تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تندروهای مذهبی چگونه آموزش زبان خارجی را کفر می‌پنداشتند؟

در دوره‌ای در ایران روحانیون مخالف سرسخت آموزش زبان خارجی بودند و آن را حرام می‌دانستند. استدلال آنها این بود که هر چه از غرب می‌آید، کفر است و نباید به آن تن داد.

مدارس دوران مشروطه

رویداد۲۴علیرضا نجفی: شاید امروز عجیب به نظر برسد، اما زمانی نه چندان دور، آموزش زبان‌های خارجی در ایران و عراق امری مذموم و حتی حرام محسوب می‌شد. از زمانی که حکومت صفویه در ایران مسلط شدند، نوعی عدم رواداری نسبت به گروه‌های قومی و ملل دیگر به‌وجود آمد که این عدم رواداری با توجه به درگیری امپراطوری عثمانی و شاهان صفوی -که اساسا درگیری فرقه‌ای و مذهبی بود- تشدید شد.

از آن تاریخ اروپایی‌ها در نگاه بسیاری از بزرگان مذهبی ایران در زمره کفار به حساب می‌آمدند و نمود‌های مختلف تمدن اروپایی در صدر مخالفت علما قرار داشت. برای مثال در جنگ میان دولت صفوی و امپراتوری عثمانی، ایرانیان بر خلاف عثمانی‌ها از توپ و تفنگ در جنگ استفاده نمی‌کردند چرا که نسبت به جنگ‌افزار‌های کفار بدبین بودند. همین مساله تاثیری چشمگیر در شکست صفویه در چالدران داشت و دولت عثمانی به‌واسطه این برتری بر دشمن خود چیره شد. اما ضرورت‌های عینی نهایتا مقاومت ایرانیان علیه مدرنیته را درهم شکستند و با تحقیر ایران توسط دولت‌های روس و انگلیس، و عقب‌ماندگی فزاینده کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تکنولوژیک و فرهنگی، لزوم توجه به جهان غرب خود را به ایرانیان تحمیل کرد.

نخستین دولتمردی که به لزوم فراگیری علوم و فرهنگ غربی پی برد، عباس میرزا بود. عباس میرزا پس از جنگ‌های ایران و روس و شکست‌های پیاپی ایران متوجه شد غرب دیگر قابل رقابت نیست و اتفاقی در غرب افتاده که ایرانیان از آن به‌کلی بی‌خبرند. 


بیشتر بخوانید: دختران ایران در چه شرایطی حق تحصیل را به دست آوردند؟


از این‌رو به دستور عباس میرزا تعدادی از اشراف و نزدیکان دربار برای تحصیل به اروپا رفتند که این روند تا زمان اصلاحات امیرکبیر فزاینده بود. نتیجه این سفر‌ها باسواد شدن تعدادی از رجال اشراف‌زاده بود که اغلب دل در گرو ترقی کشور داشتند و مدام ایران را با اروپا قیاس کرده و در پی راهی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها می‌گشتند. آن‌ها اغلب زبان فرانسه آموخته بودند و تعداد محدودی از اشراف نیز به بریتانیا سفر کردند و زبان انگلیسی آموختند.

به گزارش رویداد۲۴ توصیف ترقیات اروپایی توسط اشراف قاجار باعث توجه روزافزون درباریان به فرهنگ اروپایی شد. به‌ویژه سفرنامه‌ها در این میان نقش پررنگی داشتند. برای مثال میرزاصالح شیرازی که از تاریخ زندگی و مرگ او اطلاعات چندانی در دست نیست، از افرادی بود که به دستور عباس میرزا برای گشایش باب ترقی برای ایرانیان و پاسخ به پرسش‌های خود به اروپا فرستاده شد.

میرزا در سال ۱۸۱۵ با چهار نفر دیگر به انگلستان رفت و پس از چهار سال بازگشت و سفرنامه‌ای نوشت و به شرح ترقیات اروپا پرداخت. این روند به جایی رسید که امیر کبیر دستور تاسیس دارالترجمه ناصری را صادر کرد و دستور داد جراید و روزنامه‌های اروپایی توسط این دارالترجمه ترجمه شوند.

مسئولیت این دارالترجمه به محمدحسن خان صنیع‌الدوله (اعتمادالسلطنه) سپرده شد و با تلاش‌های مستمر اعتمادالسلطنه بود که دارالترجمه ناصری قدرت گرفت و تأثیرات بزرگی در تاریخ ایران گذاشت.

اعتمادالسلطنه یکی از مترجمان دائمی ناصرالدین‌شاه بود که به زبان فرانسه بسیار تسلط داشت و همیشه او را در سفر‌های اروپایی همراهی می‌کرد. پس از تأسیس دارالترجمه، اعتمادالسلطنه با استفاده از ظرفیت وزارت خارجه و دیگر نهاد‌ها و ارگان‌ها مترجم‌هایی در زبان‌های دیگر را جذب کرد تا دارالترجمه کار خود را شروع کند.

مدارس دوران مشروطه

دارالترجمه ناصری علاوه بر خرید کتاب‌های خارجی، دوره‌های آموزشی برای آموزش زبان‌های فرانسوی، انگلیسی و ترکی نیز برگزار می‌کرد. البته قابل توجه است که بودجه دارالترجمه صد تومان بود که این مبلغ برابر با بودجه تنها یکی از روزنامه‌های عثمانی بود.

از این زمان به بعد که فرهنگ اروپایی رسما وارد دولت و دربار ایران شد، نفرت از فرهنگ غربی در میان علمای سنتی افزایش یافت چرا که آن‌ها دیگر علاوه بر «تشبه به کفار» دانستن فرهنگ غربی، آن را مختص درباریان و شاهان می‌دانستند.

یکی از جدی‌ترین مخالفان آموزش زبان‌های خارجی در میان شیعیان آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی بود. وی بعد از درگذشت آیت‌الله نائینی، مرجعیت عامه شیعه را بر عهده داشت و بانفوذترین مرجع تقلید شیعیان به حساب می‌آمد. همچنین کتابی تحت عنوان «وسیله‌النجات» نوشته بود که بعد‌ها توسط آیت‌الله خمینی شرح و تفسیری به آن نوشته شد و نتیجه آن کتاب «تحریر الوسیله» بود.

«سیدابوالحسن اصفهانی» مخالف یادگیری زبان‌های اروپایی بود و آن را تشبه به کفار می‌دانست. حتی زمانی که شاگردان خود ایشان در خواست کردند اجازه دهد تعدادی از طلاب برای تبلیغ دین اسلام در بلاد کفر زبان‌های فرنگی را فرابگیرند و علوم جدید بیاموزند، با مخالفت جدی وی مواجه شدند. این مخالفت فقط مربوط به تحصیل زبان‌های خارجی نبود بلکه تمام مسائل و علوم جدید را نیز شامل می‌شد.

«سیدحسن تهامی» که از شاگردان معروف میرزای شیرازی و هم‌دوره سیدابوالحسن اصفهانی بود در خاطرات خود نقل می‌کند که به همراه یازده نفر از علمای معروف نزد سیدابوالحسن اصفهانی رفته و از ایشان درخواست کرده ترتیبی بدهند که طلبه‌های حوزه علمیه از مسائل جدید دنیا مطلع شوند و احیانا زبان خارجی بخوانند.

آیت‌الله تهامی ادامه ماجرا را چنین توصیف می‌کند: «ایشان نخست موافقت کرده بودند، اما بعد پشیمان شدند. آن وقت‌هایی بود که تازه این افکار اروپایی‌ها راه افتاده بود و به همه جا می‌آمد. سید ابوالحسن وارد جمع ما شد. ما بلند شدیم و احترام کردیم؛ گفت نه، من داخل نمی‌آیم؛ خواستم همین قدر بدانید که این وجوهی که من می‌دهم، ملک شخصی من است؛ برای اینکه من قبلا قرض می‌کنم و شهریه را می‌دهم؛ بعد که وجوهات می‌آید، قرضم را ادا می‌کنم؛ بنابراین آن وقتی که این شهریه داده می‌شود، ملک شخصی من است که داده می‌شود و من راضی نیستم که جز فقه و اصول، طلبه به کار دیگری اشتغال داشته باشد و بخواهد شهریه بگیرد. این را گفت و در را بست و رفت. حالا در این فاصله‌ی یک هفته، ده روز چه کسی خدمت ایشان رفته بود و چه گفته بود، آدم نمی‌داند.»

اما مقاومت در برابر مدرنیته توسط روحانیون چندان دوامی نداشت. با وقوع انقلاب مشروطه و مدرن شدن ایران و اروپایی شدن فزاینده کشور، علما نیز دست به تحول روش‌های قدیمی خود زدند و در کشور‌های اروپایی مراکز تبلیغ دایر کردند.

همچنین ظهور مارکسیسم در فضای روشنفکری ایران باعث شد روحانیون شیعه برای حفظ دین خود به مسائل کلامی جدیدی روی بیاورند. برای مثال علوم عقلی مانند منطق و فلسفه که تا آن زمان در حوزه‌ها تحریم شده بود و مراجع نهی‌اش می‌کردند دوباره احیا شد و علامه طباطبایی از سوی آیت الله بروجردی اجازه تدریس فلسفه پیدا کرد.

اما این اقبال از علوم غربی در حوزه‌های علمیه همواره خصلتی ایدئولوژیک داشته است و آن را مطالعه کرده‌اند که به «شبهات» پاسخ دهند. همچنین حوزه‌های علمیه تلاش کرده‌اند در برابر علوم مدرن، علوم سنتی اسلامی را قرار دهند و ماجرای «ما خودمان بهترش را داشتیم» به‌راه انداخته‌اند. برای مثال هیات و نجوم قرون وسطی که فرض آن بر زمین مرکزی جهان است تا همین چند دهه پیش توسط بسیاری از استادان در قم تدریس می‌شد و امروز نیز طب اسلامی داعیه برابری با پزشکی مدرن را دارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۸
به کجا چنین شتابان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
10
67
وضعیت امروز هم یادگار همون دوران و همون طرز تفکر هست . تفکر ما خوبیم و بهشتی و غیر ما باطل و جهنمی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
واقعا ما خوبیم شما اگر موزه های مارا نگاه کنید همه اش از خودمان است اما در غرب اشیاء موزه ها همه از کشورهای دیگر دزدیده شده حتی جای سرسبز اروپا انسان‌های سیاه را دزدیدن آوردن کودک کشی تصرف غارت تجاوز به کشورهای دیگر جنگ جهانی اول و دوم قرون وسطی از آنهاست حتی غربزده های که آموزش دادند دزدند وطن فروشند بی ناموسند اینکه تعدادی معدود از علما شبه کفار شدن یکی از دلائل آن این موارد است
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
بزرگان ما بر سرمان آوردن
ندانسته قدم در مسیری گذاشتن
که حال دامن فرزندانشان رو گرفته....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۵
عزیزم وسایل اون موزه هایی که میگی متعلق به مردم ایران ، فرهنگ ایران و تمدن ایران هست به زور خودتون به تمدن والای ایران باستان نچسبونید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
7
40
عربها خودشان خارجی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
حکومت مردان عربی چند رگه هستند بخاطر رعایت نکردن اخلاق و دیگر فریب غربی ها بوسیله ابزارات شهوت رانی و سوار شدن بر منابع انرژی از این حیله استفاده کرده و می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
71
10
معنی تندرو را شما بر عکس جای انداختین تندرو کسانی بودند که امبولانس بانک و مامور امنیتی را آتش می زدند یا در قدیم بجای آموزش زبان خارجی فرهنگ خارجی که بی غیرتی دزدی دو به هم زنی هوچی گیری اختلاف اندازی و فروپاشی خانواده بوده را به جای آموزش زبان آموزش می دادند و از دانش اموز برده خارجی زده می ساختند این کار تندروها بوده نه کسانی که دانش خارجی را برای ارتباط علمی فرا می گرفتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
خخخخخ تو اینهمه دانش رو از کجا آورده ای ای نابغه؟ همین گوشی که دستته استفاده نکن تا برگردی به ۲۰سال پیش تا بدانی چه کسی بوده ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
57
9
معنی تندرو را شما بر عکس جای انداختین تندرو کسانی بودند که امبولانس بانک و مامور امنیتی را آتش می زدند یا در قدیم بجای آموزش زبان خارجی فرهنگ خارجی که بی غیرتی دزدی دو به هم زنی هوچی گیری اختلاف اندازی و فروپاشی خانواده بوده را به جای آموزش زبان آموزش می دادند و از دانش اموز برده خارجی زده می ساختند این کار تندروها بوده نه کسانی که دانش خارجی را برای ارتباط علمی فرا می گرفتند
پاسخ ها
به کجا چنین شتابان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
تو میخای معنی تندروی رو به بقیه حالی کنی ؟ تویی که با نوشته های بی سر و ته و بعضا پر از فحش و تهمت و ناسزا با دهن کف کرده به بقیه میپری ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
58
6
تندرو خرد ودرک عمیقی از تاریخ ندارد و منبع اندیشه او کف از زیر ناف است یک روز امبولانس بانک مامور امنیتی را آتش می زند و بعد شلوارش خراب می کند یک روز به جای آموزش زبان آموزش فرهنگ آن زبان که بزهکاری دزدی بی ناموسی تولید بچه طلاق بی حجاب است تندروی می کند و می شود غلام حلقه به گوش بیگانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
....خلی بیش نیستی.
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
اتفاقا ملت ما همه چی روباهم قاطی کردند ونمیدونن اصل ماجرا چیه ؟ چون هم تندروهای مذهبی وهم سیاسیون میخواهند ملت همینجور سردرگم بماندتا قدرت ومنافعشان ازهمین جهل ملت همیشه ماندگار باشد.علوم غربی خیلی خیلی خوبه اگه نفوذ سیاسی توش نباشه واسلام عربی هم خیلی خیلی خوبه اگه به خاطر منافعشون سیاسیش نکنن.واز هردوی اینها بهتر خرد وعقل انسان که خداوند انسان را خلق کرد برای عبادت خودش نه عبادت جاهلانه بلکه عبادتی که از روی عقل وخردباشه،همیشه گفتم وبازهم میگم بین عابد کم عقل وعابد باعقل خیلی خیلی تفاوته بعضیها فکرمیکنن با سیاستبازی وفریب ملت عاقلترین مردم هستن نه بابا جون عمرانسان اونقدکمه که اگه تمام دنیاروهم فریب بدی بازهم درقیامت باید جوابگو باشی پس خوش بحال کسی که با عقل کامل وخلوص نیت وفقط وفقط بخاطر رضای خدا وخلق خدا زندگی کرد واینقدر با کافر جلوه دادن غربیها ودیگران ملت را بیشتراز این از اسلام واقعی دور نکنن وباعث عقب ماندگی ملتها نشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
28
3
بنظر میاد برای دستگاه امنیتی اهمیتی ندارد که چه مطالبی در فضای مجازی وجود دارد آنچه برایش مهم است یک چه کسی آن را می خواند دو چه نظری درباره مطالب دارد! آیا دستگاه امنیتی تعاملات را استاتیک می داند؟
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
5
72
قطعا پدر و پدر بزرگ شریعتمداری کیهان و دار و دسته پایداری ها در زمره همین جاهلین تندرو بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
بعله! منطقی است که بپرسیم لشکریان سعدبن ابی وقاص سرانجام پس از پیروزی برایرانیان آیا به بیابان باز گشتند ؟ خیر کسانی مانند مصباح و.... از نوادگان همانها هستند
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
4
35
قوم ریاکار دو رو
ریا یعنی فریب
زبان دروغین
بازی با اسم خدا
نیرنگ و کاسبی
چه حماقتی
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
4
29
همانطوری که محمد خاتمی (وزیر فرهنگ وقت) و میرحسین موسوی حضور فردین در فیلمهای بعد از انقلاب را حرام می‌دانستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
تندرو اشتباه دارد چون منافع شخصی در میان است اما یک انسان معقول و منطقی دنبال اجرای احکام الهی و دوری از افراد تندرو بزهکار دزد که ناموس خود را با یک ادامس دوزاری به حراج می گذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
18
5
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ عاقبت بخیری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
بابا ۵۵روز از عید گذشته ساعت خواب
ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
0
27
تندرو یعنی کسی که تند حرف میزنه ولی در عمل طور دیگریست شعار تند میده ولی پول اختلاس میکنه منافع ملی براش بی اهمیته ورفتار باعث ریزش است ودرعمل هرگز قادر به اجرای ایده هایش نیست وفقط مخل برنامه وآرامش واتحاد ملته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
0
18
تندرو کسی هست که میدونه کارش اشتباهه ولی نمیخواد قبول کنه البته ۲ نوع تندرو داریم سیاسی و مذهبی که هیچ کدامشون به درد مردم نمیخورن فقط ضرر برآب مردم دارن
فرهنگی iran
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
1
20
ملت بزرگ ایران طی این چهل و چند سال ، چند دهه اخیر به خوبی این تندروی های افراطیون روحانی و مذهبی نماها رو درک و تجربه کردند و این روحانیون تندرو باعث آسیب به دین و مذهب این ملت شدن، تندروها باعث آسیب به اتحاد ملی ما ایرانیان شدن .. تنها ارمغان تندروها برای این ملت و سرزمین نکبت و بدبختی بوده و هست ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
واقعا ملت بزرگ ایران! همونای که توی ماه عکس ....!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
0
13
تندروها در طول تاریخ اسلام‌ ترمز ترقی و ترمز پیشرفت جامعه بوده و همچنان هستند ارمغان تندروها نکبت و بدبختی است و بس !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
1
15
زبان عربی هم برای ما خارجی است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
0
16
بدبختی اینه که اسم خیابون ما ابوالحسن اصفهانیه
این یعنی دهن‌کجی به مردم
یعنی هنوز همو همینه و هیچ چیز تغییر نکرده
.....
البته باید هم این تندروها مردم را از زلان و فرهنگ غرب دور نگه دارن....چون اگه مردم از حقوق خودشون به موجب نزدیکی با غرب و شیوه زندگی اونها آشنا بشن...اونوقت دیگه جایی برای آقایون باقی نمیمونه....فکر کردین اینترنت چرا محدوده تو این کشور؟ چون آقایون میترسن ما با زندگی بقیه مردم آشنا بشیم و بفهمیم یک عمر چه کلاه گشادی سرمون گذاشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
5
0
یک مواجهه تمدنی تاریخی هویتی را به عوامل روانی صرف فرونکاهید.
سده ها مسلمانان با اروپایی های مسیحی جنگیده اند. بیت المقدس چند بار دست به دست شده. از صلاح الدین گرفته تا اندلس.
انقلاب صنعتی در اروپا در قرن 17 - 18 توازن قوا را بهم زد. بعد از جنگ اول و سقوط عثمانی سرزمین های مسلمانان هم عملا به تصرف اروپائیان درآمد و بعد هم استعمار.
مبارزه با غرب در جهان اسلام واکنش دفاعی برای حفظ هویت بوده است.
البته روش بایکوت و تحریم به شکست های بیشتر منجر شد اما به این علت که غریزه بقا بر قوه عاقله چیره شد. دو سه قرن قبل از آن عقل گرایی بدست کسانی مثل غزالی سرکوب شده بود.
هنوز هم خیلی جاها در بر همین پاشنه می چرخد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
آنچه در جنگ‌های صلیبی بود اینکه هر دو طرف غرق در تاریکی بودند اما بعدها اروپا رو به خرد ورزی رفت ومسلمانان بر همان پاشنه که می فرمایید چرخیدند تا امروز که دچار سرگیجه ژنتیکی شده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۹
14
2
کسانی که به عربی حساسیت دارند اینها از تاریخ و جغرافیای ایران و دندان آن جاهلند عربی جزء فرهنگ و زبان ایران بوده و شاهان کثیف و بی لیاقت در طول تاریخ ایران را تکه تکه کردن که آخرینش را پهلوی استان ۱۵ ایران که عربی بود بحرین را از ایران جدا کرد پس غربزده ها متاسفانه کثافتکاریهای غرب را وارد کردند نه چیزم های خوب غرب را لذا جلال ال احمد می گوید غربزده بیمار است ما اینجا با یک سری بیمار وطن فروش سرکار داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
غرب زده همان بیمارش بر عرب زده شرف دارد ! بروید از آن آیت الله ی بپرسید که برای دمان سرطانش امام رضا را رها کرد ورفت آلمان تا دوای درد سرطان را از بیمارستان دکتر صمیمی بجوید ! چرا از اینهمه دروغ خجالت نمی کشید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
8
1
آن زمان با زبان خارجی مخالف نبودن و نیستند بلکه با فرهنگ خارجی که دزدی اختلاس تحمل گرای و افراد را از هم دور کردن و صلحه رحم را باطل کردن و بوی فرند و گرا فرند و حذف پدر به عنوان بهترین مشاور فرزند دختر ووو مخالف بودند نه زبان خارجی بلکه فرهنگ خارجی اما نسبت به عربی همینطور که ما زبان مازندرانی را ترک نمی کنیم زبان هموطنان خوزستانی راهم از خودمان دور نمی کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
خخخخ اختلاس اختراع ا.... است پیشتر نبود
عباسعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
1
8
ایناکه جهل مرکب هستند؟!
پس چراخودراملا،عالم،وروحانی میدانند؟!.
واقعاتخمی که انگلیس آفشانده پرثمروابدمدته!
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
1
10
یه زمانی این حضرات با هرچه نماد انسانیت و پیشرفت بود مخالفت می کردند. تاریخ را مطالعه کنید تا بهتر و بیشتر متوجه بشوید. واقعا مضحک نیست که با دوش حمام و دبستان و مدرسه و راه آهن و بیمارستان و.... مخالف باشی؟!؟ بخدا قسم آدم مغزش سوت می کشد که چرا اینها اینگونه بودند و هستند. ماجرای تفلیس و قراردادهای ننگین ترکمن چای و گلستان را هم دقیق مطالعه بکنید بد نیست. افسوس و هزاران افسوس....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
0
1
اینها همان ارتجاع سیاه هستند که با هرنوع اختراع ونواوری ساز مخالفت می زنندو آن خدا بیامرز ما را برحذر داشت ما نفهمیدیم خودخواسته خود را در دامن اینها انداختیم وروزگارمان سیاه شد.
نظرات شما
پیشخوان