تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۲

چگونه عادات بدمان را ترک کنیم؟

همه ما عادات خوب و بد زیادی داریم که سال‌هاست در ما وجود دارند و در جسم و روحمان رخنه کرده‌اند بنابراین رهاشدن از عادات بدی که دوستشان نداریم آسان نیست. اما به‌راستی چگونه می‌توان خود را از عادات بد رها و آن‌ها را ترک کرد؟

چگونه عادات بدمان را ترک کنیم؟

رویداد۲۴  نازآفرین جمشیدی: همه ما عادات خوب و بد زیادی داریم که سال‌هاست در ما وجود دارند و در جسم و روحمان رخنه کرده‌اند بنابراین رهاشدن از عادات بدی که دوستشان نداریم آسان نیست. اما به‌راستی چگونه می‌توان خود را از عادات بد رها و آن‌ها را ترک کرد؟

حتما شما هم عادات بد و خوب فراوانی دارید که مسلما می‌خواهید خود را از شر بد‌های آن‌ها رها کنید و حتما هم بار‌ها در این راه تلاش کرده‌اید و راه‌هایی را هم آزمایش کرده‌اید، اما نتوانستید و از نیمه را عطایش را به لقایش بخشیده‌اید.

شاید با خود اندیشیده باشید که من نمی‌توانم خود را از این عادت و خوی بد رها کنم چراکه آن در من و جسم و جانم ریشه دوانده است و یا شاید حتی گمان کنید این عادت در بسیاری از اعضای خانواده شما هم وجود دارد پس ژنتیک و ارثیست و شما نمی‌توانید آن را از خود دور کنید.

به گزارش رویداد۲۴ باید بگوییم تمامی این‌ها نادرست است. شما می‌توانید هر عادتی را که نمی‌خواهید ترک کنید، اما چرا تاکنون نتیجه نگرفته‌اید؟ پاسخ ساده است؛ تلاشتان کافی نبوده است و این عادتی که از می‌گویید و مدنظر شماست سرسخت‌تر از تلاش شما بوده است پس این بار باید کوشش بیش‌تری به خرج دهید.

ازبین‌بردن عادات بد

در این نوشته تلاش می‌کنیم شما را به راه‌هایی آشنا کنیم که به شما در ترک‌کردن خو‌ها و عادات بدتان کمک می‌کند. پس پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

بد نیست بدانید که در موردعادات و چگونگی شکل‌گیری آن‌ها پژوهش‌های زیادی انجام شده است که نشان می‌دهد ۶۶ روز به درازا می‌کشد تا کاری در ما به شکل عادت شکل بگیرد و درواقع چیزی برای ما به عادت تبدیل شود بنابراین دست‌کم همین مقدار روز هم نیاز داریم تا آن را ترک کنیم. البته در این‌جا باید توضیح دهیم که منظور ما در این‌جا اعتیاد و عادت به مصرف مواد مخدر نیست، چون ترک این عادت نیازمند راه‌کار‌های دیگریست.

هنگامی‌که بار‌ها و بار‌ها کار و رفتاری را و دست‌کم به مدت ۶۶ روز (براساس نتایج پژوهش‌ها) تکرار می‌کنید آن کار و فعالیت به چرخه‌ای در زندگی شما بدل می‌شود که از آن پس شما حتی بدون اندیشیدن به آن کار و به صورت خودکار آن را انجام می‌دهید.

باید بدانید هنگامی‌که کاری در شما به صورت خودکار شود و شما مدام و بدون اندیشیدن آن را انجام دهید ترک و شکستن آن بسیار بسیار دشوار و گاه شاید حتی ناممکن باشد. به همین دلیل دست‌کم برای ترک عادات بد باید ۶۶ روز به خود زمان دهید و البته اگر چنین نکنید به احتمال بسیار زیاد شکست خواهید خورد.

مراحل ترک عادت

مراحل ترک عادت

درون‌نگری کنید

پیدا کردن مشکل‌آفرین‌ترینِ عادت معمولا آسان است. برای نمونه عادت‌هایی که در زمان ارزیابی‌های عملکرد شرکت سر‌وکله‌شان پیدا می‌شود یا جرقه‌ی جر‌وبحث با همسرتان را می‌زند. زمانی که عادتی را که باید تغییر کند مشخص کردید، چالش اصلی، پیدا کردن آن چیز‌هایی است که شما را به انجام آن برمی‌انگیزد. این کار از آنچه به نظر می‌رسد سخت‌تر است به خصوص اگر عادت در شما ریشه دوانده باشد و ناخودآگاه آن را انجام بدهید.


بیشتر بخوانید: روتین مراقبت از پوست صورت


به گزارش رویداد۲۴ اگر زمان کافی به این مرحله اختصاص دهید، می‌توانید به ریشه‌ها پی ببرید. شاید در رانندگی بابت سرعت غیر مجاز مرتبا جریمه می‌شوید. با درون‌نگری ممکن است متوجه شوید که هر وقت محل کار را با خلقی تنگ ترک کرده‌اید با سرعت بالا رانندگی کرده‌اید. یا متوجه شوید هنگامی‌که خوراکی‌های ناسالم می‌خورید که تحت فشار هستید. درون‌نگری، راهی برای کشف سرچشمه‌ی عادت‌هایی است که سعی دارید آن‌ها را ترک کنید. ۱۰ روز ابتداییِ تلاش برای ترک عادت، بینش عمیقی از منشاء‌های عادت‌تان فراهم می‌کند که باید مراقب‌شان باشید.

با دیگران درباره تصمیمتان صحبت کنید

همه، اما در زندگی کسانی را داریم که به آن‌ها اعتماد داریم. پاسخ‌گویی برای ترک عادت، عامل تعیین‌کننده‌ای محسوب می‌شود. در این مرحله، با هر کسی که می‌توانید (درباره‌ی عادتی که قرار است ترک کنید) هم‌صحبت می‌شوید. این شبکه‌ای از پاسخ‌گویی است که به صورت شفاهی آن را شکل می‌دهید. هرچه بیشتر به صورت شفاهی ترک عادت‌تان را با دیگران در میان بگذارید زمانی‌که اراده‌تان سست شود احتمال اینکه دیگران به شما اخطار بدهند بیشتر خواهد شد. اجازه دهید بقیه بدانند که واقعا به تذکر آن‌ها نیاز دارید. توجه داشته باشید ممکن است لازم باشد که به آن‌ها یادآوری کنید، زیرا فراموش کردن و عقب‌نشینی برای آن‌ها به همان آسانیست که شما ممکن است از ترک عادت ناامید شوید.

چگونه عادات بدمان را ترک کنیم؟

مراقب محرک‌های بازگشت باشید

مراقب الگوی مشترک پدیدآورنده‌ این اشتباهات باشید. اگر می‌بینید در شرایط خاصی عادت‌تان برمی‌گردد، هوشمندانه است تا هنگامی‌که آن عادت بد کاملا نابود نشده از آن وضعیت به طور کامل دوری کنید.

به خودتان پاداش دهید

باید بدانید شکستن عادات بد بسیار دشوار است پس اگر توانستید خود را از آن‌ها رها کنید به خود پاداش دهید و این موفقیت را جشن بگیرید.

اگر شکستن عادت‌های بد برای شما طاقت‌فرساست، بدانید که بی‌اراده، احمق یا تنبل نیستید. در این فرآیند عوامل روانی‌ای دخیل هستند که ترک عادت را برای همه مشکل می‌کنند، اما همان دانشی که به ما درباره‌ی سختی ترک عادت‌ها می‌گوید متد‌هایی مبتنی بر تحقیقات را نیز به دست می‌دهد. دقت کنید که هر دفعه تنها بر یک عادت تمرکز کنید و مراحل بالا را همراه با بازه‌های زمانی‌ای که گفته شد در موردش اعمال کنید تا احتمال موفقیت‌تان را به شکل شگفت‌آوری افزایش دهید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان