تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲

آداب غذاخوردن برای کودکان

بسیاری از شما در دوران کودکی خود به یاد دارید که هنگامی که روی میز آرنج خود را قرار می داده اید، پدر و مادرتان از شما عصبانی میشدند این خاطره قدیمی یکی از آداب غذا خوردن است که هیچ گاه از مد نرفته است.

آداب غذاخوردن برای کودکان

رویداد۲۴ نازنین احمدی:در هنگام غذا خوردن باید یک سری نکات و آداب  رعایت شوند در این محتوا ما قصد داریم آداب غذاخوردن برای کودکان را شرح دهیم.

کودکان در هنگام غذا خوردن چه آدابی را باید رعایت کنند؟

پاکیزگی از آداب غذا خوردن

در این جا می خواهیم آداب غذا خوردن کودکان بر سر سفره یا میز غذا که شامل موارد زیر می شوند را برای شما عزیزان شرح دهیم:

قبل از نشستن بر سر سفره یا میز غذا کودکان همانند بزرگسالان باید صورت و دست های خود را تمیز بشویند:

تمیز بودن دست ها هنگام غذا خوردن برای رعایت بهداشت و سلامتی امری مهم است و کثیف بودن صورت کودک هنگام غذا خوردن منظره خوشایندی ندارد.

قبل از این که کودک شما شروع به غذا خوردن کند باید دستمال سفره را روی پاهای خود بیندازد و اگر دستمال سفره برای کودک شما بزرگ بود، می توانید آن را تا کنید.

به کودکان خود بیاموزید که غذای ریخته شده روی انگشتان خود را نباید لیس بزنند و برای پاک کردن دست خود باید از دستمال استفاده کنند.

زمان مناسب شروع غذا 

به کودک خود یاد بدهید بعد از این که همه سر میز غذا یا سفره نشسته اند و شروع به خوردن غذا کرده اند، غذا خوردن را شروع نماید:

این قاعده بر اساس این که کودک سر یک میز غذای رسمی یا غیر رسمی حاضر است، متفاوت می باشد. همیشه به کودک خود یاد دهید قبل از این که در مهمانی ها دیگران شروع به غذاخوردن کنند نباید به غذا خوردن اقدام نماید و همیشه  قبل از شروع کردن به خوردن غذا سوال کند که آیا اجازه دارد قبل از دیگران غذا خوردن خود را شروع نماید.

در دست گرفتن قاشق و چنگال

به کودک خود بیاموزید که چگونه چنگال و کارد را درست در دست خود نگاه دارد و برش کردن درست غذا را به وسیله چاقو یا چنگال به کودک خود یاد دهید:

هنگامی که کودک نوپای شما شروع به غذا خوردن با دست کرد باید به او یاد بدهید که چگونه قاشق و چنگال را در دست بگیرد و چگونه غذا های خود را به وسیله چاقو و چنگال برش بزند.

صحبت نکردن هنگام غذا خوردن

به کودک خود بیاموزید وقتی در دهان او غذا است، صحبت نکند:

این کار با این که ساده است؛ ولی گاهی دیده می شود، بزرگسالان هم هنگامی که در دهان خود غذا است، صحبت می کنند به کودکان خود یادآوری کنید که غذا را با دهان بسته بجوند.

آداب غذاخوردن برای کودکان

تعامل با افراد 

البته با همه افرادی که سر میز غذا نشسته اند، صحبت کنید:

بچه ها را تشویق کنید هنگامی که دو، سه یا چند نفر سر میز غذا ها هستند، با آن ها صحبت کنند و با آن ها تعامل برقرار نمایند.

بازی نکردن با غذا

به گزارش رویداد۲۴ به کودکان خود یاد بدهید تا با غذاهای خود بازی نکنند:

وقتی در بشقاب کودک شما غذاهایی مانند تخم مرغ آب پز شده، پیتزا، ناگت، سیب زمینی سرخ شده، تاکو و غیره وجود دارد، ممکن است کودک وسوسه شود تا با غذاها بازی کند.


بیشتر بخوانید: غذاهای مناسب کودک یک ساله


به بچه های کوچک بیاموزید که باید غذا را بخورند نه این که با غذاها بازی کنند البته کودکانی که تازه می خواهند، غذا خوردن را یاد بگیرند، در این مورد می توان استثناء قائل شد.

استفاده نکردن از قاشق در ظروف مشترک

در ظروف مشترک به هیچ عنوان قاشق شخصی را دو بار فرو نبرید:

در ظرف هوموس یا گواکاموله، رنچ و سس سالسا هیچ گاه قاشق شخصی خود را دو بار فرو نکنید؛ انجام این کار برای رعایت ادب عمومی و جلوگیری از انتشار میکروب ها امری مهم و ضروری می باشد.  

درخواست برای ظروف دورتر

به کودکان یاد بدهید هنگامی که غذایی در دسترس آن ها دور است درخواست کنند تا به آن ها داده شود:

به بچه ها یاد دهید که برای دسترسی به ظروف دور از دسترس نباید، دست خود را دراز کنند و خیلی راحت می توانند به بزرگترهای که سر میز هستند بگویند: لطفا ظرف سالاد را به من بدهید.  

گله نکردن از غذا

از غذایی که سرو می کنید، گله نکنید:

هنگامی که مادر یا پدر خانواده غذایی را آماده می کند، اعضای خانواده شروع به گله کردن و غر زدن می کنند و این مشکل بزرگی برای والدین محسوب می شود. احترام و قدردانی را باید به کودکان خود یاد دهید تا از مادر یا پدر خود که غذا را درست کرده اند، تشکر کنند.

هنگامی که برای شام یا ناهار به خانه کسی دعوت شده اید به کودک خود بیاموزید که از صاحب دعوت که غذا را آماده کرده تشکر و قدردانی کند.

نیاوردن اسباب بازی سر سفره

به کودکان خود یاد بدهید که اسباب بازی خود را سر میز غذا یا سفره نیاورند:

والدین باید به بچه های خود یاد دهند که وسایل الکترونیکی، تلفن همراه و اسباب بازی های خود را سر میز غذا نیاورند و هنگامی که تلفن همراه آن ها زنگ خورد یا پیام آمد تا پایان وعده غذایی جواب آن ها را ندهند.

تحقیقات انجام شده، نشان می دهد که نیمی از خانواده ها برای غذا خوردن همه اعضای خانواده سر میز غذا نیستند و 57 درصد والدین بیان کرده اند، هنگامی که همه اعضای خانواده دور یک میز غذا هستند دیگر اعضای خانواده حواس آن ها به گوشی موبایل منحرف شده است.

نشستن سر سفره تا پایان غذا

به کودک خود یاد بدهید که باید تا زمانی که غذای همه تمام شده سر میز غذا بنشینند:

هنگامی که همه اعضای خانواده دور یک میز غذا هستند باید تا زمانی که آخرین نفر غذای او تمام شد سر میز غذا یا سفره بنشینند و اگر خواستند میز غذا را ترک کنند باید از دیگر اعضای خانواده عذر خواهی نمایند.

صحبت های نامناسب سر سفره

سر میز غذا یا سفره صحبت‌های نامناسب نکنید:

به بچه های خود بیاموزید که در هنگام غذا خوردن نباید شوخی کنند یا جوک بگویید.

تشکر کردن

بعد از خوردن غذا از بزرگترها تشکر کنید:

به کودک خود یاد بدهید، فردی که غذا را پخته چه مادر، چه پدر و چه دوست باشد باید از او تشکر کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان