تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

از پوشک گرفتن کودک لجباز

از پوشک گرفتن کودک و آموزش رفتن به توالت علاوه بر اینکه برای کودک سخت و اذیت کننده است، برای والدین نیز موضوعی جدی و وقت گیر است.

از پوشک گرفتن کودک لجباز

رویداد۲۴ نازنین احمدی: از پوشک گرفتن کودک و آموزش رفتن به توالت علاوه بر اینکه برای کودک سخت و اذیت کننده است، برای والدین نیز موضوعی جدی و وقت گیر است. طبیعتا یادآوری مداوم و توالت بردن کودک هر نیم ساعت و تمیز کردن دست گل هایی که کودک دلبندتان به آب داده است، اصلا کار راحتی نیست. البته که والدین باید صبور و قوی باشند چرا که گرفتن کودک از پوشک جز چالش های اولیه فرزند داری است.

به گزارش رویداد۲۴ از آنجایی که نمی خواهیم کودک دچار وسواس یا اضطراب شود، اگر حس کردید که فرزندتان واقعا هنوز برای از پوشک گرفته شدن آماده نیست و خیلی زود خود را خیس میکند، یا در مقابل توالت رفتن مقاومت زیادی میکند، این فرایند را حدودا ۱ الی ۲ ماه عقب بیندازید.

در اینجا به علل احتمالی مقاومت کودک در برابر از پوشک گرفتن میپردازیم:

 ۱. ممکن است هنوز طول مدت آموزش کودک  طی نشده، از آنجایی که مدت یادگیری مهارت‌ ها برای هر فرد متفاوت است، باید به کودک زمان کافی برای آموزش دهید و مطمئن شوید که کاملا این فرایند را آموخته است.

۲. ممکن است برای آموختن به کودک تان زیادی به او سخت گرفته فشار وارد کرده‌اید و این لجبازی بازتاب واکنش فرزندتان در مقابل سخت ی های شماست. 

۳. ممکن است رفتن به توالت برای فرزندتان کاری بیهوده بنظر آید. به این صورت که با خودش فکر میکند وقتی میتوانم به راحتی در پوشک این کار را انجام دهم، چرا خودم را اذیت کنم و به توالت بروم!

۴. شاید کودکتان را به خاطر اشتباه های قبلی اش  در همین زمینه مورد سرزنش قرار داده اید‌. و مقاومت فرزندتان در برابر یادگیری، برای جلوگیری از دوباره سرزنش شدن است. تنبیه کردن کودکتان بخاطر کثیف کردن شلوارش پیامد هایی از قبیل پایین آمدن اعتماد به نفسش، تحریک شدن نوزاد برای رفتارهایی واکنشی و مقابله به مثل و لجبازی، ایجاد احساس گناه در فرد و... دارد.

۵. ممکن است کودکتان توالت را جای ترسناکی می بیند، یا ترس از افتادن درون توالت دارد. برای کمک به این ترس میتوانید از یک رابط توالت یا پله ‌ی مخصوص توالت استفاده کنید. حتی شاید کودکتان از صدای سیفون میترسد! بنابراین استفاده از سیفون را با تاخیر انجام دهید و به هیچ عنوان زمانی که کودکتان بر روی توالت نشسته است این کار را انجام ندهید و در کل برای کودکتان توضیح دهید که چه اتفاقی رخ میدهد و به تدریج اجازه دهید خودش این کار را انجام دهد.

۶. آیا اصلا کودکتان آمادگی لازم برای آموختن این پروسه و از پوشک گرفته شدن را داشته است؟ سن مناسب برای آموزش و از پوشک گرفتن در هر کودکی متفاوت است و آموزش زود هنگام مشکلاتی را برای کودک ایجاد میکند، که این مشکلات عبارتند از: استرس، احساس ناامنی، شب ادراری و…. برای اینکه از مناسب بودن سن کودکتان مطمئن شوید، باید به دنبال یک سری علائم باشید.
باید به رشد جسمی و روانی مناسب رسیده باشد و به راحتی بتواند بدود و از پله ها بالا پایین شود‌.
همچنین زمان دفع منظم داشته باشد و بتواند تا حد زیادی حرکات روده ای خود را کنترل کند‌.
بتواند پوشک خود را تا ۳ الی ۴ ساعت خشک نگه دارد که این امر نشان دهنده‌ی این است که ماهیچه های مثانه‌اش قوی شده است و می تواند تا حدی ادرارش را نگه دارد.
اگر پوشکش کثیف یا خیس باشد، احساس ناراحتی و بهانه گیری کند.
اگر کودکتان سابقه‌ی عفونت دارد، آموزش استفاده از توالت بسیار مهم است چرا که احتمال عود عفونت در این مرحله بسیار زیاد است.
اگر فرزندتان یبوست مزمن دارد، حتما در ابتدا به درمان آن بپردازید و سپس آموزش های لازم را به او دهید.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اختلال خواب در کودکان


راه حل هایی برای گرفتن کودک لجباز از پوشک

 ۱. صبور بودن
در بسیاری از موارد، مقاومت کودک در برابر از پوشک گرفته شدن، بخاطر اشتباه والدین، توقع بالا و عجول بودن آنهاست‌‌. باید توجه کنید که این پروسه مرحله‌ی مهمی از زندگی کودک است و هرگونه سرخوردگی در این مرحله ممکن است باعث وسواس یا اضطراب در آینده‌ی کودک شود‌. همچنین عفونت ادراری و یبوست هم میتواند برای کودکانی که والدین سخت گیر دارند، رخ دهد.
وقتی فرزندتان خودش را خیس میکند، خیلی مهم است که با او با آرامی صحبت کنید. چرا که تندی و برخورد نامناسب با کودک شرایط را وخیم میکند و کودک را از نظر روانی برای مقاومت بیشتر آماده میکند. در این شرایط نباید با جملاتی کودک را سرزنش کنید چرا که این کار فقط او را سرخورده میکند. 

۲. جایزه بدهید

هر بار که فرزندتان در کارش پیشرفت کرد به او جایزه بدهید. البته از دادن جایزه های بزرگ جدا خودداری کنید و جوایز را متناسب با هر پیشرفت او تهیه کنید. همچنین از سخنان انگیزشی برای انگیزه دادن به کودکتان استفاده کنید.

۳. شعر بخوانید

شعر خواندن برای کودکان تجربه‌ای جذاب است. میتوانید از شعرهایی با مضمون توالت رفتن کودکان استفاده کنید.

سرگرمی هایی را در توالت فراهم کنید:

برای این‌که کودکتان در توالت حوصله‌اش سر نرود  و توالت رفتن برایش جذابیت داشته باشد، یک بازی کوچک و مناسب در توالت برایش فراهم کنید.

۴. فرزندتان را به طور ناگهانی از بازی اش جدا نکنید

با آرامش با او صحبت کنید و به او اطمینان دهید که بعد از توالت رفتن میتواند دوباره به بازی‌‌اش بپردازد. بازیگوش بودن کودک یکی از اصلی ترین دلایل شکست خوردن پروسه از پوشک گرفتن وی است. کودکان سر به هوا و بازیگوش به علل مختلف توالت رفتن را به تاخیر می‌اندازند و چون  کنترل کاملی بر عضلات خود ندارند، باعث میشود خودشان را خیس کنند.

۵. آموزش روتین

کودک باید به صورت پیوسته و منظم انجام شود،نباید اموزش تان باعث سردرگم شدن کودک شود.

۶. لگن مناسب

باید یک لگن زیبا و متناسب با سلیقه‌ی فرزندتان تهیه کنید تا زمانی که کودک از آن استفاده می کند، سرگرم باشد و احساس راحتی کند. بهتر است از لگنی استفاده کنید که شبیه صندلی باشد تا کودک هنگام نشستن و بلند شدن از دسته های آن کمک بگیرد.

۷.  در پروسه‌ی آموزش از استراحت استفاده کنید

اگر کودکتان بعد از حدودا ۳ هفته آموزش موفق به یادگیری نشد، کمی به خودتان و کودکتان استراحت دهید و بعد از یک هفته دوباره آموزش دادن را از سر گیرید.

۸. آموزش را فقط به خانه محدود نکنید

بیرون رفتن در حین پروسه‌ی یادگیری ممکن است برای شما ترسناک باشد‌. میتوانید این کار را با گردش هایی با مدت زمان کوتاه شروع کنید. و کودکتان را با نحوه‌ی استفاده از توالت عمومی آشنا کنید‌.

۹. مزایای استفاده از توالت را برای کودکتان شرح دهید

برای او توضیح دهید که با افزایش سن، افراد باید از توالت استفاده کنند و این یکی از نشانه‌های بالغ شدن است‌‌ ولی در مورد اینکه کودکتان از موشک استفاده میکند، از او انتقاد نکنید.

۱۰. رضایتتان را از رفتار فرزند خود ابراز کنید

او را بخاطر کارهای خوبی که میکند تحسین کنید، البته توقع خیلی بالایی از کودک تان نداشته باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
0
0
این اقای دکترازکجااینقدرمطمعنه که امریکادنبال لیبی کردن ایران نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
0
0
ببخشیداشتباه شد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان