تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲

نوروز در دیگر کشورهای دنیا

یکی از جشن‌هایی که در بسیاری از کشورهای دنیا جشن گرفته می‌شود و شناخته شده است نوروز باستانیست که پیشینه‌ای به درازای تاریخ دارد.

نوروز در دیگر کشورهای دنیا

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از باستانی‌ترین و زیباترین و خاص‌ترین جشن‌هایی که در دنیا وجود دارد و مورد پذیرش و قبول بسیاری از مردم دنیا و به‌ویژه پارسی‌زبانان است جشن نوروز است. جالب این‌جاست که نوروز در گذر زمان از بین نرفته است و هر سال هم بر شمار کشور‌ها و کسانی‌که آن را می‌شناسند و جشن می‌گیرند افزوده می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ کشور‌هایی مانند تاجیکستان و افغانستان (البته افغانستان از هنگام ورود طالبان این موضوع را نادیده گرفته است) نوروز در تقویمشان وجود دارد و این جشن بزرگ را جشن می‌گیرند.

جالب است بدانید نوروز ممکن است در تقویم بسیاری از کشور‌ها ثبت نشده باشد، اما مردم آن را می‌شناسند و آن را به بهترین شکل جشن می‌گیرند درواقع این جشن کهن در میان مردم جایگاه ویژه‌ای دارد و برای مردم اهمیت دارد.

در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم نوروز در دیگر کشور‌ها به چه شکا و چگونه برگزار می‌شود. با ما همراه باشید.

نوروز در تاجیکستان

نوروز در تاجیکستان

همه می‌دانیم که نوروز در ایران اهمیت بسیار زیادی دارد و هرگز در درازای تاریخ از اعتبار و اهمیتش کم نشده است.

به جز ایران نوروز در کشور‌های دیگر هم اهمیت دارد. یکی از این کشور‌ها که نوروز را در تقویم رسمی خود دارد و برای این جشن کهن اهمیت بسیار زیادی قائل است تاجیکستان است شاید اهمیتی بسیار بیش‌تر از ایران.

نوروز در تاجیکستان نمادی از نیاکان، دوستی و زندگیست. مردم تاجیکستان بر این باورند که در نوروز تمامی موجودات بار دیگر زنده می‌شوند.

به گزارش رویداد۲۴ همان‌گونه‌که می‌دانید مردم ایران در آستانه نوروز و در روز‌های پایانی سال آداب و رسوم خاصی دارند که یکی از آن‌ها خانه‌تکانیست. باید بدانید مردم تاجیکستان هم این رسم را دارند و پیش از رسیدن نوروز خانه تکانی می‌کنند و همه چیز را دوباره از نو بر سر جای خود قرار می‌دهند. یکی از مراسم‌های زیبای مردم تاجیکستان به این صورت است که خانم خانه در فصل پاییز به کوه می‌رود و با جمع کردن شاخ و برگ درختان دو عدد جارو قرمز رنگ درست می‌کند. سپس به خانه برگشته و این دو جارو تا نوروز در خانه نگهداری می‌کند. او این جارو را تا بامداد روز نوروز و پس از طلوع خورشید به شکل عمودی بر سر در خانه نصب می‌کند.

حتما تاکنون متوجه شده‌اید که این کار باید نماد چیزی باشد. درست حدس زده‌اید این حرکت و رنگ سرخ جارو‌ها نمادی از پیروزی و برکت است.

مردم تاجیکستان هم‌چنین در نخستین روز از نوروز و سال نو بر سر در خانه‌های خود پارچه قرمز آویزان می‌کنند. رنگ قرمز در میان تاجیک‌ها و در مراسم نوروز آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

تاجیک‌ها هم‌چنین در نوروز نان و شیرینی و غذا‌های ویژه خود را مانند باج درست می‌کنند و این هم جزو آداب و آیین و رسومشان محسوب می‌شود. غذای باج درواقع همان کله پاچه‌ایست که در ایران می‌خورند منتها در تاجیکستان همراه با گندم پخته و سرو می‌شود.

نوروز در افغانستان

یکی دیگر از کشور‌هایی که نوروز در آن به شکلی جدی جشن گرفته می‌شود افغانستان است. شوربختانه با آمدن طالبان این جشن به پستو‌ها برده شد چراکه این افراد آن را به رسمیت نمی‌شناسند، اما همان‌گونه‌که نوروز با هر قوم و خواسته‌ای در ایران پابرجا ماند در افغانستان هم خواهد ماند و مردم آن را حتی در نهان جشن بگیرند.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از نماد‌های اصلی نوروز در افغانستان گل سرخ است. نخستین روز از نوروز در افغانستان با بالا بردن پرچم حضرت علی در یکی از مساجد آغاز شده و به مدت ۴۰ روز نیز ادامه پیدا می‌کند. جالب است بدانید که افراد نیازمند و کسانی که گرفتاری خاصی دارند در کنار این پرچم مراسم چله نشین برگزار می‌کنند تا حاجت خود را بگیرند.

یکی از باور‌های مردم افغان این است که اگر در روز اول عید باد نوزد و پرچم به آرامی و بدون تکان و لغزش به بالاترین نقطه ممکن برسد، نشانی از این خواهد بود که سالی نکو و خوب در انتظار شان است. خانه تکانی، برگزاری مسابقات ورزشی مانند بزکشی، شتر جنگی، شتر سواری، قوچ جنگی و کشتی از جمله سایر مراسم‌هایی است که در عید نوروز در کشور افغانستان رواج دارد.

همان‌گونه‌که می‌دانید یکی از ولایات افغانستان مزارشریف است که در آن کوهستان و تپه‌های فراوانی دارد. در نوروز برروی این کوهستان‌ها و تپه‌ها لاله‌های وحشی و گل‌های سرخ می‌روید و از آن‌جا که گل سرخ در افغانستان نماد نوروز است مردم افغان به آن‌جا می‌روند و جشن می‌گیرند.

در افغانستان کشاورزان در نوروز نقش مهمی دارند چراکه محصولات خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند و به فروش می‌رسانند. افغان‌ها برای پذیرایی از مهمانان خود از نوعی آجیل به نام هفت میوه استفاده می‌کنند که در آن موادی مانند پسته، فندق، کشمش وجود دارد.

سمنوپزان از دیگر آیین افغان‌هاست و آن‌ها در مراسمی ویژه از صبح تا عصر به پختن سمنو می‌پردازند و مانند ایرانی‌ها این ماده را در سفره‌های هفت‌سین خود می‌گذارند.

نوروز در ترکیه

نوروز در کشور‌های دیگر به ترکیه هم رسیده است. مردم ترکیه نیز از زمان‌های قدیم عید نوروز و فرا رسیدن آن را جشن می‌گرفته اند. در تاریخچه نوروز در کشور ترکیه آمده است که در زمان‌های گذشته حکیم باشی دربار معجونی را با ترکیب کردن ۴۰ ماده غذایی مختلف تهیه می‌کرده که باعث شفای درد‌های پادشاه و درباریان می‌شده است. نوروز در ترکیه نمادی از اتحاد و همبستگی است و از همین رو بسیاری از مردم ترکیه هنوز هم اهمیت خاصی برای آن قائل می‌شوند.

نوروز در آذربایجان

نوروز در آذربایجان

آذربایجان از دیگر کشورهاییست که نوروز در آن جشن گرفته می‌شود. باید بدانید نوروز یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های مردم آذربایجان است. مردم آذربایجان رسم جالبی دارند و آن سرودن ترانه‌های خاص و زیبا برای نوروز است.

بسیاری از مردم آذربایجان در نزدیکی نوروز لباس‌های نو می‌خرند و خانه تکانی می‌کنند. در آذربایجان نیز سفره هفت سین از اهمیت والایی برخوردار است و مردم از روز‌ها پیش به دنبال خریدن و هماهنگی برای چیدن این سفره هستند.

 پیش از فرا رسیدن  نوروز کار‌هایی همانند ایرانیان مانند خریدن لباس نو، خانه تکانی و بسیاری دیگر را نیز انجام می‌دهند.

 پختن و سرو سمنو از مهم‌ترین آداب در هنگام نوروز و در آذربایجان است و آن‌ها سمنو را نشانه‌ برکت می‌دانند.

 آذری‌ها خانواده‌های داغ دار را در نوروز از یاد نمی‌برند، به دیدار آن‌ها می‌روند و با هم به زیارت قبر‌های خویشاوندان از دست رفته می‌روند.

نوروز در قزاقستان

یکی دیگر از کشور‌هایی که نوروز در آن اهمیت بسیار زیادی دارد و به آن ارج فراوان می‌نهند قزاقستان است.

مردم قزاق نوروز را یک عید مقدس و خاص در نظر می‌گیرند. اگر در روز نخست عید نوروز باران یا برف ببارد نشانه این است که سال پر برکتی در انتظار همه خواهد بود. پوشیدن لباس‌های نو و رنگ روشن از رسومات دیگر مردم این کشور برای عید نوروز است. یکی از رسوم جالب مردم قزاق در نوروز روشن کردن شمع در بالای درگاه خانه‌هایشان است.

خانه‌تکانی از رسومیست که قزاق‌ها هم بسیار به آن اهمیت می‌دهند و براین باورند که خانه تمیز در ابتدای سال بدبختی‌ها و بیماری‌ها را تا پایان سال از خانه دور می‌کند. یکی دیگر از رسوم جالب مردم قزاق در عید نوروز پخت غذایی خاص با گوشت است. معمولا دختر‌ها با پختن این غذا و بردن برای یک فرد خاص، به طور غیر مستقیم علاقه خود را به آن فرد نشان می‌دهند.
آیین دیگر مردم قزاق در نوروز این است که تلاش می‌کنند لباس‌های سپید و تمیز برتن کنند و در میهمانی‌ها به نشانه دوستی شانه‌های خود را به هم می‌زنند.

آش ویژه و خاصی در قزاقستان و در نوروز پخته می‌شود که قزاق‌ها آن را به هم تعارف می‌کنند و آن آش کوژه است.


بیشتر بخوانید: جالب‌ترین آداب و رسوم نوروزی در ایران


 نوروز در ازبکستان

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم نوروز در کشور‌های دیگر به جز ایران نیز رواج دارد. ازبکستان یکی دیگر از کشور‌هایی است که نوروز در آن جشن گرفته می‌شود. کشور ازبکستان در گذشته بخشی از ایران بوده است و به همین دلیل زبان مردم این کشور فارسی تاجیک است. همین مسئله باعث نزدیکی فرهنگ دو کشور است و از همین رو عید نوروز در این کشور از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از سال ۲۰۱۰ عید نوروز در ازبکستان به رسمیت شناخته شده و به عنوان یک جشن ملی برگزار می‌شود

از مراسم جالب در میان ازبک‌ها برگزاری نمایش‌ها و جشن‎های خیابانی و شاد است. در روز‌های پایانی سال در این کشور شاهد ازبکستان فستیوال‌ها و رقص و آواز‌هایی هستیم.
ازبک‌ها در نوروز نهال می‌کارند و محیط اطراف زندگی خود را تمیز می‌کنند.

سمنو پختن در ازبکستان هم رواج دارد. نکته جالب درباره سمنو پختن آن‌ها این است که ازبک‌ها در سمنو سنگ‌ریزه می‌ریزند و براین باورند که این کار نشان دهنده مشکلاتیست که در زندگی با آن روبه‌رو می‌شوند.

ازبک‌ها هم‌چنین مانند ما ایرانی‌ها در نوروز سبزه پرورش می‌دهند.

نوروز در دیگر کشورهای دنیا

نوروز در پاکستان

پاکستان یکی دیگر از کشورهاییست که نوروز را جشن می‌گیرد و این جشن باستانی در آن رواج و اهمیت دارد. جالب است بدانید مردم پاکستان نخستین روز از نوروز را با نام عالم افروز می‌دانند و این نام به معنای تازه رسیده را بر آن نهاده‌اند. البته این نام هم دلیل دارد و آن هم این است که پاکستانی‌ها براین باورند که در نوروز همه چیز در دنیا درخشان‌تر و روشن‌تر می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ مردم پاکستان به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهند که در نخستین روز از سال نو و نوروز هیچ حرف و سخن زشتی از زبانشان خارج نشود و ادب همواره رعایت شود.

مردم پاکستان مانند دیگر مردمانی که نوروز را جشن می‌گیرند در روز‌های پایانی سال خانه‌های خود را تمیز و به اصطلاح خانه‌تکانی می‌کنند.

نوروز در پاکستان حال و هوایی خاص دارد و یکی از ویژگی‌های آن برپایی مسابقات کهن مانند مسابقات اسب دوانی و کشتیست.

از دیگر آداب نوروز در پاکستان خریداری و برتن کردن تن‌پوش‌های نو و رنگارینگ است. پاکستانی‌ها خوراکی‌هایی شیرین مانند حلوا، شکلات، ادو، گلاب حامن، رس ملائی، برفی، شکم پاره، کریم رول، سوهن حلوا و شیرینی به هم تعارف می‌کنند و آمدن فصل بهار را نوید می‌دهند.

در بالا اشاره کردیم که کشور‌های زیادی در دنیا وجود دارند که نوروز را جشن می‌گیرند از آن‌ها می‌توان به تانزانیا، عراق، کوزوو، ترکمنستان، قرقیزستان، آلبانی، ارمنستان و بسیار دیگر اشاره کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی ، نوروز
نظرات شما
پیشخوان