تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

نحوه شکایت از فروشندگان گوشی و لوازم جانبی موبایل

در بررسی شکایات مردمی از فروشندگان موبایل، گران فروشی یکی از دلایل اصلی شکایت از این صنف است. با توجه به وارداتی بودن اکثر موبایل‌های موجود در بازار، نوسانات نرخ ارز باعث ایجاد نوساناتی در قیمت گوشی‌های موبایل به‌خصوص گوشی‌هایی با مدل بالاتر شده و این مسئله زمینه سوءاستفاده فروشندگان را فراهم کرده است.

نحوه شکایت از فروشندگان موبایل

رویداد۲۴ الهام عندلیب‌مقدم: امکان تخلف در تمامی اصناف کاری وجود دارد و هر فروشنده‌ای که مرتکب تخلف شود، طبیعتا مورد شکایت از طرف مشتری قرار می‌گیرد. فروشندگان موبایل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آنان باید محصولات خود را به نحوی به فروش برسانند که رضایت مشتری را از لحاظ نحوه ارائه خدمات و کیفیت جلب کنند، در غیر اینصورت ممکن است منجر به طرح شکایت از سمت مشتری شود.

دلایل شکایت از فروشندگان موبایل

به‌طور کلی می‌توان موارد زیر را به‌عنوان دلایل اصلی طرح شکایت از فروشندگان موبایل به‌شمار آورد:

• گران فروشی به صورت عرضه گوشی موبایل و یا محصولات جانبی آن بدون در نظر گرفتن قیمت مصوب

• عرضه گوشی موبایل دست دوم به جای نو

• عرضه گوشی موبایل معیوب

• عرضه گوشی موبایل تقلبی به جای نسخه اصلی 

• عرضه گوشی بدون انجام مراحل رجیستری

• عدم انتقال مالکیت گوشی توسط فروشنده

موارد فوق به عنوان بخشی از دلایل موثر در شکایت از موبایل فروشان مطرح است.

در بررسی شکایات مطروحه، گران فروشی و فروش گوشی دست دوم به جای نو در صدر دلایل اصلی قرار دارند.

شکایت به دلیل گران فروشی موبایل

در بررسی شکایات مردمی از فروشندگان موبایل، گران فروشی یکی از دلایل اصلی شکایت از این صنف می‌باشد. با توجه به وارداتی بودن اکثر موبایل‌های موجود در بازار، نوسانات نرخ ارز باعث ایجاد نوساناتی در قیمت گوشی‌های موبایل به‌خصوص گوشی‌هایی با مدل بالاتر شده و این مسئله زمینه سوءاستفاده فروشندگان را فراهم کرده است.

در هر صورت هم برای گوشی‌های تولید داخل و هم گوشی‌های وارداتی، نرخ مصوب تعیین شده است و فروشندگان حق فروش بالاتر از این نرخ را ندارند، در غیر اینصورت فروش موبایل با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، تخلف بارز گران فروشی است و خریداران می‌توانند این نوع تخلفات را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.

فروش محصولات جانبی گوشی موبایل شامل هندزفری، کارت حافظه، قاب گوشی، محافظ صفحه و... با نرخ بالاتر از آنچه مصوب شده نیز گران فروشی محسوب می‌شود.

مرجع قانونی برای رسیدگی به تخلفات گران فروشی اصناف گوناگون از جمله موبایل فروشان، سازمان تعزیرات حکومتی است.

شکایت به دلیل فروش گوشی دست دوم به جای نو

به گزارش رویداد۲۴ فروش محصولات کارکرده به‌جای محصولات نو در اغلب مشاغل به‌چشم می‌خورد. برخی از فروشندگان، با ترفند‌های مختلف موبایل دست دوم و به اطلاح کارکرده را به‌جای موبایل آکبند و با قیمت نو می‌فروشند. فروش گوشی دست دوم به‌جای گوشی نو، تخلف محسوب شده و خریدار می‌تواند طبق قانون از فروشنده شکایت کند.

با راه‌اندازی طرح رجیستری موبایل، می‌توان تا حدودی جلوی این نوع تخلف را گرفت. فروشنده موظف است که در زمان فروش محصول، گوشی خریداری شده را ابتدا رجیستری کرده و سپس آن را به مشتری تحویل دهد. فروش گوشی بدون انجام مراحل رجیستری نیز تخلف محسوب می‌شود و در برخی از شکایات ثبت شده این مورد نیز به‌چشم می‌خورد.


بیشتر بخوانید: در زمان بازدید ملک به چه نکاتی باید دقت شود؟


متاسفانه طی سال‌های اخیر مشاهده شده است که حتی مراکز معتبر فروش موبایل نیز دست به چنین کار‌هایی می‌زنند.

رسیدگی به شکایات در این زمینه با مراجعه به سازمان حمایت از مصرف کننده انجام می‌شود. برای ثبت شکایت نیازی به مراجعه حضوری نیست و می‌توان از طریق سامانه مربوطه و به‌صورت آنلاین شکایت خود را ثبت کرد.

شکایت به دلیل فروش گوشی معیوب

یکی دیگر از دلایلی که منجر به شکایت از فروشندگان موبایل می‌شود، وجود خرابی در گوشی فروخته شده به مشتری است.

خرابی گوشی ممکن است شامل مواردی مثل شکستگی صفحه موبایل، اشکال در بلندگو و پخش صدا، عدم کارایی دوربین و... باشد. گاهی مشتری هنگام خرید متوجه خرابی در گوشی موبایل نشده و زمان استفاده متوجه وجود نواقص می‌شود.

وجود چنین نواقصی در گوشی‌های دست دوم امری طبیعی است، اما آنچه مهم است، فروش گوشی با وجود چنین نواقصی بدون اطلاع به خریدار است. فروشنده وظیفه دارد هرگونه خرابی در گوشی یا محصولات جانبی آن را در زمان خرید به مشتری اطلاع دهد. در صورت خرابی گوشی‌های نو و حتی پلمپ شده نیز فروشنده حق فروش آن را به مشتری ندارد. 

شکایت به دلیل فروش گوشی تقلبی 

فروش موبایل تقلبی به جای نسخه اصلی آن نیز از دیگر تخلفات موبایل فروشان به‌شمار می‌آید.

تشخیص نسخه اصلی و تقلبی گوشی موبایل، برای آن‌هایی که تخصص کافی در این زمینه ندارند، کار سختی است و شاید تا مدت‌ها بعد از خرید و استفاده از آن متوجه تقلبی بودن آن نشوند.

فروش موبایل تقلبی نیز مانند سایر موارد، تخلف صنفی به‌حساب می‌آید و با شکایت خریدار، توسط مراجع قانونی مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

نحوه شکایت از فروشندگان گوشی

مراجع ذیصلاح رسیدگی به شکایات صنف موبایل

مرجع ذیصلاح برای رسیدگی به شکایات فروشندگان موبایل، به موضوع شکایت بستگی دارد. خریدار شاکی جهت شکایت از فروشنده باید دلایل کافی، منطقی و قانونی داشته باشد تا به شکایت او رسیدگی شود، سپس می‌تواند از طریق مراجع قانونی اقدام نماید؛ مراجع مختلفی در قانون برای رسیدگی به شکایات در این حوزه در نظر گرفته شده‌اند:

اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی

یکی از مراجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به شکایات ثبت شده از موبایل فروشان، اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی است.

این اتحادیه صرفا به شکایت از حوزه موبایل رسیدگی نمی‌کند، بلکه تخلفات صنف دستگاه‌های مخابراتی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

مشتریانی که بنا به دلایل مختلف از هر کدام از مراکز فروش موبایل رضایت کافی ندارند، می‌توانند از طریق اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی ثبت شکایت کنند.

این مرجع همچنین به شکایات مربوط به تعمیرات موبایل و خدمات پس از فروش (گارانتی) شرکتی که به خدمات خود پایبند نیست، رسیدگی می‌کند.
از زمان ثبت شکایت تا اعلام نتیجه نهایی، ممکن است چندین ماه طول بکشد.

سازمان تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی به تخلفات گران فروشی از جمله گران فروشی در صنف فروشندگان موبایل رسیدگی می‌کند.

برای ثبت شکایت نیازی به مراجعه حضوری نبوده و می‌توان از طریق سامانه ۱۳۵ مورد گران فروشی را گزارش کرد. با ثبت شکایت در سامانه، تیم تحقیقاتی این سازمان، بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام می‌دهند.

مراجع قضایی

در صورت تخافات کیفری یا حقوقی فروشندگان موبایل، می‌توان موضوع دعوی را در مراجع قضایی صالح مطرح کرد.

مثلا در مواقعی که بین فروشنده و خریدار مشاجره لفظی و یا ضرب و شتم اتفاق می‌افتد، چون توهین و ضرب و شتم طبق قانون جرم محسوب می‌شود، رسیدگی به اینگونه شکایات در صلاحیت مراجع قضایی کیفری خواهد بود. 

همچنین در مواقعی ممکن است فروشنده موبایل معیوب یا کارکرده به مشتری داده و در قبال آن هزینه بالایی را دریافت کرده باشد. در این مواقع شاکی می‌تواند با ثبت دادخواست در دادگاه حقوقی یا شورای حل اختلاف از فروشنده مطالبه خسارت نماید. در این‌گونه موارد ابتدا شاکی با تنظیم شکواییه اقدام به طرح دعوا نموده، سپس آن را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به‌ثبت می‌رساند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گوشی موبایل
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
0
سپاس از شما
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
0
0
قیمت مصوب گوشی ها کجا اعلام میشه
از کجا بفهمیم گران بهمون گوشی فروختن
بنده ایفون ۱۳ پرو مکس ۲۵۶ سالم با باتری ۸۹ بهم دادن ۶۸ چند ماه پیش احساس میکنم بهم گرون دادن
برای ارزش واقعی این گوشی کجا باید برم ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
0
0
چرا باید شکایت چندین ماه طول بکشد ؟ این چه وضعشه خوب طرف راحت می‌تونه اینجوری تخلف کنه و فرار کنه . این چه سیستمیه دیگه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان