تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲

ولودیمیر زلنسکی کیست؟

ولودیمیر زلنسکی را می‌توان یک کمدین دانست، اما ماجرا به همین‌جا پایان نمی‌گیرد چراکه همان‌گونه که زلنسکی در مجموعه تلویزیونی با نام خانه ملت با ژانر سیاسی رئیس‌جمهور شد، زلنسکی در دنیای واقعی هم در سال ۲۰۱۹ با بیش‌از ۷۰ درصد آرا رئیس‌جمهور اوکراین شد.

ولودیمیر زلنسکی کیست؟

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین امروز نامی آشنا برای همه و در سراسر دنیا است کسی که شاید کم‌تر از دو سال است همه دنیا متوجه‌اش شده‌اند و همه ونه تنها افراد سیاسی او را می‌شناسند و برایشان رفتار و کرداش و نوع واکنشش در برخورد با روسیه و جنگ با این کشور مورد توجه است.

جالب است بدانید ولودیمیر زلنسکی در نوامبر ۲۰۱۵ یک مجموعه تلویزیونی با نام خانه ملت با ژانر سیاسی ساخت و خود هم در آن بازی کرد. این سریال بسیار محبوب شد درواقع می‌توان زلنسکی را یک کمدین دانست، اما ماجرا به همین‌جا پایان نگرفت چراکه همان‌گونه که زلنسکی داستان در فیلم رئیس‌جمهور شد، زلنسکی در دنیای واقعی هم در سال ۲۰۱۹ با بیش‌از ۷۰ درصد آرا رئیس‌جمهور اوکراین شد.

زندگی‌نامه ولودیمر زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی در ۲۵ ژانویه ۱۹۷۸ در کریفیی ریه به دنیا آمد. پدر و مادر زلنسکی هر دو یهودی‌اند. پدرش الکساندر زلنسکی، استاد و رئیس بخش سایبرنتیک و سخت‌افزار محاسباتی در مؤسسه اقتصاد کریفیی ریه و مادرش ریما زلنسکا مهندس بود و در همین حوزه کار می‌کرد.
سمیون ایوانوویچ زلنسکی پدربززرگ ولودیمیر در زمان جنگ جهانی دوم در ارتش سرخ خدمت می‌کرد و همراه با سه برادر دیگرش در در هولوکاست به قتل رسیدند.

کودکی ولودیمیر زلنسکی

کودکی ولودیمیر زلنسکی به همراه مادرش 

ولودیمیر زلنسکی در کودکی و پیش از این‌که به سن مدرسه برسد همراه با خانواده‌اش در مغولستان زندگی کرد. او در ۱۶ سالگی زبان انگلیسی را به‌خوبی آموخت و به آن مسلط شد. پس از آن از اسرائیل بورس تحصیلی گرفت که البته از آن به دلیل نارضایتی و مخالفت پدرش استفاده نکرد.

زلنسکی در موسسه اقتصاد کریفیی ریه حقوق خوانده است که امروز این موسسه بخشی از دانشگاه ملی این شهر است. زلنسکی هرگز مدرک حقوقش استفاده نکرده است.

ولودیمیر زلسنکی شومن و کمدینی که به سودای رئیس جمهوری رسید 

زلنسکی همواره به هنر علاقه داشت و به همین دلیل کار‌هایی مانند نویسندگی و شومنی و مجری و بازیگر و تهیه‌کنندگی برنامه‌های تلویزیونی را انجام داده است و در کارنامه دارد و همین محبوبیت و شهرتش در میان مردم کشورش سبب پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین شد.

در سال ۲۰۱۸ (میلادی) زلنسکی با کمک تهیه‌کنندگان مجموعه تلویزیونی خادم ملت حزبی را با نام «خادم مردم» تأسیس کرد و با شعار مبارزه با فساد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین (۲۰۱۹) شد. بخش عمده کمپین انتخاباتی زلنسکی در شبکه‌های اجتماعی انجام شد و توانست رأی رأی‌دهندگان جوان را از آن خود کند. وی همچنین با پرهیز نکردن از سخن گفتن به زبان روسی حمایت شهروندان روس‌تبار شرق اوکراین را به‌دست‌آورد.

کمتر کسی تصور می‌کرد که یک کمدین به سرعت راهی به سمت رئیس جمهور شدن را بپیماید. اگرچه بازی در فیلم تلوزیونی خانه ملت با ژانر سیاسی یکی از معروف‌ترین آثار او است که در این نقش از معلم مدرسه به یک رئیس جمهور تبدیل می‌شود با اینحال او در عرصه شومنی هم آثار جالبی دارد. یکی از آن‌ها تشکیل گروه کوارتال۹۵ یود که اجراهای کمدی انجام می‌داد و در کشورهای مختلف و حتی مسکو روی صحنه می‌رفت. جالب است که آن زمان در مخیله کسی نمی‌گنجید که این کمدین تبدیل به رئیس‌جمهوری شود که در برابر تهاجم روسیه مقاومت می‌کند.  

ولودیمیر زلنسکی کمدین

زلنسکی در برنامه کوارتال۹۵

ولودیمیر زلنسکی کمدین

حضور زلنسکی در یک اجرای معروف در برنامه تلنت شو 

همسر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین

وی در سال ۲۰۰۳ با هم‌مدرسه‌ای‌اش اولنا زلنسکا ازدواج کرد که حاصل آن یک دختر و پسر به نام‌های اولکساندرا و کریلوست که ۹ سال با هم تفاوت سنی دارند. او در دانشگاه محل تحصیل خود با ولودیمیمر زلنسکی آشنا شد. زلنسکا از یک مدرسه موسیقی پیانو فارغ‌التحصیل شده است. در رشته مدیریت شهری و ساخت و ساز نیز تحصیل کرده است. به آواز خواندن، ورزش کردن و فیلم‌برداری نیز علاقه دارد. 

همسر ولودیمیر زلنسکی

انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین ۲۰۱۹

در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ زلنسکی همزمان با سخنرانی سال نوی میلادی پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین؛ نامزدی خود را نیز برای انتخابات ۲۰۱۹ اوکراین اعلام کرد. زلنسکی از جوانان و شبکه‌های اجتماعی برای پیروزی در انتخابات کمک گرفت و سرانجام توانست در دوم پترو پروشنکو را شکست دهد و رئیس‌جمهور اوکراین شود. او همواره خود را فردی مستقل و دور از هرگونه حزب معرفی می‌کند.

حزب زلنسکی در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۹ که مدت کوتاهی بعد از مراسم تحلیف وی برگزار شد؛ به پیروزی قطعی دست پیدا کرد. از فعالیت‌های دولت زلنسکی می‌توان به لغو مصونیت قانونی اعضای مجلس اعلای اوکراین، مقابله با دنیاگیری کووید-۱۹ و رکود اقتصادی متعاقب آن، و پیشرفت‌هایی در مقابله با فساد در اوکراین اشاره کرد.

در وعده‌های انتخاباتی زلنسکی می‌توان به پایان دادن به تنش طولانی‌مدت میان اوکراین و روسیه اشاره کرد. او تلاش بسیاری کرد که با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین ارتباط بگیرد. او در سال ۲۰۲۱ با تنش بسیار زیادی با دولت روسیه روبه‌رو شد که در پایان به تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ رسید.


بیشتر بخوانید: وضعیت جنگ روسیه و اوکراین پس از یکسال/ کدام کشور برنده است؟


به گزارش رویداد۲۴ با اوج‌گیری تهیه نظامی روسیه زلنسکی تلاش کرد استراتژی آرامش دادن به مردم اوکراین و اطمینان به جامعه جهانی برای تلافی‌نکردن اوکراین را در پیش بگیرد.

او در ابتدای فعالیتش هم‌زمان با دریافت تضمین امنیتی و حمایت نظامی از ناتو برای مقابله با تهدیدات روسیه؛ از صدور اخطار برای جنگ فوری خودداری کرد.

حمله روسیه به اوکراین

روسیه سرانجام به اوکراین حمله کرد و پس از آن زلنسکی در سراسر کشور وضعیت حکومت نظامی اعلام کرد و فرمان داد تا بسیج عمومی و نیرو‌های مصلح آماده باش باشند. توانایی رهبری زلنسکی در این جنگ غیرمنتظره حیرت جهان را برانگیخت و او را به نماد مقاومت اوکراین تبدیل کرد.
ولودیمیر مانند رئیس جمهور برخی کشور‌ها که در این شرایط فرار را با مقاومت ترجیح می‌دهند؛ عمل نکرد و در مقابل تهاجم نظامی مقاومت نشان داد. زلنسکی با وجود پیشنهاد دولت آمریکا جهت خروج اضطراری خود و اطرافیانش در روز هفتم جنگ این پیشنهاد را رد کرد و بر مقاومت در برابر تهاجم نظامی روسیه تأکید کرد.

زلنسکی: پوتین باید محاکمه شود

در حین درگیری‌ها میان اوکراین و روسیه، زلنسکی روابط خود را اروپا را هرچه بیشتر تحکیم کرده است و از طریق مجامع بین‌المللی به دنبال فشار بر پوتین است. او که چندی پیش در دیوان کیفری بین‌المللی، دادگاه دائمی بررسی جنایات جنگی که مقر آن در لاهه حضور یافت اعلام کرد: «همه ما می‌خواهيم که ولادیمیر دیگری به لاهه، پایتخت قوانین بین‌المللی بیاید. کسی که به‌دلیل اعمال تبهکارانه‌اش مستحق مجازات است. مطمئن هستم که وقتی ما پیروز شویم این تحقق خواهد یافت و ما قطعا پیروز خواهیم شد»

کمیسیون اروپا و برخی دیگر کشورها در لاهه از تاسیس یک دیوان داوری ویژه در لاهه برای بررسی تهاجم نظامی به اوکراین خبر دادند. 

ولودیمیر زلنسکی در جنگ با روسیه

ولودیمیر زلنسکی در جنگ با روسیه

ولودیمیر زلنسکی در جنگ با روسیه

ولودیمیر زلنسکی در جنگ با روسیه

تعاملات بین‌المللی زلنسکی حین جنگ

زلنسکی در مسیر این جنگ سعی کرد همراهی خیلی از کشورها را به خود جلب کند. از جمله مهم‌ترین اقدامات وی دیدار با بایدن رئیس جمهور آمریکا بود. بایدن شخصا به اوکراین آمد و در کی‌یف با زلنسکی ملاقات کرد. گروهی از قانونگذاران آمریکایی نیز با او ملاقات کردند. او حتی با کشورهای عربی بحرین و عربستان نیز تعاملاتی برقرار کرد و با وزرای خارجه آن‌ها دیدار کرد.

پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین

از آغاز جنگ اوکراین بارها زلنسکی و برخی مقامات اروپایی مدعی شدند که پهپادهای ساخت ایران در اختیار روسیه برای جنگ با اوکراین قرار گرفته است. با اینحال مقامات متعدد ایرانی این مساله تاکنون بارها تکذیب کرده‌اند. ضمناً این مساله در جلسه‌ای در سازمان ملل نیز بررسی شده است. 

واکنش ولودیمیر زلنسکی به سقوط هواپیمای اوکراینی


 رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد باید از انتشار تئوری‌های بدون پایه و اساس درباره سقوط هواپیمای اوکراینی خودداری کرد. بر اساس آنچه اینترفکس نقل می‌کند؛ زلنسکی در اولین واکنش به سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی این کشور در حومه تهران تاکید کرد که باید از تئوری‌های بدون مدرک درباره این موضوع خودداری کرد.

هنگامی‌که این هواپیما سقوط کرد رئیس جمهور اوکراین در سفری به عمان به سرمی برد، بعد از انتشار این خبر کار‌های خود را رها کرد و به کیف بازگشت.

زلنسکی در اقدامی دیگر به دادستان عمومی اوکراین دستور داد تا یک پرونده جنایی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی تشکیل دهد.

پیش‌تر سفارت اوکراین در تهران اعلام کرد سقوط این هواپیما یک حمله تروریستی نبوده است. نخست وزیر اوکراین هم اعلام کرد از آن‌جایی که ۱۱ تن از کشته شدگان این سقوط از شهروندان اوکراین بوده‌اند؛ یک تیم پژوهشی برای کسب اطلاع از سقوط بوئینگ ۷۳۷ به ایران اعزام می‌کند.

شرکت هواپیمای اوکراین ایرلاین اعلام کرد هواپیما در سال ۲۰۱۶ ساخته شده و مستقیم به شرکت تحویل داده شده بوده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان