تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

التهاب رحم خطرناک است؟

التهاب رحم یا دهانه رحم، وجود التهاب در دهانه رحم بوده که به واژن متصل است. در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که التهاب رحم خطرناک است.

التهاب رحم خطرناک است؟

رویداد۲۴ صدیقه فتاحی: التهاب رحم یا دهانه رحم، وجود التهاب در دهانه رحم بوده که به واژن متصل است. دلیل به وجود آمدن این مشکل گوناگون است و عوامل زیادی مثل تحریک دهانه رحم، عفونت، آسیب به دهانه رحم و.. می تواند سبب التهاب دهانه رحم شوند. به التهاب رحم سرویسیت نیز گفته می شود، این مشکل به راحتی و با یک معاینه لگنی و تست پاپ اسمیر توسط پزشک قابل تشخیص و درمان است و نیاز به نگرانی نیست؛ اما برای درمان ابتدا باید علت آن را یافت تا بیمار دیگر دچار این مشکل نشود. در ادامه بیشتر عواملی که سبب التهاب رحم و دهانه رحم می شود به همراه درمان، توضیح می دهیم پس با ما همراه باشید.

التهاب دهانه رحم چه علائمی دارد؟

این مشکل شامل برخی از علائم واضح و عمومی و علائم کمتر شایع، است. از علائم عمومی الهاب دهانه رحم می توانیم به علائمی مثل: ترشحات زرد و خاکستری از واژن به همراه بوی بد، احساس درد هنگام دفع ادرار، احساس درد هنگام نزدیکی، لکه بینی و خونریزی در فاصله دو پریود و التهاب و قرمزی دهانه رحم اشاره کنیم.

برخی دیگر از علائم کمتر شایع هستند و بسیاری از افراد به آنها دچار نمی شوند اما ممکن است در کنار علائم بالا یک الی 2 مورد از علائم دیگر را داشته باشید. از علائم کمتر شایع این بیماری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

احساس درد و فشار در ناحیه واژن و لگن

خروج ترشحات چرکین از واژن در صورت شدید بودن التهاب

احساس درد در زیر شکم

احساس کمردرد

ایجاد زخم در دهانه رحم

در صورت عفونت دهانه رحم بیمار تب خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: راه‌های طبیعی ترشح سروتونین در مغز


همه این علائمی که نام بردیم به صورت بیک ج برای بیمار رخ نمی دهند و فرد ممکن است تنها چند مورد از این علائم را داشته باشد. اگر هر یک از این علائم را داشتید برای بررسی بیشتر به یک متخصص زنان مراجعه کنید و او  با انجام معاینات لگنی التهاب رحم و عفونت آن را تشخیص داده و درمان را آغاز می کند.

چه عواملی سبب التهاب دهانه رحم می شوند؟

به گزارش رویداد۲۴ همانطور که گفتیم عوامل بسیار گوناگونی می توانند باعث التهاب دهانه رحم شوند و تشخیص آن تنها بر عهده پزشک است. از شایع ترین علل های بروز التهاب دهانه رحم موارده زیر هستند:

عفونت های واژن

انتقال ویروس hiv از طریق رابطه جنسی

استفاده از تامپون

حساسیت به کاندوم

استفاده از وسایلی مثل آیودی برای پیشگیری از بارداری

آسیب های ناشی از زایمان طبیعی

سرطان دهانه رحم

استروژن پایین

پروژسترون بالا

التهاب رحم خطرناک است؟

اگر التهاب دهانه رحم درمان نشود چه خطراتی برای بدن به همراه دارد؟

تشخیص دیر این بیماری و درمان نشدن آن سبب گسترش عفونت به ناحیه لگنی و رحم می شود و خطرات جبران ناپذیری برای فرد به همراه دارد. برخی از این عوارض موارد زیر هستند:

گسترش عفونت به داخل لگن و رحم و انسداد لوله های فالوپ

ناباروری

حاملگی خارج رحمی

التهاب لگن

احساس درد مزمن در ناحیه لگن

آسیب رسیدن به اندام های تولید مثل

زخم لگن

عفونت و التهاب لگن را باید به موقع تشخیص داد و برای درمان اقدامات لازم را انجام داد در غیر این صورت عفونت به لگن و رحم گسترش یافته و باعث بروز عوارض جبران ناپذیر برای بیمار خواهد شد. اگر در زمان بارداری گرفتار عفونت و التهاب دهانه رحم شدید باید فورا آن را درمان کنید زیرا ممکن است زمانی که فرزند شما بدنیا می آید دچار ذات الریه یا عفونت چشمی شده باشد.

درمان التهاب دهانه رحم

اگر این مشکل به موقع تشخیص و درمان شود، نیاز به درمان خاصی نیست و با مراجعه به پزشک زنان و معاینه لگنی به راحتی درمان می شود. بسته به اینکه چه چیزی سبب التهاب رحم شده است، داروهایی که پزشک تجویز می کند متفاوت است. در صورت تشخیص دیر موقع این بیماری، پزشک، درمان هایی مثل لیزر، کرایوتراپی و انجماد را برای برطرف کردن عفونت توصیه می کند. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان