تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

از اختلال مسخ شخصیت چه می‌دانید؟

آیا تاکنون درباره اختلالی با نام مسخ شخصیت چیزی خوانده یا شنیده‌اید؟ می‌دانید این اختلال چیست؟ در برخی منابع از این اختلال با نام زوال شخصیت نام برده می‌شود.

از اختلال مسخ شخصیت چه می‌دانید؟

رویداد۲۴  نازنین فرزان‌جو: آیا تاکنون درباره اختلالی با نام مسخ شخصیت چیزی خوانده یا شنیده‌اید؟ می‌دانید این اختلال چیست؟ در برخی منابع از این اختلال با نام زوال شخصیت نام برده می‌شود.

تاکنون حتما واژه مسخ به گوشتان خورده است به‌ویژه اگر اهل کتاب باشید یا دست‌کم اطلاعات عمومی خوبی داشته باشید می‌دانید کتاب مشهوری از کافکا نویسنده نامی مسخ نام دارد. مسخ در واژه و لغت به معنای تغییر صورتِ چیزی به ظاهری بد و نامناسب است. اما در این‌جا موضوع درباره و به معنای مسخ نیست.

اختلالی در میان برخی افراد با نام مسخ یا زوال شخصیت وجود دارد که شاید کم‌تر کسی از آن شنیده و یا درباره آن خوانده باشد.

به گزارش رویداد۲۴ کسانی‌که دچار این اختلاند واقعیت درونی و بیرونی خود را مسخ می‌کنند یعنی فرد مبتلا براساس میزان و شدت این اختلال گاه و یا مدام حس می‌کند از بدن خود خارج شده است و یا آن‌چه در اطرافش روی می‌دهد غیرواقعیست. برخی دیگر که از این هم پا را فراتر می‌نهند و گمان می‌کنند هم رخداد‌های اطرافشان واقعی نیست و هم این‌که خود از بدنی که در آن قرار دارند خارج شده‌اند.

اختلال مسخ شخصیت مانند هر بیماری و اختلال دیگری اگر درمان و جدی گرفته نشود می‌تواند بسیار خطرناک باشد تا جایی‌که فرد مبتلا همیشه خیال می‌کند در رویا زندگی می‌کند.

مسخ شخصیت

اختلال مسخ شخصیت

اختلال مسخ شخصیت به‌گونه‌ایست که فرد در آن از خود عبور می‌کند و در شخصیتش گسستی به‌وجود می‌آید. این بیماری بسیار ناراحت‌کننده و آزاردهنده است چراکه در آن فرد نوعی احساس مبهم، غیرواقعی بودن و بیگانگی نسبت به خود دارد و این موضوع بسیار او را آزار می‌دهد.

بیمار مبتلا به این اختلال ممکن است خود را مکانیکی، در رؤیا، یا جدا از بدن حس کند. برای نمونه فکر می‌کند به هنگام راه رفتن خود را نگاه می‌کند گویی از بالا درحال نگاه‌کردن خود است.

برخی از افراد ممکن است در دوره‌ای مسخ شخصیت و یا مسخ واقعیت را تجربه کنند، اما هنگامی‌که این احساسات ماندگار و درازمدت شوند و همواره با فرد باشند و از بین نروند می‌توان گفت فرد دچار اختلال مسخ یا زوال شخصیت و واقعیت شده است.

باید بدانید این بیماری در میان کسانی‌که دچار آسیب‌های روحی شده‌اند نسبت به افراد عادی رواج بیش‌تری دارد.

کسانی‌که این اختلال را دارند زندگی روزانه و فعالیت‌های روتین زندگیشان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و آن‌ها نمی‌توانند به‌درستی از عهده مسئولیت‌هایشان برآیند.

به گزارش رویداد۲۴ این افراد نیازمند روان‌درمانی و گفتگو با روان‌درمانگرند اگرچه گاه و براساس روند و شدت بیماری دارو هم تجویز می‌شود.

اختلال مسخ شخصیت

نشانه‌های ابتلا به مسخ شخصیت

داشتن تجربه مکرر و مداوم از مسخ شخصیت، مسخ واقعیت یا هردو

مسخ شخصیت: تجاربی از احساس غیر واقعی بودن و جدایی از خود، یا این‌که فرد به عنوان یک ناظر خارجی افکار، احساسات، هیجانات بدن یا فعالیت‌های خود را می‌بیند.

مسخ واقعیت: تجارب غیرواقعی بودن و جدا شدن از محیط اطراف. برای نمونه فرد تصور می‌کند افراد یا اشیایی که در اطرافش هستند واقعی نیستند.

نشانه‌ها سبب ناراحتی بالینی شایان‌توجه یا اختلال در عملکرد اجتماعی و شغلی می‌شوند.

اختلال ناشی از اثرات فیزیکی یک ماده یا شرایط پزشکی نیست

این اختلال با اختلالات روانشناختی دیگر مثل اسکیزوفرنی، هراس، افسردگی اساسی، تنیدگی، توضیح داده نمی‌شود.

عوامل زمینه ساز مسخ شخصیت

درباره عوامل زمینه ساز این اختلال اطلاعات اندکی در دست است. این اختلال معمولاً با یک حمله اضطرابی حاد آغاز می‌شود به عبارت دیگر، این اختلال پس از تحمل استرس خسته کننده روانشناختی مشاهده شده است.

عوامل روانپویشی می‌توان به گسیختگی ایگو اشاره کرد.

یا به عبارتی این اختلال را به عنوان پاسخ عاطفی در دفاع از ایگو دانست. در نظریات عصبی – زیستی به یکی از گیرننده‌های گلوتامات که نقش محوری در پیدایش اختلال مسخ شخصیت/مسخ واقعیت دارد، قویا اشاره شده است.

علت دقیقی برای اختلال مسخ شخصیت مسخ واقعیت وجود ندارد. گرچه، به نظر می‌رسد ارتباطی بین عدم توازن مواد شیمیایی خاص مغز (انتقال دهنده‌های عصبی) و ترس وجود دارد و منجر به این اختلال می‌شود.


بیشتر بخوانید:  انواع اختلال در راه رفتن


نشانه‌های اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت ممکن است مربوط به ترومای دوران کودکی، مانند سوء استفاده کلامی یا احساسی و یا شاهد خشونت خانگی

بزرگ شدن با والدین روانشناختی

خود کشی یا مرگ غیر منتظره یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده

استرس شدید، مانند مشکلات مالی و یا مربوط به کار

ضربه شدید، مانند تصادف

جالب است بدانید ۷۰ درصد از مردم این اختلال را برای دوره‌ای تجربه می‌کنند بنابراین نمی‌توان آن را چندان دور از ذهن دانست، اما همان‌گونه‌که اشاره کردیم درصورتی می‌توان آن را اختلال دانست که شخص با آن مدت‌های زیادی درگیر باشد و نتواند آن را از بین ببرد.

زنان بیش‌تر از مردان درگیر این بیماری‌اند و البته افراد بالای ۴۰ سال هم کم‌تر به آن مبتلا می‌شوند.

از اختلال مسخ شخصیت چه می‌دانید؟

اختلالات همراه با مسخ شخصیت

افسردگی

اضطراب

دوری‌جویی

شخصیت مرزی

شخصیت وسواسی-جبری

درمان روانی اختلال مسخ شخصیت

همان‌گونه‌که اشاره کوتاهی در بالا کردیم روان‌درمانی درمان این بیماریست. مشاوره روانشناسی در درک اینکه چرا مسخ شخصیت و مسخ واقعیت رخ می‌دهد، کمک می‌کند و به شما در بدست آوردن کنترل علائم به طوری که آن‌ها از بین بروند نیز کمک می‌کند.

درمان دارویی مسخ شخصیت

در حال حاضر هیچ دارویی به طور خاص برای درمان اختلال مسخ شخصیت و واقعیت مورد تأیید قرار نگرفته است. با این حال، روانپزشک شما ممکن است دارو‌های ضد اضطراب و ضد افسردگی برای تسکین یا تخفیف علائم بیماری تجویز کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
2
3
روستائیان ایران مسخ اسلام شده اند
نظرات شما
پیشخوان