تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۲

تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو چیست؟

هواوپونوپونو یک عمل درمانی خانوادگی است که به طور گسترده در فرهنگ هاوایی استفاده می‌شود. در این مقاله به این پرسش می‌پردازیم که تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو چیس.

تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو چیست

رویداد۲۴ نازنین احمدی: این تمرین مبتنی بر اعتقاد به مداخله الهی است و شامل تکنیک‌هایی است که استراتژیک و دقیق هستند. گام‌به‌گام، می‌توانید کینه‌های شخصی و دردهای عاطفی را رها کنید و به ذهن، بدن و روح خود اجازه دهید در این فرایند بهبود پیدا کنند.

بنابراین، اگر به دنبال روشی ساده و درعین‌حال قدرتمند برای تمرین بخشش هستید، ممکن است تکنیک هواپونوپونو یک انتخاب عالی برای شما باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با این تکنیک آشنا کنیم و بیان کنیم چگونه می‌توان با چهار مرحله: «پذیرش»، «بخشش»، «سپاسگزاری» و «ابراز عشق» به آرامش روانی دست یافت. 

تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو چیست؟

هواوپونوپونو به دعای بومی هاوایی برای شفا از طریق بخشش اشاره دارد. این کلمه در لغت به معنای «درست‌کردن» با خود و دیگران است. هواو به معنای «ساختن» و پونو به معنای «درست» است. «پونو» دوم نشان‌دهنده نیاز به درست‌کردن همه چیز با خود و دیگران است. 

خاستگاه تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو

روان‌شناس بالینی هاوایی، دکتر Ihaleakala Hew Len، کشف کرده است که چگونه طلب بخشش با استفاده از کلمات خاص، قدرت شفابخشی برای خود و دیگران دارد. در اوایل دهه 1980، لن معتقد بود که او بخشی از بیماران روانی را که هرگز آنها را ندیده بود، درمان کرده است.


بیشتر بخوانید: پرخوری عصبی و درمان فوری آن


بر اساس گزارش وی، او با شفای خود از طریق فرایند بخشش، آنها را شفا داد. تنها کاری که او انجام داد این بود که پرونده هر بیمار را مرور کرد و طرز فکر آنها را تصور کرد که معتقد بود به او اجازه می‌دهد در سطح ناخودآگاه با بیمار ارتباط برقرار کند. سپس لن درخواست بخشش کرد.

بخشش یک معامله بزرگ برای کسانی است که به قدرت آن در ارائه آزادی معنوی و شفا ایمان دارند. با شفای او، بیمار نیز به طور هم‌زمان شفا یافت. تصور می‌شد که نتایج یک معجزه است. دکتر لن بعداً یک نسخه بهبودیافته از این عمل به نام Self I-Dentity Through هواوپونوپونو را ایجاد کرد.

تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو چیست

بر اساس تجربه دکتر لن، هواوپونوپونو با این تصور تمرین می‌شود که واقعیتِ ما نتیجه مستقیم نحوه درک ما از چیزها است. علاوه بر این، درک ما مسئولیت ماست؛ بنابراین، شعاردادن چهار احساس بخشش می‌تواند به ما کنترل کامل بر زندگی‌مان، از جمله توانایی شفای خودمان بدهد. ما همچنین می‌توانیم دیگران را از طریق خود بدون تماس فیزیکی یا حتی با علم به اینکه ما به ناخودآگاه آنها متصل شده‌ایم و از طرف آنها مداخله کرده‌ایم، شفا دهیم.

چرا بخشش فرایندی مهم است؟

بخشش مهم است؛ زیرا انگیزه‌های انتقام و اجتناب را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. از اینکه دیگر اجازه نمی‌دهید آن «چیز» بر شما از نظر عاطفی یا روانی تأثیر بگذارد، احساس آرامش می‌کنید.

هر چند که ممکن است، همه افراد ببخشند – به دلایل شخصی، مانند اینکه نمی‌خواهند ضعیف به نظر برسند. برخی معتقدند که عفوِ دیگران را پذیرفتن اشتباهی است که در حق آنها انجام شده است. برخی دیگر به‌عنوان یادآوری آنچه رخ‌داده یا به‌عنوان راهی برای محافظت از خود در برابر اشتباهات مشابه در آینده، از بخشش خودداری می‌کنند.

به این فکر کنید که چه احساسی داشتید که برای مدت طولانی از کسی عصبانی هستید. من می‌توانم به شما بگویم که احساس استرس، اضطراب و نگرانی داشتم. هر بار که به کاری که آنها انجام داده‌اند فکر می‌کردم، عصبانی‌تر می‌شدم و ضربان قلبم تندتر می‌شد.گاهی دلم می‌خواهد بگذارم گذشته‌ها گذشته باشند. مواقع دیگر می‌خواهم انتقام بگیرم تا حالا این احساس را داشته‌ای؟ خب، این بخشی از طبیعت انسان است، اما لزومی ندارد که این‌طور بماند.

آیا عدم بخشش می‌تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد؟

خصومت با دیگران برای ماه‌ها یا سال‌ها می‌تواند در نهایت بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد. در همین حال، آنها اذیت نمی‌شوند یا حتی نمی‌دانند که شما بدخواهی می‌کنید.

مطالعات ارتباطی بین بیماری‌های جسمی و روحی و کینه‌توزی، خشم و خصومت پیدا کرده‌اند. شکایات پزشکی شامل استرس، تنش، درد، فشارخون بالا، افزایش سطح کلسترول و بی‌خوابی است. این بر اساس مقاله‌ای است که توسط جان‌هاپکینز پزشکی منتشر شده است، «بخشش: چیزی که سلامتی به آن بستگی دارد.»

این می‌تواند اتفاق بیفتد؛ زیرا عصبانیت طولانی‌مدت بدن را در حالت جنگ یا گریز (حالت استرس) نگه می‌دارد. افزایش فشارخون و تغییرات ضربان قلب ممکن است اتفاق بی‌افتد. بر اساس یک مطالعه، خطر بیماری قلبی نیز افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می‌دهد که عمل بخشش ممکن است علائم اضطراب، افسردگی و اختلالات روانی عمده را کاهش دهد. وقتی همه چیز را رها می‌کنید، یک احساس تسکین فوق‌العاده وجود دارد که می‌تواند سطوح استرس را تقریباً بلافاصله کاهش دهد.

تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو چه تأثیری روی آرامش روانی دارد؟

هواوپونوپونو یک راه سریع، ساده و آسان برای بازیابی قدرتی که ازدست‌داده‌ایم با اجازه‌دادن به خاطرات و احساسات ناخوشایند ارائه می‌دهد. با آن، شما کنترل کامل فرایند را در اختیار خواهید داشت. شما برای شروع بخشش نیازی به کسی ندارید. بخشش مهم است؛ زیرا انگیزه‌های انتقام و اجتناب را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. این صرفاً بین شما و کائنات است. شما به دنبال بخشش از کائنات هستید و می‌توانید این کار را در هر کجا، هر زمان، با صدای بلند یا بی‌صدا انجام دهید. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که گفتن «متأسفم»، «لطفاً مرا ببخش»، «ممنونم» و «دوستت دارم» به ترتیب می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو

به‌حداقل‌رساندن احساسات منفی

یک مطالعه کنترل شده توسط دکتر متیو بی جیمز، Ph.D.، رئیس شرکت توانمندسازی، نتایج مثبتی را نشان داد. دکتر جیمز به این نتیجه رسید که شرکت‌کنندگانی که دعا را به مدت دو هفته می‌خواندند، نسبت به شرکت‌کنندگانی که این دعا را انجام نمی‌دادند، به طور قابل‌توجهی احساس نابخشودگی کمتری داشتند.

ترویج آشتی

مزیت دیگر این است که فرصتی برای شروع دوباره با خودتان یا افرادی که به شما ظلم کرده‌اند، است. رهاکردن آسیب‌های دوران کودکی و اعمال دیگران که به طور ناخودآگاه روی شما تأثیر گذاشته است، لوح جدیدی ایجاد می‌کند. همچنین در حال ایجاد فرصت‌هایی برای آشتی یا ایجاد ارتباطات جدید و مثبت با خود یا دیگران هستید.

تشویق مسئولیت‌پذیری

یکی از جنبه‌های این عمل نیاز به اجتناب از سرزنش و قبول مسئولیت مشکل را نشان می‌دهد. این رویکرد با بخشش مشروط کاملاً متفاوت است. دیدگاه این است که ما مسئول واقعیت و تجربیات خود هستیم. درواقع با مسئولیت‌پذیری، به خودمان قدرت می‌دهیم تا اوضاع را با خودمان درست کنیم. با درست‌کردن اوضاع با خود، به‌ناچار تعادل را با دیگران برقرار می‌کنیم.

بازیابی عشق به خود و تعادل 

دوست‌داشتن خود به معنای انجام کارهایی است که از سلامت و تندرستی شما حمایت می‌کند. برای درست‌کردن اوضاع با خود، یکی از بزرگ‌ترین اعمال عشق به خود است. این را به این دلیل می‌گویم که به طور عجیبی، ما بیشتر حاضریم دیگران را ببخشیم، درعین‌حال نسبت به خودمان بخشنده نیستیم. علاوه بر این، رهاسازی خاطرات، احساسات و انتظارات سمی به بازگرداندن ذهن و بدن به حالتی آرام و متعادل کمک می‌کند.

آماده‌شدن برای تمرین تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو

در زیر، فهرستی را مشاهده خواهید کرد که در آن جزئیات آماده‌شدن برای تمرین تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو آورده شده است:

در مکانی ساکت بنشینید و به بدن خود اجازه دهید استراحت کند.

باقدرت بالاتری که به آن اعتقاد دارید (خدا) ارتباط برقرار کنید.

مشکل موجود را شناسایی کنید.

چند لحظه در مورد آن فکر کنید و ارزیابی کنید که چگونه روی شما تأثیر گذاشته است.

آماده باشید تا مسئولیت 100% موضوع یا تضاد در واقعیت خود را بپذیرید.

برای حرکت به جلو با طرز فکری متفاوت آماده شوید.

آماده و مایل باشید که هم خود و هم دیگران را ببخشید.

نحوه تمرین تکنیک پاک‌سازی هواوپونوپونو در چهار مرحله ساده

خود را از احساسات سمی پاک کنید، عشق به خود را افزایش دهید و با خواندن مکرر مانترای زیر تعادل را بازیابی کنید. شما ممکن است با چشمان بسته بنشینید، مشابه نحوه مدیتیشن افراد. چند نفس عمیق بکشید و سپس به‌آرامی این احساسات را حدود 8 تا 10 بار تکرار کنید. « متأسفم»، «لطفاً من را ببخشید»، «متشکرم» و «دوستت دارم». مهم این است که ذهن خود را بر آنچه می‌خواهید از آگاهی خود پاک کنید متمرکز کنید.

پذیرش، متأسفم

مسئولیت کامل آنچه در واقعیت شماست یکی از اصول اصلی هواوپونوپونو است. پذیرش که توبه نیز نامیده می‌شود، اولین قدم برای پاک‌کردن هوا برای تحقق‌بخشش است. برای بیان آن، بگویید: «متأسفم» (برای هر حرف، کردار، افکار، کردار، احساسات و غیره)

این مرحله اساساً تمایل به دفاع، انحراف یا سرزنش دیگران را از بین می‌برد. شما باید بپذیرید که در هر چیزی که بر وجدان شما تأثیر می‌گذارد، مشارکت کرده‌اید. گاهی اوقات، درگیری یا چیزی که باید بخشیده شود، با خود ماست. گاهی اوقات، این مربوط به افکار منفی است که به آگاهی ما راه می‌یابند..

همان‌طور که شفادهنده معنوی و بنیان‌گذار K Junction، Kuhoo Gupta، به شیوایی بیان می‌کند: «ازآنجایی‌که هواپونوپونو معتقد است که این معمای درونی ما است که منجر به موقعیت‌های ناخوشایند بیرونی می‌شود، اولین گام برای بهبودی اعتراف به این واقعیت است که چیزی در درون شما وجود دارد.»

بخشش؛ لطفاً مرا ببخش

اکنون که مسئولیت بدگمانی‌ها را پذیرفته‌اید، زمان آن فرارسیده است که با درخواست از کائنات، شما را به‌خاطر اشتباهی که از آن عذرخواهی کرده‌اید، ببخشد. به یاد داشته باشید که چیزهایی که در مرکز عذرخواهی قرار دارند، می‌توانند به تخلفاتی که در ذهن شما مرتکب شده‌اند، مرتبط باشند.

پس از گفتن «لطفاً مرا ببخش»، ممکن است احساس کنید که افکار و احساسات ناخوشایند به‌آرامی از بین می‌روند. خود را پاک شده و دوباره متولد شده در نظر بگیرید. یک حس فوری اعتمادبه‌نفس وجود دارد که همه چیز دوباره به تعادل رسیده است و اکنون می‌توانید به زندگی خود ادامه دهید. 

سپاسگزاری؛ متشکرم

گام بعدی برای شفا، ابراز قدردانی پس از این باور است که کائنات عذرخواهی شما را پذیرفته و اعمال ناشایست شما را بخشیده است. خصومت با دیگران برای ماه‌ها یا سال‌ها می‌تواند در نهایت بر سلامت جسمی و روانی شما تأثیر بگذارد. تشکر شما باید شامل قدردانی از آزادی ذهن، بدن و روح، انرژی مثبت، بازیابی و تعادل مجدد باشد. اگرچه نمی‌توانید آن را ببینید، اما واقعاً برای تغییرات و ارتعاشات سالمی که در حال حاضر در درون شما ایجاد شده است سپاسگزار هستید.

بگویید «متشکرم». مهم نیست که از چه کسی یا چه چیزی تشکر می‌کنید. از بدن خود برای تمام کارهایی که برای شما انجام می‌دهد تشکر کنید. از خودتان تشکر کنید که بهترین هستید. خدا را شکر. از کائنات تشکر کن از هر چیزی که فقط تو را بخشیده تشکر کن. فقط به گفتن متشکرم ادامه دهید.

ابراز عشق؛ دوستت دارم

آخرین رکن تمرین، ابراز عشق است. عشق یک معجون شفابخش طبیعی و قدرتمند است. مردم را گرد هم می‌آورد، احساسات سمی را آزاد می‌کند و امید را بازمی‌گرداند. بگویید «دوستت دارم» تا ارتعاشات عشق را برای خود، شرایط، گام‌های اشتباه، ضعف‌ها و تجربیات مثبت و منفی‌تان به جهان بفرستید. 

بگو دوستت دارم. به بدنت بگو دوستت دارم، به خدا بگو دوستت دارم، به کائنات بگو دوستت دارم. به هوایی که تنفس می‌کنی، به خانه‌ای که به تو پناه می‌دهد، بگو دوستت دارم. به چالش‌هایت بگو دوستت دارم. بارهاوبارها بگویید. فقط بگو دوستت دارم و این را معنی کن. هیچ‌چیز به‌اندازه عشق قدرتمند نیست. همان‌طور که می‌گویید «دوستت دارم»، دیدگاه فرد یا موقعیتی را که به‌تازگی برای آن طلب بخشش کرده‌اید، حفظ کنید. دعای خود را با چند لحظه سکوت تمام کنید تا همه چیز طنین‌انداز شود. 

نتیجه‌گیری

افرادی که با مفهوم‌بخشش دست‌وپنجه نرم می‌کنند – هم برای خود و هم برای دیگران – اغلب در یک عمل دیرینه عمیقاً شفابخش که از هاوایی آمده است، آرامش می‌یابند. آموزش زیبای هاوایی برای بخش، هواوپونوپونو نام دارد. این عمل باستانی هاوایی برای بخشش هم به‌عنوان یک مفهوم ارتباطی برای آشتی و هم به‌عنوان ابزاری برای بازگرداندن عشق به خود و تعادل عمل می‌کند. 

کلمه هواوپونوپونو تقریباً به معنای « برگرداندن چیزها به حالت تعادل» یا «درست‌کردن» است. در زبان بومی هاوایی، «پونو» به معنای تعادل به معنای «زندگی» است. براین‌اساس، تکرار این عبارت روشی قدرتمند برای پاک‌سازی بدن از احساس گناه، شرم، خاطرات آزاردهنده، بدخواهی یا احساسات بدی است که ذهن را بر روی افکار منفی متمرکز می‌کند.

هواوپونوپونو راهی آسان برای رهایی از زندان نابخشودگی به ما ارائه می‌دهد. یکی از جنبه‌های زیبای دیگر این دعا این است که می‌توانیم از آن برای تغییر زندگی خود استفاده کنیم. ما می‌توانیم به معنای واقعی کلمه فضای احساسی را برای یک واقعیت جدید و سالم‌تر ایجاد کنیم. همچنین فرصتی برای ما وجود دارد که از سلامتی، رفاه و شادی بهتری برخوردار شویم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان