تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

از کجا بفهمیم جنین سقط شده؟

بارداری یک دوره خاطره‌انگیز برای هر زنی است؛ ولی متأسفانه گاهی برخی از بارداری‌ها با مشکلاتی مواجه هستند که سقط‌جنین یکی از آن مشکلات است. اما از کجا بفهمیم جنین سقط شده؟

سقط جنین ناخواسته

رویداد۲۴  فاطمه گلی: باید بگوییم که سقط جنین یک اصطلاح پزشکی است و برای توصیف از دست دادن بارداری قبل از هفته بیستم استفاده می‌شود. این یک تجربه آسیب‌زا و ناراحت‌کننده برای هر شخصی می‌تواند باشد.

این اتفاق حدود 10 تا 20 درصد از تمام بارداری‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد. البته سقط جنین می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ناهنجاری‌های ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی، عفونت‌ها، بیماری‌های مزمن، سبک زندگی و ضربه به شکم پیشامد کند. در این مقاله، به هرآنچه که به این موضوع مربوط است، بحث خواهیم کرد خواندن آن را از دست ندهید.

علائم سقط‌ جنین

علائم سقط جنین بسته به مرحله بارداری و علت اصلی آن می‌تواند متفاوت باشد. برخی از علائم و نشانه‌های رایج سقط جنین عبارت‌اند از:

خونریزی واژینال

این مورد شایع‌ترین علامت سقط جنین است. معمولاً به‌صورت لکه بینی خفیف شروع می‌شود و به خونریزی زیاد، شبیه به یک پریودی شدید، تبدیل می‌شود.

گرفتگی عضلات

زنانی که سقط جنین را تجربه می‌کنند ممکن است گرفتگی‌هایی شبیه به دردهای قاعدگی داشته باشند. با پیشرفت سقط، گرفتگی عضلات ممکن است شدیدتر شود.

کمردرد

برخی زنان همچنین ممکن است کمردردی را تجربه کنند که می‌تواند برای آن‌ها خفیف تا شدید باشد.


بیشتر بخوانید: سقط جنین خود به خودی و علت آن


دفع بافت

با از بین رفتن بارداری، زن ممکن است بافتی را از واژن خارج کند. این ممکن است به‌صورت لخته یا بافت سفید مایل به خاکستری باشد.

از دست دادن علائم بارداری

ممکن است بعد از سقط فرد باردار متوجه از دست دادن ناگهانی علائم بارداری مانند حالت تهوع، حساسیت سینه‌ها و خستگی شود.

ناراحتی عاطفی

سقط جنین می‌تواند یک تجربه ناراحت‌کننده عاطفی برای هر زنی و شریک زندگی او باشد. همچنین در این مرحله زنان ممکن است احساس گناه، غمگینی و اضطراب را تجربه کنند.

علائم سقط‌ جنین

انواع سقط‌ جنین

در علم پزشکی انواع مختلفی از سقط جنین وجود دارد، از جمله:

سقط‌ جنین تهدید شده

به گزارش رویداد۲۴ این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که یک زن در طول بارداری خونریزی واژینال را تجربه می‌کند، اما دهانه رحم بسته باقی می‌ماند. البته این مورد همیشه منجر به سقط جنین نمی‌شود.

سقط ناقص

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مقداری از بافت حاملگی پس از سقط جنین در رحم باقی بماند. زن ممکن است به یک روش جراحی به نام اتساع و کورتاژ D&C  برای برداشتن بافت باقیمانده نیاز داشته باشد.

سقط جنین کامل

زمانی رخ می‌دهد که تمام بافت حاملگی به طور طبیعی از رحم خارج شود و نیازی به مداخله بیشتر نباشد.

سقط از دست رفته

به وجود آمدن این گونه اتفاق زمانی است که جنین می‌میرد، اما بافت حاملگی در رحم باقی می‌ماند. شخص ممکن است تا چند هفته هیچ علامتی را تجربه نکند. ولی گاهی لازم است بافت از طریق دارو یا جراحی برداشته شود.

سقط مکرر

این مشکل زمانی پیش می‌آید که یک زن سه یا چند سقط جنین متوالی را تجربه کند. می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند ناهنجاری‌های ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی، عفونت‌ها، بیماری‌های مزمن و سبک زندگی باشد.

از کجا بفهمیم جنین سقط شده؟

مدیریت سقط جنین

به علت اصلی سقط بستگی دارد. اگر زنی علائم سقط را تجربه کرد، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرد. متخصص ممکن است انجام برخی کارها از جمله موارد زیر را توصیه کند.

سونوگرافی

سونوگرافی یک راه مطمئن که می‌تواند از دست دادن بارداری را تأیید و بررسی کند که آیا بافت بارداری باقی‌مانده در رحم وجود دارد یا خیر.

آزمایش خون

آزمایش خون می‌تواند برای بررسی سطح هورمون‌های بارداری مانند گنادوتروپین جفتی انسانی hCG  انجام شود.

راه‌های جلوگیری از سقط جنین ناخواسته 

متأسفانه، سقط جنین همیشه قابل‌پیشگیری نیست. با این حال، اقدامات خاصی وجود دارد که می‌توان برای کاهش این خطر انجام داد. این راه‌ها عبارت‌اند از:

حفظ سبک زندگی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم، فعال ماندن از نظر بدنی و پرهیز از سیگار، الکل و مواد مخدر می‌تواند به کاهش خطر سقط جنین کمک کند. حفظ وزن مناسب و ورزش منظم مهم است.

مدیریت شرایط مزمن

زنان مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا بیماری تیروئید، باید با مراقبت‌های بهداشتی برای مدیریت شرایط قبل و در طول بارداری با متخصص در ارتباط باشند. شرایط مزمن کنترل نشده می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

آگاهی از داروها

برخی داروها، مانند بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدتشنج، ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهند. زنان باید همیشه در دوران بارداری با یک پزشک متخصص در مصرف داروهای متفرقه مشورت نمایند.

کنترل مصرف الکل و کافئین

به‌طورکلی مصرف مقادیر کم کافئین و الکل در دوران بارداری بی‌خطر است، اما مقادیر بیش از حد آن می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. زنان باید مصرف این مواد را محدود و یا کلاً قطع نمایند.

انجام مراقبت‌های اولیه و منظم در دوران بارداری

مراقبت‌های اولیه و منظم دوران بارداری می‌تواند به شناسایی و مدیریت خطرات بالقوه برای سقط جنین کمک کند. زنان در این دوران باید با انجام مراقبت‌های اولیه و منظم در دوران بارداری برنامه‌ریزی‌های لازم را برای خود و جنینشان انجام دهند. توجه به این نکته ضروری است که حتی با این اقدامات پیشگیرانه، امکان اینکه سقط جنین رخ دهد زیاد است.

سخن نهایی

سقط جنین یک اتفاق رایج است که ممکن است برای هر خانمی در دوران بارداری پیش آید. اگرچه این اتفاق می‌تواند یک تجربه خیلی بد برای شخص باشد، اما هرکس که قصد دارد مادر شود باید علائم و نشانه‌های سقط جنین را بداند تا اگر با این اتفاق مواجه شد، بتواند فوراً به پزشک مراجعه کند.

با درک علائم و نشانه‌های سقط جنین و انجام اقداماتی برای کاهش خطر، زنان می‌توانند برای بارداری سالم و نتیجه مثبت برای خود و خانواده‌شان تلاش کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان