تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

تقویت مهارت نه شنیدن

نه گفتن و شنیدن هر دو بسیار سخت است اما هنگامی‌که از کسی نه می‌شنویم شاید برایمان سنگین باشد و نتوانیم آن را تاب بیاوریم. اما به‌راستی چگونه می‌توان مهارت شنیدن نه را در خود تقویت کنیم؟

تقویت مهارت نه شنیدن

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: نه گفتن و شنیدن هر دو بسیار سخت است، اما هنگامی‌که از کسی نه می‌شنویم شاید برایمان سنگین باشد و نتوانیم آن را تاب بیاوریم. اما به‌راستی چگونه می‌توان مهارت شنیدن نه را در خود تقویت کنیم؟

آیا شما جزو کسانی هستید که می‌توانید به آسانی نه بگویید؟ نه شنیدن چطور؟ آیا توان شنیدن نه ازسوی دیگران را دارید؟ در زندگیتان تا امروز چند بار از دیگران نه شنیده‌اید؟ این موضوع تا چه اندازه برایتان ناراحت‌کننده بوده است؟

باید بدانید که نه شنیدن حال هیچ‌کس را خوب نمی‌کند و هر کسی هم که باشید موفق و غیرموفق از شنیدن نه مسلما احساس بدی پیدا می‌کنید، اما باید بدانید هر کسی می‌تواند به شما دربرابر خواسته‌هایتان نه بگوید و این اگرچه حالتان را بد می‌کند، اما حق طبیعی آن فرد است که سخن و درخواست شما را نپذیرد و یا با آن موافق نباشد.

به گزارش رویداد۲۴ اگر بتوانید این حق را برای کسی که از او درخواستی دارید محترم بشمرید و به‌راستی درونتان هم این‌گونه باشد دربرابر نه گفتن آن‌ها تاب خواهید آورد اگرچه ناراحت می‌شوید.

شوربختانه یکی از موارد ناراحت‌کننده در کشور ما چشم‌داشت‌ها و توقعات بی‌جای برخی مردان از زنان است. گویی کسی انتظار ندارد از زنان نه بشنود و آن‌ها باید مدام دربرابر خواست مردان اعم از منطقی و غیرمنطقی سرتعظیم فرود آورند و پاسخ مثبت دهند و اگر پاسخشان منفی باشد گاه با انواع و اقسام تهمت‌ها و سخنان ناروا روبه‌رو می‌شوند.

هنگامی‌که از کسی نه می‌شنوید باید بتوانید خود را کنترل کنید و ناراحتی شنیدن نه را ادامه ندهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را فراموش کنید و اگر نتوانید این کار را انجام دهید نشان می‌دهد نتوانسته‌اید در خود این مهارت را تقویت کنید.

بسیاری از افراد در ارتباط با دیگران درخواست‌هایشان را از ترس شنیدن نه بیان نمی‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود نتوانند از موقعیت‌هایی که در زندگی دارند استفاده کنند و بسیاری از آن‌ها را از دست بدهند و نتوانند آن‌گونه‌که باید در زندگی پیشرفت کنند.

راه‌هایی برای بالا بردن ظرفیت نه شنیدن

نخست باید بدانیم که هر کسی اعم‌از زن و مرد و فارغ از جنسیت حق و حقوقی دارد و اندیشه و طرز فکر خاص خود را دارد بنابراین بسیار طبیعیست که با ما و اندیشه‌ها و خواست‌های ما موافق نباشد و آن‌ها را نپذیرد.

به گزارش رویداد۲۴ دقت داشته باشید هر کسی که به ما نه می‌گوید دشمن ما نیست تنها خواسته خاص ما در مورد موضوعی خاص را نپذیرفته است بنابراین نباید آن را بزرگ کنیم و آن را به تمام درخواست‌ها و موقعیت‌ها تعمیم دهیم.

باید بتوانیم حس ناکامی‌ای که از شنیدن نه داریم در خود کم‌رنگ کنیم. اگر نتوانیم دلیل نه گفتن دیگری را بپذیریم هرگز راه پیشرفت را دربرابر خود باز نخواهیم کرد و برای بهبود آن‌چه می‌خواهیم مسیری را در پیش نخواهیم گرفت.


بیشتر بخوانید: راه‌های گسترش حال خوب


بالا بردن ظرفیت نه شنیدن مهارتی است که فوق‌العاده به ما در ارتباطات با دیگران کمک می‌کند. فروشنده‌ای را فرض کنید که برای فروش محصولش پاسخ نه می‌شنود، اگر چند بار این پاسخ را بشنود و پاسخ نهِ دیگران را به خود بگیرد، ناامید شده و دیگر ادامه نمی‌دهد، اما اگر پاسخ منفی را مربوط به محصولش یا روش بازاریابی‌اش بداند آن‌گاه به این نتیجه می‌رسد که محصولش بسته‌بندی مناسبی ندارد یا جای مناسبی برای ارائه محصولش انتخاب نکرده یا چگونگی ارائه مناسبی ندارد. سپس برای بهبود آن‌ها گام بر می‌دارد و راه‌های تازه‌تر و خلاقانه‌تری را آزمایش می‌کند.

اگر به نه‌هایی که می‌شنویم به چشم موانع کوچکی نگاه کنیم، آن‌گاه درمی‌یابیم که با پریدن از روی آن‌ها ما قوی‌تر شده و به مسیر خود با قدرت بیش‌تری ادامه دهیم. این‌جاست که حتی می‌توانیم نه‌هایی که می‌شنویم را ارزش‌مند و مایه رشد خود بدانیم.

هنگامی‌که از کسی نه می‌شنوید درباره آن بیندیشید که چرا و چگونه و به چه دلیل نه شنیده‌اید. هنگامی‌که تلاش کنید در مورد این پرسش‌ها منطقی و اصولی و آگاهی بیندیشید هرگز خود را در موقعیت مشابه دیگری قرار نخواهید داد که نه بشنوید درواقع از موقعیت کنونی درسی بزرگ گرفته‌اید و تجربه به دست آورده‌اید.

مهارت نه شنیدن 

یکی از راه‌های خیلی عالی برای این‌که تحمل و ظرفیت نه شنیدن را در خودمان بالا ببریم این است که به دیگران درخواست‌هایی دهیم که می‌دانیم پاسخشان نه است تا با این کار مسیر عصبی نه شنیدن در مغز ما قوی شود. اگر بتوانید این درخواست‌ها را از کسانی کنید که پاسخ نه شنیدن از آن‌ها برایمان سنگین است درس بزرگ‌تری برایمان خواهد داشت.

با این کار خود را در موقعیت واقعی نه شنیدن قرار می‌دهیم و این مهارت را در خود تقویت می‌کنیم.

به گزارش رویداد۲۴ شاید ندانید، اما یکی از گام‌های اساسی در زمینه رشد فردی مهارت شنیدن نه و پذیرش آن است.

باید بدانید شنیدن نه برای همه دشوار است و کسی نیست که از قرارگرفتن در چنین وضعیت شاد شود و این موضوع برایش آسان باشد تفاوتی هم ندارد این واژه را استادمان، رئیسمان، پدرمان یا شریک عاطفی‌مان به ما بگوید. در هر صورت قلب ما مچاله می‌شود و این «نه» منحوس را، چون پتکی دردناک مدام بر سر خود می‌کوبیم و ارزش‌های خودمان را زیر پرسش می‌بریم.

اما اگر با مهارت‌های شنیدن نه و راهکار‌های کنار آمدن با آن آشنا باشیم و آن را به فرزندانمان هم بیاموزیم، زندگی برایمان آسان‌تر شده و پیشرفتمان روز به روز بیش‌تر می‌شود.

در پایان باز هم تاکید می‌کنیم که اگر مرد هستید باید تلاش کنید فرای جنسیت رفتار کنید و اجازه ندهید جنسیت به شما این اجازه را دهد که به‌گونه‌ای خود را محق بدانید و نخواهید از سوی زنان نه بشنوید. ما همه انسانیم و باید انسانی و اخلاقی رفتار کنیم و فرهنگ و تربیت پدرسالار در ایران نباید ما را در هیچ امری بر جنس زن محق بداند پس در این راه مردان مسیر دشوارتری در پیش دارند که البته با اندکی تلاش به انسان بهتری بدل خواهند شد انسانی که فراجنسیتی و تنها براساس انسانیت و اخلاق رفتار و عمل می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
1
0
چشم
عبرت بین
گذرگاه زمین
جاده دنیا
عبور رهگذران
یک لحظه یک صاعقه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان