تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

لیست جبهه اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۲ از آستین سازمان مجاهدین بیرون می‌آید؟

سازمان مجاهدین انقلاب یکی از احزابی است که بیشترین اختلافات و انشعابات را در خود داشته است؛ با این حال بیشترین نفوذ را در جبهه در اصلاحات دارند. این هفته اعضای حقیقی این حزب مشخص شدند و احتمالا با ترکیب جدید باید منتظر لیست احتمالی جبهه اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۲ باشیم.

سازمان مجاهدین انقلاب

رویداد۲۴ روز دوشنبه سرانجام اعضای حقیقی دوره جدید جبهه اصلاحات معرفی شدند. بر این اساس، بهزاد نبوی، فخرالسادات محتشمی‌پور، محسن امین‌زاده، محمدرضا جلایی‌پور، عماد بهاور، بدرالسادات مفیدی، سیدحسن رسولی، معروف صمدی، اسماعیل گرامی‌مقدم، فاطمه سعیدی، محسن هاشمی، غلامرضا ظریفیان، محمد مقدم، آذر منصوری و محسن آرمین به عنوان اعضای حقیقی دوره جدید جبهه اصلاحات معرفی شده‌اند.از فولکس تا رهبری

نکته جالب در ترکیب جدید اعضای حقیقی جبهه اصلاحات، حضور پررنگ اعضای سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در آن است. از پانزده عضو حقیقی، پنج نفر از اعضای سابق سازمان مجاهدین انقلاب هستند که از هر حزب دیگری در ایران بیشتر است. بهزاد نبوی، محسن امین‌زاده، غلامرضا ظریفیان و محسن آرمین اعضای سابق موثر سازمان مجاهدین انقلاب هستند و فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاجزاده نیز همسویی زیادی با این جریان دارد.

در عین حال دو عضو حقوقی جبهه اصلاحات (حزب توسعه ملی و مجمع ایثارگران) نیز به عنوان انشعاب‎‌های سازمان مجاهدین انقلاب شناخته می‌شوند و جواد امام و علی باقری که اعضای سابق شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب بودند، تعداد اعضای بلوک مجاهدین را در جبهه اصلاحات به هفت نفر می‌رسانند.

حزب راه ملت یکی دیگر از انشعابات سازمان مجاهدین انقلاب است که به عضویت جبهه اصلاحات درنیامده است و وظیفه فشارآوردن به این جبهه را از بیرون بر عهده دارد. پیش از این آن‌ها در نامه سرگشاده به خاتمی، از فشار خط امامی‌های ارتودکس به جبهه اصلاحات انتقاد کرده بودند.

البته مجاهدین انقلاب انشعاب‌های دیگری هم داشته‌اند. تعدادی از اعضای تندتر این جریان مثل ابوالفضل قدیانی و عبدالله ناصری و مصطفی تاجزاده، به خاطر مواضع رادیکال خود عضو احزاب اصلاح‌طلب نشدند و با نوشتن مقاله و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، به تبیین گفتمان خود می‌پردازند.

از طرفی حزب توسعه ملی نیز دچار اختلافات جدی داخلی شده است. بعد از اینکه کنگره این حزب در اسفند ۱۴۰۱ به تعویق افتاد، فعلا خبری از برگزاری کنگره این حزب نیست. تعویق کنگره این حزب در شرایطی رخ داد که گفته می‌شد وزارت کشور با ارسال نامه‌ای، با برگزاری این کنگره مخالفت کرده است.

قبل از تعویق کنگره، این حزب با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار استعفای او به خاطر ناکارآمدی و شرایط بحرانی کشور شده بود. به این ترتیب حزبی در جبهه اصلاحات قدرت را در دست گرفته است که خود منشا بیشترین اختلافات و انشعابات بوده است و با وجود اینکه گفته می‌شد اعضای این حزب به حدی کم هستند که در یک فولکس جا می‌شوند، حالا مشخص نیست به پشتوانه کدام سرمایه اجتماعی، تا این اندازه در جبهه اصلاحات نفوذ کرده‌اند.

کارگزاران ضعیف‌تر شدند

چند هفته قبل گفته می‌شد علی شکوری راد و حسین مرعشی، گزینه‌های ریاست شورا هستند اما در ترکیب جدید هیچ کدام از این دو نفر حضور ندارند. بعید نیست شکوری‌راد به نمایندگی از حزب اتحاد و مرعشی به عنوان دبیرکل کارگزاران در جلسات شرکت کنند اما به نظر می‌رسد قدرت کارگزاران در دوره جدید کاهش یافته است و بعید است مرعشی شانسی برای ریاست جبهه داشته باشد.

چهره‌هایی مثل بهزاد نبوی و محسن آرمین از جدی‌ترین تئوریسین‌های حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات حتی در صورت رد صلاحیت گسترده بودند. با معرفی ترکیب جدید، باید منتظر لیست احتمالی جبهه اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۲ باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
7
سلام رویداد
این دیگه تیتری بود که زدی؟
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی درسته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
دم رویداد گرم...
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
1
یکی از علایم رسانه زرد همین تیترهاست!
رسانه زرد حداقل باندازه ...، حال و آینده کشور رو تیره میکنه!
شاهد
|
Germany
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
1
چریک پیر به تازگی ضد انقلاب شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
0
1
باز انتخابات و باز دعوای لاشخورها
نظرات شما
پیشخوان