تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

بهترین گیاهان دارویی

دنیای امروز دنیاییست که انسان‌ها از مواد و داروهای شیمیایی آسیب‌زا خسته شده‌اند و معمولا به‌دنبال استفاده از غذاها و مواد و داروهای گیاهی و ارگانیکند.

بهترین گیاهان دارویی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: در دوره‌ای مردم مقهور و شیفته تکنولوژی و استفاده از موادی بودند که به‌سرعت آن‌ها را سیر می‌کرد و با بیماریشان را درمان می‌کرد موادی که جز آسیب و ضرر برایشان هیچ نداشت البته سال‌های درازی زمان برد تا مردم نسبت به این موضوع آگاه شدند.

امروز تمامی مردم دنیا می‌خواهند سالم زندگی کنند بنابراین روزبه‌روز نسبت به کسانی‌که گیاه‌خوار می‌شوند و یا می‌خواهند از دارو‌های گیاهی به جای دارو‌های شیمیایی استفاده کنند بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود.

دارو‌های گیاهی یکی از انواع محصولاتیست که مردم در این دوره بسیار به‌دنبال آنند.

انواع گیاهان دارویی

گیاهان دارویی بیش‌از هزاران سال است که در جای جای دنیا منبعی برای درمان بیماری‌ها و شفا بوده است و موضوعی نیست که برای کسی پوشیده باشد. جالب است بدانید امروز هم باوجود آمدن تمام درمان‌ها و دارو‌های شیمیایی به عنوان یک روش مراقبت بهداشتی اولیه برای ۸۵٪ از جمعیت جهان استفاده می‌شود. همچنین این گیاهان، منبعی برای کشف دارو هستند و بخش اعظمی از تمام دارو‌های مصنوعی از آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. از آن‌جایی که پرورش گیاهان دارویی محصولات طبیعی هستند، عاری از عوارض جانبی خواهند بود، نسبتا ایمن، سازگار با محیط زیست و در دسترسند.

به طور سنتی گیاهان زیادی برای بیماری‌های مربوط به فصول گوناگون استفاده می‌شود. برای نجات جان انسان‌ها نیازی اساسی به ترویج آن‌ها وجود دارد.

مزایای دارو‌های گیاهی بر دارو‌های شیمیایی

امروز بر کسی پنهان و پوشیده نیست که گیاهان دارویی نسبت به گیاهان شیمیایی و مصنوعی مزایای فراوانی دارند و یکی از مهم‌ترین دلایلی که نسبت به دارو‌های شیمیایی طرفداران بیش‌تری دارند هم همین موضوع باشد. در این‌جا به برخی از مهم‌ترین این مزایا می‌پردازیم.

۱) گیاهان دارویی نسبت به دارو‌های شیمیایی و مصنوعی سمیت کم‌تری دارند.

۲) در کنار کاهش سمیت، ماهیت فعل و انفعال در ترکیبات گیاهان ممکن است منجر به تاثیرات دارویی بالاتر شود. اگرچه باید توجه داشت که همه دارو‌های گیاهی ایمن نیستند و باید با تجویز نسخه درست، به مصرف برسند.

۳) نسبت به دارو‌های شیمیایی ارزان‌ترند.

۴) دارو‌های گیاهی، در مقابل پاتوژن‌های مقاوم شده به دارو‌های شیمیایی، به خوبی پاسخ‌گو هستند.

۵) ممکن است برخی بیماری‌ها با دارو‌های شیمیایی امروزی قابل درمان نباشند. تاثیرات درمانی تعداد بسیار زیادی از دارو‌های گیاهی بر روی این گونه بیماری ها، ممکن است هنوز ناشناخته باشد.

۶) دارو‌های گیاهی ارزش اقتصادی به همراه دارند و فرصت‌های تجاری را گسترش می‌دهند.

بهترین گیاهان دارویی

انواع گیاهان دارویی در طب سنتی

انواع گیاهان دارویی پیشینه استفاده هزاران ساله طولانی داشته و در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. به گزارش رویداد۲۴ جالب است بدانید امروز هم دارو‌های گیاهی بخش مهم و ضروری در پزشکی مدرن محسوب می‌شوند.

بسیاری از دارو‌های سنتز شده از عصاره‌های گیاهی ساخته می‌شدند. اثرات درمانی گیاهان دارویی با ویژگی‌های شیمیایی آن‌ها مرتبط است. همانطور که از سایر گیاهان متمایز است، گیاهان دارویی ماده فعال فیزیولوژیکی طبیعی را با فعالیت‌های فیزیولوژیکی مشخص سنتز و انباشته می‌کنند.

انواع گیاهان دارویی حاوی انواع مختلفی از ترکیبات شیمیایی هستند که ممکن است برای گیاه میزبان مفید باشد. این ترکیبات ممکن است گیاه را از علف‌خواران محافظت کند، گرده افشان‌ها را جذب کند یا از جوانه زنی رقابتی در فضای رشد گیاه جلوگیری کند. بیش از ۵۰۰۰ آلکالوئید شناسایی شده ترکیبات آلی که، دارای خواص قلیایی هستند در خانواده گیاهان گل‌دار یافت می‌شوند که عبارتند از کافئین، نیکوتین، مورفین و کینین. در مقابل گلیکوزیدها، ترکیبات شیمیایی با یک یا چند مولکول قند در گیاهانی مانند جینسنگ، بادام و دستکش روباه یافت می‌شوند.

گیاهان دارویی همچنین سرشار از عناصر معدنی سودمندند. بخش اعظمی از انواع گیاهان دارویی حاوی عناصری مفید همچون کلسیم، سدیم، روی، مس، ید، منگنز، پتاسیم، آهن، و ... است و گا‌ها در میزان بسیار کمتر از حد خطرناک، حاوی ترکیبات مضر همچون آرسنیک و جیوه و سرب است. طب سنتی با شناسایی عناصر مفید، و با بهره مندی از دانش گیاهان دارویی، به درمان بیماری‌ها می‌پردازد. سایر ترکیبات شیمیایی موجود در دارو‌ها که قابل استفاده در طب سنتی و پزشکی مدرن است، به شرح زیر است:

• آلکالوئید‌ها

• ترپنوئید‌ها (تری ترپن و ساپونین‌های استروئیدی)

• ترکیبات فنلی (ترکیبات فنلی با ترکیبات شیمیایی مختلف در گیاهان به وفور یافت می‌شود)

• گلیکوزید‌ها

• پلی ساکارید‌ها (پلی ساکارید‌ها پکتین ها، رزین‌ها و موسیلاژ‌ها پلی ساکارید‌های اصلی مورد استفاده در پزشکی هستند)

نام برخی گیاهان دارویی

به دلیل شمار بسیار زیاد و گونه‌های ناشناخته، امکان ذکر اسم تمام گیاهان دارویی میسر نیست. در این‌جا به برخی از پرکاربردترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

گیاه دارویی آلوئه‌ورا

یکی از پرکاربردترین گیاهان دارویی شناخته‌شده در دنیا آلوئه ورا است که اگرچه کمی مزه تلخی دارد، اما هم‌چنان خوراکیست.

کاربرد آلوئه‌ورا

شیره آلوئه ورا برای تسریع بهبود و کاهش خطر عفونت در موارد زیر بسیار مفید است

♦ زخم‌ها

♦ بریدگی‌ها

♦ سوختگی‌ها

♦ کاهش التهاب

آلوئه ورا علاوه بر استفاده خارجی برای پوست، به صورت داخلی در درمان موارد زیر نیز مصرف می‌شود:

♦ کولیت اولسراتیو (نوشیدن آب آلوئه ورا)

♦ یبوست مزمن

♦ اشتهای ضعیف

♦ مشکلات گوارش

آویشن

آویشن گیاهی مدیترانه‌ای است که مصارف غذایی، دارویی و زینتی دارد. گل، برگ و روغن آویشن برای درمان طیف وسیعی از علائم و بیماری‌ها استفاده می‌شود. بسیار معطر، دارای برگ‌های سبز خاکستری کوچک و مزه شیرین است. انواع مختلفی از آویشن وجود دارد، اما معمول‌ترین آن، آویشن لیمویی است که دارای برگ‌های کمی بزرگ‌تر و با رنگ لیمویی پوشانده شده است.

کاربرد آویشن

آویشن بیش‌تر به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده قوی خود شناخته شده است. آویشن درمان بسیار قوی و فوق‍العاده‌ایست؛ که برای موارد زیر عالی عمل می‌کند:

♦ هضم

♦ گاز معده

♦ سرفه‌ها

گیاه دارویی شنبلیله و تخم شنبلیله

شنبلیله گیاهی است که مدت‌هاست در طب جایگزین استفاده می‌شود. این یک عنصر رایج در غذا‌های هندی است و اغلب به عنوان مکمل مصرف می‌شود. این گیاه فواید زیادی برای تن‌درستی دارد.

کاربرد تخم شنبلیله

تخم‌های شنبلیله مغذی هستند و به موارد زیر مصرف می‌شوند:

♦ تشویق به افزایش وزن (مبارزه با بی اشتهایی)

♦ مهار سرطان کبد

♦ کاهش سطح کلسترول خون

♦ درمان التهاب و زخم معده و روده

♦ تخلیه مجاری عرق

♦ بدن سازی

♦ دیابت دیررس

♦ حل مشکلات هضم ضعیف

♦ رفع مشکل شیردهی ناکافی

♦ تسکین قاعدگی دردناک

♦ تسکین درد زایمان

♦ رفع بوی بد دهان

♦ بازگرداننده حس چشایی

گیاه دارویی بومادران

♦ برای بهبود تب، سرماخوردگی، تب یونجه، عدم قاعدگی، اسهال خونی، اسهال، از دست دادن اشتها، ناراحتی دستگاه گوارش (GI) بومادران برای القای تعریق

♦ تسکین درد دندان با جویدن برگ‌های تازه آن

♦ برای جلوگیری از خونریزی ناشی از هموروئید

♦ برای التیام زخم‌ها

♦ به عنوان حمام نشسته برای شرایط دردناک، تحتانی لگن، مانند گرفتگی رحم در زنان

♦ در ترکیب با گیاهان دیگر برای نفخ، گاز روده (نفخ شکم)، گرفتگی خفیف دستگاه گوارش


بیشتر بخوانید: برنج چاق‌کننده‌تر است یا نان؟


گیاه دارویی گل گاوزبان

گل گاوزبان بیش‌تر به دلیل خوشه‌های بلند آبی رنگش که در تابستان می‌روید، شناخته می‌شود. با این حال، اندازه آن‌ها متفاوت است. گل‌های لوله‌ای شکل می‌توانند آبی، بنفش، صورتی، قرمز یا سفید باشند و در ماه‌های تابستان رنگ می‌دهند. گل گاوزبان مقاوم به خشکی است و منبع عالی شهد برای زنبور‌ها و سایر گرده افشان‌ها است.

کاربرد گل گاوزبان

♦ ساخت کلاژن

♦ حفاظت از منافذ پوست

♦ تامین پروتئین‌های ساختاری پوستی

♦ کاهش خطوط ریز و چین و چروک

♦ فعالیت ضد التهابی

♦ کاهش اضطراب

بهترین گیاهان دارویی

گیاه دارویی گل ختمی

این گیاه یک ساله، دو ساله یا چند ساله است. از این گل برای تهیه چای دارویی استفاده می‌شود. از گل ختمی برای پیشگیری و درمان اختلالات تنفسی و مشکلات دستگاه گوارش استفاده می‌کنند. برخی از افراد برای درمان زخم و تورم دردناک (التهاب) هالی هاک را مستقیماً روی پوست قرار می‌دهند.

کاربرد گل ختمی

♦ به عنوان رنگ طبیعی مو

♦ مرطوب ساختن پوست

♦ سلامت مو

♦ کمک به گردش خون

♦ درمان سوختگی

♦ دندان درآوردن در نوزادان

♦ تندرستی بانوان

♦ بهبود اشتها

♦ رفع مشکلات تنفسی

♦ رفع بیماری‌های گوارشی

♦ التیام زخم‌ها

♦ درمان گلودرد

♦ درمان تب

گیاه دارویی ریشه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب یک داروی گیاهی است که ریشه در یونان باستان دارد. گیاه سنبل الطیب دارای گل‌های صورتی یا سفید است. بومی اروپا و آسیا است، اما اکنون در آمریکای شمالی نیز رشد می‌کند.

کاربرد سنبل الطیب

♦ درمان بی خوابی

♦ مدیریت اضطراب و استرس

♦ درمان گُرگرفتگی در بانوان یائسه

♦ درمان اختلالات قاعدگی

♦ سلامت قلب

♦ بهبود پارکینسون

♦ ضدتشنج

گیاه دارویی ریحان

یک گیاه رایج است که برای تزیین سالاد، ماکارونی و بسیاری از وعده‌های غذایی دیگر برای افزودن عطر و طعم خوشمزه استفاده می‌شود. به لطف ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در ریحان، مانند ویتامین K و آهن، این گیاه برای مقابله با بیماری‌های رایج مفید است. به عنوان مثال، منگنز موجود در ریحان به متابولیسم ترکیبات مختلف در بدن کمک می‌کند. پرورش گیاهان دارویی ریحان مقدس، که معمولاً به آن تولیس گفته می‌شود، در هندوستان انجام می‌شود. این یک گیاه مقدس محسوب می‌شود که برای کمک به درمان انواع بیماری‌ها مانند تب و دیابت در چای، پماد و موارد دیگر استفاده می‌شود. طعم این گونه بسیار قوی‌تر از ریحان معمولی است.

کاربرد ریحان

• استرس را کم می‌کند

• خواص ضد باکتری قوی دارد

• منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است

• از برخی اثرات مضر پیری جلوگیری می‌کند

• التهاب و تورم را کاهش می‌دهد

• استخوان‌ها و کبد را تقویت می‌کند

• ایمنی را افزایش می‌دهد

• متابولیسم را تقویت می‌کند

• هضم را بهبود می‌بخشد

گیاه دارویی بابونه

بابونه (گل بابونه) دارای غلظت بالایی از آنتی اکسیدان است که آن را به یک گیاه عالی برای تسکین انواع بیماری‌ها تبدیل می‌کند. بابونه معمولاً به عنوان چای مصرف می‌شود و می‌توانید با دم کردن گل‌های خشک بابونه در خانه از فواید آن بهره‌مند شوید. نوشیدن یک فنجان چای بابونه قبل از خواب می‌تواند به شما در آرامش و خواب راحت‌تر شب کمک کند. پرورش گیاهان دارویی از قبیل بابونه تقریباً در اکثر خاک‌ها امکان پذیر است.

کاربرد بابونه

• سبب بهبود سلامت کلی پوست می‌شود

• درد را تسکین می‌دهد

• به خواب کمک می‌کند

• باعث کاهش یافتن التهاب و تورم می‌شود

• منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها است

• یبوست را برطرف می‌کند

گیاه دارویی رزماری

رزماری پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به پشتیبانی بسیاری از عملکرد‌های مختلف بدن کمک می‌کند. به عنوان مثال، رزماری برای بهبود حافظه بسیار مفید است و از رشد مو نیز پشتیبانی می‌کند. این بدان معناست که یک فنجان چای رزماری برای هر کسی که مطالعه شبانه انجام می‌دهد و یا شخصی که از ریزش مو‌های خود رنج می‌برد مناسب است. پرورش گیاهان دارویی رزماری به روش قلمه زنی انجام می‌پذیرد.

کاربرد رزماری

• التهاب را کاهش می‌دهد

• گردش خون را بهبود می‌بخشد

• سبب بهبود حافظه و افزایش عملکرد کلی مغز می‌شود

• بوی بد دهان را درمان می‌کند

• سلامت و تن‌درستی کبد را تضمین می‌کند

• سبب افزایش رشد مو‌ها می‌شود

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان