تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۷۷ نظر

سیدجواد ذبیحی نوحه‌خوانی که تکه‌تکه شد!

سیدجواد ذبیحی از نوحه‌خوانان مشهور ایرانی در دوران پهلوی بود که بعد از انقلاب در دادگاه به مرگ محکوم شد. اگرچه او از حکم مرگ نجات یافت، اما گروهی خودسر به نام شاهین انقلاب او را تکه تکه کردند و جسد او را در اطراف تهران رها کردند.

جواد ذبیحی

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «امروز به شما می‌گویم که کسی نه در حرف و نه در عمل نمی‌تواند ادعا کند که بیش از من به خدا و ائمه اطهار نزدیک است. پس در عمل نیز هر چه لازم بوده در عمل انجام بدهم انجام داده‌ام. هر حرم مقدسی را که می‌شد تعمیر کردم، هرشب قبل خواب با خدای خود راز و نیاز کرده‌ام و دعا خوانده‌ام.» از سخنرانی محمدرضاشاه پهلوی هنگام اعطای سند مالکیت به کشاورزان قم

«من در تمامی آنچه انجام داده و می‌دهم، خود را عاملی برای اجرای مشیت الهی می‌بینم و فقط از ذات احدیتش مسئلت دارم همواره مرا در انجام مشیات کامله خویش به راه راست هدایت کند و از خطا دور بدارد.» محمدرضاشاه پهلوی از کتاب ماموریت برای وطنم

نگاه محمدرضا شاه پهلوی به دین

محمدرضاشاه پهلوی بر خلاف پدرش عقاید مذهبی شدیدی داشت و خود را نماینده خدا بر زمین می‌دانست. او در آذر ماه سال ۱۳۲۰، حدود دو ماه پس از رسدن به قدرت دستور داد آموزش قرآن و تعالیم اسلامی از دبستان آغاز شود و در طول سال‌های بعدی سلطنتش دست به اقدامات فراوانی زد که دینداری خود را به خودش و به مردم اثبات کند.

فهرست بلند و بالای اقدامات مذهبی وی در کتابی تحت عنوان «شاهنشاه و دینداری» در سال ۱۳۵۵ منتشر شده که گزارشی پانصد صفحه‌ای از این اقدامات است. یکی از این اقدامات راه انداختن برنامه‌های مذهبی در رادیو و تلویزیون بود. شاه در مصاحبه با روزنامه‌ای کویتی به نام «السیاسه» این اقدام را چنین بیان می‌کند: «به دستگاه‌های مذهبی دستور می‌دهیم که قرآن و تعالیم مذهبی را ارائه دهند تا مردم به اسلام تشویق شوند.»

باقر عاقلی گزارش کرده که برنامه‌های مذهبی رادیو از بهمن ماه سال ۱۳۲۰ به دستور شاه جوان آغاز شد. محمدرضاشاه در تاریخ مذکور دستور داده بود سخنرانی‌های مذهبی و تلاوت قرآن از رادیو پخش شود. شاه خود نیز در مراسم مذهبی شرکت می‌کرد و گاه این مراسم از رادیو و تلویزیون پخش می‌شدند. برای مثال در ایام محرم و شب‌های قدر در کاخ گلستان مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی با حضور شاه برگزار می‌شد. همچنین شاه در اعیاد مذهبی سخنرانی می‌کرد و از توجه خود به تعالیم اسلامی می‌گفت.

شام غریبان جواد ذبیحی

بیوگرافی سیدجواد ذبیحی

یکی از نوحه‌خوانان این مراسم رسمی که در حضور شاه و خانواده‌اش انجام می‌شد، سیدجواد ذبیحی بود. او در سال ۱۳۰۹ در روستای «درکه» به دنیا آمده بود و بدون تحصیلات رسمی وارد کار روضه‌خوانی و مداحی شده بود. ذبیحی اما تفاوت مهمی با دیگر مداحان داشت و آن این بود که با موسیقیدانان حشر و نشر داشت و ردیف‌های آوازی در موسیقی ایرانی را می‌شناخت. همکاری وی در عالم موسیقی با افرادی، چون داوود پیرنیا، حسن کسائی، رضا ورزنده، جلیل شهناز، احمد عبادی، مرتضی محجوبی، علی تجویدی، پرویز یاحقی، حسین تهرانی، مهدی خالدی و فرهنگ شریف بود. البته اجرا‌های ذبیحی هیچگاه همراه با ساز نبود چرا که همخوانی با ساز را حرام می‌دانست. او به همراه ساز آواز نمی‌خواند، بلکه در ابتدا آن‌ها دقایقی بداهه‌نوازی می‌کردند و سپس ذبیحی یک آواز کامل را بدون ساز می‌خواند و در انتها بار دیگر هنرمندان به اجرای موسیقی‌سازی می‌پرداختند.

آواز سیدجواد ذبیحی

به گزارش رویداد۲۴ صدای ذبیحی علاوه بر مراسم رسمی مذهبی، در ماه رمضان نیز شنیده می‌شد و ربنای وی بسیار مشهور بود. برادر جواد ذبیحی نیز در مشهد مداح معروفی بود و در هیات‌های مذهبی مداحی می‌کرد. ذبیحی حتی در ظاهر نیز تفاوت بسیاری با مداحان و روحانیون داشت. وی عبا و سرپوش سرخ عثمانیان را می‌پوشید و صورت خود را می‌تراشید. شاید اگر کسی وی را نمی‌شناخت تصور می‌کرد یک روحانی یا مداح مصری یا ترکیه‌ای است.

با وقوع نزدیک شدن به وقوع انقلاب مراسم مذهبی هر چه بیشتر رنگ و بوی سیاسی می‌گرفتند و حتی موذن‌زاده اردبیلی که نوحه‌خوانی غی سیاسی بود در روضه‌هایش به تمجید از آیت‌الله خمینی پرداخت اما ذبیحی هیچگاه وارد سیاست نشد و به انقلابیون نپیوست. همین امر باعث شد او را پس از انقلاب طاغوتی بدانند. علاوه بر این مساله، ذبیحی از معدود نوحه‌خوانانی بود که در انتهای نوحه خود شاه و خاندان سلطنت را دعا می‌کرد.

اسدالله علم در خاطرات خود مدعی می‌شود که محمدرضاشاه از اینکه نوحه خوانان در انتهای مراسم مذهبی وی را دعا نمی‌کنند ناراحت بوده و علم به وی گفته است که دلیل این امر دوری مردم از هر آن کس و هر آن چیزی است که مهر شاهنشاه را بر دل دارد. در واقع در سال‌های آخر حکومت پهلوی، راز محبوبیت در میان مردم نفرت از شاه و خاندان سلطنتی بود و ذبیحی از بر خلاف اغلب روحانیون و نوحه خوانان از این قاعده تخطی کرده بود.

عکس جواد ذبیحی

جواد ذبیحی

گروه شاهین سیدجواد ذبیحی


بیشتر بخوانید: ضدانقلاب کیست و چگونه خشونت در وضعیت «انقلابی» توجیه می‌شود؟


قتل سیدجواد ذبیحی

شرکت ذبیحی در مراسم مذهبی دربار و شاه باعث شده بود که به او لقب «بلبل شاه» بدهند. به همین دلیل هم بود که مذهبی‌های انقلابی و مخالف انقلاب، معمولاً او را به مجالس خود دعوت نمی‌کردند. ولی شماری از افراد مذهبی غیرانقلابی همواره خواهان صدایش بودند، همین مساله باعث شد که وی را پس از انقلاب دستگیر کرده و سپس به قتل رسانند.

ذبیحی پس از پیروزی انقلاب به همراه ۳۲ نفر دیگر از فعالان فرهنگی دوره پهلوی بازداشت شد. روزنامه اطلاعات در تاریخ ۱۵ فروردین سال ۱۳۵۸ خبر بازداشت وی را چنین گزارش کرده است: «سیدجواد ذبیحی خواننده اشعار مذهبی به اتهام خیانت به جامعه روحانیت و رابطه با دربار پهلوی و ساواک بازداشت شد. سیدجواد ذبیحی سال‌های متمادی یکی از معروفترین مداحان بود که در برنامه‌های مذهبی رادیو و تلویزیون فعالیت داشت و در برنامه‌های خود برای پایداری رژیم سلطنتی پهلوی و سلامت خاندان پهلوی دعا می‌کرد. در پرونده اتهامی ذبیحی آمده است که هر سال همراه با کاروان ویژه درباریان برای عوام فریبی به مکه معظمه می‌رفت. سیدجواد ذبیحی در حالی که لباس مذهبی به تن داشت در مجالس عیش و عشرت شرکت می‌کرد و با استفاده از صدای خوشی که داشت تصنیف می‌خواند و جامعه روحانیت را به مسخره می‌گرفت.»

قاتلان جواد ذبیحی

ذبیحی صد روز در زندان اوین بود و پس از این مدت از زندان آزاد شد. اما فقط چند ماه پس از آزادی، بدن قطعه‌قطعه شده وی را در بیابان‌های اطراف تهران پیدا کردند. قاتلین او خود خبر قتل را به روزنامه اطلاعات داده بودند و عکسی از بدن مثله شده او برای دفتر روزنامه ارسال کرده بودند. آنطور که در تصویر مشخص بود زبان وی را بریده بودند؛ زبانی که برای طاغوت خوانده بود و بدنش را تکه تکه کرده بودند.

قاتلین ذبیحی وی را به بهانه مداحی برای مراسم مذهبی از خانه‌اش خارج کرده و به قتل رسانده بودند.  اما انقلابیون تندرو دست‌بردار بلبل شاه نبودند. در واقع بسیاری از افراد مذهبی و حتی روحانیون بلندمرتبه نیز در آن سال‌ها قربانی خشونت انقلابیون شدند که ذبیحی یکی از ده‌ها نفری بود که به قتل رسید.

نام گروهی که وی را به قتل رسانده بود «گروه شاهین انقلاب اسلامی» عنوان شد. این گروه علاوه بر ذبیحی ۴ زن و مرد دیگر را به قتل رسانده بودند. شیوه قتل‌ها نیز بسیار وحشیانه بود و قاتلان پس از انجام قتل خود با کلانتری یا مطبوعات تماس می‌گرفتند و محل رها شدن جسد را اعلام می‌کردند. در محل قتل ۴ زن و مردی که این گروه به قتل رسانده بودند نامه‌ای پیدا شد که اعلام می‌کرد این افراد به جرم فساد و فحشا اعدام می‌شوند و گروه انقلابی شاهین خود حکم آن را صادر و اجرا کرده است.

محمدعلی ابطحی درباره این قبیل اقدامات می‌گوید: «جواد ذبیحی صدای خوبی داشت و همراه برادرش در رادیو اشعار مذهبی می‌خواند. وی بلافاصله بعد انقلاب دستگیر شد و بعد مدت کوتاهی آزاد شد. اما بعد از مدتی توسط نیرو‌های مذهبی انقلابی ربوده شده و در بیابان‌های اطراف تهران کشته شد. یادم هست در مشهد چند نفر از روحانیون طرفدار شاه یا مخالف مبارزات مورد کینه مضاعفی قرار داشتند که آن‌ها را نیز به بیابان‌های اطراف بردند و بلا‌های مختلف و از جمله قتل بر سر آنان آمد.»

دادگاه سیدجواد ذبیحی

در ایامی که ذبیحی در زندان بود، صادق خلخالی حکم اعدامش را صادر کرده بود، اما با تغییر ریاست دادگاه انقلاب حکم ذبیحی اجرا نشد و وی را آزاد کردند. دادگاه دوم سیدجواد ذبیحی به ریاست محمدی گیلانی در تهران برگزار شد و بار دیگر در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام دعاگویی شاه و مناجات‌خوانی در دوران پهلوی محاکمه شد. اگر چه در دادگاه نخست به اعدام محکوم شد، اما با تغییر رئیس دادگاه حکم تغییر کرد و او اعدام نشد اما چنانچه گفته شد این حکم برای انقلابیون خوشایند نبود و خودشان دست به کار شدند.

فیلم دادگاه ذبیحی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاهیر ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۷
نجفی بیمار
|
Netherlands
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
39
198
حیف از جواد ذبیحی که تو بیسواد وقیح بچه پر رو ازش مقاله مینوسی. تن ذبیحی تو گور لرزید.فرمان دهنده قتل ذبیحی خلخالی اردبیلی ترک بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
16:03 میشه بگی کجای مقاله تن ذبیحی رو تو گور می‌لرزونه؟ نقل قول‌هایی که اول مقاله از شاهنشاه خود خدا پندارتون اومده؟؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
تو از کجا میدونی فرمان دهنده قتل که بوده ؟
ضمنا چه نیازی به ذکر ملیت و زبان آقای خلخالی بود ؟
همچنانکه از اسمت پیداست واقعا بیمار هستی ، هر چه زودتر بگرد یه دکتر ترک پیدا کن تا درمانت کنه !
آخری را به شوخی گفتم به دل نگیر هم وطن خوبم . خع خع خع
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
شاهشناه کدوم کسکشیه دیگه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
15
233
لعنت بر تندروی و خود خدا پنداری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
و لعنت بر کافران که برای برهنگی مردم را در خیابان ها تکه تکه کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
خود خدا پندارتر از پهلوی‌های داریم؟
باقر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
بی جهت این قتل را گردنانقلاب ندازین گروه منافقین بودن، که همیشه تندروی آن‌ها برای کسی پوشیده نیست، ،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
به 2:30 خود خدا پندار اونایی هستند که فکر میکنند بیشتر از خدا دلسوز ملت هستن ومیخوان از سر مهربونی ودلسوزی ملتو بهشتی کنن فهمیدی حالا دوزاریت افتاد یا نه???!!!
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
0
9
خداوند بدادمان برسد که برای مسلمانی که ازاری نداردجای خدا مینشینیم وحکم میدهیم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
8
77
الان هم همون وضعیت رو داریم
منتها تندروی سبکش فرق کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
4
104
متاسفانه الان هم تندروها همه کاره هستند و جوابگو هیچ مقامی هم نیستند و خسارت هنگفتی به کشور وارد می کنند آتش زدن سفارت عربستان و.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
10
110
زمین گرده
بازم انقلاب میشه
بازم مداح داریم
مسئول داریم
...
پسر خلف نظام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
123
15
ذبیحی عامل ساواک و دربار بود و مداحی نوعی پوشش بوده برای عوام فریبی.همه درباریان و رجال دوره پهلوی همگی به عیش و نوش ذبیحی اعتراف کردن و یه ساواکی ملبس به مداحی بود.فریب ظاهر افراد رو نخوریم.
پاسخ ها
اسد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
اول منبع خبروبگو بعدچرت نگوادم نکشته که اینجوری بکشن اگرمستحق اعدام بود خلخالی می‌کشت
حسن رحمتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
114
22
عجب پهلوی دوم عقاید شدید مذهبی داشت حتما به همین دلیل هرشب برای تفریح یک دختر باب میلشو می‌کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
تسلیت میگم بهت.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
خیلی ها همین الان هم توی جامعه ما این طوری هستند شاه هم نیستند خودت رو زدی به خواب
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
حتمایکی ازاون دخترا فامیلت بوده که بهت گفته باب میلش بوده.
arad
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
چه خزعبلاتی میگی تو افسانه سرایی میکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
11
88
عجب صدایی به به واقعا مریض بودن روانیها
حاجی مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
8
95
ای داد چه صدایی داشته روحش شادو یادش گرامی ..
افق حقگوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
8
90
یادهمیشه جاودان و قدایش تا ابد ماناست بی نظیر بود خدا لعنت کنه کسانی رو که این بزرگواران را در کمال سبوعیت و بی شرفی به قتل رساندن و شیخ حسن کافی هم عالی بود من بارها دانلود میکنم و نواهای این بزرگواران را که یاد اور خوش روزگاران زندگی محقر اما باصفای کودکی با پدر مادر بزرگوارم و برادر خواهرانم بود متجلی میشود واقعا بی نظیر بودن دشمنان انسانیت اینا رو کشتن مرگ هزار بار فجیع تر قسمت خود قاتلان و بچه هاشون بشه فقط اه جان سوزه که این دردها رو اروم میکنه لعنت بر ظالم
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
7
71
روحش شاد
عجب صدایی داره
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
17
70
همش دروغ بود....خود خلخالی ملعون در خاطرات نوشته ذبیحی رو اعدام کردم...حالا شد گروه شاهین انقلاب....لعنت به دروغگو...
خسرو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
8
89
پیغمبر هم باشی یک عده احمق تندرو که نه سوادی دارند و نه بویی از انسانیت بردند خود را از دیگران متدین تر میدانند و بهترین راه را حذف غیر خودیها میدانند .تازه مدعی هستند که اسلام دین عطوفت و رافت و مهربانیهاست و این عمل خود را تکلیف الهی و مستوجب پاداش اخروی میدانند جالب اینکه دست حمایت حکومت هم بر سرشان است و از مصونیت خاصی برخوردارند.کم نبودند و نیستند از این وحوش داعشی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
پاداش بهشون سیک میدن
شباهنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
81
18
در ابتدای مقاله خیلی خوب چهره محمد رضا پهلوی تطهیر کردید عقاید شدید مذهبی واقعا خیلی مسخره است نه خودش نه خاندانش همچین عقاید شدید مذهبی نداشتند بعدم بهتر بود در مورد آقایی ذکر کردید مقاله می نوشتید نه تعریف و تمجید از محمد رضا پهلوی اسلام و عقاید اسلامی محمد رضا پهلوی برای فریب امثالی مثل نویسنده مقاله بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
شما غضه نخورید بیشتر مردم ما دیگه کاملا با خاندان پهلوی آشنا شدند و میدونند چه کلاه بزرگی سرشون رفت که انقلاب کردند
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
27
31
آقا یا خانم رویداد ۲۴
شما سعی دارید با چاپ کامنتهایی که به خودتون هم توهین میکنند، به آزادی بیان، پایبند باشید. ولی لطفن کامنتهایی مانند ((نجفی بیمار)) با پرچم هلند را منتشر نکنید چون با توهینهای قومی (مانند: ... خلخالی اردبیلی ترک ...)، آشکارا به دنبال نفرت پراکنی میان مردم است. آخه خونریزیهای خلخالی چه ربطی به مردم زادگاهش داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
ناشناس آقا یا خانم ببند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
11
88
روحش شاد ۴۴ سال گذشت زمان خود اثبات کرد چه کسانی خدایی بودند امروز شعار روحت تان شاد سر داده میشود وچه کسانی که با خدعه کار راپیش بردند ومنفور مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
این کسی که می خواهد روح پهلوی و اطرافیانش که کوچکترین خیانتشان از دست دادن بحرین است پوشک بچه هم نمی تواند عوض کند چه برسد روح تو پهلوی را بیامرزه
..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
8
73
بدبخت کاری نکرده بود جز مداحی کجای دنیا مداح رو به اعدام محکوم میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
کجای دنیا کارگری که می خواهد مسیر مردم را باز کند گرگان صفت قطعه قطعه اش می کنند ؟؟؟ بی شعور جواب بده حالا آن اوز خون نمی دانم به ناموس کسی تجاوز کرده بوده یا خیر چون معلوم نیست اما این کارگر ۲۳ ساله شهید با دوربین ثبت کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
8
69
کار خودشون بودانداختن گردن یکی دیگه چون واسه شاه دعا کرد زکی
حجت حسن زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
5
95
این رفتار انقلابیون چه تفاوتی با رفتار داعش داره؟روحت شاد ذبیحی عزیز،انشالله همین بلا سر تندروها خواهد امد،اما لازم به ذکره که تمام اعضای گروه شاهین انقلاب توسط همین حکومت به قتل رسیدن،مثل افرادی که اول انقلاب ضدشاه طرف انقلاب روگرفتن وبه شاه پشت کردن یا اعلام بیطرفی کردن یا مثل قطب زاده،بازرگان،بنی صدر ودیگر افراد خود انقلاب فرزندان خودش رو بلعید،اخرین‌ کسیکه همین انقلاب بلعیدش رفسنجانی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
اولا تو از کجا می دانی این. که اطرافیان پهلوی سوء استفاده نکردند و به ناموسهای مردم خیانت نمی کردن؟ گروهی فرصت را غنیمت دانسته و انتقام گرفتند حالا تو ملعون و بی ناموس دلیلی دارید مسئله ای که نمی دانید اهانت کنید به خلخالی که متاسفانه اصلاح طلب شد و خاتمی خرافاتی را حاکم کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
هیچ تفاوتی نداره ولی چهل وچهارسال طول کشید که مردم متوجه بشوند که هیچیک از این قتل ها واعدامها چه آنهایی که بوسیله خلخالی انجام شد وچه آنهایی که زنجیره ای نامیدند هیچکدامشان خودسر وبی اطلاع بزرگان نظام نبود،این نظام نمونه داعش نبود برعکس داعش بود که بدلیل موفقیت این نظام بعنوان نسخه سنی آن منتشر شد
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
7
101
تندروهای فعلی هم ، تخم و ترکه همون جنایتکاران آدمکش هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
مخصوصا آن احمق‌های که سطل اشغال جلوی خانه ما را آتش زدند کثیفتر از آنها هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
4
92
لعنت ب هر چی انقلابی فاسد بیرحم ک خودشون و خدا میدونن دم از دین و خدا میزنن و با بیرحمی تمام مردم و ب قتل میرسونن چجوری راحت ازاد میگشتن دستور خود خلخالی فاسد بود چن اعدام نشد خودش دستور قتل و داد روحش در عذاب باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
5
77
با توجه به روحیه انتقام جویی بیرحمانه ایرانی های تحت ظلم و ستم قرار گرفته بعید نیست که در صورت سقوط رژیم ( که تقریبا برای ما که انقلاب 57 را هم دیده ایم مسجل شده) این اتفاقات تکرار شود.
شهریار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
5
77
خیلی شواهد هست که مرحوم ذبیحی بدست افراطیون اول انقلاب کشته شد چون تهدیدات زیادی شده بود در هر صورت مثل بسیاری از حکم های تندروانه اون زمان ها اگه ترور نمیشد حکم تیرباران می‌گرفت این تندروها تاوان خون‌های زیادی رو باید بدهند هویدا هم هنوز جلسات دفاع ش نیمه تمام بود که توی راهرو دادگاه ترور شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
7
10
من عاشق جانبازم از عشق نپرهیزم
من مست سراندازم از عربده نگریزم
گویند رفیقانم از عشق نپرهیزی؟
در عشق بپرهیزم پس با چه درآمیزم؟
پروانه دمسازم می سوزم و می سازم در بی خودی و مستی می افتم و می خیزم
گرسرطلبی من سر درپای تو اندازم وطالب ور زر طلبی من زر
زاده حجتیه دنیا را فاسد می خواهد البته دنیای ایرانی ها را نه دنیا انگلیس صفتان را لذا امام زمان انگلیسی ظهور کند
ور زر طلبی من زر اندر قدمت ریزم

فردا که خلایق را از خاک برانگیزند

بیچاره من مسکین از خاک تو برخیزم

گر دفتر حسنت را در حشرفرو خوانند

اندر عرصات آن روز شوری دگر انگیزم

گو در عرصات آید شمس الحق تبریزی

من خاک سرکویت با مشک بیاویزم
مسعود صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
4
31
در ذات همه انقلابها احساسات . هیجانها . تند روی ها و رفتارهای هیجانزده را می بینیم

در بهبوحه چنین اقداماتی منصور بود و هست
و با فروکش شدن هیجانات انقلابیون و جایگزین شده آرامش و تعقل این اقدامات انقلابیون کم کم رو به کاهش است . . . . سوختن تر و خشک در انقلابها معنا میشود
خدا رحمت کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
حرکتی که از روی احساس وهیجان ونه تعقل باشد اصلا انقلاب نیست تحجر وبرگشت به عقب است اثباتش وضع امروز این کشور است
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
6
58
اعتقاد و ایمان به امام و انقلاب وجه مشخصه ماشالله قصاب بود
مصیب راهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
12
42
با سلام
افراطیون انقلابی یا تندروهای انقلابی در اول انقلاب اسلامی امثال مخملباف ،گنجی ،محمد خاتمی و زیباکلام وبه طور کلی اصلاح طلبان امروز بودند که یا پونز به سر خانم های کم حجاب میزدند ویا امثال شهید اوینی رو به خاطر انتشار عکس یک جوان غربی با سربند الله اکبر در روزنامه ها (به بهانه تهاجم فرهنگی )توبیخ کردند این گروه هیچ موقع تاریخ بر صراط مستقیم نبوده ونیستند ونخواهند بود یا در حال تفریط بوده اند ویا در حال افراط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
6
64
خدا لعنتشون کند ؛خود خلخالی ملعون دستور این وحشی گری رو‌داد؛
سیدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
7
57
همین سال۸۸ در نمازجمعه خود خامنه‌ای هم گفت که::: گرفتاری ما از تندروهاست و تندروها همین بچه حزب الهی های خودمون هستن....
دهه ۶۰ هم خیلیهاشون و همچنین حجتی‌ها که تندرو هستن چپیده بودن تو کمیته و به اسم اسلام کاپشن جوونها و حتی رو لب ژنهایی که ماتیک میزدم تیغ میکشیدن و عقده گشایی میکردن، البته همون موقع هم خمینی باهاشون مخالفت داشت و مردود اعلام شود کرد ولی متاسفانه جهالت در این جامعه زورش بیشتر بود و هست. الآنم که باز بنام اسلام افتادن به جان خانمها و حجاب زورکی پیاده کردن،، جهالت زور افتاده دستش ولی دست خدا بالاترین دستهاست و انشالله مملکت به دلخواه اکثریت ملت ایران، چه اجتماع و چه اقتصاد خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
غربزده هالیوودی بی شرف و بی غیرت شایعه سازی نکن و دروغ نگو مدرک بیاور احمق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
به هرحال هرکس مسئول بچه های خودش هست تو اینکار را نکردی ولی تربیتشان که با تو بود بخصوص که شغلت هم معلمی بود
سردار نقدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
52
9
خفههههه شید همتون آآآییییی نفس کشششش هرکی بخاد به انقلاب توهین کنه و بد بگه با من طرفه
من حاج شعبان بدون مخ هستم از یاران انقلاب
پاسخ ها
سیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
از یاران انقلاب!!! یا سر سفره انقلاب؟؟!!
ضمنا این مردم انقلابی بودند و هستند و خواهند بود، انقلاب در برابر ظلم و ستم و دیکتاتوری همیشه ادامه خواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
دیراومدی زودم می خای بری جاتو دادن گدا قبلیه برد
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
8
69
پس با این حساب بعد از سرنگونی این نظام باید شاهد کشته شدن امثال محمود کریمی، حدادیان، مطیعی و بقیه مداحها باشیم. چون همگیشون برای خامنه‌ای دعا میکنن.
پاسخ ها
سبحان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
شک نکن دنیا گرده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
7
1
حیوونی چه صدایی داشته
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
4
9
لعنت به من که انقلاب مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
12
1
احمق‌های که به مرحوم خلخالی اهانت می کنند اولا شما آن موقع نبودید ثانیا اکثر اعدامی ها شاکی خصوصی داشتند و دستگاه قضا انجام وظیفه کرده
یک بی بی سی با خلخالی تماس گرفت بعد از کلی کبری صفری بافتند گفت تو الان از آنهم قتل راحتید؟ اقای خلخالی رحمت الله علیه گفت اگر الان شما مزاحمتان را قطع کنید من با آرامش و راحت سر بر متکا و می خوابم
فخری جیلانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
13
متاسفانه همیشه دینداران خودشان را خدای روی زمین می داند . در هر نظامی و هر دولت اگر کسی به مردمی ظلمی نکرد و دستش به خو ن کسی آلوده نبود،او یک شهر وند هست و نباید کسی به او تعرضی بکند
فخری جیلانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
8
متاسفانه همیشه دینداران خودشان را خدای روی زمین می داند . در هر نظامی و هر دولت اگر کسی به مردمی ظلمی نکرد و دستش به خو ن کسی آلوده نبود،او یک شهر وند هست و نباید کسی به او تعرضی بکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
3
1
هجمه مدعیان اصلاحات علیه حجاب و عفاف مطابق پروژه دشمن

روزنامه سازندگی روز گذشته در مطلبی نوشت:

زینت رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
21
ذبیحی مداح طاغوتی

طوسی مداح انقلابی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
10
فقط در پیشگاه عدل الهی معلوم میشه که حق است وکه باطل یک روزی همه جمع میشیم ....
فف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
15
حیف این صدا که توسط یه‌ بی خاصیت خاموش شده
رحمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
1
10
مقاله جامعی بود ودر بسیاری از موضوعات عدالت رعایت شده افرادی که انتقاد کردند هم مورد احترام هستند اما در تاریخ محمد رصا شاه به سه دوره رفتاری مورد بررسی قرار میگیره که رفتار مورد اشاره یعنی رفتار مذهبی بسیار از ایشان دیده شده لذا مقاله بالا نه طرفداری کرده نه آب توبه ریخته بلکه رفتار ثبت شده در اذهان را تحریر کرده البته آقای استاد ذبیحی هم مدتی کوتاه مورد خشم حکومت شاه بوده که حتی فردی حکایت میکند که مدتی در گیلان در روستایی دور افتاده تبعید بوده ( این موضوع تبعید در حال تحقیق هست )
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
0
8
او مسلمان نبود!! این آقایان اسلام مجسمند!!
زرگانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
7
2
معلومه که اگه زنده می موند، پته پهلوی ها رو روی آب میریخت.به قول معروف، ساکتش کردن.برا همین کشتنش و انداختن گردن گروهای انقلابی تندرو.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
جنستو عوض کن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
0
0
روحش شاد ولاه چی بگی هنگ میکنی خدا لعنتتون کنه
نه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
0
0
بنده اهل سنت هستم گفتم که امر بی دینی و خدا ناباوری برداشت نشه هیچ اعتقادی بر نوحه خوانی و روضه خوانی ندارم و نداشته چرا که در فق احکام ما اهل سنت گریه زاری برای شهدا و مردگان هر کسی چه پیامبر و چه فرد هادی بیش سه روز حرام است و گناه دستور خداوند و رسولش است چونکه نمشیه کل سال ماها را سوگواری کرد پس زندگی چه لا اکرا فی دین خداوند دین را اسان نمود و جاه هیچ اجباری نیست بگذاریم ولی به تمام مردم و با هر اعتقاد و مذهبی که دارند احترام می گذارم چرا که دستور الله و رسولش صله علیه وله وسلم است که جانم به فدایش و اینکه تند روی و افرط در اسلام و انتقام گیری هیچ جایگاهی در اسلام عزیز نداره همانطور که در زمان رسول گرامی به ایشان چه ظلم هایی که نکردند در مکه بشر تا حالا ندیده و نخواهد دید جانم به فدایش ولی ایشان رسول گرامی می توانید برید تحقیق کنید در روز فتح مکه یه انقلاب اسلامی بود نگاه کنید و بخوانید چه کردند و چه چندنفر محاکمه شدند هیچکسی و اینچین بودند که که شدن رسول دلها فتح مکه باید سرلوحه زندگی اسلامی ما باشد قبل اینکه کنوانسیون ژنوی باشد یا سازمان عفو بین الملل باشد ان رسول دلها رسول مهربانی و رحمت چه گونه رفتار کردند با مردم و سران بت پرست مکه برید بخوانید و لذت ببرید بله رسول الله پیامبر من و شما مسلمان سنی مذهب و شعیه مذهب که افتخار می کنیم به ان رسول اینچین بودند پس قبل از هر تند روی به فتح مکه افتخار مسلمانان اندشیه کنید حالا چرا جهان کفر خاک بر زبانم چه توهینها که نمی کنند به رسول دلها خاک بر زبانم بله دوستان ما مسلمان هستیم نه انتقام گیرنده ما باید مربی جهان باشیم نه جهان کفر مربی ما باشه چه سنی و چه شعیه همه باید زندگی خود را باید به طریقه نوارنی ان حضرت کنیم تا راه سعادت نصیب همه بشود
..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
0
0
شاه درهرزمینه بهترین هارو قرارمیداد چه مداح چه اذانگو..حتی تایه مدت اذان موذن زاده اردبیلی رو اینا پخش نکردن چون برای دوره پهلوی بوده ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
0
0
داعش که الان سر میبره نه اسلام و نه ربطی به اسلام داره / اگر هم کسی خود رو انقلابی بدونه و کارهای عجیب و غریب بکنه هیچ ربطی به انقلاب و اسلام نداره / انقلاب یعنی چمران و همت و باکری و رجائ و آوینی ها. که همه وجود شان در خدمت مردم و دین و خدا بود
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان