تاریخ انتشار: ۱۹:۴۹ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

اعتراف بعد از چهل سال/نقش ایران در پیروزی ریگان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه بود؟

یکی از دلایل عدم پیروزی کارتر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ آمریکا، بحران گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران بود.

رونالد ریگان
رویداد۲۴ یک سیاستمدار بازنشسته جمهوریخواه آمریکایی اعتراف کرده در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ آمریکا، یک عضو ارشد حزب جمهوریخواه او را مامور کرده تا به رهبران ایران این پیام را بفرستد که گروگان‌های آمریکایی را تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ بین کارتر و ریگان، آزاد نکنند.

 "بن بارنز" ۸۵ ساله که با روزنامه نیویورک تایمز آمریکا صحبت کرده، اعتراف کرده که ۴۳ سال پیش و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ بین دو رقیب اصلی جیمی کارتر از حزب دموکرات و رونالد ریگان از حزب جمهوریخواه، بنا به دستور رییسش که در آن زمان فرماندار ایالت تگزاس بوده، سفری به ۶ کشور منطقه (اردن، سوریه، لبنان، عربستان سعودی، مصر و اسرائیل) انجام داده تا به رهبران ایران این پیام را بدهد که گروگان‌های آمریکایی را تا زمان انتخابات آزاد نکنند.

هدف از این ماموریت سیاسی پنهان، پایین آوردن شانس انتخاب مجدد کارتر و تاثیر گذاشتن بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

در انتخابات آن سال کارتر به ریگان جمهوریخواه باخت و تنها توانست یک دوره ۴ ساله در کاخ سفید بماند. بسیاری از ناظران سیاسی یکی از دلایل اصلی شکست کارتر در انتخابات را بحران گروگانگیری ۵۲ عضو سفارت ایالات متحده در ایران می‌دانند.

بنا به گفته بن بارنز، حالا که آب‌ها از آسیاب افتاده و موضوع به تاریخ پیوسته و کارتر ۹۸ ساله در بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند، او می‌خواهد پیش از مرگ کارتر این موضوع افشا شود.

بنا به گفته بارنز، کمپین انتخاباتی رونالد ریگان نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۰ آمریکا، از این ماموریت سیاسی آگاه بوده است.

بارنز در آن سال بنا به خواسته "جان بی. کانالی جونیور"، فرماندار وقت تگزاس، با رهبران خاورمیانه ملاقات کرده است تا پیامی را به رهبران ایران ارایه دهد: گروگان‌های آمریکایی را تا زمان انتخابات آزاد نکنید، چون در صورت انتخاب ریگان به ریاست جمهوری، معامله‌ای بهتر با شما بر سر آزادی گروگان‌ها انجام خواهد شد.

بنا به مدعای بارنز، کانالی پس از انجام سفر او، به "ویلیام جی کیسی" مدیر وقت کمپین انتخاباتی ریگان، نتایج این سفر را اطلاع داده است.

گفتنی است ۵۲ عضو سفارت آمریکا در تهران که در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۵۸ در ماجرای "تسخیر لانه جاسوسی" از سوی "دانشجویان پیرو خط امام (ره) " دستگیر شدند، پس از ۴۴۴ روز و در نخستین ساعات مراسم تحلیف رونالد ریگان رییس جمهوری سابق آمریکا از ایران آزاد شده و به یک پایگاه نظامی آمریکا در آلمان منتقل شدند.

برچسب ها: خبر مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
0
یادش به خیر اون زمان آقای وزیر شعار در نماز جمعه شعار می داد
خلیج فارس ایران محل دفن ریگان.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان