تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۲

ترتیب ماه‌ های میلادی

هر ماه تاریخ و اهمیت منحصربه‌فردی دارد و درک این داستآن‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا درک عمیق‌تری نسبت به گذشت زمان و تغییر فصول داشته باشیم. در این مقاله ترتیب ماه‌های سال را بررسی می‌کنیم و به بررسی داستآن‌های پشت هرکدام می‌پردازیم.

ترتیب ماه‌ های میلادی

رویداد۲۴ نازنین احمدی: ترتیب ماه‌های سال یک جنبه اساسی از زندگی روزمره همة ما انسآن‌هاست، با این حال تعداد کمی از ما به بررسی ریشه‌ها و معانی پشت هر یک از این دوازده ماه می‌پردازیم. اما آمده‌ایم که بررسی کنیم و ببینیم ترتیب ماه‌های میلادی چگونه است؟

به گزارش رویداد۲۴ هر ماه تاریخ و اهمیت منحصربه‌فردی دارد و درک این داستآن‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا درک عمیق‌تری نسبت به گذشت زمان و تغییر فصول داشته باشیم. در این مقاله ترتیب ماه‌های سال را بررسی می‌کنیم و به بررسی داستآن‌های پشت هرکدام می‌پردازیم.

ژانویه

ژانویه اولین ماه سال است که از نام خدای رومی ژانوس نام‌گذاری شده است. ژانوس خدای درگاه‌ها و آغازها بود و معمولاً به صورت دو چهره به تصویر کشیده می‌شد که در جهت مخالف هم نگاه می‌کردند و گذشته و آینده را نشان می‌دادند. ژانویه آغاز سال جدید است و اغلب با شروع‌های جدید و تازه همراه است.

فوریه

دومین ماه سال فوریه است و به نام Februa، جشن پاک‌سازی رومی، نام‌گذاری شده است. در این جشن مردم برای آماده‌شدن برای آمدن بهار خود را پاک‌سازی می‌کردند. فوریه همچنین با روز ولنتاین مرتبط است، تعطیلاتی که عشق و محبت را می‌توان جشن گرفت.

مارس

مارس سومین ماه سال است و به نام مریخ خدای جنگ رومی نام‌گذاری شده. در روم باستان، مارس آغاز فصل مبارزات نظامی بود و جشنواره‌هایی به افتخار مریخ برگزار می‌شد. ماه مارس نیز آغاز بهار است و اغلب با تجدید و رشد همراه است.

آوریل

به چهارمین ماه سال یعنی آوریل رسیدیم. اعتقاد بر این است که نام آن از کلمه لاتین "aperire" به معنای "باز کردن" گرفته شده است. این مورد به باز شدن گل‌ها و جوانه‌ها در فصل بهار اشاره دارد. آوریل همچنین با عید پاک مرتبط است، یک تعطیلات مسیحی که به یاد رستاخیز عیسی مسیح است.

می

پنجمین ماه سال می، به نام مایا، الهه رومی بهار و باروری نام‌گذاری شده است. در روم باستان، ماه می با رشد و شکوفایی همراه بود و جشنواره‌هایی به افتخار مایا برگزار می‌شد. ماه مه همچنین با روز مادر مرتبط است، تعطیلاتی که مادران و چهره‌های مادری را جشن می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: تقویم ۱۴۰۲ همراه با مناسبت‌های سال


ژوئن

به ماه نیمه سال یعنی ژوئن رسیدیم، ششمین ماه سال که اعتقاد بر این است که به نام جونو، الهه رومی ازدواج و زایمان نام‌گذاری شده است. در روم باستان، ژوئن به‌عنوان خوش‌شانس‌ترین ماه برای عروسی در نظر گرفته می‌شده. ژوئن همچنین با انقلاب تابستانی، طولانی‌ترین روز سال مرتبط است.

جولای

جولای که هفتمین ماه سال است و به نام جولیوس سزار، سردار و دولتمرد رومی که تقویم رومی را اصلاح کرد، نام‌گذاری و تثبیت شده است. سزار دو ماه به تقویم اضافه کرد، از جمله جولای که به افتخار او نام‌گذاری شد. جولای همچنین با روز استقلال مرتبط است، تعطیلاتی که تولد ایالات متحده آمریکا را جشن می‌گیرند.

آگوست

به هشتمین ماه سال رسیدیم. آگوست هشتمین ماه سال است و به نام آگوستس سزار، اولین امپراتور روم نام‌گذاری شده است. آگوستوس حامی بزرگ هنر و علوم بود و از بسیاری از پروژه‌‌هایی عمومی در سراسر امپراتوری حمایت مالی کرد. این ماه با پایان تابستان و آغاز فصل برداشت همراه است.

سپتامبر

سپتامبر نهمین ماه سال و از کلمه لاتین "septem" به معنای "هفت" گرفته شده است. در روم باستان، سپتامبر در اصل هفتمین ماه سال قبل از اضافه شدن ژانویه و فوریه بود. سپتامبر همچنین با روز کارگر مرتبط است، تعطیلاتی که در آن مشارکت کارگران در جامعه جشن گرفته می‌شود.

اکتبر

دهمین ماه سال اکتبر می‌باشد و از کلمه لاتین "octo" به معنای "هشت" گرفته شده است. مانند سپتامبر، اکتبر در ابتدا هشتمین ماه سال قبل از اضافه شدن ژانویه و فوریه بود. اکتبر همچنین با هالووین همراه است، تعطیلاتی که در آن ماورای طبیعی جشن گرفته می‌شود.

نوامبر

یازدهمین ماه سال را نوامبر نام‌گذاری کرده‌اند و از کلمه لاتین «novem» به معنای «نه» گرفته شده است. مانند سپتامبر و اکتبر، نوامبر در ابتدا نهمین ماه، قبل از اضافه‌شدن ژانویه و فوریه بود. نوامبر همچنین با شکرگزاری همراه است، تعطیلاتی برای جشن برداشت محصول و شکرگزاری برای برکات و فراوانی.

دسامبر

به آخرین ماه سال رسیدیم. دسامبر دوازدهمین و آخرین ماه سال است که از کلمه لاتین "decem" به معنای "ده" گرفته شده است. دسامبر نیز مانند سپتامبر، اکتبر و نوامبر، نام دسامبر به طور دقیق موقعیت آن را در تقویم منعکس نمی‌کند. دسامبر همچنین با کریسمس، جشن مسیحیان و جشن تولد عیسی مسیح مرتبط است.

شاید ترتیب ماه‌های سال و نام آن‌ها انتخاب‌های دلخواهانه گذشتگان به نظر برسد، اما هر ماه تاریخ و اهمیت منحصربه‌فرد خاص خودش را دارد. از خدای درگاه‌ها و آغازها گرفته تا امپراتوران رومی که اثر خود را در تقویم به جا گذاشتند، اما متوجه شدیم که داستآن‌های پشت سر هر ماه نگاهی اجمالی به فرهنگ‌ها و سنت‌های گذشته دارند.

با درک معانی و ریشه ماه‌ها، می‌توانیم درک بیشتری از گذشت زمان و تغییر فصول به دست آوریم. امیدواریم که در کنار آشنا شدن با ترتیب ماه‌های میلادی از خواندن داستآن‌های آن‌ها نیز لذت برده باشید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار مهم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان