تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

فلسفه چهارشنبه سوری چیست؟

چهارشنبه سوری در ایران تقریبا به یک مراسم جنگ تبدیل شده است. این در حالی است که آداب و رسومی که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود، با آنچه الان دیده می‌شود، کاملا متفاوت است. رویداد۲۴ در این گزارش فلسفه چهارشنبه سوری و آداب آن در ایران باستان را بررسی کرده است.

چهارشنبه سوری

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «ما در آخر زمستان و در اول بهار یک رشته مراسم مربوط به پایان‌گرفتن فصل سرما را داریم که مراسم چهارشنبه‌سوری است که نوعی جادوی گرم‌کردن هواست. با آتش افروختن در واقع می‌خواهیم بگوییم که زمستان تمام می‌شود و گرما و خورشید را با این آتش جادویی وادار به گرم شدن بکنیم که بیاید. از روی آتش پریدن یعنی سرما‌های وجود خودمان را هم دور بریزیم و خودمان را هم از فصل زمستان به یک فصل کار و گرما بتوانیم وارد کنیم، که قبل از این در جشن سده هم همین آیین جادویی آوردن گرما به خورشید مطرح است که آن چهلم تولد خورشید است.» دکتر مهرداد بهار/ کتاب اسطوره تا تاریخ

چهارشنبه‌سوری از معروف‌ترین جشن‌های ایرانیان است. مشخصه اصلی چهارشنبه‌سوری، برافروختن آتش و پریدن از روی آن در آخرین چهارشنبه سال است. اما این آیین باستانی چرا وجود داشته و هنوز وجود دارد؟

جشن‌ها و آئین‌های ایران باستان

جشن‌ها و ایام متبرک در جهان باستان با «آیین» ملازم بودند و به هیچ عنوان نمی‌شد این ایام را صرفا داستان و اسطوره دانست. ویلیام رابرتسون اسمیت در کتاب «در باب دین اقوام سامی» می‌نویسد: «هسته مرکزی دین مدرن باور و هسته مرکزی دین باستانی آیین است. اسطوره صرفا تبیین مراسمی دینی بود. باور‌های باستانی فقط قول نبودند بلکه اساسا فعل بودند.»

به گزارش رویداد۲۴ این آیین‌ها هسته مرکزی تمدن‌های باستانی بودند و در نسبت مستقیم با تقسیم غذا، مجوز شکار و آمیزش و فرزندآوری قرار داشتند. مهمترین جشن‌ها در ایران باستان جشن سال نو بود که به نوعی یادمان نمادین خلقت محسوب می‌شود. به فراخور نو شدن جهان، انسان نیز در آیین‌های باستانی باید نو می‌شد مراسمی چون غسل، استغفار و برگزاری آیین‌های نمادین بیرون راندن دیو‌ها و شیاطین و ارواح خبیث از همین معنا ناشی می‌شد.

اجرای این جشن‌ها نسبت مستقیمی با «روابط تولید» در آن‌ها داشت. فلات ایران مکان جوامع روستایی و کشاورزی بود که اقتصادشان بر مبنای کشاورزی بود و یکی از چالش‌های اصلی مردم زنده ماندن در فصول سرما و قحطی بود چرا که محصولی جز محصولات کشاورزی در دست نبود و خشکسالی و قحطی و همچنین سرمازدگی مصادف با کشته شدن اغلب جمعیت روستا‌ها و طبقات پایینی شهر‌ها از گرسنگی. به همین دلیل آب در دین ایرانیان قداست داشت و ایزد آب یعنی همان آناهیتا مقدس شمرده می‌شد.

فاسفه چهارشنبه سوری

همچنین سرما و زمستان که نماد قحطی و توقف باروری بود نماد شر و شیطان به حساب می‌آمد و آتش که متضاد سرما بود هدیه خدایی به بشر شمرده می‌شد که به واسطه آن در برابر سرمای اهریمنی تاب بیاورد. جهنم در ادیان ایرانی، بر خلاف ادیان ابراهیمی، با سرما نمایان می‌شود و زمستان در شعر و ادب فارسی همواره نمادی از شر و اهریمن بوده است. این موضوع را می‌توان مثلا در شعر زمستان مهدی اخوان ثالث مشاهده کرد.


بیشتر بخوانید: جشن سده و مردمی که تلاش می‌کردند خورشید را گرم کنند!


در واقع چهارشنبه سوری نیز یکی از جشن‌های وداع با سرما (شر) و جشن ورود به فصل زایش و گرما (خیر) بوده است. پیشینیان همچنین تصور می‌کردند با آتش‌افروزی به فرآیند هر چه زودتر از راه رسیدن گرما و زایش طبیعت کمک می‌کنند.

واژه «سوری» در ترکیب چهارشنبه‌سوری هم به معنی جشن است و هم به معنی سرخ. در واقع واژه سوری در زبان پهلوی به معنی سرخ است. sun به معنای خورشید هم از همین خانواده است.

این جشن در نزد ایرانیان قبل از اسلام در روز خاصی انجام نمی‌گرفت و معمولاً در اواخر زمستان در حالی که زمین در حال گرم شدن بود انجام می‌شد، ولی پس از اسلام و حمله اعراب این جشن به آخرین چهارشنبه سال موکول می‌شد؛ زیرا چهارشنبه نزد اعراب روزی نحس و شوم بود.

از آنجا که عرب‌ها از نزدیکترین اقوام پیش از اسلام نزد ایرانیان بودند و حداقل هزار سال بخشی از ایران باستان بودند بسیاری از آداب و رسوم و عقاید شبیه به هم داشته‌اند و پیش از اسلام بسیاری از قبایل عربی، چون بنی‌تمیم و بخش بزرگی از بنی‌وایل زرتشتی بودند.

«کتایون مزداپور» نویسنده و پژوهشگر دین زرتشتی، درباره ارتباط چهارشنبه‌سوری با آیین زرتشتی چنین می‌نویسد: «جشن‌ها و آیین‌های ایرانی به همه ایرانیان تعلق داشته‌اند و دارند. بسیاری از آن‌ها به دوران پیش از مهاجرت آریاییان به این سرزمین بازمی‌گردند و خیلی از آن‌ها هرگز زرتشتی نبوده‌اند، مثل چهارشنبه سوری.»

آداب و رسوم چهارشنبه سوری

همچنین علاوه بر پریدن از روی آتش، مراسم دیگری در چهارشنبه‌سوری باب بوده است که مهمترین آن‌ها عبارتند از قاشق‌زنی، کوزه شکستن و شال‌اندازی. مراسم قاشق‌زنی که تقریبا در همه سرزمین‌های ایرانی برگزار می‌شود، بدین گونه است که مردم و بعضا کودکان کاسه و قاشق را به هم کوبیده و در پشت در پنهان می‌شوند و صاحبخانه نیز تخم مرغ یا تنقلاتی داخل کاسه می‌گذارد. قاشق زنان چه مرد چه زن اغلب خود را با چادر می‌پوشانند.

آیین قاشق‌زنی احتمالاً نشات گرفته از این عقیده است که ارواح نیک درگذشتگان در رستاخیزی به شکل افرادی که رویشان پوشیده است به خانه بازماندگان سر می‌زنند و زندگان برای یادبود و برکت به آنان هدیه‌ای می‌دهند. در زند اوستا آمده است که پنج روز آخر سال تا روز پنجم فروردین اورمزد دوزخ را خالی می‌کند و ارواح رها می‌شوند. قاشق‌زنی استفاده ارواح از زبان بدنی به جای زبان گفتاری است.

در مراسم کوزه‌شکنی نیز کوزه‌های کهنه را بالای بام خانه برده، به‌زیر افکنده، آن را می‌شکستند و کوزه نویی را جایگزین آن می‌ساختند. آن‌ها عقیده داشتند که بلا‌ها و قضا‌های بد را در کوزه متراکم کرده‌اند و با شکستن کوزه، آن بلا‌ها دفع خواهد شد.

برگزاری مراسم چهارشنبه سوری در دربار پهلوی

چهارشنبه سوری دوره پهلوی


بیشتر بخوانید: جشن مهرگان و کارکرد اسطوره‌های ایرانی ؛ تلاش برای کسب رضایت خدایان


در مراسم شال‌اندازی جوانان چندین دستمالِ ابریشمی را به یکدیگر گره زده و از آن یک ریسمانِ رنگین و بلند می‌سازند. سپس، از راهِ پلکانِ خانه‌ها یا از روی دیوار، بر بالای بامِ خانه‌های فامیل یا همسایگان رفته و ریسمانِ ابریشمی را، هنگامی که خود یک سرِ آن را در بالای بام در دست دارند، از روزنه‌ای که در میانِ بام‌ها برای بیرون‌رویِ دودِ آتش‌دان یا تنورِ نان‌پزی برآمده است، درونِ خانه می‌برند. آنگاه، با چند سرفهٔ بلند، خانه‌دار را از آمدنشان آگاه می‌کنند.

افرادِ خانه، با دیدنِ ریسمان، آنچه که پیشتر آماده کرده‌اند را در گوشه شال می‌گذارند و گره می‌زنند. سپس، با یک تکانِ آرام، شال‌انداز را آگاه می‌کنند که «هدیه سوری» آماده است. آنگاه شال‌انداز، آن را به سوی بالا می‌کشد. آنچه درونِ دستمال است، هم فال است و هم هدیه چهارشنبه‌سوری؛ زیرا از روی آن فال‌گیری می‌کنند. چنان‌که اگر آن هدیه، گرد نان باشد، نشانه برکت است. شیرینی، نشانه شیرین‌کامی و شادمانی است؛ انار، نشانه آوردنِ فرزند است؛ گردو، نشانه درازی زندگی است؛ بادام و فندق، گویای سرسختی و بردباری هستند؛ کشمش، نشانه پرآبی و پربارانی است.

بنابرین همانطور که می‌بینیم آیین چهارشنبه سوری ابتدا شکلی جادویی داشته و به مرور مراسم گوناگونی به آن اضافه و این جشن تدریجا شبیه به کارناوال شده است. ایرانیان معاصر چهارشنبه سوری را با رقص مراسم مختلف جشن می‌گرفتند، اما پس از انقلاب ۵۷ و محدودیت‌هایی که برای سبک زندگی مردم ایجاد شد، چهارشنبه سوری نیز تغییر کرد و به شکل امروزی خود رسید.

ماندگاری آیین‌هایی چون چهارشنبه‌سوری به خصلت اجتماعی آن‌ها بازمی‌گردد. همانطور که جامعه‌شناسانی چون امیل دورکیم نشان داده‌اند، آیین‌ها و جشن‌های جمعی باعث همبستگی فرد و جمع می‌شوند. انسان‌ها در جریان کنش‌های جمعی خود، با هم‌نوعان خویش احساس همبستگی و اتحاد می‌کنند و این آیین‌ها حس اطمینان و قدرت به آن‌ها می‌دهد و همچنین به زندگی فرد معنا می‌بخشد. بنابرین آیین‌های اجتماعی از اهمیت بسیاری برخوردارند و فارغ از ریشه‌های دینی و ایدئولوژیک، از حیث اجتماعی مفیدند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
2
15
هم ترقه و هم ترقه بازی از چین آمده و ربطی به فرهنگ ایران ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
2
15
خدا بخیر کنه باز علیرضا نجفی درباره ی فرهنگ و تمدن ایران مقاله نوشت....
خاقان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
13
5
رویداد. من جدا به این گزارشهای جعلی تاریخی شما اعتراض دارم. در بین جشن های رایج بین ایرانیان فقط چهارشنبه سوری است که ما هیچ روایت، گزارش، متن، سابقه ای از آن در پیش از اسلام نداریم. کهنترین روایت در مورد آن مربوط به قرن چهارم هجری است. این چه اصرار بیجایی است که شما دارید؟
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
منم با نظر شما موافقم وتحلیلهای ایشان را به شخصه! نمی پسندم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
1
12
دیگران را نمی دانم اما در شهر کوچکی زندگی می کردیم و چهارشنبه سوری مردم را گرد هم جمع می کرد تا اینکه فرزندان چند خانواده اتفاقا مذهبی و معتقد ترقه وارد چهارشنبه سوری کردند از ان سال به بعد چهارشنبه سوری شهر کوچک ماه هم مانند تهران شد.
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
0
19
اقای ازغدی گفتند فرهنگ ریشه ایرانی ندارد چهارشنبه سوری
خواستم بگم تمام کشورها میروند چیزی را که برای خودشان نیست ثبت ملی کنند شما این فرهنگ بسیار خوب را غیر ایرانی کردید؟؟؟؟؟

بروید تحقبق کنید
چرا ؟
چه شد که حالا ریشه ایرانی یا غیر ایرانی
ما از چند تکه کاغذ و چند تکه چوب و اتش و دوهمی های خانوادگی دور اتش کوچک و جشن و شادی و رسیدیم به این مرحله از بی فرهنگی تمام ترقه و خشونت و ..نارنجک دستی .
اینو همه تبلیع ترقه و ....همگی از یک فرهنگ بیگانه دارد وارد میشود
چه کسانی مجوز واردات اینوهمه ترقه دارند ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
فرهنگی که با فهم انسانیت منطبق نیست باید برای حفظ آبروی اجداد آن را مخفی و حذف کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
6
2
آقای علیرضا نجفی یحتمل معنا و مفهوم فلسفه را نمی داند که از عبارت من درآوردی فلسفه چهارشنبه سوری استفاده می کند! مثل اینکه بپرسیم فلسفه ولنتاین چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
شما هم که مثل عرزشی ها دست به سانسورتان مخصوص اگر انتقادی باشد عالیه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
1
14
شاید زیباترین چیز ایران فرهنگ و آداب و سنن اونه
در مورد چهارشنبه سوری فلسفه پاک شدن انسان در آخرین روزهای سال از سیاهی ها توسط آتش است که پاک کننده روح انسانی است مانند داستان سیاوش
حالا مغوله چهارشنبه بودن اون علت باستانی نداره چون در ایران باستان روزهای هفته و ماه و برج اینگونه نامگذاری و تعریف نمیشدن
به روایتی میگن علت چهارشنبه بودن این مراسم نفرت اعراب از شب چهارشنبه و بدیوم بدون در بین اعراب است
آنقدر این مراسم زیباست که غربی ها ازشون کپی برداری کردن و بابانوئل از عمو نوروز ساختن
مراسم هالوین از چهارشنبه سوری تقلید کردن
حالا مسئولان ولایی قصد نابودی این مراسم دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
عین خرفات است می خواهید خودت با آتش پاک کنید راست می گوید دست دو تا ناتوان را بگیر دست پدر مادر بزرگ‌ترا را ببوس پاک میشوید غلط کرد هرکس با کشتن و نقص عضو چند نفر گناه کار بی گناه پاک می شوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
غربی ها موزه هایشان همه اش دزدی از کشورهای دیگراست کودک کشتن مثل آب خوردن است تو کثافت تقلید کن کارت به ایرانی با غیرت و با تمدن نباشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
جاهل منابع یکی از روایت‌های جعل کرده را ذکر کن ؟ شایعه دروغ برده ابله هالیوود
کاربر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
16
2
اسلام و آداب اسلامی چقدر خوب است
ابراهیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
0
6
وقتی دولت هاله مراسمات و رسوم هااهمیت ندن مسیر اصلی خود منحرف می شده ناهنجاری جای انرامیگره
Mahdi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
4
1
الحق که جاهل وآتش پرستید مجوسی جماعت هیجوقت آدم نمیشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
3
0
بنا به فرهنگ باشد این فرهنگ بی حجابی که شما دنبال می کنید نه در تمدن ایرانی نه در فرهنگ ایرانی و در دستورات کارگاه هستی وجود ندارد و شما کاملا از اندیشه زیر ناف که همان فاحشگی خود و مادر محارم است سرچشمه گرفته است تبلیغ و دنبال می کنید. اگر رویداد منتشر کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
3
1
خداوند به انسان عقل شعور داده اگر فرهنگ اجدادی با شعور و عقل همگن بود می پذیرد در غیر اینصورت برای حفظ ابروی اجداد آن فرهنگ غلط را لاپوشی می کنند نه اینکه اعلام می کنند اجداد احمق گفتند هر ساله چند نفر فوت کنند و چند نفر قطع عضو شوند ؟ طول سال کلی روز جمعه داریم برای دورهمی اگر صلحه رحم حرف باشد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
0
2
سلام چهارشنبه سوری یک فرهنگ وآداب زیبای ایرانی است وهیچ کس نمی‌تواند انرا نقص کند. حالا کار به ترقه وکپسول گاز و غیره کشیده. کار یه سری آدمهای بی اطلاع از اصل این فرهنگ زیباست که به هیچ وجه نمی‌تواند اصل قضیه را نقص کند. عید همگی پیشاپیش مبارک باد
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
0
2
چهارشنبه سوری به دلیل اینکه از ریشه های ایرانی ما میاد به این اندازه محبوب و ماندگار شده است،اتفاقا چون از سمت عربستان نیومده است محبوب شده است و هر ایرانی اصیل به چهارشنبه سوری عشق می ورزد
عبدالحکیم بی نیاز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
0
0
عالی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان