تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲

بهترین زمان خرید ارزهای دیجیتال

اگر بخواهیم به زبان ساده درباره بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال صحبت کنیم، باید بگوییم زمانی مناسب این کار است که بازار در حالت نوسان شدید نباشد و شما با استفاده از استراتژی مناسب نقاط ورود و خروج را پیدا کرده و آماده معامله هستید.

زمان خرید ارزهای دیجیتال

رویداد۲۴ مریم آیتی: بازار ارز‌های دیجیتال در حقیقت هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیستند. هیچ گونه قطعیتی برای خرید یا فروش این ارز‌ها وجود ندارد، اما می‌توان با یک سری تحلیل‌ها و تکنیک‌ها، یک پیش‌بینی غیرقطعی از این بازار‌ها داشت. در صورتی که پیش‌بینی شما درست باشد و به‌موقع سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید سود بسیار زیادی کسب کنید. ویژگی‌هایی که رمزارز‌ها دارند، پیش‌بینی آن‌ها را دشوارتر می‌کند. ارز‌های دیجیتال دارای بازاری ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته هستند و تعطیلی برای این بازار‌ها معنی ندارد.

یافتن بهترین زمان خرید ارز دیجیتال و معامله نه تنها برای سرمایه‌گذاران در بازار اسپات بلکه برای معامله‌گران حوزه دیفای نیز مهم است. برای مثال کارمزد شبکه‌ای مانند اتریوم در طول روز نوسان زیادی دارد؛ بنابراین برای ترید‌هایی با پرتفولیو کوچک یا کسانی که تازه‌کار هستند، بسیار مهم و ضروری است زمانی را انتخاب کنند که کمترین میزان کارمزد را پرداخت کنند. از طرف دیگر افرادی هستند که در ابعاد بزرگ خرید و فروش می‌کنند و باید زمانی را انتخاب کنند که بیشترین میزان نقدینگی وجود داشته باشد.

اگر بخواهیم به زبان ساده درباره بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال صحبت کنیم، باید بگوییم زمانی مناسب این کار است که بازار در حالت نوسان شدید نباشد و شما با استفاده از استراتژی مناسب نقاط ورود و خروج را پیدا کرده و آماده معامله هستید.

تشخیص بهترین زمان خرید ارز دیجیتال با استراتژی نوسان گیری 

به گزارش رویداد۲۴ نوسان گیری با شناخت حرکات ارز و نقاط کف و سقف آن انجام می‌شود. معامله‌گرانی که از روش نوسان گیری استفاده می‌کنند، نیازی به نشستن پشت سیستم و خیره شدن به نمودار‌های ارز دیجیتال ندارند. آن‌ها زمان‌های خاصی را برای خود تعیین می‌کنند و در همان زمان‌ها از ارز‌های موردنظرشان نوسان می‌گیرند. این کار مستلزم استفاده از روش‌های تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است. یادگیری نوسان گیری هم فقط با آموزش و تجربه در بازار ارز دیجیتال به دست می‌آید.

استراتژی نوسان گیری در ارز دیجیتال یکی از روش‌های مختلف معامله یا ترید است. این روش به صورت کوتاه مدت به کار گرفته می‌شود. افراد متخصص که از این استراتژی استفاده می‌کنند، در زمان نزولی بودن بازار، عقب نشسته و خرید و فروش خود را متوقف می‌کنند. نکته‌ای که بهتر است به آن اشاره کنیم، توجه داشتن به نوسانات و سیر ارز دیجیتال بیت کوین است. تعداد بسیار زیادی از ارز‌های دیجیتال، در اختیار بیت کوین قرار دارند. در حقیقت در چنین موقعیتی بهترین زمان خرید ارز دیجیتال، به بیت کوین بستگی دارد. به همین خاطر، نوسانات بیت کوین، تاثیر شدیدی در روند چنین ارز‌هایی خواهد داشت. همان‌طور که در چند هفته اخیر، با کاهش قیمت بیت کوین، تعداد زیادی از ارز‌های دیجیتال با کاهش بسیار شدیدی مواجه شدند. از نظر متخصصین این حوزه، بهترین زمان خرید ارز دیجیتال، در هنگام صعودی بودن بازار است و در چنین زمانی باید به خرید و فروش اقدام کرد. در چنین مواقعی، اگر از روند صعودی و پیش‌بینی خود اطمینان داشته باشید، بهترین زمان آموزش خرید ارز دیجیتال، کف حمایتی و بهترین زمان برای فروش، سقف مقاومتی است. کف حمایتی به کمترین قیمت پیش‌بینی شده و سقف حمایتی نیز به حداکثر قیمت پیش‌بینی شده توسط بازار گفته می‌شود.

تشخیص بهترین زمان خرید ارز دیجیتال با استفاده از متوسط ارزش دلاری

متوسط ارز دلاری یا DVA یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی بازار و کسب درآمد یا سود است. این روش در زمان سرمایه‌گذاری در اکثر بازار‌های مالی مانند بورس و ارز‌های دیجیتال به کار گرفته می‌شود. این روش دارای مزیت‌های مختلفی است و برای کاهش ضرر، در صورت اشتباه بودن پیش‌بینی بهترین زمان خرید ارز دیجیتال به کار می‌رود. استفاده از روش DVA تاثیر نوسانات بر روی دارایی‌ها و خرید‌های شما را کاهش می‌دهد. به این صورت که در یک زمان بهینه و خوب، ارز موردنظر خود را خریداری می‌کنید. در این روش، به جای خرید با استفاده از تمامی سرمایه، فرایند خرید را به بازه‌های مشخصی تقسیم می‌کنیم؛ به طور مثال به جای اینکه در اول کار ۱۰۰۰۰ دلار را یک جا برای خرید یک ارز صرف کنیم، خرید را به بازه‌های مشخصی تقسیم می‌کنیم. خرید در بازه‌های هفتگی به ارزش ۱۰۰ دلار می‌تواند شما را از متضرر شدن در صورت ایجاد نوسانات در امان نگه دارد. در چنین روشی، باید نگاهی نسبتا طولانی مدت به سرمایه‌گذاری داشته باشید. یکی از ایرادات این روش، در هنگام کاملا صعودی بودن بازار دیده می‌شود. در چنین حالتی، اگر با تمام سرمایه خود اقدام به خرید می‌کردید، در نهایت می‌توانستید سود بیشتری کسب کنید.

تشخیص بهترین زمان خرید ارز دیجیتال با استفاده از متوسط قیمت دلاری

متوسط قیمت دلاری یا DCA روش دیگری برای سرمایه‌گذاری است. در هر دو روش DCA و DVA انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر، به عهده خریدار است و باید برای انتخاب آن، متد‌ها و تحلیل‌های مختلفی را به کار بگیرد. از ویژگی‌های مثبت روش متوسط هزینه دلاری می‌توان به جلوگیری از تصمیمات احساسی و کاهش ریسک از دست رفتن سرمایه در صورت نوسانات اشاره کرد. اگر ارز یا بازار مورد نظر خود را انتخاب کرده‌اید و تنها در یافتن بهترین زمان خرید ارز دیجیتال یا ورود به بازار تردید دارید، بهتر است از روش DCA استفاده کنید. در چنین روشی، می‌توان یک بازه زمانی یا قیمتی برای هر دوره خرید را مشخص کرد. در نهایت، در طی نوسانات مختلف، مبلغ هزینه شده برای هر واحد ارز دیجیتال، کمتر از مقدار میانگین هزینه‌ها برای خرید تمامی واحد‌ها است؛ به طور مثال فرض کنید با در دست داشتن هزار دلار، می‌توانید با تقسیم آن به ۱۰۰ دلار، ۱۰ بار خرید انجام دهید. در صورتی که قیمت ارز مورد نظر کاهش یابد، مقدار زیادی از آن را خریداری خواهید کرد و در صورتی که قیمت ارز افزایش یابد، مقدار کمتری را خریداری می‌کنید. بهترین زمان خرید ارز دیجیتال در چنین روشی چندان مطرح نیست.

امکان خرید خودکار دوره ای توسط روش متوسط قیمت دلاری

برای راحتی کاربران، تعدادی از صرافی‌های ارز دیجیتال، امکان خرید خودکار را برای این روش قرار داده‌اند. به این صورت پس از شارژ حساب و تعیین ارز مورد نظر، نیاز است تا بازه‌های خرید و میزان هزینه صرف شده برای خرید هر ارز را مشخص کنید. این صرافی در زمان‌های مشخص شده، با هزینه‌ای مشخص اقدام به خرید ارز دیجیتال مد نظر می‌کند و نیاز به خرید دستی نیست. امکان تنظیم بازه‌های خرید در این روش به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه وجود دارد. فرایند خرید نیز تا اتمام دوره ادامه می‌یابد؛ مگر زمانی که شما این فرایند را لغو یا متوقف کنید.

بررسی اخبار برای تشخیص بهترین زمان خرید ارز دیجیتال

همان طور که گفتیم، بهترین زمان خرید ارز دیجیتال یا سهم، در کمترین قیمت آن است. در صورتی که پیش‌بینی کنید قیمت ارز‌های دیجیتال مد نظر شما در آینده افزایش می‌یابد، بهتر است اقدام به خرید کنید. پس از انتخاب ارز برای سرمایه‌گذاری، برای کسب سود بیشتر، بهتر است تمامی اخبار مربوط به آن را دنبال کنید. در صورتی که اتفاق یا خبر خوبی در مورد ارز دیجیتال مد نظر منتشر شود، نشان دهنده فرصت خوبی برای خرید است. اگر به سرعت از این اخبار مطلع شوید، می‌توانید با خرید بیشتر از ارز دیجیتال مورد نظر خود سود بسیار زیادی کسب کنید. پس با بررسی اخبار نیز می‌توان بهترین زمان خرید ارز دیجیتال را پیش‌بینی کرد. 

به طور مثال در سال گذشته، ارز دیجیتال استفاده شده در پلتفرم آدیوس، رشد زیادی را به خود دید. این پلتفرم، یک برنامه غیرمتمرکز برای استریم آنلاین موسیقی است و رقیب خوبی برای پلتفرم اسپاتیفای و اپل موزیک شناخته می‌شود. با انتشار خبر همکاری آدیوس با پلتفرم تیک تاک، ارز دیجیتال این برنامه با رشد بسیار خوبی مواجه شد. البته در نظر داشته باشید که همیشه تاثیر چنین اخباری مثبت نخواهد بود. امکان دارد با انجام یک اتفاق، رشد پیش‌بینی شده توسط افراد مختلف اتفاق نیفتد. مثال دیگری که می‌توان برای این مورد زد، امکان لیست شدن یک ارز یا توکن توسط صرافی‌های معتبر و بزرگ دنیا است؛ به طور مثال در صورتی که یک ارز یا توکن توسط صرافی بزرگ بایننس لیست شود، به طور حتم شاهد افزایش قیمت این ارز خواهیم بود. یکی از بزرگ‌ترین سیگنال ارز دیجیتال برای اطلاع از بهترین زمان خرید ارز دیجیتال، لیست شدن ارز در صرافی‌های بزرگ است.

بررسی اخبار برای اطلاع از بهترین زمان خرید ارز دیجیتال، را می‌توان برای چند ارز مختلف نیز به کار گرفت. در صورتی که یک اتفاق یا خبری، یک حوزه خاص را تحت تاثیر قرار دهد، ارز‌های دیجیتال مربوط به این حوزه دچار افزایش یا کاهش قیمت خواهند شد. با بررسی چنین خبر‌هایی می‌توان بهترین زمان برای خرید چند ارز را پیش‌بینی و سود بیشتری کسب کرد.


بیشتر بخوانید: تفاوت انواع سکه و بهترین نوع سرمایه‌گذاری سکه


ساعت معاملات ارز دیجیتال در ایران

بازار‌های مالی بین‌المللی مانند فارکس و ارز دیجیتال ۲۴ ساعته هستند. البته بازار فارکس به‌مدت دو روز در هفته یعنی روز‌های شنبه و یک‌شنبه تعطیل است. این در حالی است که بازار رمز ارز‌ها هیچ روز تعطیلی ندارد و در ۷ روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته فرصت معامله در آن فراهم است. در ایران نیز بسیاری از افراد به‌صورت شبانه‌روزی پای نمودار هستند. این افراد معمولا به‌صورت تیمی فعالیت می‌کنند. البته معاملات ارز‌های دیجیتال از بازار‌های دیگر نیز تاثیر می‌پذیرد و در روز‌های تعطیل رونق کمتری دارد؛ بنابراین بهترین زمان ورود به بازار و خروج از آن را فقط خود شما با کسب تجربه می‌توانید پیدا کنید. در ابتدا می‌توانید با سرمایه کم وارد بازار شوید تا بتوانید تجربه خود را افزایش دهید.

یکی از راه‌هایی که می‌توان رشد شدید یک ارز دیجیتال را شکار کرد، زمان لیست شدن یک کوین در صرافی‌های بزرگ است. تا به امروز زمانی که یک رمز ارز در صرافی‌های بزرگی مانند بایننس، کوکوین و... لیست می‌شود، شاهد پامپ شدن آن بوده‌ایم. به‌دلیل تکرار این اتفاق بسیاری از افراد قبل از لیست شدن توکن‌ها در این صرافی‌ها اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند و بعد از پامپ شدن قیمت آن را سریعا می‌فروشند.

ورود به بازار ارز دیجیتال در روز‌های خاصی از هفته

بر اساس همان بررسی‌هایی که برای بهترین ساعت خرید ارز دیجیتال بیان کردیم، بهترین زمان ورود به بازار ارز دیجیتال روز پنجشنبه است. بعدازآن به ترتیب روز‌های دوشنبه، جمعه و شنبه قرار می‌گیرند. البته این اطلاعات طبق تحقیقات مختلف به دست آمده، اما بازهم قطعی نیستند و بهتر است برای ورود به بازار با تحلیل و دانش خود پیش بروید.

آیا تعطیلات آخر هفته، زمان مناسبی برای ترید رمزارز است؟

ابتدا این قضیه را بگوییم که منظورمان از آخر هفته، روز‌های شنبه و یکشنبه در کشور‌های دیگر به‌جز ایران است. پس اگر کاربر ایرانی هستید، حواستان باشد که روز‌ها را اشتباه نکنید.

معامله‌گری با نام مستعار کانترینگ کلارک (Cantering Clark) مدعی است، با توجه به میزان سرمایه‌ای که در اختیار موسسات و معامله‌گران حرفه‌ای است، در انتهای هفته و روز‌های تعطیل جریان پول هوشمند (Smart Money) در بازار کاهش می‌یابد. علاوه‌ بر این او معتقد است بخش زیادی از فعالیت‌های آخر هفته به ربات‌های معاملاتی و بازارساز‌ها (حتی تامین‌کنندگان نقدینگی) مربوط می‌شود.

طبق اطلاعات و داده‌های موجود، نوسان کمتری را در آخر هفته شاهد هستیم. این موضوع علاوه‌ بر موارد بالا، نشات گرفته از عدم انتشار اخبار مبنی‌بر سیاست‌گذاری کشور‌ها و موضوعاتی از این قبیل است. با توجه به نموداری که Genesis Volatility منشتر کرده است، نوسان‌های کمتری در روز‌های آخر هفته وجود دارد؛ بنابراین برای معامله‌گرانی که به دنبال نوسان‌گیری هستند، این روز‌های جذابیت چندانی ندارند. از طرف دیگر اگر سرمایه‌گذار و معامله‌گری هستید که می‌خواهید در شرایط آرام‌تر وارد بازار شوید و دیدی بلندمدت دارید، این روز‌های می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای فعالیت باشند.

کلارک در صحبت‌هایش به این قضیه اشاره کرده است که اگر در آخر هفته قیمت بیت کوین افزایش یابد، معامله‌گران اغلب این تصور را خواهند داشت که بازار در طول هفته روند نزولی تجربه خواهد کرد.

تا به اینجا درباره بازه‌های زمانی که بیشتر مورد توجه ترید‌ها و فعالان بازار ارز‌های دیجیتال است، صحبت کردیم. تقریبا دریافتیم که چه روز‌ها یا زمان‌هایی برای انجام ترید ارز دیجیتال مناسب است و چه زمان‌هایی مناسب نیستند. 

بهترین زمان برای ترید ارز دیجیتال

معمولا ترید در جهت روند بازار در ۷۰ درصد مواقع باعث سود شما می‌شود. همیشه سعی کنید خلاف جهت روند بازار معامله نکنید، زیرا بازار همیشه تمایل دارد به روند اصلی خود بازگردد. نکته بعدی خرید متیک و سایر ارز‌های دیجیتال در کف قیمتی است. بسیاری از افراد در زمان شکست سطوح مقاومتی اقدام به خرید می‌کنند که این کار خطر زیادی دارد. بار‌ها دیده شده است که این شکست‌ها فیک بوده است و قیمت مجدد به زیر مقاومت خود بازگشته است.

خطرناک ترین زمان برای معاملات ارز دیجیتال

شاید بتوان گفت خطرناک‌ترین زمان برای معاملات ارز دیجیتال زمانی است که روند بازار مشخص نیست. به‌عبارتی گاهی نمودار در لبه تیغ قرار می‌گیرد. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که قیمت در نزدیکی شکست یک حمایت یا مقاومت مهم قرار دارد و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که این شکست رخ می‌دهد یا نه. در این شرایط معامله کردن و خرید بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال بیشتر شبیه به قمار است.

اهمیت ساعات معاملات در بازار ارز‌های دیجیتال

بهترین روش برای کسایی که به سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت فکر می‌کنند، روش خرید پله‌ای هست، یعنی روشی که میانگین قیمت خریدشان را کم کنند. به عنوان مثال اگه قصد خرید بیت کوین را دارید، یکجا تمام سرمایه تان را وارد بازار نکنید، بلکه سعی کنید به مرور زمان با کمتر شدن قیمت بیت کوین به صورت پله‌ای خرید کنید تا میانگین قیمت خریدتان کاهش پیدا کند، در این صورت سرمایه گذاری تان بهتر خواهد بود.

برای کسایی که به دنبال معاملات کوتاه مدت هستند، مسئله‌ زمان بیشتر از هر گروه دیگری حائز اهمیت است، چراکه نوسانات بازار ارز‌های دیجیتال (توکن، کوین و رمزارزها) مختلفی که در بازار موجود هستند، در تمام طول روز یکسان نیستند و همین موضوع، اهمیت زمان را پر رنگ‌تر می‌کند. 

از نظر خیلی از تریدر‌های حرفه ای، بهترین زمان ترید زمانی هست که تریدر‌های آمریکایی و ژاپنی شروع به فعالیت می‌کنند، چراکه نوسانات رمزارز‌ها در آن بازه زمانی، خیلی بیشتر می‌شود. البته برای تریدر‌های تازه وارد و مبتدی اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم که در این بازه زمانی معامله انجام بدهند.

همانطور که خودتان هم می‌دانید، بازار ارز‌های دیجیتال یک بازار جهانی است و از سراسر نقاط جهان کاربرایی هستند که در حوزه‌ی ارز‌های دیجیتال فعالیت می‌کنند، اما سه کشور سهم بیشتری را در این بازار اشغال کردند، یعنی تعداد تریدر فعال بیشتری دارند و به همین دلیل تاثیرگذاری بیشتری هم دارند. این سه کشور به ترتیب تاثیر گذاری، ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن هستند.

در حال حاضر حدودا ۷ هزار رمزارز در بازار ارز‌های دیجیتال موجود است و این خیلی مهم است که بدانید روی کدام توکن یا کوینی نوسان گیری می‌کنید و آن کوین دارای چه پشتوانه‌ای هست. در حال حاضر بزرگترین رمزارز در بازار ارز‌های دیجیتال از لحاظ حجم بازار، بیت کوین هست و اینطور که بنظر می‌رسد حالا حالا‌ها این قضیه تغییر نخواهد کرد.

در نوسان گیری باید حتما به حجم بازار توکن یا کوین مورد نظرتون دقت کنید، چرا که اگه حجم معاملاتی آن رمزارز پایین باشد، خطر بیشتری شما را تهدید می‌کند. اگر حجم بازار رمز ارزی بالا باشد، نوسان کمتری را تجربه می‌کند و اگر حجم کمی در بازار اشغال کند احتمالا نوسانات زیادی را تجربه خواهد کرد و لازم است رصد دقیق‌تری داشته باشید. با این وجود معامله گران حرفه‌ای به دنبال همین کوین و توکن‌ها هستند که نوسانات زیادی را دارند، چرا که در اینصورت زودتر به هدف معامالاتی شان می‌رسند. زمان ترید کردن علاوه بر اهمیت ذاتی که دارد به هدف معامله گر و انتخاب توکن مورد نظرش هم بستگی دارد.

برای مثال، ساعت ۴ صبح یکی از ساعات پرنوسان است، چون کندل روزانه بیت کوین و رمزارز‌های دیگر بسته می‌شود و همین باعث نوسان شدید رمزارز‌های دیگر می‌شود. به همین دلیل اگر می‌خواهید نوسان گیری موثرتر و در نتیجه معامله‌ی موثرتری داشته باشید، بهتر است زمان معاملات خودتان را با معامله گران ۳ کشور موثر با تعداد تریدر بیشتر نسبت به کشور‌های دیگر هماهنگ کنید.

این را هم در نظر بگیرید که با گسترش و توسعه‌ی روزافزون بازار ارز‌های دیجیتال، تعداد فعالین کشور‌های مختلف زیاد می‌شوند و تاثیر کشور‌ها تفاوت می‌کند به طوری که طبق آمار از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ معامله گران آسیایی تاثیر بسیار زیادی در روند بازار داشتند و هر لحظه ممکن است تعداد تریدر‌های کشور‌های دیگر افزایش پیدا کند و کفه‌ی ترازو را تغییر دهد.

حرکات فعالان حوزه ارز‌های دیجیتال در روند بازار تاثیر خیلی زیادی دارد به طوری که حضور فعال شان در طول هفته و روز‌های خاص در تغییر قیمت و نوسان رمزارز‌ها نقش دارد.

براساس آمار گرفته شده، بهترین زمان برای انجام معاملات روز پنجشنبه ثبت شده است و این شامل تمام بازار‌های مالی می‌باشد. بر اساس داده‌های ثبت شده و تجربی مشاهده شده که کمترین قیمت نسبت به روز‌های دیگر هفته متعلق به روز پنجشنب است؛ بنابراین بهترین زمان برای انجام معاملات در طول هفته، به ترتیب، روز‌های پنجشنبه، دوشنبه، جمعه و شنبه است چرا که حجم معاملات در این روز‌ها بیشتر از بقیه‌ی روز‌های هفته هست.

بازار ارز‌های دیجیتال از روند خیلی جالبی تبعیت می‌کند که طبق ماه‌های سال این روند شکل می‌گیرد. بر اساس داده‌های تجربی و آنالیز‌های انجام شده، قیمت رمزارز‌ها در اواخر ما نوامبر و اوایل ماه دسامبر شروع به رشد می‌کند و تا حوالی نیمه سال این روند ادامه پیدا می‌کند.

همچنین ماهیت شبانه روزی بازار ارز‌های دیجیتال و توانایی انجام فعالیت و معامله در تمام ساعت‌های شبانه روز باعث شده که روش‌های تحلیل ارقام روزانه هم متفاوت‌تر از بقیه‌ی بازار‌های مالی باشد.

در بقیه‌ی بازار‌های مالی نرخ زمان باز و بسته شدن بازار اهمیت دارد، در حالی که در بازار ارز‌های دیجیتال اینگونه نیست؛ یعنی ممکن است قیمت یک ارز در ساعت ۰۰:۰۰ یک میزان باشد، ولی در ۲۳:۵۹ نرخ دیگری را ثبت کند، در نتیجه باز و بسته شدن این بازار یک توهم است و نباید به ساعات باز و بسته شدن توجه کنید. تمام شدن روز و شروع شدن روز جدید، هیچ تاثیر خاصی در روند بازار ندارد.

البته صعود و نزول ممکن است در این ساعات شبانه روز اتفاق بیفتد و نوسان شدیدتر شود، اما این نوسانات بخاطر باز و بسته شدن بازار نیست، بلکه بخاطر انجام معاملات بیشتر در این ساعت است و این نکته ممکن است حائز اهمیت باشد که در چه ساعتی، حجم نقدینگی بازار افزایش یا کاهش محسوسی پیدا کرده است.

طبق تحقیقات صورت گرفته توسط چارلز ادواردز، بنیانگذار شرکت Capriole Investments، شب یکشنبه تا صبح دوشنبه بهترین زمان انجام معاملات می‌تواند باشد و از اون بازه به عنوان، زمان پر بازده یاد کرده است.

اما با وجود تمام تفاسیر، همچنان دانستن ساعات پرنوسان که حجم معاملات زیاد است خیلی پر اهمیت می‌باشد. برای مثال، یکی از ساعات پرنوسان، که میانگین حجم معاملات بیت کوین بیشتر است، ساعات بین ۳ تا ۴ بعد از ظهر به وقت گرینویچ و ۷.۳۰ تا ۸.۳۰ به وقت تهران می‌باشد. در این ساعات میانگین حجم معاملات حدودا ۶.۵ میلیون دلاره. ۹ صبح به وقت گرینویچ (۱۳.۳۰ به وقت تهران) هم میانگین کمترین حجم معاملاتی را ثبت کرده است، یعنی حدود ۲ میلیون دلار.

این بازه‌های زمانی و ساعات، با گذشت زمان تغییر می‌کنند، ولی دانستن شان اهمیت بسیار زیادی دارد و فقط از طریق آنالیز می‌شود به آن‌ها رسید. اگر قصد دارید جدی‌تر ترید کنید، باید بدانید ساعاتی که حجم بازار بالا است چه زمانی هست و اگر نیم نگاهی به این بازه‌های زمانی نداشته باشید ممکن است آنطور که باید سود نکنید و حتی ضرر کنید. آموزش و کسب تجربه به شما کمک می‌کنند که در ساعات پرنوسان معاملات درستی را انجام بدهید.

یک سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد این است که آیا زمان فعالیت بورس‌های بزرگ و فارکس با زمان فعالیت در بازار ارز‌های دجیتال همپوشانی خاصی دارد یا نه؟ پاسخ نمی‌تواند قطعی باشد، چرا که این بازار‌های مالی تفاوت زیادی با هم دارند، ولی حجم فعالیت بورس‌های مالی مهم ممکن است با بازار ارز‌های دیجیتال همپوشانی داشته باشد و آن هم فقط بخاطر تعداد تریدر‌های آن کشور خاص ممکن است باشد و هیچ ارتباط دیگری ممکن نیست. 

یکی دیگر از راه‌های تشخیص رشد یک رمزارز این است که به لیست شدن یک توکن یا کوین در صرافی‌های بزرگ توجه کنید. طبق تجربه هر کوین یا توکنی در صرافی‌های بزرگی مثل بایننس، کوکوین و... لیست شده است، شاهد پامپ شدن آن (رشد) شدیم. این اتفاق به قدری تکرار شده که الان بعضی از تریدر‌ها قبل از اینکه توکنی لیست بشود، خریداری می‌کنند و بعد از اینکه پامپ شد، می‌فروشند.

نکته‌ی مهمی که لازم به ذکر است این است که، انجام معامله فقط بر این اساس کاملا اشتباه است و باید بقیه‌ی جنبه‌ها را هم در نظر گرفت، وگرنه ممکن است باعث از دست رفتن سرمایه تان شود. البته در نظر گرفتن زمان مناسب می‌تواند خیلی کمک کننده باشد و در روند سرمایه گذاری تان موثر واقع شود، ولی به هیچ عنوان کافی نیست.

تغییر فعالیت با توجه به تغییر قاره

خرید و فروش ارز‌های دیجیتال تا اواسط سال ۲۰۲۰ از الگو‌های به‌نسب ساده‌تری پیروی می‌کرد. از آن زمان به بعد که این بازار بیشتر مورد توجه قرار گرفت، الگو‌های تصمیم‌گیری دستخوش تغییر شدند. تا پیش از آن استقبال، ترید و حتی فعالیت‌هایی مانند استخراج بیشتر در مناطق آسیایی متمرکز بود. برای مثال بخش بزرگی از فعالان بازار رمز ارز‌ها که به‌دنبال روند‌های صعودی و شرایط گاوی بازار بودند، از سال نوی چینی در فوریه وحشت داشتند؛ زیرا ماینر‌ها با کاهش فعالیت در آن بازه زمانی باعث دامپ قیمت بیت کوین می‌شدند. رفته رفته این الگو‌ها تغییر کرد.

متی گرینسپن، بنیانگذار و مدیر عامل گروه مشاوره سرمایه گذاری کوانتوم اکونومیکس (Quantum Economics) می‌گوید: در حال حاضر فعالیت‌های وال استریت در قیمت بیت کوین اثرگذار است. بسیاری از اقدامات در حال حاضر از شرق به غرب منتقل شده‌اند.

داده‌های زیادی بیان‌گر این موضوع هستند که معاملات کریپتویی با ساعات سنتی بازار در آمریکا همزمان شده است. این مساله نشان‌دهنده این است که افراد تمایل دارند در زمان بازار آمریکا به ترید کریپتو بپردازند.

ویلیام جانسون، تحلیلگر شرکت تحلیل رمز ارز کوین متریکس (Coin Metrics): حجم بازار اسپات بیت کوین در زمان شروع بازار سهام ایالات متحده به اوج خود می‌رسد.

با توجه به نمودار کوین متریکس، در سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۲ همبستگی ترید ارز دیجیتال با ساعات معاملاتی ایالات متحده بیشترین میزان را دارد.

تحلیل های موجود برای پیش بینی بهترین زمان خرید ارز دیجیتال

قطعا بازار‌های مالی و ارز‌های دیجیتالی دارای ابزار‌هایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان به این زمان‌های مهم نزدیک شد؛ اما چرا می‌گوییم نزدیک؟ چون هیچکس با هیچ ابزاری نمی‌تواند به طور دقیق بهترین خرید یا فروش را حدس بزند؛ چرا که اگر این طور بود و اگر این حدس با ابزار‌های موجود قابل دسترس بود، الان همه افراد فعال در این حوزه مولتی میلیونر بودند. پس هیچکس به طور دقیق نمی‌داند در چه زمانی باید بفروشد و در چه زمانی باید بخرد. این اصل در تمامی ارز‌های دیجیتال یکسان است؛ می‌خواهد بیت کوین، اتریوم یا هر ارز دیجیتال دیگری باشد.

به طور کلی این تحلیل‌ها را می‌توان به ۳ نوع تقسیم کرد که شامل ۲ نوع اصلی (تکنیکال و فاندامنتال) و یک نوع فرعی (روانشناسی بازار) است. به صورت خلاصه، تحلیل تکنیکال با استفاده از چارت یا نمودار و هر آن‌چه که در چارت اتفاق می‌افتد سر و کار دارد. یعنی شما در تحلیل تکنیکال، دیگر به اخبار مختلف توجه نمی‌کنید و تنها تمرکزتان روی نمودار است. در این نوع تحلیل، انواع خطوط (مقاومت، حمایت، روند)، فیبوناچی، انواع اندیکاتور‌ها (Indicator)، کندل استیک‌ها و... کاربرد دارند. 

در فاندامنتال، شما تنها به اخبار مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... توجه می‌کنید؛ چرا که در فاندامنتال تمرکز تنها بر روی اخبار و اتفاقات است.

در تحلیل احساسات (Sentiment Analysis) نیز تمرکز روی احساسات مشتریان است. برای فهمیدن این قضیه، شما باید تریدر‌های دیگر را بشناسید که این تجربه زیادی می‌طلبد. مثلا در نقاطی از بازار که قیمت رند است (مثلا رقم ۱۴۰۰)، بازار مقداری تعلل می‌کند؛ چراکه تریدر‌ها از لحاظ احساسی به اعداد رند کشش بیشتری دارند. پس اگر به چنین موردی برخوردید، بدانید که یا در آن قیمت مدتی ثابت می‌مانید یا در حول آن قیمت بازار مدتی رنج می‌زند یا بدون روند خواهد ماند.

بهترین زمان خرید ارز دیجیتال چه موقعی است؟

برای یافتن بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال باید به تایم فریم بازار‌های مالی، ابزار‌های تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، روانشناسی بازار و اخبار حوزه رمزارز‌ها آشنا باشیم. به گزارش رویداد۲۴ بهترین زمان خرید تتر و بهترین زمان خرید بیت کوین را می‌توان در ساده‌ترین حالت با مقایسه قیمت میان صرافی‌های ارز دیجیتال پیدا کرد. برای محاسبه قیمت لحظه‌ای ارز‌های دیجیتال می‌توانید از ماشین حساب ارز دیجیتال میهن بلاکچین استفاده کنید.

زمان دقیق خرید و فروش ارز دیجیتال به شخصیت یک فرد، میزان دانش او در مورد بازار و معاملات ارز‌های دیجیتال و تحمل ریسک او بستگی دارد. یک فرد بعد از ضرر‌های سنگین خودش را نمی‌بازد و دوباره به معاملات برمی‌گردد، اما دیگری با یک ضرر کوچک سرخورده می‌شود و شکست را می‌پذیرد. پس یکی از موضوعات مهم در انجام معاملات در بازار ارز‌های دیجیتال، آمادگی ذهنی و روحی است.

قیمت ارز‌های دیجیتال به‌شدت نوسان دارد و ممکن است در چند دقیقه ارزش خود را از دست بدهند و یا ارزش آن‌ها چند برابر شود. 

بیشتر سرمایه‌گذاران بدون دانش قبلی وارد بازار معاملات رمز ارز‌ها می‌شوند. آن‌ها ارز‌های دیجیتال را در قیمت بالا خریداری می‌کنند و در قیمت پایین به فروش می‌رسانند. این کار دقیقا برعکس چیزی است که آن‌ها می‌خواهند؛ یعنی به‌جای اینکه سود کنند، متحمل ضرر‌های زیادی می‌شوند.

بهترین زمان خرید ارز دیجیتال زمانی است که شما آمادگی خرید آن را دارید. شما باید مقداری از سرمایه خود را به این کار اختصاص دهید و طوری برنامه‌ریزی کنید که اگر آن مقدار از سرمایه خود را از دست دادید، هیچ لطمه‌ای به زندگی شما وارد نشود. بعضی افراد با خرید ارز دیجیتال در بهترین زمان سود خوبی به دست آورده‌اند، اما می‌توان گفت که این اتفاق کمتر اتفاق می‌افتد و تا حدودی به شانس شما نیز بستگی دارد.

بهترین زمان خرید بیت کوین

بیت کوین به‌عنوان برترین ارز دیجیتال همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. هر فردی که چه به‌عنوان یک قدیمی در بازار شناخته شود یا یک تازه وارد به حساب بیاید، به دنبال خرید بیت کوین است و می‌خواهند اولین رمزارز بازار را در سبد دارایی‌های خود داشته باشد. قطعا این افراد همگی به‌دنبال این هستند که بهترین زمان خرید بیت کوین و بهترین قیمت خرید بیت کوین را شناسایی کنند و در خرید خود را انجام دهند.

روند قیمتی بیت کوین را دنبال کنید

بررسی و پیگیری روند قیمت بیت کوین و فراز و نشیب‌هایی که این ارز دیجیتال طی کرده است، کمک می‌کند که با ماهیت و نوع رفتار بیت کوین آشنا شوید. برخی‌ها معتقدند از آنجایی که پادشاه رمزارز‌ها و به‌طور کلی بازار ارز‌های دیجیتال هنوز به نقطه‌ای که باید برسد، نرسیده است، بنابراین نمی‌توان رفتار گذشته آن را برای تصمیم‌گیری‌های آینده استفاده کرد. شاید این نظر تا حدودی مورد قبول باشد، اما نمی‌توانیم گذشته آن را نادیده بگیریم.
بررسی اخبار هرچند که ممکن است بعضا خسته‌کننده باشد، اما بیت کوین یکی از تاثیرپذیرترین رمزارز‌ها نسبت به اخبار است. اخبار مبنی‌بر سیاست‌گذاری نهاد‌های مربوط مانند فدرال رزرو، نشست‌های جهانی و اعلام شاخص‌های کلان همگی روی قیمت بیت کوین اثر دارند. برای یافتن بهترین قیمت خرید بیت کوین، حتما باید بدانید آیا در روزی که تصمیم به ترید دارید، اتفاق خاص یا مهمی رخ نداده باشد یا تا چند ساعت آتی خبری در راه نباشد.

از استراتژی‌های مناسب استفاده کنید

برداشتن گام‌های کوچک و کم ریسک، شاید بهتر از برداشتن گام‌های بزرگ و پرریسک است. یعنی چه؟ فرض کنید که بتوانیم با تحلیل‌های و بررسی‌های مختلف بهترین قیمت خرید بیت کوین را نیز پیدا کنیم و با سرمایه زیادی وارد بازار شویم. این نکته را هیچ گاه فراموش نکنیم که بازار‌های مالی مخصوصا بازار کریپتو بسیار پرنوسان است و ممکن است به هردلیلی روند مورد انتظار ما تغییر یابد؛ بنابراین اگر سرمایه خود را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنیم و پله پله از دارایی مورد نظر خرید کنیم، ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده‌ایم. دو روش میانگین کم کردن و میانگین هزینه دلار می‌تواند استراتژی‌های مناسبی برای خرید و فروش بیت کوین در صورت نیافتن زمان و قیمت مناسب برای ترید بیت کوین باشند.

بهترین زمان خرید اتریوم و معامله در دیفای

اتریوم و رمزارز اتر را نمی‌توان تنها به چشم یک پروژه کریپتویی و رمزارز نگاه کرد. نام رمزارز اتر پای بیشتر برنامه‌های حوزه دیفای نوشته شده است. 

معاملات زیادی در حوزه Defi انجام می‌شود. این فضا به‌خاطر عدم نیاز به مجوز و نبود بسیاری از موانع فعالیت که حوزه متمرکز دارد، مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته است. اما بهترین زمان برای معامله در DeFi چه زمانی است؟ از آنجایی که در هر معامله کاربران باید هزینه گس معامله بپردازند و بیشتر پلتفرم‌ها بر بستر اتریوم فعال هستند. 

تراکنش‌های اتریوم هزینه‌های گس را به همراه دارد که بسته به استفاده از شبکه، قیمت آن افزایش یا کاهش می‌یابد؛ بنابراین می‌تواند عامل مهمی در بهینه‌سازی زمان معامله برای معامله گران با پرتفوی کوچک‌تر باشد.

در آوریل ۲۰۲۲، کانر هیگینز (Connor Higgins)، دانشمند داده در Flipside Crypto، به CoinDesk گفت: اگر کارمزد‌ها را ساعت به ساعت تقسیم کنیم، می‌توانیم تراکنش‌های کمتر، اما بزرگ‌تری را در حوالی نیمه‌شب و تراکنش‌های بیشتری را در حوالی بعد از ظهر مشاهده کنیم. این زمان گران‌ترین زمان برای معامله است.

داده‌ها نشان می‌دهد که افراد به‌دنبال ساعت‌های خلوت برای معامله هستند و از طرفی در فعال‌ترین ساعات روز کمتر معامله می‌کنند. اما این باعث شد ساعت‌های کمتر فعال، فعال‌تر و در نتیجه گران‌تر شوند. 

ترسیم یک نقشه حرارتی در اکتبر سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، معاملات و در نتیجه گس تراکنش‌ها در آخر هفته‌ها کم می‌شوند و گران‌ترین زمان، زمانی است که بازار ایالات متحده برای ترید آغاز به‌کار می‌کند. با توجه به نقشه زیر حدود ساعت ۹ صبح در نیویورک، نقشه قرمز و قرمزتر می‌شود؛ بنابراین اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه گس هستید و عجله‌ای برای ترید ندارید، انجام معامله در دیفای در خارج از ساعاتی که بازار‌های ایالات متحده باز هستند، هوشمندانه است.

شاید نتوان به‌طور مشخص و در لحظه بگوییم که بهترین قیمت اتریوم چه قیمتی است و بهترین زمان خرید و فروش اتریوم چه موقعی است، اما می‌توان با بررسی روند قیمت اتریوم به محدوده مورد نظر نزدیک شد. اتر مانند بیت کوین از اتفاق‌ها و رویداد‌های مهمی که در حوزه کریپتو رخ می‌دهد، اثر می‌پذیرد. علاوه‌بر این این شبکه در حال حاظر سیستم عامل شماره یک برای اجرای قرارداد‌های هوشمند است که به‌روزرسانی‌های زیادی انجام داده و انجام خواهد داد. پیگیری اخبار مربوط به این رویداد‌ها می‌تواند به تخمین بهترین قیمت خرید اتریوم کمک کند. 

بهترین زمان خرید تتر

قیمت استیبل کوین‌ها همواره ثابت و برابر با یک دلار است. تتر به‌عنوان یک رمزارز باثبات، یکی از پرطرفدارترین استیبل کوین‌ها است. کابرانی غیر از کسانی که واحد پولیشان دلار است (مانند کاربران ایرانی) می‌توانند از نوسان قیمت تتر نسبت به واحد پولی خودشان نیز بهره‌مند شوند.

برای یافتن بهترین زمان خرید تتر و بهترین قیمت خرید تتر باید پیگیر اخبار و شاخص‌های کلان اقتصادی باشید. نسبت قیمت دلار به تومان همواره یک روند صعودی بوده است که در برخی مواقع اصلاح قیمت می‌کند. اخباری نظیر برجام، فروش نفت، حجم نقدینگی در جامعه و مواردی از این قبیل می‌توانند محرک این نسبت باشند.

استراتژی ورود به بازار چیست؟

برای انجام هر کاری روش‌های مختلفی وجود دارد. برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال هم روش‌های مختلفی وجود دارد که حتما باید آن‌ها را بشناسید و سپس به بازار ارز دیجیتال وارد شوید، زیرا این بازار با سرمایه شما سروکار دارد و با کسی هم شوخی ندارد. در اینجا چند استراتژی ساده معاملاتی را به شما معرفی می‌کنیم که برای افراد مبتدی بسیار مناسب است.

۱. میانگین هزینه دلاری (DCA)

این روش واقعا ساده است. از آنجایی که این استراتژی امتحان خود را پس داده، ما آن را به شما معرفی می‌کنیم. این روش به شما می‌گوید که به‌جای اینکه با تمام سرمایه خود وارد بازار شوید، سرمایه خود را به چند قسمت تقسیم کرده و در چندین مرحله سرمایه‌گذاری کنید. فرض کنید می‌خواهید هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید. به‌جای اینکه تمام آن را یک‌بار سرمایه‌گذاری کنید، آن را به ۵ قسمت ۲۰۰ دلاری تقسیم کنید.

۲. صلیب طلایی و صلیب مرگ

این استراتژی از دو میانگین متحرک بر روی نمودار ارز‌های دیجیتال استفاده می‌کند. میانگین متحرک یک خط بر روی نمودار است که میانگین قیمت یک دارایی را در یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. استراتژی صلیب طلایی و صلیب مرگ از عبور میانگین متحرک کوتاه‌مدت از یک میانگین متحرک بلندمدت برای تحلیل استفاده می‌کند. این روش یک روش بلندمدت است. استفاده از این روش در درازمدت باعث می‌شود تا شما بهترین زمان خرید شیبا و بهترین زمان خرید و فروش ارز‌های دیجیتال دیگر را پیدا کنید.

۳. استراتژی تجارت ارز‌های دیجیتال با استفاده از اندیکاتور RSI

این استراتژی یک روش پیشرفته‌تر است. این نمودار درواقع زمانی که قیمت شروع به حرکت در جهت مخالف می‌کند را نشان می‌دهد. مثلا تغییر مسیر روند از یک روند نزولی به یک روند صعودی. RSI مخفف Relative Strength Index به معنای شاخص قدرت نسبی است. با یادگیری این استراتژی‌ها و استفاده از آن‌ها می‌توانید ریسک معاملات و ضرر خود را به حداقل برسانید.

بهترین زمان برای فروش ارز دیجیتال

زمانی که می‌خواهید اقدام به خرید اتریوم و سایر رمزارز‌ها کنید، باید یک حد سود و حد ضرر برای خود تعیین کنید. بعد از خرید ارز دیجیتال هنگامی‌که به حد ضرر و یا حد سود خود رسیدید باید ارز‌های خود را به فروش برسانید.

با توجه به نوسانات قیمت ارز‌های دیجیتال، بسیاری از سرمایه‌گذاران از روش معاملات کوتاه مدت استفاده می‌کنند. در این روش ارز‌های دیجیتال خود را برای بازه زمانی کوتاهی نگه می‌دارید و پس از کسب سود ۱۰ الی ۲۰ درصدی آن‌ها را به فروش می‌رسانید. این روش دردسر‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت را ندارد و می‌تواند سود زیادی نصیب تریدر‌ها کند.

یکی دیگر از روش‌ها برای خروج از بازار دنبال کردن اخبار مربوط به ارز دیجیتال موردنظر است. توجه به اخبار مرتبط در حوزه کریپتوکارنسی می‌تواند به شما دید مناسبی در رابطه با بازار بدهد؛ اما صرفا نمی‌توان بر اساس این اخبار اقدام به خرید سولانا و سایر رمزارز‌ها کرد.

استراتژی خروج از بازار چیست؟

برای پیدا کردن بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال بهتر است نمودار‌های آن را تحلیل کنید و برای خریدوفروش و انجام معاملات تصمیم بگیرید. یکی از روش‌هایی که هم برای فروش و هم برای خرید کاردانو و سایر ارز‌های دیجیتال مناسب است، روش کپی تریدینگ یا Copy Trading است. این روش در بعضی صرافی‌ها ارائه می‌شود و به معنی کپی کردن زمان و مقدار خریدوفروش ارز‌ها از افراد حرفه‌ای است.

افراد مختلف هرکدام بر اساس استراتژی شخصی خود، زمان خاصی را برای خروج از بازار در نظر می‌گیرند. بسیاری از افراد از میانگین‌های متحرک برای فروش ارز‌های خود یا از الگو‌های موجود در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. یکی از استراتژی‌های مشهور و رایج برای خروج از بازار، تشخیص نقاط عرضه و تقاضا روی چارت و خروج در نقاطی است که عرضه در آن‌ها زیاد است. برای مثال، اگر قیمت بیت کوین با رسیدن به قیمت ۶۷ هزار دلار، افت شدیدی را تجربه کند این قیمت یک نقطه عرضه یا مقاومت برای بیت کوین محسوب شده و برخی از تحلیلگران معتقدند دفعه بعدی که بیت کوین به این قیمت برسد، باید آن را بفروشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارز دیجیتال
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان