تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
جلال رشیدی کوچی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دعوا بر سر قیمت‌گذاری خودرو دعوای صوری برای منافع پشت پرده است/ اگر زورمان به مافیا برسد، رویه را تغییر می‌دهیم

نماینده مرودشت می‌گوید: اگر دولتمردان و خودروسازان جرات دارند و حاضرند، طرح بنده در خصوص آزادسازی قیمت‌های خودروی داخلی و اجازه واردات خودرو را بدهند تا همه مردم ببینند که صنعت خودروسازی ما با ۵۰ سال سابقه، چند مرده حلاجه؟

جلال رشیدی کوچی

رویداد۲۴ محمد آیتی: جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت و یکی از اصلی‌ترین نمایندگان منتقد به صنعت خودروسازی در ایران، در واکنش به افزایش بی‌رویه قیمت خودرو به رویداد۲۴ می‌گوید: به شخصه موافق این هستم که قیمت خودرو آزاد شود؛ یعنی خودروساز بیاید و بگوید فلان خودرو، فلان قیمت برایم تمام می‌شود و می‌خواهم به فلان قیمت هم بفروشم. یعنی نظارت بر سیاست ابلاغی اقتصادی دولت پشت قضیه نباشد زیرا وقتی آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیفتد، بهانه از دست خودروسازان گرفته می‌شود که مدام می‌گویند ما در حال ضرر دادن هستیم، اما قیمت‌ها هم مرتباً در حال افزایش است.

رشیدی کوچی می‌گوید: قیمت‌های امروز خودرو در کشور ما، خیلی نزدیک قیمت بازار جهانی است، پس حالا وقتش است که واردات خودرو هم کاملاً آزاد شود؛ واقعاً این رویه چه اشکالی دارد؟ امروز اگر قیمت پژو ۲۰۷ به یک میلیارد و صد میلیون تومان رسیده است، یعنی حدوداً ۲۰ هزار دلار قیمتش است اگر دلار را ۵۰ هزار تومان لحاظ کنیم. خب ما اجازه دهیم خودروی ۲۰ هزار دلاری که در دنیا تولید می‌شود، به کشورمان وارد شود، بعد به مردم بگوییم این پژو ۲۰۷ تولید خودمان است و به طور مثال این تویوتا هایلوکس ۲۰ هزار دلاری هم موجود است، حالا به انتخاب خود خرید کنید.

رشیدی کوچی می‌گوید: مسئولان متولی و تصمیم‌گیر در حوزه خودروی کشور نمی‌توانند بگویند قیمت خودرو‌های داخلی برابر با بازار‌های جهانی اما انحصار در داخل باشد. بنابراین مشخص است که با قیمت‌گذاری دستوری که در حوزه خودرو صورت می‌گیرد، به شدت مخالفت خود را اعلام کرده و می‌کنم چون منافع مردم در دیده نمی‌شود.


نماینده مجلس: اگر واردات خودرو انجام نشود قیمت پراید به ۶۰۰ میلیون می‌رسد!/ استیضاح وزیر صمت به مهار تورم خودرو کمک می‌کند


نماینده مروشت می‌گوید: اگر دولتمردان و خودروسازان جرات دارند و حاضرند، طرح بنده در خصوص آزادسازی قیمت‌های خودروی داخلی و اجازه واردات خودرو را بدهند تا همه مردم ببینند که صنعت خودروسازی ما با ۵۰ سال سابقه، چند مرده حلاج است؟

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در واکنش به افزایش قیمت خودرو و دعوای شورای رقابت برای قیمت‌گذاری‌ها و اینکه اساساً چرا هیچ فرد یا تشکیلاتی این وضعیت آشفته را گردن نمی‌گیرد؟ گفت: این فضای ایجاد شده دولتی در خصوص گرانی خودرو و قبول نکردن مسئولیت توسط هیچ فرد و گروهی را، بازی با کلمات و دعوایی صوری برای منفعت بیشتر خودروسازان و کسانی که پشت پرده صنعت خودرو هستند، می‌بینیم. راه راستی‌آزمایی مسئولان و همچنین ایجاد رضایت مردم روشن است، اما گویا منافع عده‌ای سخت به خطر می‌افتد اگر تن به طرح ساده بنده بدهند.

رشیدی کوچی می‌گوید: در نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ توسط رهبر انقلاب و در بخش اول آن، صحبت از مهار تورم شده، اما افزایش قیمت‌های خودرو به مراتب بیشتر از افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارمندان و کارگران است. نه تنها خیلی از نمایندگان، بلکه توده‌های مردم به این افزایش قیمت خودرو‌ها آن هم در برابر افزایش ۲۷ درصدی حقوق‌ها اعتراض دارند که حقیقتاً هم اعتراض به حقی است. سوال من از دولتمردان متولی در عرصه خودرو این است که اگر امسال، سال مهار تورم است و شما‌ها هم ادعای ولایت‌مداری دارید، بیایید و مردم را قانع کنید که این افزایش قیمت‌ها با کدام متر اندازه‌گیری بوده است؟ بنده در این مدت که افتخار نمایندگی مردم را داشتم، دائماً در خصوص وضعیت آشفته صنعت و بازار خودرو و همچنین مافیای آن حرف زدم و آنها را هم به مناظره دعوت کردم، در حال حاضر هم بنا دارم تا پایان روز نمایندگی‌ام در مجلس بر این موضوع که مطالبه مردم است، اصرار کنم تا شاید به کمک برخی از همکاران، این رویه ناصواب بالاخره تغییر کند، البته اگر زورمان به مافیا برسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان