تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جزییات جدید مفقود شدن فرش‌های کاخ سعدآباد/ وزیر وقت میراث: اگر فرش‌ها ارزش تاریخی داشت، در موزه نگهداری می‌شد

خبر مفقود شدن فرش‌های کاخ سعدآباد بازتاب زیادی داشت. رویداد۲۴ برای بررسی ماجرا با چند نفر از نزدیکان حسن روحانی و مسئولان دوره ریاست جمهوری او گفت‌وگو کرده است تا سرنوشت فرش‌های مفقود شده را پیگیری کند. مونسان وزیر وقت میراث فرهنگی می‌گوید: اگر فرش‌ها ارزش تاریخی داشت، در موزه نگهداری می‌شد.

فرش های سعدآباد

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: خبرگزاری فارس از مفقود شدن ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گران‌قیمت از کاخ سعدآباد در دولت حسن روحانی خبر داده است. ظاهرا فرش‌های ارزشمند در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ در ساختمان حافظیه که در اختیار نهاد ریاست جمهوری بوده، قرار داشته است. پس از خبرگزاری فارس، سایت همشهری هم در گزارشی به نقل یکی از شاهدین که در همان دوران در ساختمان حافظیه مسئولیت داشته گفته «سال ۱۳۹۵ فرش‌ها را با یک دستگاه وانت مزدا بردند منزل ...» این رسانه در گزارش خود صاحب منزلی که فرش‌ها به آن منتقل شده را اعلام نکرده است.

یک منبع آگاه از دفتر حسن روحانی به این خبر واکنش نشان داده  و گفته «نهاد ریاست‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش در این باره در سال ۱۳۹۹ که سابقه امر را به دوره قبل از آغاز کار دولت یازدهم می‌رساند، رسیدگی لازم را انجام داده و موضوع را فورا به مراجع نظارتی و قضائی ارجاع داده است. آیا طرح رسانه‌ای موضوع، سه سال بعد، بیش از آن که به گذشته و اصل موضوع مربوط باشد، برای انحراف اذهان از آنچه امروز می‌گذرد، نیست؟»

او همچنین گفته «انتقال هرگونه سند و دارایی منقول و غیرمنقول در ادارات دولتی از دستورالعملی مشخص تبعیت می‌کند و هر قدر مراکز دولتی حساس‌تر باشند، این دستورالعمل‌ها دقیق‌تر و حساس‌تر عمل می‌کند. چطور محموله‌ای از فرش توسط یک وانت بارگیری شده و بدون مجوز حراست نهاد ریاست‌جمهوری که زیر نظر وزارت اطلاعات عمل می‌کند و حفاظت فیزیکی ساختمان حافظیه که تماما توسط سپاه پاسداران انجام می‌شود، از این ساختمان خارج شده است؟»


بیشتر بخوانید: واکنش سایت حسن روحانی به خبر مفقود شدن فرش‌های سعدآباد


چهره نزدیک به روحانی: فرش‌ها در دولت احمدی نژاد مفقود شده بودند

این منبع آگاه از رسانه‌هایی که ابتدا این خبر را منتشر کرده‌اند خواسته اسناد خود را در این خصوص در اختیار مراجع قانونی بگذارند و نام فردی که فرش‌ها به خانه او منتقل شده را افشا کنند. یک منبع آگاه در دولت روحانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ گفته «این فرش‌ها ممکن است دوران آقای احمدی نژاد از ساختمان برده شده باشد و معلوم نیست چه زمانی این اتفاق افتاده است. در دوران آقای روحانی، پرونده این فرش‌های مفقود شده به قوه قضاییه، دیوان محاسبات و هیات تخلفات ارجاع داده شد. در همان دوران این تخلف را شناسایی کردند و به آن رسیدگی کردند. حراست و بازرس ویژه کار را دنبال کرده بود. الان هم سال انتخابات است و از این حرف ها زده می شود. می‌خواهند تنور را گرم کنند.»

این منبع آگاه گفته «ساختمان حافظیه برای اجلاس سران ساخته شد و همیشه مورد استفاده مهمانان خارجی قرار می‌گرفت. انواع کنفرانس‌ها و سمینارهای بزرگ در آن برگزار می‌شد و مهمانان خارجی در آن اقامت می‌کردند.»

مونسان وزیر پیشین میراث فرهنگی: اگر فرش‌ها ارزش تاریخی داشت، در موزه نگهداری می‌شد

رویداد۲۴ درباره ارزش فرش‌های مفقود شده با علی‌اصغر مونسان وزیر وقت وزارت میراث فرهنگی دولت روحانی در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ گفتگو کرده است. مونسان گفته این ربطی به حوزه میراث فرهنگی ندارد و فرش‌ها هم اگر ارزش تاریخی داشت، در موزه نگهداری می‌شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا این فرش‌ها به دلیل ارزش تاریخی که داشتند، جزو اموال تحت نظر میراث فرهنگی به شمار نمی‌رفتند؟ گفت: نه. این طور نیست که این فرش‌ها تاریخی بوده باشند. آنچه در اختیار میراث بوده خیالتان راحت باشد که سرجایش است. پروتکل‌های بسیار سختی هم در مورد این اموال اعمال می‌شود. من در جریان این مطلبی که مطرح شده نیستم، اما می‌دانم به موزه‌های سعدآباد ارتباطی نداشته است.

او در مورد اینکه اگر اثری تاریخی باشد، متولی حفظ آن وزارت میراث فرهنگی بوده یا خیر؟ تاکید کرده اگر این فرش‌ها تاریخی بود، در اختیار میراث بود و در موزه‌های ما قرار داشت. اموال ما سر جایش است. امکان ندارد که این فرش‌ها اثر تاریخی بوده باشند و در اختیار نهاد قرار گرفته باشند. هر آنچه که تاریخی بوده و اموال میراث فرهنگی بوده سرجایش است. آنچه در موزه‌های سعد آباد بوده سرجایش است. مونسان درباره ۴۸ تخته فرش می‌گوید «نمی‌دانم این فرش‌ها اصلا چه بوده و به ما هم ربطی نداشته است.»

به گزارش رویداد۲۴ سال ۱۳۹۶ محل برگزاری جلسات رئیس جمهور وقت و هیات دولت را از خیابان پاستور به ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد منتقل شد. در همان زمان انتقال مجل جلسات حسن روحانی به این مکان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. محمود واعظی رئیس وقت دفتر رئیس‌جمهور علت انتقال مجل برگزاری جلسات را رعایت دستورالعمل و پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام کرده بود.

او گفته بود جلسات هیات دولت و برخی از شورا‌ها لازم است در فضایی تشکیل شود که ملاحظات بهداشتی کاملاً رعایت شود و به همین جهت جلسات دولت و شورا‌ها در مجموعه حافظیه که در سال ۷۶ احداث شده، تشکیل می‌شود، چون در پاستور سالن مناسبی برای برگزاری جلسات با رعایت پروتکل‌های خاص تعیین شده از جمله حفظ فاصله اجتماعی وجود ندارد.

مساله به حدی بغرنج بود که منتظری دادستان کل کشور هم به انتقال محل جلسات به سعدآباد واکنش نشان داد. دادستان کل کشور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به حسن روحانی گفت: «به مردم توضیح دهید که چرا جلسات ستاد مقابله با کرونا در سعدآباد برگزار می‌شود. باید برای مردم توجیه شود که آیا جای مناسبی نداشتید؟»

روحانی در پاسخ گفته بود «اینجا سعدآباد نیست، حافظیه است. محله سعد آباد است، اما اینجا یک نرده با سعدآباد فاصله داریم. جا نداریم چه کار کنیم؟ از سوی دیگر محل جلسه در دوره آقای هاشمی ساخته شده و مال جمهوری اسلامی است و ربطی به شاه ندارد، اگرچه همه ما‌ها هر کجا آن پایین هم که هستیم (پاستور و دفاتر دیگر پایین شهر) هم مال آن رژیم فاسد بوده و ما نمی‌توانستیم دور بریزیم.»

ساختمان حافظیه نزدیک سعد آباد

ساختمان حافظیه نزدیک سعد آباد

ساختمان حافظیه نزدیک سعد آباد

ساختمان حافظیه بین سال‌های ۱۳۴۴ تا ۱۳۷۶ در زمان اجلاس سران کشور‌های اسلامی توسط نهاد ریاست جمهوری ساخته شد، اما مدت‌ها به دلیل هزینه زیاد نگهداری، بنا کاملا خالی بود. البته نه روحانی اولین رئیس جمهوری بوده که از ساختمان حافظیه برای برگزاری جلسات دولت استفاده می‌کرده و نه نهاد ریاست جمهوری اولین نهادی که به این مجموعه تاریخی قدم گذاشته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۸۱ گزارشی درباره «وضعیت حضور نهاد ریاست جمهوری در مجموعه سعدآباد» تهیه کرده و در این گزارش به حضور سایر نهاد‌ها در مجموعه سعدآباد هم اشاره کرده است. در مقدمه گزارش «وضعیت حضور بسیج، پادگان امام علی، بسیج خواهران، لشکر دوالفقار ارتش به انضمام نهاد ریاست جمهوری» در مجموعه سعدآباد مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه رسیده‌اند که جضور این نهاد‌ها «یکپارچگی مجموعه سعدآباد به عنوان یک مجموعه تاریخی-فرهنگی» را از بین برده است.

این ساختمان به علاوه ساختمان‌های کاخ سعدآباد که محل موزه‌های این کاخ هستند در چهار دهه گذشته بار‌ها مورد بهره‌برداری نهاد‌های مختلف از جمله نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند. در این گزارش تاکید شده که ساختمان حافظیه به صورت کاملا مجزا از مجموعه سعدآباد، توسط نهاد ریاست جمهوری ساخته شده است. سوئیت‌های مجهز این ساختمان در دوره‌های مختلف روسای جمهور از سال ۱۳۷۶ به بعد برای اسکان مهمانان خارجی دولت استفاده می‌شده، اما به دلیل هزینه‌های سنگینی که نگهداری از این ساختمان داشته برای مدت‌ها بنا خالی مانده است.

اعتراض مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش سال ۱۳۸۱ این بوده که چرا در حالی که ساختمان حافظیه توسط نهاد ریاست جمهوری با هدف بهره برداری نهاد ساخته شده، دولت‌ها همچنان از دیگر ساختمان‌های کاخ از جمله موز‌ها برای مراسم تشریفات و پذیرایی نهاد استفاده می‌کنند.

در این گزارش به نقل از سرپرست وقت مجموعه سعدآباد آقای عبدالعلی‌پور گفته شده که ساختمان اجلاس سران و ساختمان تازه ساز حافظیه، نیاز مراسم تشریفات و پذیرایی نهاد ریاست جمهوری را برآورده می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کاخ سعد آباد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
14
با این مسئولانِ بیخرد، نادان، جاهل، خودشیفته و بی بخار، در آینده باید منتظر فروش یکی یکی استان های ایران باشیم و در ایران اجاره نشین خواهیم شد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
16
پس به خاطر همین است که آثار فرهنگی ایران را در جای جای ایران سرقت و به خارج از کشور انتقال می دهید! چون در موزه نیست؟!!
همیشه برایم سوال بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
14
ارزشی ندارد ولی کجاست فرشها نکنه بردن لب چشمه تو دربند لب رودخونه با فرچه بشورند تا پول به قالی شویی ندن..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
13
اخر کاخ به اون زیبایی مگر جای بسیج و افراد پادگانی و غیره است چرا همه چی را ازبین میبرید اینها مال کشور است نه مال شخص یا گروه .
s
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
3
9
جالبه شاید رضاشاه فرشارو برده خوبه گردنش ننداختن ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
13
من کاری به انگیزه انتشار خبر ندارم ولی نتیجه حکومت مستضعفان اینه که سطح آدما تاچه نزول کرده که دزدی ها توراس کشور به فرش دزدی هم رسیده!!! کاش کشور همون دست اشراف زاده ها مونده بود.الان هم منفافعمون از دست دادیم هم عزت وشرفمونو...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
10
نگران نباشید احتمالا سال 57 محمد رضا شاه فقید تو چمدانها با خودش برده . شما که بلد هستید دروغ بگید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
9
اینجا دیگه ایموجی لازمه کامنت کفاف نمیده
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
8
ایشان مشکل را حل کردند و درست میفرمایند.براساس شنیده ها در اواخر زمان پهلوی ،سمساری که جهت خرید اینها به کاخ فراخوانده بودند نیز از بردن این فرشهای مستعمل، حتی بصورت رایگان امتناع کرده بود!!!
شاهد
|
Germany
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
8
پس ارزش تاریخی نداشته و در موزه نگهداری نشده و ارث پدری وزیر وقت میراث بوده تا انها را از کاخ سعد اباد به دولت سرای حاکمان منتقل کند !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
6
من میگم شاید کار کار سعدبن ابی وقاص باشد؟ باورکنید شما تاره متوجه شدید، این مال حالا که نیست! هرچه هست فدای سر آغاسید والله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
4
2
اشکال ندا ره فدای سرتون
عشق ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
10
چون ارزش تاریخی ندارد باید بردارید؟ کاش میدانستید هر چه از ریگ و خاک و نخل و آثار تاریخی و ‌‌‌‌‌... و کل کشور دست شما امانت بود و هست و باید بابت تمام آنچه امانت دستتان بوده در آخرت پاسخگو باشید. پیامبر اسلام قبل از پیامبر شدن به امانتداری شهره بودند
ناشناس
|
Sweden
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
13
حتما سفارش خاوری از کانادا به برادران قاچاقچی بوده.
۱
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
15
سعدآباد خودش موزست و خونه کسی نیست. شاید خونه شخصی جناب ولایتی باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
9
ای آقا
شتر با بارش دزدیه شده و کسی ککش نمی گزه. فرش در مقابل مملکت هیچه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
9
هرچی میگیم چیزی نگیم ، رویداد ۲۴ یه مطلب جدید رو ، رو می کنه.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
7
رسانه ارزشی! فارس بعد از 45سال بعلت جنگ بین اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدال طلب یاد فرشهای هپلی هپو شده کاخ سعد اباد افتاده که در سال 57 پس از یورش ظفرمندانه چریکها و کمیته چی ها جهت برداشت غنائم به سرقت رفتند!
فریادرس نهاوند ی
|
United States of America
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
0
1
خدا مسئولین نالایق را در دنیا و آخرت خوار و ذلیل فرماید. آمین
نظرات شما
پیشخوان