تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

دو مصوبه جدید چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟

نوسان شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در بالای کانال ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد همچنان ادامه دارد. در‌حالی‌که بازار‌های موازی با کمترین میزان تقاضا مواجه هستند، به نظر می‌رسید فعالان اقتصادی برنامه جدی‌تری برای ورود به بورس داشته باشند؛ اما در روز‌های گذشته و با پیشروی فضای مبهم و ناپایدار حاکم بر سیاست خارجی کشور و اقتصاد، معامله‌گران بازار‌های دارایی استقبال ویژه‌ای از استراتژی احتیاط کرده‌اند.

دو مصوبه جدید چه تاثیری بر بورس می‌گذارد؟

رویداد۲۴ با‌این حال به نظر می‌رسد فضای کنونی به‌زودی به نفع بازار سهام برگردد. بازار سهام در حالی به پیشواز یک هفته نیمه‌تعطیل می‌رود که در روز‌های گذشته با دو خبر مهم روبه‌رو شده است. «الزامی شدن پخش آنلاین مجامع» و «دو‌طرفه شدن بورس با راه‌اندازی آتی تک‌سهام» دو خبر مهم برای این بازار است.

اصولا مشارکت عموم مردم در مجامع شرکت‌ها عملا امکان‌پذیر نیست؛ به‌خصوص آن دسته از سهامدارانی که ساکن تهران نیستند دسترسی به محل مجامع را ندارند.

به این ترتیب سیستم آنلاین می‌تواند به حضور حداکثری مشارکت در مجامع کمک کند. فراگیری برگزاری مجامع تا حد زیادی منجر به شفافیت عملکرد مدیران شرکت‌ها خواهد شد. در چنین فضایی سهامداران با اشتیاق بیشتری پرسش‌و‌پاسخ‌ها را دنبال خواهند کرد. به همین دلیل الزامی شدن پخش آنلاین مجامع به‌نوعی می‌تواند سبب توسعه بازار شود. اگرچه در مورد برگزاری آنلاین مجامع جزئیات جدیدی منتشر نشده است، اما اگر همه مردم فارغ از سهامدار و غیرسهامدار بتوانند در جلسات آنلاین مجامع مشارکت داشته باشند، قدر مسلم افراد بیشتری تمایل نشان می‌دهند که پول خود را وارد بورس کنند.

اما دومین خبر مهم طی روز‌های گذشته را باید «دوطرفه شدن بورس» دانست. یکی از ضعف‌های بازار ۹۹ که منجر به سقوط بازار شد به همین مساله مرتبط بود. در واقع بازار به دلیل یک‌طرفه بودن به صورت حباب‌وار رشد کرد و نتوانست با قرار گرفتن در موقعیت فروش، وضعیت ایجاد‌شده را کترل کند. اما وقتی بازار به صورت دو‌طرفه اداره می‌شود ناظر نمی‌گذارد شرایط به جایی برسد که بازار وارد رشد شارپی و غیرمنطقی شود. بازار سهام از این خلاء در سال ۹۹ آسیب فراوانی دید. اما هم‌اکنون نهاد ناظر به دلیل اتفاقات رخ‌داده در هفته گذشته تصمیم به دو‌طرفه کردن بازار گرفته است.

نهاد ناظر می‌تواند با دو‌طرفه کردن «نماد‌های در آستانه حبابی شدن» تعادل را مجددا به بازار بازگرداند. به همین دلیل با استفاده از این اهرم، بخشی از نگرانی حاصل از حبابی شدن نماد‌ها مرتفع خواهد شد. با توجه به اینکه در فضای معاملاتی بورس امکان دو‌طرفه شدن بازار وجود نداشته است، این مهم زین پس می‌تواند بازار را در مواقع بحرانی یاری دهد و از جذابیت‌های معاملاتی نکاهد. این عامل علاوه‌بر تحلیل‌پذیر کردن بازار، کمک می‌کند فعالان بازار هم در روند صعودی و هم در روند نزولی حضور مستمر داشته باشند و معامله کنند، بدون آنکه حجم داد‌و‌ستد‌ها کاهش یابد. خلاء این مصوبه در سالیان گذشته منجر به این شده که بازار در شرایط حبابی به سمت افول بی‌برگشت حرکت کند؛ بنابراین این مصوبه باید توسعه یابد و برای اکثر سهام قابلیت اجرایی داشته باشد.

منبع: دنیای اقتصاد

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ایرانی
|
United States of America
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
0
0
چرا وقتی نمادی در یک وقت مشخص ۵۰ درصد رشد میکنه ناظر نماد را میبنده اما اگر در همین زمان نمادی ۹۰ درصد هم ریزش داشته باشه آقای ناظر ککش هم نمگزه آیا با حقوقیها تبانی نمیکنه ؟در ریزش های اخیر تبانی ودستوری بودن بازار را ریزشی کرد مگر میشه مردم را گول بزنید با این حرفها
نظرات شما
پیشخوان