تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

خاطره بازی با قصه‌های مجید به بهانه درگذشت کارگردانش

درگذشت کارگردان قصه‌های مجید شاید برای بسیاری از کسانی که خاطره‌ای از این سریال به یادماندنی داشتند، ناراحت کننده باشد؛ اما بهانه‌ای خوبی است تا به یاد کیومرث پوراحمد، نگاهی به قصه‌های مجید دهه هفتاد بیندازیم و تجدید خاطراتی با این سریال دوست داشتنی داشته باشیم.

قصه های مجید

رویداد۲۴ یکی از خاطره انگیزترین داستان های کودکانه ای که در قالب فیلم و سریال بخش زیادی از لحظات کودکی بسیاری از ما را پر کرده ، ماجراهای پسری به نام مجید است. مجموعه ماجراهای کودکی مجید به همراه مادربزرگی که او را بی بی صدا می کرد، قصه های مجیدی را شکل می داد که هر کدام از ماجاهایش، یکی از دردسرها و مشکلات و دغدغه های دوران کودکی یکی از ما بود. قصه های مجید که در اصل برگرفته از کتاب داستان کودکانه قصه های مجید به نویسندگی هوشنگ مرادی کرمانی بوده، با تلاش کیومرث پوراحمد و گروه پرتلاش او هر ظهر جمعه، میهمان خانه هایی می شد که هر کدام یک قصه مجیدی را داشتند که از قاب کوچک تلویزیون روایت می شد.

درگذشت کارگردان قصه های مجید شاید برای بسیاری از کسانی که خاطره ای از این سریال به یادماندنی داشتند، ناراحت کننده باشد؛ اما بهانه ای خوبی است تا به یاد کیومرث پوراحمد، نگاهی به قصه های مجید دهه هفتاد بیندازیم و تجدید خاطراتی با این سریال دوست داشتنی داشته باشیم.

تولد قصه های مجید

قصه های مجید بسیار پیش تر از ساختن سریال قصه های مجید متولد شده است. مجیدِ قصه های مجید همانگونه که از نام نویسنده آن ، هوشنگ مرادی کرمانی نیز مشخص است، اهل کرمان است و در واقع نویسنده، نوجوانی خود در کرمان را در این کتاب به تصویر کشیده است. قصه های مجید ابتدا در یک جلد در سال 1353 به چاپ می رسد و پس از آن بارها تجدید چاپ می شود و در حال حاضر در پنج جلد در اختیار دوستداران کتاب و داستان کودکانه قرار دارد.

نویسنده قصه های مجید

هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده کتاب قصه های مجید ابتدا در رادیو فردا مشغول به کار بوده است. این نویسنده هرهفته نمایشنامه کوتاه و یا مطالبی درباره موضوعات خانوادگی می‌ نوشته است. هوشنگ مرادی کرمانی، قصه های مجید را اولین بار برای رادیو نوشت. او در برنامه خانه و خانواده رادیو ایران هر هفته یک قصه کوتاه با شخصیت پردازی مجید می نوشت و بعدها با علاقه ای که در مخاطبین مشاهده نمود، شروع به تدوین و نگارش آن ها به صورت مجموعه داستان نمود.

ادبیات جاری در قصه های مجید

قصه های مجید در گروه ادبیات داستانی قرار می گیرد. نگارش قصه های مجید سبکی طنزگونه دارد و در آن رویدادها و حوادث در قالبی کودکانه و با همان سادگی و رویاپردازی کودکی و نوجوانی در حال تکرار هستند. قصه های مجید که ماجرای کودکی تنگدست به همراه مادربزرگ خود را نشان می دهد، در واقع روایتی از داستان کودکان فقیر و یتیمی است که آرزوهای بزرگ دارند و در عین حال توانایی های زیادی دارند که کمتر مورد توجه قرار می گیرد و کاملاً شخصیت محور است. ادبیاتی که در قصه های مجید وجود دارد، نثری روان و عامیانه دارد که به راحتی در دل خواننده خود می نشیند.

ادبیات کودک در روایت داستان های کودکانه برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. اگر شما هم دوست دارید شنونده داستان های جذاب کودکانه با روایت شیرین و گیرای کودکانه باشید؛ داستان های جدید و کودکانه وولک را از دست ندهید. برای دیدن بیش از 500 داستان و قصه صوتی کودکانه در وولک، می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

داستان کودکانه

خاطره بازی با قصه‌های مجید به بهانه درگذشت کارگردانش

محبوبیت قصه های مجید

بخش زیادی از محبوبیت و شناخته شدن کتاب قصه های مجید، به دلیل ساخت سریال قصه های مجید توسط کیومرث پوراحمد است. اگرچه کتاب قصه های مجید به تنهایی زیبایی و هیجان کودکانه خاصی را دارد اما نباید این حقیقت را کتمان نمود که در جامعه ای که سرانه مطالعه کتاب پایین است، مورد استقبال قرار گرفتن این کتاب ها دور از اذهان است. قصه های مجید برای اهل کتاب و دوستداران ادبیات کودکانه می توانست سال ها ماندگار و ارزشمند باقی بماند، اما نمایش آن در قالب فیلم و سریال باعث محبوبیت عمومی آن گردید؛ خصوصاً آنکه زمانی ساخته شد که تکنولوژی مانند امروز گسترش نیافته و تنها سرگرمی کودکان و حتی بزرگترها، قاب جادویی تلویزیون در روزهای تعطیل بود.

خالق نمایش قصه های مجید

شاید اگر قصه های مجید تنها داستانی از کودکی کرمانی به همراه مادربزرگ خود بود، در پستوی کتابخانه ها و کتاب فروشی ها باقی می ماند. قصه های مجید را همه ما با نام کیومرث پوراحمد می شناسیم و شاید هیچ کدام از ما حتی نام نویسنده اصلی آن را همانند اثر اولیه آن نمی دانستیم. قصه های مجید در حقیقت دو خالق دارد، یکی نویسنده ای که آن را در کرمان و گرمای داغ آن روایت می کند و دیگری فیلمسازی که آن را در اصفهان و با لهجه شیرین اصفهانی نمایش می دهد. صرف نظر از اینکه کرمان را بهتر بدانیم و یا اصفهان را، سادگی و صمیمیتی که در سریال قصه های مجید میان شخصیت های اصلی فیلم، یعنی مجید و بی بی وجود دارد، برقراری ارتباط میان بیننده و داستان را بیشتر می کند. باورپذیری یکی از اصول اصلی در موفق شدن و محبوب بودن یک نمایش در میان مخاطبین خود است و کیومرث پوراحمد به درستی توانسته بود با القای رابطه نوه و مادربزرگ، به این مهم دست یابد.

چرا کیومرث پوراحمد؟

برای ساخت سریال قصه های مجید، گزینه های دیگری غیر از کیومرث پوراحمد که اصالتاً کرمانی باشند، وجود داشته اما قرعه به نام این فیلمساز قرار می گیرد. کیومرث پوراحمد با قرار گرفتن در این وادی، با شناختی که ازکتاب قصه های مجید دارد، دست به ساخت آن می زند و به حق موفق آن را انجام می دهد. یکی از نکات بسیار زیبا و درعین حال جالب سریال قصه های مجید، شخصیت بی بی، مادر کیومرث پوراحمد است که علی رغم آنکه سابقه بازیگری ندارد، به خوبی می تواند به ایفای نقش خود بپردازید و ارتباط نزدیکی با مجید و ببنیده برقرار کند.

خاطره بازی با قصه‌های مجید به بهانه درگذشت کارگردانش

قصه های مجید، قصه کودکانه ای جاودان برای نسل ها

قصه های مجید بخش زیادی از خاطرات دوران کودکی ما را به خود اختصاص داده است. قصه های مجید تنها یک سریال نمایشی نبود بلکه پیام های آموزشی آن همانند هر داستان کودکانه ای فراوان و آموزنده بود. آرزوهای کودکانه، خواسته ها و نگرانی های پدر و مادرها و از همه مهم تر نمایش ضعف اقتصادی قشر عظیمی از جامعه در آن زمان، نوعی هم اندیشی جهت سر و سامان دادن به کاستی ها را می طلبید.

قصه های مجید توانسته بود از قاب کوچک تلویزیون خارج شده و به اتاق خواب کودکی ما وارد شود و به جای لالایی، قبل از خواب برای ما و بچگیمان خوانده شود. قصه های مجید توانست جایگزین مناسبی برای پیمودن مسیر آموزش غیر مستقیم به کودکان شود. تلاش برای رسیدن به رویاها و خواسته ها، قوی بودن در مقابل شکست ها و امید به فردای بهتر، بزرگترین درس هایی بود که قصه های مجید با زحمات شبانه روزی کیومرث پوراحمد به خانواده های دهه هفتاد آموخت. این داستان کودکانه به پدر و مادرها یاد داد که کودکان توانایی های متفاوتی دارند. شاید کودک ما نتواند یک مهندس و یا یک دکتر شود اما می تواند نویسنده و شاعری بزرگ باشد که آثاری با ارزش برای نسل های بعد برجای بگذارد. قصه های مجید هر شب در گوش ما لالایی می شد و تمام آن مرهون تلاشی بود که مرحوم کیومرث پوراحمد و دوستانش برای ما کشیدند. روحش شاد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قصه های مجید
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
0
2
پوراحمدروحت شاد یادگاری ازخودت باقی گذاشتی که همیشه زنده است
نظرات شما
پیشخوان