آموزان با گروه‌های تندروی مذهبی را تکذیب کرد. آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات در توییتر خود نوشت حالا که عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان تایید شده، الویت بعدی باید «مقابله با اقدامات تروریستی» باشد. این اولین باری بود که یک شخصیت سیاسی، مسمویت‌های دانش آموزان را «تروریستی» خطاب می‌کرد. منتظری دادستان کل کشور یک بار دیگر بر لزوم پیگیری مساله مسمومیت دانش آموزان تاکید کرد و گفت کار‌های جمعی مسمولان اطلاعاتی و بهداشتی در مورد پیگیری موضوع آغاز شده، اما هنوز سر نخی کشف نشده است. روزنامه همشهری مسمویت دانش آموزان را به گروهک منافقین نسبت داد.


بیشتر بخوانید: مقامات رسمی کشور درباره مسمومیت دانش‌آموزان چه گفته‌اند؟/ فقط دیوار رسانه کوتاه است!


۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰۷ دانش آموز دیگر در مدرسه دخترانه ۱۵ خرداد در شهر بروجرد با علایم مسمومیت به بیمارستان منقتل شدند. معاون سیاسی استاندار لرستان در این مورد گفت که تیم‌های کارشناسی به محل مدرسه رفته اند تا موضوع را بررسی کنند و شورای تامین استان هم در این مورد جلسه اضطراری تشکیل داده است.. دکتر یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت علوم در جلسه‌ای در مشهد اعلام کرد که پس از مسمومیت چندین باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند. او در اظهارت جنجالی خود گفت مسمومیت دانش آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس است، اما مسری، شیمیایی و جنگی نیست. ساعتی بعد پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت با رد تلویحی اظهارات دکتر پناهی گفت نتایج مستندی در مورد علت بیرونی مسمومیت دانش آموزان وجود ندارد، اما روشن است که منشا مسمومیت‌ها ویروسی و میکروبی نیست. منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس در مورد مسمویمت دختران دانش آموز گفت اراده و فکر پلیدی وجود دارد که می‌خواهد دختران کشور را از تحصیل باز دارد. فاطمه مقصودی نماینده بروجرد در مجلس هم گفت که وزیر آموزش و پرورش باید با حضور در بروجرد مساله مسمومیت دانش آموزان را پیگیری کند. در همین روز ادامه کل آموزش و پرورش شهر قزوین، گزارش‌های مسمومیت دانش آموزان در این شهر را تکذیب کرد. فاضل میبدی استاد حوزه و دانشگاه در مصاحبه‌ای گفت که گروه‌های هزاره گرا با تحصیل دختران مخالف هستند و تلویحا مسمومیت در مدارس را با تندروی‌های مذهبی مرتبط دانست.

۶ اسفند ۱۴۰۱، ۴۴ دانش آموزان مدرسه احمدیه بروجرد یک بار دیگر با گزارش مسمومیت راهی بیمارستان شدند. سازمان بازرسی استان لرستان اعلام کرد که دلیل مسومیت دانش آموزان مدرسه احمدیه روشن نشده است. فرماندار بروجرد گفت که مدرسه احمدیه تا اطلاع ثانوی تعطیل است و یک تیم تخصصی ویِژه موضع مسمومیت دانش آموزان مدرسه احمدیه را پیگیری خواهد کرد. در همین روز ۴ دانش آموز قمی دیگر با علایم مسمویت در بیمارستان بستری شدند. روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشت که افراط گرایان داخلی در صدر متهمان حوادث مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان هستند و گفت تکرار حوادث مسمومیت در سه ماه گذشته نشان می‌دهد که این موضوع نمی‌تواند اتفاقی باشد.

۵ اسفند ۱۴۰۱، همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت که وزارت بهداشت و وزارت اطلاعات پیگیری موضوع مسمومیت دانش آموزان هستند و این موضوع باید هر چه سریع‌تر حل شود.

۳ اسفند ۱۴۰۱، پانزده دانش آموز از سه مدرسه مختلف با گزارش مسمومیت به بیمارستان‌های قم مراجعه کردند. در مدرسه احمدیه بروجرد یک بار دیگر گزارش مسمویت اعلام شد و این بار ۵۱ دانش آموز با علایم مسمویت به بیمارستان فرستاده شدند. سازمان بازرسی استان لرستان اعلام کرد که مساله مسمومیت دانش آموزان مدرسه احمدیه را بررسی خواهد کرد و فرماندار بروجرد اعلام کرد که علت مسمومیت دانش آموزان نشت گاز منوکسید کربن بوده است. پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت ارتباط مسمومیت دانش آموزان بروجردی با مسمومیت دانش آموزان قمی را رد کرد و یک بار دیگر تاکید کرد که مسمومیت دانش آموزان مدرسه احمدیه به دلیل نشت مونوکسید کربن بوده است.

۲ اسفند ۱۴۰۱، رییس اورژانس استان لرستان اعلام کرد که ۲۱ دانش آموز در دبیرستان دخترانه احمدیه بروجرد با علایم مسموییت در بیمارستان بستری شده اند، او گفت که کارشناسان آتش نشانی معتقد هستند مسمومیت این دانش آموزان به دلیل نشت منوکسید کربن رخ داده است.

۱ اسفند ۱۴۰۱، دکتر محبی معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با رسانه‌ها گفت که جلسه مسولان قمی با مسمولان وزارت بهداست که به قم آمده بودند خروجی خاصی نداشته و هیچ نشانه مشکوکی در جواب آزمایش‌های پزشکی دانش آموزان مسموم قمی پیدا نشده است. ۲۵ دانش آموز در این روز با علایم مسمویت در بیمارستان‌های قم بستری شدند که ۱۸ نفر آن‌ها مرخص شده و هفت نفر تحت نظر باقی ماندند. منتظری دادستان کل کشور در این روز به دادستان قم ماموریت داد تا مساله مسمومیت در مدارس قم را بررسی کند و با مقصیرن این موضوع برخورد قانونی کند. دادستان کل در پیام خود برای دادستان قم، موضوع مسمومیت‌ها را نگران کننده خواند و گفت که این مساله احتمالا عمدی است. او همچنین از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خواست تا مساله مسمومیت دانش آموزان قمی را بررسی کنند.

۳۰ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱ دانش آموز قمی با علایم مسمویت راهی بیمارستان شدند. تیمی از وزارت بهداشت در قم با مسمولان استانی در مورد مسمومیت‌های دانش آموزان جلسه برگزار کردند.

۲۸ بهمن ۱۴۰۱، وزیر آموزش و پرورش ضمن عذرخواهی از خوانده‌هایی که دانش آموزانشان مسموم شده و در بیمارستان بستری شده اند، خبر داد که تیم ویژه‌ای در تهران برای پیگیری مساله مسمومیت دانش آموزان قمی تشکیل شده است و به خانواده‌ها اطمینان داد که آموزش و پرورش در کنار ان‌ها خواهد بود.

۲۷ بهمن ۱۴۰۱، وزیر آموزش و پرورش با حضور در یکی از بیمارستان‌هایی که دانش آموزان مسموم قمی در آن بستری بودند از تعدادی از آن‌ها عیادت کرد.

۲۶ بهمن ۱۴۰۱، وزیر آموزش و پرورش گفت که بخش اعظم مسمویت دانش آموزان قمی ناشی از شایعاتی است که مردم و دانش آموزان را دچار ترس کرده است، او همچنین گفت که بستری دانش آموزان در بیمارستان‌های قم به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای آن‌ها بوده است. عصر این روز، یوسف نوری که به قم رفته بود، گفت که با برخی از دانش آموزانی که به دلیل مسمویت در بیمارستان بستری شده اند ملاقات کرده است و تاکید کرد که مسمویت‌های گزارش شده در قم میکروبی نیست. او گفته‌ها در مورد مرگ یا فلج شدن دانش آموزان را هم تکذیب کرد و تاکید کرد که بویی در مدارسی که مسمومیت در آن‌ها گزارش شده استشمام نشده است. در همین روز دکتر محبی معاون درمان علوم پزشکی قم در گفتگو با صدا و سیما خبر داد که ۲۵ دانش آموز با علایم مسمومیت به بیمارستان‌های قم مراجعه کرده اند.

۲۵ بهمن ۱۴۰۱، گروهی از والدین دانش آموزان قمی این بار در مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و نسبت به عدم رسیدگی به موضوع مسمومیت دانش آموزان در مدارس اعتراض کردند. تجمع کنندگان در مقابل استانداری شعار استعفا استعفا سر دادند و در حالی که می‌خواستند وارد استانداری شوند با نیرو‌های امنیتی درگیر شدند. رسانه‌ها خبر دادند که ۳۰ خانواده در مورد مساله مسمومیت دانش آموزان به قوه قضاییه شکایت کرده اند. در همین روز گزارش‌های دیگری از وقوع مسمومیت در مدارس قم منتشر شد، اما نام مدارس اعلام نشد، دکتر محبی معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در این روز اعلام کرد که ۱۱۷ دانش آموز با علایم مسمومیت به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند که نیمی از آن‌ها ظرف دو ساعت مرخص شده اند. تا عصر روز بیست و پنجم، ۸۹ نفر از این دانش آموزان از بیمارستان ترخیص شده بودند و باقی آن‌ها برای مراقبت بیشتر در بیمارستان باقی ماندند.

در همین روز، ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که قوه قضاییه از وضعیت دانش آموزان قمی متاسف است و اعلام کرد که برخی از والدین دانش آموزان قمی در مورد مسمومیت فرزندانشان در دادسرای قم شکایت‌هایی را ثبت کرده اند. در همین روز امیر آبادی نماینده قم در اظهارات خلاف اظهارات قبلی اش گفت که در مورد مسمویمت‌ها بزرگ نمایی شده است و دانش آموزان استرس و بیماری زمینه‌ای داشته اند. او همچنین با ذکر مثالی گفت که حوادث مربوط به مدارس قم «فوبیا» است.

۲۴ بهمن ۱۴۰۱، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در نامه‌ای به مدیر کل مدیریت بحران قم خواست که با کیسه پلاستیکی از مدارسی که گزارش مسمومیت اعلام می‌کنند نمونه هوا جمع شود و برای آزمایش در اختیار علوم پزشکی قرار بگیرد، هر چند این روش معمول نمونه گیری از هوا ست، اما دستمایه شوخی و عصبانیت در فضای عمومی شد.

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، دانش آموزان و کادر مدرسه ریحانه النبی قم و چند مدرسه دیگر که نام آن‌ها اعلام نشده با علایم مسمومیت به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند. محبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم تعداد این دانش آموزان را ۳۷ نفر اعلام کرد و گفت که علایم آن‌ها به نسبت علایم دانش آموزانی که قبلا با شکایت مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده بودند، خفیف‌تر بوده است. با این حال او در مصاحبه با رادیو در ساعت شش بعد از ظهر گفته بود که از مجموع ۳۷ دانش آموز تنها ۱۲ نفر مرخص شده اند و باقی هم به مرور مرخص خواهند شد.

۲۲ بهمن ۱۴۰۱، معاون سیاسی امنیتی استانداری قم اعلام کرد که کمیته ویژه‌ای برای پیگیری مساله مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم تشکیل شده است و تیم‌های در این رابطه در قم مستقر شده اند.

۲۰ بهمن ۱۴۰۱، دکتر محبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم هم گمانه زنی‌ها در مورد احتمال مسمومیت دانش آموزان با گاز امونیاک را رد کرد و گفت هیچ علامتی که نشان دهد دانش آموزان مسموم شده در معرض آمونیاک قرار داشتند مشاهده نشده است. او همچنین گفت که تا ۱۹ بهمن ماه، ۳۱ دانش آموز از مجموع دانش آموزانی که با علایم مسمومیت به بیمارستان‌های قم مراجعه کردند همچنان بستری بوده اند و ابراز امیدواری کرد که آن‌ها کم کم از بیمارستان مرخص شوند.

۱۹ بهمن ۱۴۰۱، تعدادی از والدین دانش آموزان قمی، در استانداری قم با احمد حاجی زاده معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم، علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش و دکتر محبی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قم دیدار کردند. در همین روز، مدیر ناحیه چهار آموزش و پرورش شهر قم گفت که استرس ناشی از احتمال مسمومیت در یکی از مدارس قم ۱۸ دانش آموز را راهی بیمارستان کرده است و چهار مدرسه‌ای که گزارش مسمومیت داده بودند هیچ نوع الودگی نداشتند.

۱۸ بهمن ۱۴۰۱، تعدادی از والدین دانش آموزان قمی با تجمع در برابر استانداری خواهان دیدار با استاندار قم شدند. در همین روز، امیرآبادی نماینده قم از گفتگو با وزیر آموزش و پرورش در مورد ماجرای مسمومیت دانش آموزان در قم خبر داد و گفت که وزیر می‌گوید علت مسمومیت ها، تنفس آمونیاک و منوکسید کربن است. او همچنین گفت که در مورد این مسمومیت‌ها چندین جلسه برگزار شده، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است و اضافه کرد که از وزیر اطلاعات هم در این مورد سوال کرده است، اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته است. ساعتی بعد از این اظهارات، وزیر آموزش و پرورش، نقل قول منتصب به خودش در مورد تنفس آمونیاک در مدارس را تکذیب کرد و گفت با مدیران آتش نشانی قم صحبت کرده و آن‌ها به نشت گاز از موتورخانه مدارس اشاره کرده، اما وجود آمونیاک در مدارس را تایید نکرده اند.

۱۷ بهمن ۱۴۰۱، سه مدرسه فاطمه زهرا، شاهد رضوی و سید حسن برقعی اعلام کردند که دانش آموزانشان دچار مسمومیت شدند، شمار دانش آموزانی که در این سه مدرسه به بیمارستان فرستاده شدند اعلام نشد. گفته شده است که شمار مدارسی که در این روز اعلام مسمومیت کردند، هشت مدرسه و شمار دانش آموزانی که به بیمارستان فرستاده شدند ۱۶۱ نفر بوده است. دانشگاه علوم پزشکی قم در رابطه با این گزارش‌ها اعلام کرد که علایمی از وجود گاز منوکسید کربن در برخی از مدارسی که در این روز گزارش مسمومیت داده بودند مشاهده شده است. در همین روز آموزش و پرورش استان قم اعلام کرد تمام کلاس‌های درس در روز‌های ۱۸ و ۱۹ بهمن ماه، سه شنبه و چهارشنبه، به صورت غیرحضوری دایر خواهد بود. با این تصمیم عملا مدارس قم، با احتساب سه روز پنجشنبه و جمعه، و شنبه ۲۲ بهمن برای رسیدگی به موضوع مسمومیت‌ها و احتمالا نمونه برداری از محیط، به روی دانش آموزان بسته شد.

۱۶ بهمن ۱۴۰۱، چهار گزارش مختلف از مسمومیت دانش آموزان مدرسه‌ای در قم منتشر شد، دبیرستان دخترانه قرائتی، مدرسه طاها، مدرسه میثم و مدرسه امامی، مدارسی بودند که گزارش مسمومیت داردند. در این روز برای اولین بار یک مدرسه پسرانه هم گزارش مسمومیت اعلام کرد، شمار دانش آموزانی که در این روز به بیمارستان فرستاده شدند، اعلام نشد. در همین روز، دکتر محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با خبر صدا و سیما گفت علت بروز نشانه‌های مسمومیت، تند تند نفس کشیدن دانش آموزان است.

۱۳ بهمن ۱۴۰۱، امیر آبادی نماینده قم اعلام کرد به دلیل این که مسولان استانی پاسخ دقیقی در مورد موضوع مسمومیت دانش آموزان قمی نمی‌دهند، او سوال از وزیر آموزش و پرورش در مورد این موضوع را ثبت کرده است. در همین روز مجتبی ذوالنوری نماینده دیگر قم در مجلس برای اولین بار تلویحا از تروریستی بودن موضوع مسمومیت دانش آموزان قمی حرف زد و گفت علاوه بر مسوولان آموزش و پرورش، مسوولان امنیتی هم باید پیگیر موضوع مسمومیت دانش آموزان باشند.

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، دادستان قم، در یک جلسه رسمی در مورد موضوع مسمومیت دانش آموزان اظهار نظر کرد، او در این جلسه که با حضور معاون استاندار قم و مسئولانی از پدافند غیر عامل، دانشکده علوم پزشکی، آتش نشانی، آموزش و پرورش استان در دادسرای قم برگزار شده بود گفت که «تمامی دستگاه‌های استان تا حصول نتیجه و آرامش خاطر خانواده‌ها برای مدیریت صحیح و شایسته این امر بسیج شوند تا شاهد حوادث مشابه و ناگواری در این زمینه نباشیم.». در همین روز دوزادهم بهمن ماه، پنجمین گزارش مسمومیت هم منتشر شد، هفت دانش آموز و یک معلم در مدرسه بلقیس برقعی شهر قم با علائم مسمومیت به بیمارستان فرستاده شدند.

۱۰ بهمن ۱۴۰۱، چهارمین گزارش مسمومیت از مدرسه فاطمیه قم منتشر شد، در این حادثه ۱۸ نفر از دانش آموزان و کادر مدرسه مسموم شدند.

۸ بهمن ۱۴۰۱، گزارش مسمومیت در مدرسه فاطمیه قم در منطقه صفادشت اعلام شد، در این حادثه ۱۸ دانش آموز دچار علایم مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل شدند.

۱ بهمن ۱۴۰۱، پانزده دانش آموز قمی با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

۲۶ دی ۱۴۰۱، سی دانش آموز در مدرسه فرزانگان شهر اردبیل با علایم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. در همین روز دادستان اردبیل اعلام کرد که در سه بیمارستانی که دانش اموزان در ان بستری شده اند حاضر شده و با دانش آموزان مسموم گفتگو کرده است. در ساعت‌های اولیه بعد از این حادثه علت مسمومیت دانش آموزان تنفس مونوکسید کربن اعلام شد. ساعتی بعد فرماندار شهر اردبیل اعلام کرد که تعداد مسدومان این حادثه ۷۰ نفر بوده است.

۲۷ آذر ۱۴۰۱، احمد امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی صبح امروز با حضور در بیمارستان ولیعصر (عج) از شش دانش آموز که در پی حادثه روز ۲۲ آذر هنرستان دخترانه نور یزدان هنوز در بیمارستان بستری بودند عیادت کرد. دکتر مهدی مصری رییس دانشگاه علوم پزشکی قم که امیرآبادی را در این عیادت همراهی می‌کرد گفت از شش دانش آموز بستری شده، حال پنج نفر خوب است، اما یکی از آن‌ها دچار مشکل ریوی است. اسامی این دانش آموزان اعلام نشده است.

۲۳ آذر ۱۴۰۱، مدیر کل آموزش و پرورش قم گفت که شدت حادثه مسمومیت در روز ۲۲ آذر از شدت آن در روز ۹ آذر کم‌تر بوده است، این در حالی است که طبق همان گزارش، حادثه روز ۲۲ آذر تمام مدرسه را درگیر کرده، در حالی که حادثه روز ۹ آذر تنها یک کلاس را درگیر کرده بود.

پدافند غیر عامل از مدرسه نور یزدانشهر نمونه برداری کرده است

۲۳ آذر ۱۴۰۱، مجید محبی سرپرست معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم گفت که پدافند غیر عامل از مدرسه نور یزدانشهر نمونه برداری کرده است و همین طور نمونه از دانش آموزان برای تشخیص مشکل گرفته شده است.

دومین گزارش مسمومیت باز هم در هنرستان نوریزدان شهر قم اعلام شد

۲۲ آذر ۱۴۰۱، دومین گزارش مسمومیت باز هم در هنرستان نوریزدان شهر قم اعلام شد، ۵۱ نفر از جمله سه معلم به اورژانس بیمارستان انتقال پیدا کردند، برخی از این دانش آموزان در بیمارستان بستری شدند.

۹ آذر ۱۴۰۱، دانش آموزان هنرستان نور یزدانشهر قم دچار علایم مسمومیت شدند ۱۸ دانش آموز به اورژانس بیمارستان انتقال پیدا کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
فهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
1
0
کسانی که حامی زن ازاد هستند فقط یا مردان هوسباز هستند یا بانوان بی عقل جوان که معنی خون شهید و خاک وطن رو نمیفهمند و بخاطر مسائل مالی و فقر و کارکردن زنان بخاطر فقر ونداری وگرونی مسکن و همه چی و کانالهای فضای مجازی و چشم وهم چشمی و ارزوی شوهر پولدار یا زندگی مرفه به سمت تن فروشی وفساد میروند.و بیکاری وبیپولی وگرونی مسکن وغیره باعث نابودی غیرت مردان و ریاست زنان شده است.کار زن حفظ کانون خانواده وتربیت فرزند هست نه گردش و هوسبازی و حیوان پرستی بجای فرزنداوری.لعنت بر زن وقانون برابری زن ومرد.همه جا زنان بخاطر سواستفاده از بدن وتیپ انها جای مردان رو درکارها گرفته اند
پروفسور علی کرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
0
0
سلام مجموعه‌ تمام بررسی ها و تحقیقات ده ها متخصص برای شناسایی و کشف علت این پدیده تا کنون به ای نتیجه رسیده است که یک ماده محرک بد بو سبب ترس دانش آموزان و سپس هیستری جمعی یا mass hysteria یاass psychological illness و یا mass psychogenic illness MPI رخ داده است که علایم همه دانش آموزان شبیه هم است و تقریبا همه آنها بدون عارضه جدی مرخص می شوند هیچ فوتی یا عارضه شدید شناسایی نشده و هیچ ماده یا گاز سمی چه در دانش آموزان چه محیط تا کنون شناسایی نشده و افرادی عمدا قصد نا امنی و اغتشاش داشته اند که با شناسایی و بازداشت عوامل پخش کننده و اقدامات انجام شده نظارت بر مدارس شاهد کاهش شدید آمار حوادث هستیم.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان