تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

خداکرمی: وظیفه دولت رفاه و آسایش مردم است، موضوع حجاب را به خانواده‌ها بسپارید

عضو سابق شورای شهر تهران و فعال حوزه زنان: از مسئولان می‌خواهیم برای زنان و مردم این کشور بحران نسازند. شما مشغول بحران‌سازی، ناراضی کردن مردم و لجاجت با مردم هستید.

خداکرمی: حجاب و عفاف را به خانواده‌ها بسپارید

رویداد۲۴ ناهید خداکرمی، عضو سابق شورای شهر تهران و فعال حوزه زنان در گفت‌وگو با هم‌میهن درباره سیاست جداسازی در حوزه‌های شهری و حمل ونقل می‌گوید که بعضی وقت‌ها سخنانی از برخی مسئولان شهری، سیاسی یا فرهنگی و اجتماعی می‌شنویم که واقعا شگفت‌انگیز است: «باورمان نمی‌شود که در سال 1402 دغدغه مدیریت شهری جداسازی زنان و مردان یا تفکیک جنسیتی باشد. این موضوع اسفبار است. واقعا اولویت شهر تهران تفکیک جنسیتی است؟ وظیفه شهرداری تهران تفکیک جنسیتی و هزینه کردن در حوزه عفاف و حجاب است؟ یا فراهم کردن امکانات شهری جهت احساس امنیت و آرامش مردم؟ آیا شهروندان تهرانی رضایت داده‌اند که عوارض پرداختی آنها به شهرداری صرف چنین رویکردی شود؟ در حال حاضر حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی، ترافیک، آلودگی هوا و هزاران مسئله دیگر مردم تهران را رنج می‌دهد. اما جالب است که در این بین آقایان منش خود را به حساب خواسته شهروندان می‌گذارند. نحوه نظرسنجی چگونه بوده که متوجه شدند جداسازی خواسته مردم است؟ آیا همه‌پرسی برگزار کردند؟ تصمیمات مدیریت شهری باید مبتنی بر شواهد و مستندات باشد، نه حاصل تراوشات ذهنی مسئولین.»

او با بیان اینکه آنچه امروز مردم شهر تهران را آزار می‌دهد چیست؟ می‌گوید: «منبع کسب این اطلاعات کجاست؟ مگر نه اینکه کمتر از ده درصد مردم تهران به این مجموعه مدیریت شهری رای داده‌اند. حتی رای آنها نسبت به رای شورای پنجم می‌تواند معیاری باشد برای اینکه چند درصد از شهروندان تهرانی ممکن است با این رویکرد موافق باشند؟ به‌عنوان فعال حوزه سلامت زنان و فردی که از منظر حرفه‌ای نیز با هزاران زن با گرایش‌های متنوع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، سروکار دارم به جرأت اعلام می‌کنم که اولویت و خواسته دانشجویان، فعالان حوزه زنان، اعضای انجمن‌هایی که می‌شناسم، احترام گذاشتن به آنها و پوشش اختیاری است. خواسته آنها این است که به طرز فکر و انتخاب آنها احترام گذاشته شود. از نگاه دیگر این توهین به شعور مردان نیز هست که مدیریت شهری یا هر نهاد دیگری آنها را آنقدر ضعیف بداند که فردی متولی تفکیک جنسیتی شود تا مبادا مردی به هوس بیفتد، واقعاً این حرکت بیش از آنکه برای زنان آزاردهنده و توهین‌برانگیز است، توهینی بزرگ به مردان است.»


بیشتر بخوانید: یک جامعه‌شناس: زنان دیگر به عقب باز نمی‌گردند/ در آینده نقش سیاسی و اجتماعی زنان بیشتر خواهد شد


او می‌افزاید: «به‌نظر می‌رسد جریانی هدفمند برای تحت‌الشعاع قرار دادن مشکلات واقعی کشور مشغول تولید مشکلاتی پیش‌پا افتاده‌ هستند که تبعات آن می‌تواند بسیار بزرگ و مخرب بوده که هم برای زنان، مردان و خانواده‌ها و هم برای وضعیت سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی کشور آسیب‌زا باشد. این جریان‌های تندرو ذره‌ذره در هر جایی که دست‌شان می‌رسد نسبت به توهین به مردان، زنان و خانواده‌ها اقداماتی تنش‌زا انجام می‌دهند که مایه تعجب و تأسف است. امیدوارم هر نهادی به وظیفه اصلی خودش بپردازد و مسئولان امر نیز بپذیرند که این شیوه 40 ساله نه‌تنها مفید نبود، بلکه هر روز سبب بروز مشکلات عدیده و ایجاد هزینه‌های جبران‌ناپذیر برای کشور شده است. بهتر است رویکرد خود را تغییر دهند و بحث حجاب و عفاف را به خانواده‌ها بسپارند. چرا فکر می‌کنند باید درباره موضوعات اعتقادی و فرهنگی مردم تصمیم بگیرند؟ فرهنگ و اعتقاد از دل تاریخ و در درون خانواده‌ها شکل می‌گیرد و نمی‌شود با دستور و بخش‌نامه آن را به وجود آورد. این اقدامات به بن‌بست رسیده است. امور فرهنگی زنان را به خانواده و زنان بسپارید. اینها شعار خانواده‌محوری سر می‌دهند اما در این دوره بدترین بی‌احترامی‌ها به زنان و خانواده را شاهدیم.»

خداکرمی به شرایط سیاسی و اجتماعی سال 57 اشاره و تاکید می‌کند کسانی که در این سال به خیابان آمدند، تربیت‌شده خانواده‌هایشان بودند: «هنوز کسانی مسئول کشورند که در آن سال انقلاب کردند. قبل از آن نه مسئله حجاب و عفاف مطرح بود، نه حجاب اجباری و نه این همه کنترل و فشار فرهنگی، ولی مردم به اختیار خود جمهوری اسلامی را انتخاب کردند. از مسئولان می‌خواهیم برای زنان و مردم این کشور بحران نسازند. شما مشغول بحران‌سازی، ناراضی کردن مردم و لجاجت با مردم هستید. به‌خاطر سه شبکه آن‌سوی مرز، زنان ایران را له می‌کنید. در حال حاضر یک جنگ عملیاتی در درون و یک جنگ رسانه‌ای در بیرون زنان و مردان ایرانی را قربانی می‌کنند و هر روز برایشان یک دردسر ایجاد می‌کنند. در این بین چقدر بودجه از بین می‌رود؟ درحالی‌که می‌توان بودجه حجاب و عفاف را به معیشت مصیبت‌بار این روزهای خانواده‌ها اختصاص داد تا با راه و روش خود فرزندان‌شان را تربیت کنند. گاه می‌بینیم که بچه‌های معصوم این کشور با تربیت سه‌گانه و چهارگانه خانه-مدرسه- اجتماع دچار سردرگمی شده‌اند و این موضوع مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کرده است. امور مردم و فرزندان‌شان را به خودشان بسپارید و به وظیفه خود که همانا آرامش، رفاه و آسایش و رونق اقتصادی کشور است، بپردازید.

منبع: هم‌میهن

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حجاب اجباری
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Singapore
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
1
4
کور خوانده اند، عقبگردی در کار نیست.
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
0
واقع بینانه
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان