تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

بهترین راه تمیز کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی شما نیز مانند هر قسمت دیگر شایسته تمیز شدن است و در این مقاله می‌خواهیم نحوه تمیز شدن آن را برای شما به اشتراک بگذاریم ما را تا انتها همراهی کنید.

بهترین راه تمیز کردن ماشین لباسشویی

رویداد۲۴ نازنین احمدی: ممکن است فکر کنید ماشین لباسشویی شما خودبه‌خود تمیزشونده است، اما این امکان وجود دارد که کثیفی، کپک، مواد شوینده، باقیمانده و رسوبات معدنی آب سخت در آن جمع نشود . این اتفاق می‌تواند باعث شود لباس‌ها به درستی تمیز شسته نشوند؛ پس تمیز کردن ماشین لباسشویی یک کار الزامی است.

هر چند وقت یکبار ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

یک ماشین لباسشویی باید حداقل دو بار در سال تمیز شود. اگر در منطقه با سختی آب زندگی می‌کنید، باید هر سه ماه یکبار آن را تمیز کنید تا از به وجود آمدن رسوبات معدنی جلوگیری کنید. 

واشرها نیاز به تمیز کردن بیشتر دارند؛ معمولاً هر ماه باید این کار را انجام دهید. اگر بیشتر مواقع لباس‌های بسیار کثیف دارید یا در منطقه‌ای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید ماشین لباسشویی شما باید بیشتر تمیز شود. 

نحوه تمیز کردن واشر جلو

برای تمیز کردن یک ماشین لباسشویی، اطمینان حاصل کنید که هیچ لباس، ماده شوینده یا نرم‌کننده‌ای در دستگاه وجود نداشته باشد. در نظر داشته باشید که هیچ ماده شوینده‌ای در این فرایند به ماشین لباسشویی اضافه نکنید.


بیشتر بخوانید: ترفندهای کابردی تمیز کردن کفش سفید


واشرهای جلویی به تمیز کردن متفاوت نیاز دارند؛ زیرا نه تنها خاک را در خود جای می‌دهند؛ بلکه می‌توانند  بوی بدی ایجاد کنند که این بو به لباس منتقل می‌شود. 

نکات مهمی که در ادامه شرح می‌دهیم را دنبال کنید تا هم تجمع کثیفی، کپک ناشی از استفاده بیش از حد مواد شوینده و نرم‌کننده و هم رطوبت بیش از حد باقی‌مانده در دستگاه پس از هر بار استفاده را از بین ببرید.

دستورالعمل‌های تمیز کردن ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن کلی و اساسی ماشین لباسشویی خود می‌توانید از این راه‌حل که در ادامه شرح می‌دهیم استفاده کنید:

تمیز کردن ماشین لباسشویی

سفیدکننده کلر را به محفظه اضافه کنید

2/1 فنجان سفیدکننده کلر مایع را به محفظه مواد شوینده اضافه کنید. بعد، محفظه پخش‌کننده سفیدکننده را تا بالاترین سطح پر کنید.

یک چرخه عادی را اجرا کنید

ماشین لباسشویی را با آب گرم روی چرخه معمولی تنظیم کنید و اجازه دهید ماشین یک چرخه کامل را اجرا کند.

پاک کردن درب

وقتی چرخه کامل شد، از یک پارچه نرم و جاذب برای خشک کردن اطراف دهانه درب ماشین لباسشویی، واشر انعطاف‌پذیر و شیشه در استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا هر گونه باقی‌مانده از بین برود.

تمیز کردن محفظه‌های قابل‌جابه‌جایی ماشین لباسشویی

به گزارش رویداد۲۴ اگر محفظه قابل‌جابه‌جایی دارید، می‌توانید آن را بیرون آورده و قطعه را در سرکه گرم غوطه‌ور کنید و سپس با آب شفاف بشویید و مجدد در دستگاه قرار دهید.

نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی

فیلتر رسوب را تمیز کنید

همة ماشین‌های لباسشویی دارای یک فیلتر پرز یا تله هستند که باید به طور معمول تمیز شوند. پرزهای به دام افتاده می‌توانند شروع به کپک زدن و ایجاد بو بد کنند. 

فیلتر را پیدا کرده و بردارید. پرزها را با یک برس پاک کنید و با یک پارچه آغشته به محلول سفیدکننده کلر/آب، هرگونه کثیفی را پاک کنید. قبل از بازگرداندن فیلتر به ماشین لباسشویی، آن را خوب بشویید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

جلوگیری از بوها قبل از شروع آن‌ها

یکی از راه‌های کلیدی برای جلوگیری از بدبو شدن ماشین لباسشویی استفاده از مقدار مناسب مواد شوینده است . با گذشت زمان، بقایای مواد شوینده و نرم‌کننده‌های لباس ممکن است به داخل واشر بچسبند، به‌خصوص روی و پشت درزگیرهای لاستیکی درب. حتماً به این قسمت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

قسمت بیرونی ماشین لباسشویی را تمیز کنید

به‌عنوان بخشی از روال کاری خود، قسمت بالایی و کناره‌های ماشین لباسشویی را هر هفته یا بعد از هر جلسه شستشو پاک کنید. 

اغلب، فقط پاک کردن با یک پارچه مرطوب لازم است.  هرگز از پاک‌کننده‌های خشن و یا ساینده روی سطوح لعابی استفاده نکنید.

اگر درب یا سطح لکه‌دار شد، با یک سفیدکننده کلر رقیق شده 1/4 فنجان در یک لیتر آب تمیز کنید. در آخر چندین بار با آب شفاف بشویید.

چگونه ماشین لباسشویی خود را با سرکه و جوش‌شیرین تمیز کنیم؟

دو فنجان سرکه سفید را به مخزن اضافه کنید و ماشین را در یک چرخه کامل اجرا کنید. سپس یک چرخه دیگر را در بالاترین سطح و در گرم‌ترین دمای آب اجرا کنید، این بار نصف فنجان جوش‌شیرین را به ماشین لباسشویی اضافه کنید.  وقتی چرخه تمام شد، داخل واشر را با یک پارچه خشک کنید.

سفیدکننده برای تمیز کردن ماشین لباسشویی بهتر است یا سرکه؟

لازم است بدانید که هر دو ماده نتیجه یکسانی دارند، با این حال سرکه سفید قطعاً بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به یاد داشته باشید که هرگز سفیدکننده و سرکه را با هم مخلوط نکنید یا حتی از آن‌ها به طور هم‌زمان استفاده نکنید، زیرا می‌تواند واکنش خطرناکی ایجاد کند و گاز کلر آزاد کند.

کارهایی که نباید هنگام تمیز کردن ماشین لباسشویی انجام داد

یکی از اشتباهات رایج هنگام استفاده از ماشین لباسشویی این است که سعی کنید یک چرخه خالی و داغ را با مقدار زیادی مواد شوینده اجرا کنید. 

اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که مواد شوینده بیش از حد در داخل مخزن کف می‌کنند و پس از آن می‌توانند باعث شوند که آب کف‌آلود از طریق محفظه سینی از دستگاه خارج شده و آشپزخانه شما را خیس کند. 

اما به نظرتان راه‌حل چیست؟ شما نباید هنگام اجرای سرویس شستشو از مواد شوینده مایع یا حتی بهترین مواد شستشو استفاده کنید و اگر مد نظرتان پودر شوینده است، فقط کمی استفاده کنید. 

بهتر است به‌طورکلی از مواد شوینده معمولی خود استفاده نکنید و به‌جای آن از یک پاک‌کننده مخصوص ماشین لباسشویی یا فقط کمی سفیدکننده استفاده کنید. 

تمیز نگه‌داشتن بهتر ماشین لباسشویی

  • پس از شست و شو درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید. این کار اجازه می‌دهد تا همه‌جا ماشین خشک شود و خطر رشد کپک را کاهش دهد.
  • پس از شستن لباس‌های بسیار کثیف، مخزن را با یکپاک‌کننده خانگی غیر ساینده پاک کنید.

نکاتی برای جلوگیری از رشد کپک در ماشین لباسشویی

از مواد شوینده بیش از حد استفاده نکنید.

به‌جای استفاده مداوم نرم‌کننده از سرکه سفید مقطر استفاده کنید. تا در کنار داشتن لباس‌های نرم بتوانید بقایای مواد شوینده را نیز از بین ببرید.

برای بهبود گردش هوا، یک فن یا تهویه مطبوع در نزدیکی ماشین لباسشویی می‌تواند از رشد کپک کمک کند.

یک دستگاه رطوبت‌گیر کمک شایانی در کاهش رطوبت دارد.

پس از هر بار بارگیری، درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا جریان هوا بیشتر شود.

یک چرخه تمیز کردن را به‌صورت هفتگی یا حداقل ماهانه اجرا کنید.

هرگز محصولات لباسشویی را هیچ زمان در بالای ماشین لباسشوییقرار ندهید . نشت می‌تواند به پایان یا کنترل‌های الکترونیکی آسیب برساند.

سخن نهایی

به پایان محتوا تمیز کردن ماشین لباسشویی رسیدیم. متوجه شدیم که تمیز کردن مرتب ماشین لباسشویی یکی از آن کارهایی است که تا به حال به آن فکر نکرده بودیم. 

ماشین لباسشویی برای تمیز کردن لباس‌های شما طراحی شده است، بنابراین اگر آن را تمیز نکنید، چگونه می‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد؟ 

ممکن است انواع کپک‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌ها را در فرایند تمیز کردن لباس‌های شسته شده روی آن‌ها رسوب دهد، بنابراین می‌توانید با بوی خوب لباس‌هایتان خداحافظی کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان