تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

بررسی MQ-9 Reaper؛ پهپاد مرگبار و ویرانگر آمریکایی

در این مطلب پهپاد پیشرفته آمریکایی MQ-9 Reaper را مورد بررسی قرار داده و به مشخصات و قابلیت هی آن پرداخته ایم.

پهپاد MQ-9 Reaper؛ یکی از مرگبارترین پهپادهای جهان

رویداد۲۴  حسین فلاحی: جنگ مدرن به سلاح‌های مدرن نیاز دارد. پهپاد یک سلاح مدرن است که هنوز در جهان کمیاب است. آینده درگیری‌های نظامی را هواپیماهای بدون سرنشین تعیین می‌کنند. این "قاتل خاموش" می‌تواند به طور قابل توجهی روند جنگ را به نفع طرف‌های دارنده آن تغییر دهد.

 پهپاد MQ-9 Reaper؛ یکی از مرگبارترین پهپادهای جهان است. این پهپاد رزمی نه تنها قادر به انجام عملیات شناسایی در خاک دشمن، بلکه توانایی حمله موشکی به مواضع آن، انهدام تانک، خودروهای زرهی، پناهگاه‌ها، انبارهای سوخت و حتی آسیب رساندن به کشتی‌های جنگی دشمن را دارا است. در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد این پهپاد ساخت آمریکا اشاره خواهیم کرد.

MQ-9 Reaper مخفف چیست؟

در نامگذاری نظامی، ما به ندرت، و در واقع تقریباً هرگز، با موقعیتی روبرو هستیم که حروف و اعداد هیچ معنایی ندارند. نام‌گذاری‌ها در ارتش ایالات متحده و در هوانوردی این کشور دقیق هستند و به خودی خود چیزهای زیادی را به ما می‌گویند. در نام MQ-9 Reaper، حرف "M" به معنای "چند منظوره" و "Q" به معنای این است که به هواپیماهای بدون سرنشین کنترل از راه دور اشاره دارد. حتی "9" در پایان مهم است، یعنی نهمین وسیله نقلیه در ردیف هواپیماهای بدون سرنشین و کنترل از راه دور، یعنی پهپادها است. Reaper فقط یک نام رایج است، مانند Predator یا Hawk.


پهپاد امریکایی MQ-9 Reaper چیست؟

MQ-9 Reaper؛ پهپادی مرگبار و ویرانگر

وقتی در مورد MQ-9 Reaper صحبت می‌کنیم، معمولاً منظور خود پهپاد است که در هوا پرواز می‌کند، اما در واقع این نام به کل سیستم اطلاق م‌ شود زیرا پهپاد تنها بخشی از به اصطلاح سیستم هواپیمای کنترل شده از راه دور است.

کل سیستم شامل یک پهپاد مجهز به حسگرها و سلاح‌ها، یک ایستگاه کنترل زمینی، یک اتصال ماهواره‌ای Predator Primary، سیستم‌های پشتیبانی و یک تیم واجد شرایط از اپراتورها است. همانطور که می دانید، تمام فناوری‌ها بسیار پیچیده هستند و شامل تعامل قابل اعتماد و هماهنگ بسیاری از اجزای فنی و افراد است.


بیشتر بخوانید: مرگبارترین پهپادهای جهان کدامند؟


به گزارش رویداد۲۴ خدمه اصلی متشکل از اپراتور که فرمانده دستگاه است و دستیار او مسئول کار با سنسورها و سلاح‌ها است. لازم به ذکر است که سیستم کاملاً منعطف است، شما می‌توانید از مجموعه های مختلفی از سنسورها و سلاح‌ها برای کارهای خاص استفاده کنید، بنابراین عملیات باید به طور کامل هم از نقطه کنترل و هم از روی زمین آماده شود. این قابلیت‌های پلتفرم را به حداکثر می‌رساند.

MQ-9 Reaper یک پهپاد مدولار شناسایی و تهاجمی ارتش ایالات متحده است. مجهز به یک موتور توربوپراپ که به آن اجازه می‌دهد تا سرعت بیش از 400 کیلومتر در ساعت را توسعه دهد. حداکثر ارتفاع پرواز تا 15400 متر و حداکثر مدت پرواز 27 ساعت است.

وظایف اصلی پهپاد MQ-9 Reaper چیست؟

پهپاد آمریکایی MQ-9 Reaper

وظیفه اصلی MQ-9 Reaper ایجاد ویرانی از آسمان نیست، اما در پایان در مورد آن صحبت خواهیم کرد. اما نقش اصلی آنها هوشمندی است؛ یعنی جمع آوری داده‌ها. این همان چیزی است که پهپادها برای آن طراحی شده اند. اجرای کارآمد این عملکرد و مدت زمان پرواز بالا توسط موتور اقتصادی، مخزن سوخت بزرگ نسبت خوب قدرت و وزن و مجموعه وسیعی از سنسورها ارائه می‌شود.

اما جمع آوری داده‌ها تنها کاری نیست که MQ-9 Reaper می‌تواند انجام دهد. البته کار موثر بدون یک سیستم ارتباطی توسعه یافته غیرممکن خواهد بود. در گذشته، اگر هواپیما در حال انجام شناسایی بود (این مدت ها پیش، قبل از ظهور پهپادها)، تجزیه و تحلیل داده‌ها پس از بازگشت به پایگاه انجام می‌شد. در مورد U-2 معروف هم همینطور بود، سال‌ها بعد در مورد پلتفرم‌های دیگر هم همینطور بود. به لطف توسعه وسایل ارتباطی، انتقال داده‌ها تقریباً در زمان واقعی امکان‌پذیر شده است. پهپاد MQ-9 Reaper اینگونه عمل می‌کند.

MQ-9 Reaper می‌تواند مأموریت‌هایی مانند ISR (اطلاعات، نظارت و شناسایی)، پشتیبانی نزدیک هوانوردی یا CSAR (جستجو و نجات رزمی)، مانند جستجوی خلبانان هواپیماهای سرنگون‌شده را انجام دهد. آمریکایی‌ها همچنین از آنها برای نظارت بر کاروان‌ها و عملیات تهاجمی، پاکسازی مسیرها، تعیین اهداف و کنترل سلاح های با دقت بالا استفاده می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که در مقایسه با Predator، Reaper تقریباً شش برابر محموله دارد که به آن اجازه می‌دهد از طیف بسیار گسترده‌تری از تسلیحات استفاده کند که بسیار فراتر از موشک‌های Hellfire هستند.

MQ-9 Reaper چه سلاح هایی را می تواند حمل کند؟

پهپاد مدرن MQ-9 Reaper؛

انواع تسلیحاتی که MQ-9 Reapers می توانند به آن‌ها مجهز شوند، اول از همه شامل سیستم‌هایی مانند موشک های AGM-114 Hellfire است که در حال حاضر با موفقیت در Predators استفاده می شود. اینها موشک‌های هدایت شونده هوا به زمین هستند که برای اصابت به اهداف زرهی، زرهی سبک و سایر اهدافی که نیاز به حملات دقیق دارند طراحی شده اند.


سلاح دیگر سیستم GBU-12 Paveway II است، یعنی بمب های هوایی با دقت بالا بر اساس بمب های کلاسیک Mk 82 با وزن 227 کیلوگرم و مجهز به سیستم هدایت لیزری.

MQ-9 Reaper همچنین می‌تواند از مهمات حمله مستقیم مشترک GBU-38 که به اصطلاح بمب JDAM نامیده می شوند استفاده کند. نسخه GBU-38 سبک ترین نسخه است، بنابراین برای استفاده توسط پهپادها مناسب است. بمب‌های JDAM دارای بخش کنترل هستند و با استفاده از GPS و سیستم اینرسی به سمت هدف نشانه می‌روند. خدمه همچنین دارای GBU-49 Enhanced Paveway II هستند که می‌تواند توسط لیزر و GPS/INS کنترل شود.

در نهایت، شما همچنین می‌توانید از سیستم‌های مهمات لیزری GBU-54 استفاده کنید که دقت JDAM را با نشانگرهای لیزری ترکیب می کند. این بمب ها می توانند به اهداف متحرک نیز حمله کنند. 

این پهپاد دارای شش نقطه تعلیق خارجی با باری تا 1361 کیلوگرم است. MQ-9 Reaper می تواند تا 4 موشک هوا به زمین یا حداکثر 8 موشک در اصلاح MQ-9a یا 4 موشک هلفایر و دو بمب مارک 82 هدایت شونده لیزری حمل کند.

مشخصات کلی پهپاد MQ-9 Reaper

پهپاد پیشرفته MQ-9 Reaper

توسعه دهنده: General Atomics Aeronautical Systems
موتور: موتور توربوپراپ Honeywell TPE331-10GD با قدرت 900 اسب بخار با کنترل دیجیتال الکترونیکی موتور (DEEC)
طول بالها: 20.1 متر
طول: 11 متر
ارتفاع: 3.8 متر
وزن پهپاد: 2223 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 4760 کیلوگرم / ER (محدوده گسترده) نسخه 5307 کیلوگرم
مخزن سوخت: 1300 کیلوگرم (4000 پوند) / نسخه ER - 2500 کیلوگرم (6000 پوند).
بار: 1701 کیلوگرم (داخلی و خارجی)
حداکثر سرعت: 400 کیلومتر در ساعت (240 گره)
برد: 1900 کیلومتر (1000 مایل دریایی) / 2660 کیلومتر (1400 مایل دریایی در نسخه ER)
سقف عملیاتی: تا 15240 متر
خدمه: 2
هزینه: 56.5 میلیون دلار - شامل 4 دوربین با سنسور، ایستگاه های کنترل زمینی و اتصال ماهواره ای.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
متوهم سایبری
|
Sweden
|
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
1
3
قاطر پرنده ساخت ایران از این بهتره!
توانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
1
2
این از نوع همان پهپاد امریکایی نیست که ما زدیم و ترامپ از ما تشکر کرد که اون یکی را نزدیم ؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
0
0
س
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان