تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۲

آیا برنجک چاق کننده است؟

تمام خواص برنج در برنجک وجود دارد؛ لذا مصرف آن می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد به عنوان مثال برای درمان ورم روده، ورم معده، زخم معده و روده، اسهال و درمان سوء هاضمه شدید مفید باشد.

آیا برنجک چاق کننده است؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: برنجک به عنوان یک میان وعده سالم و پر مغذی مصرف می‌شود که طرز تهیه آن بسیار ساده است. این خوراکی پر کالری در زمان‌های قدیم برای مراسم‌های خاص و مهمانی‌ها تهیه می‌شد و امروزه هم طرفداران خاصی دارد.

تمام خواص برنج در برنجک وجود دارد؛ لذا مصرف آن می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد به عنوان مثال برای درمان ورم روده، ورم معده، زخم معده و روده، اسهال و درمان سوء هاضمه شدید مفید باشد.

این خوراکی با این که خواص فراوانی دارد؛ ولی برای افرادی که اضافه وزن ندارند، مناسب نیست و باعث چاق شدن آن‌ها می‌شود؛ چون کالری زیادی دارد.

مصرف روزانه مقداری غلات برای هر فردی متناسب با سن و جنسیت او لازم و ضروری است و با مصرف مقداری برنجک می‌توان نیاز به مصرف غلات را تامین نمود. مصرف برنجک به مقدار لازم برای افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

برنجک چیست و چه ارزش غذایی دارد؟

برنجک از برشته شدن دانه‌های برنج به دست می‌آید و دارای فواید زیادی برای سلامتی بدن می‌باشد. این تصور در بین برخی از افراد وجود دارد که برنجک به جهت این که تحت حرارت قرار می‌گیرد و برشته می‌شود، خواص خود را از دست می‌دهد؛ ولی این تصور کاملا غلط است.

به گزارش رویداد24 این خوراکی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و یکی از بهترین خوراکی‌ها برای رشد کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. تنقلاتی کاملا سالم و خوشمزه است به همین دلیل بهترین جایگزین برای خوراکی‌های صنعتی و تنقلات ناسالم مانند پفک می‌باشد.

طرز تهیه برنجک

در شمال یکی از شیرینی‌های پرطرفدار برنجک می‌باشد که برای تهیه آن به دو لیوان برنج هندی و نمک و روغن به مقدار کافی نیاز است.

برای تهیه برنجک ابتدا باید برنج‌ها را چند بار بشویید؛ سپس درون آب به مدت ۱۲ ساعت برنج‌ها را خیس کنید و یک قاشق چای خوری نمک هم به آن بیفزایید.

در مرحله دوم باید داخل قابلمه آب بریزید و مقدار مناسبی نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید؛ سپس برنج را داخل قابلمه بریزید و ۱۲ دقیقه صبر کنید تا برنج پخته شود در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که قبل از این که برنج را داخل قابلمه بریزید باید آن را خوب آبکش کنید تا آب آن برود.

در مرحله بعد برنج پخته شده را باید آبکش کنید تا آب آن گرفته شود؛ سپس برنج پخته شده را روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید و بین مدت دو تا سه روز صبر نمایید تا برنج‌ها کاملا خشک شوند.

بعد از این که برنج‌ها خشک شده اند باید روی حرارت ملایم قابلمه‌ای را قرار دهید؛ سپس درون قابلمه یک الک بگذارید و روغن مایع به اندازه‌ای که الک را در بر بگیرد، داخل قابلمه بریزید و صبر کنید تا روغن خوب داغ شود.

هنگامی که روغن داغ شد باید درون الک مقداری برنج بریزید و پس از پف کردن برنج‌ها بلافاصله الک را از داخل روغن بیرون بیاورید.

آیا برنجک چاق کننده است؟

مقدار کالری برنجک و گندمک

میزان کالری برنجک و گندمک به یک مقدار است و هر دو خوراکی پر کالری محسوب می‌شوند؛ ولی ارزش غذایی برنجک از گندمک کم‌تر است.

هر دوی این تنقلات بسته به مقدار روغن نباتی، نمک و پودر پنیری که در هنگام تهیه آن‌ها استفاده می‌شوند، مقدار کالری آن‌ها متفاوت است؛ ولی به طور کلی حدود ۳۹۰ و ۴۰۰ کالری در ۱۰۰ گرم برنجک وجود دارد.

اگر در هنگام تهیه برنجک از روغن بیشتری استفاده شود، کالری آن افزایش پیدا می‌کند. این خوراکی به جهت این که روغن بیش از حدی را جذب می‌کند از کالری بالایی برخوردار است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند، باعث چاق شدن شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان