تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

حسن عباسی کیست؟

نکته ملموسی که درباره حسن عباسی می‌توان گفت، چیزی جز این نیست که او همچنان اصرار به نظر دادن در همه موضوع‌ها دارد و البته علاقه‌مند است، رویه تندرو و افراطی را جدی گرفته و ادامه بدهد.

حسن عباسی کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس:  حسن عباسی به عنوان چهره‌ای شناخته می‌شود که در حوزه‌های مختلف اظهارنظر‌های تندی را مطرح می‌کند. او که از وابستگان به جریان اصولگرایی است، به دلیل نظر‌های رادیکالی که در موضوع‌های مختلف بیان می‌کند، در فضای رسانه‌ای وایرال می‌شود و البته بار‌ها مسیرش به دادگاه افتاده است.

بیوگرافی حسن عباسی

حسن عباسی ۵۷ ساله، متولد هشتم تیر ماه ۱۳۴۵ در شهر ازنا، استان لرستان دنیا آمد. عباسی با خانم بهمنی ازدواج کرده است و اطلاعاتی از تعداد فرزندانش در دست نیست. زمانی که بهاره رهنما با فردی به نام حاجی عباسی ازدواج کرده بود، این شایعه که این بازیگر سینما عروس حسن عباسی است، پیچید که رهنما با گفتن اینکه «همسر من فقط ۸ سال از آقای حسن عباسی کوچکتر است»، این موضوع را تکذیب کرد. او کارشناس مسائل راهبردی، نظریه پرداز، مفسر و سخنران سیاسی اهل ایران، عضو رسمی سپاه پاسداران، استراتژیست است که مخالفت سرسخت و همه جانبه با اصلاح طلبان و اصلاح‌طلبی را برای خود تکلیفی مهم می‌داند. عباسی به این مشهور است که درباره فلسفه، سینما، اقتصاد، تاریخ و سیاست و ... حرف‌هایی می‌زند که در موارد زیادی صدای اصولگرایان را هم در می‌آورد.

تحصیلات حسن عباسی

گفته می‌شود که «لیسانس علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین‌المللی، دکتری در امنیت ملی با گرایش دکترین و خط مشی علوم استراتژیک، برد تخصصی از انگلستان، تحصیلات میان رشته‌ای اقتصاد، جامعه شناسی، علوم نظامی (دریایی، زمینی، عملیات ویژه، انتظامی)، مدیریت (عمومی، دولتی، استراتژیک)، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب وسخنرانی‌های جنجالی» از تجارب تحصیلاتی حسن عباسی هستند. البته عباسی اعتقادی به ارزش و اهمیت مدرک دانشگاهی ندارد. در جلسه‌ای در سال ۹۷ دانشجویی خطاب به عباسی گفت: «در یکی از جلسه‌های سیاسی به یکی از مسئولین سپاه گفتم، نظرتان درباره دکتر عباسی چیست که ایشان پاسخ دادند، آقای عباسی دکتر نیست و فقط با چند تن از طلاب قم عضو یک مجمع دکترین هستند» که عباسی اینطور پاسخ داد: «هر کس که مدرک دکترا داشته باشد، دلیل بر دکترا بودن او نیست. بلکه باید بتواند از خود دکترین ارائه بدهد. من دکترا بودن رو به مدرک phd نمی‌دانم و معتقدم، مدارک تحصیلی دانشگاهی بی ارزش هستند.»


بیشتر بخوانید: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان کیست؟


کتاب‌های حسن عباسی

حسن عباسی در کنار فعالیت تشریحی و تبلیغی، دستی هم در نوشتن کتاب و مقاله دارد که آثار او در این باره شامل بیش از۱۴۰کنفرانس علمی در داخل و خارج کشور، ۳۱ جلد تالیف در حوزه‌های علوم استراتژیک، تئوکراسی(خداسالاری)، در حوزه دکترین امنیت بین المللی جهان اسلام، ابر دکترین جمهوری اسلامی، استراتژی دریا-اقیانوسی نظام امنیت رسته جمعی دریا، پایه-اقیانوس هند و امنیت پیرامون سه قاره افریقا، آسیا و اقیانوسیه، هیدروپلیتیک و هیدرواستراتژی خلیج فارس هیدروپلیتیک، هیدرواکونومی و هیدرواستراتژی دریای خزر، آینده جهان اسلام و غرب شامل بررسی تطبیقی آینده شناسی همکاری و تقابل اسلام و غرب، تحلیل سیستم‌های حکومتی از جمله الیگارشی، دموکراسی، تئوکراسی، دموکراسی در عمل: پورنوکراسی، رشیوکراسی است. 

مسئولیت‌های حسن عباسی

فعالیت‌های رسمی حسن عباسی از عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شروع آغاز می‌شود. با این توضیح که عباسی در دوره‌ای مسئول توسعه رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران بوده‌است. عباسی در ادامه فعالیت‌هایش در سال ۱۳۷۹ ریاست اندیشکده یقین (مرکز بررسی‌های دکترینال) را بر عهده گرفت و تا امروز مسئولیت مدیریت این مرکز را در اختیار دارد. او همچنین از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ عضو شورای پروانه نمایش و از اعضای هیئت داوران بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹ بود. البته عباسی در سال‌های اخیر کار ارگانی و تشکیلاتی انجام نمی‌دهد و وقتش را در سخنرانی و تبادل نظر با دانشگاهیان صرف می‌کند.

اولین سخنان جنجالی حسن عباسی

سومین روز از خرداد ۱۳۸۳ که هجمه اصولگرایان به دولت خاتمی شدت گرفته بود، برای اولین بار سخنرانی حسن عباسی جنجال برانگیز شد. عباسی در بخشی از سخنرانی آن روز خود در مشهد گفته بود «آقای جرج دبلیو بوش و آقای تونی بلر که اعلام کردید میوه جنگ عراق را در ایران خواهیم چید؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران نبود که آر پی جی علیه تانک‌های شما در جنگ می‌زد، این آقای خاتمی و آقای حسن روحانی و آقای کمال خرازی نبودند که در خلیج فارس جلوی ناو‌های شما می‌ایستادند. من ناو‌های شما را فیلمبرداری می‌کردم. زمانی که کیتی هاوک اینجا بود، زمانی که ویسکانسین، ناو نیوجرسی و ناو میسوری اینجا بود، من فیلمبرداری می‌کردم، نه آقای خاتمی! مین‌های بریجتون را من انداختم، نه آقای خاتمی! حزب الله لبنان را من تربیت کردم، نه آقای خاتمی!»

حسن عباسی کیست؟

او در ادامه این سخنرانی همچنین مسائلی را درباره «قاچاق دختران به امارات، انفجار قطار در نیشابور، روند زندگی هاشمی رفسنجانی و فرزندانش، گفتگوی تمدن‌های خاتمی، روند برخورد سرلشکر صفوی فرمانده وقت سپاه با امارات، روند برخورد آیت الله شاهرودی، رئیس وقت قوه قضاییه با مجرمین و متهمین اقتصادی، مدیریت محمدباقر قالیباف در نیروی انتظامی و…» مطرح کرده بود. 


بیشتر بخوانید: صادق کوشکی کیست؟


بازداشت‌های حسن عباسی

گذر حسن عباسی بار‌ها به واسطه اظهارات تندش و ناصحیح به دادگاه افتاده است و حتی بازداشت را تجربه کرده است. در ادامه به بازداشت‌های این چهره جنجالی سیاست اشاره می‌شود:

شکایت هاشمی و روحانی از حسن عباسی

موضوع «۲۰ سال خامنه‌ایسم و جمهوری دهم» سر فصل سخنرانی عباسی در ۱۶ خرداد در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران بود. او همچنین در مصاحبه با روزنامه وطن امروز در تاریخ سوم خرداد ۱۳۸۸ با عنوان «چرا می‌خواهند احمدی‌نژاد نباشد؟» و سخنرانی در تالار سید الشهدای تهران با عنوان «مهندسی افکار عمومی» سخنانی مطرح کرد و هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را مورد آماج حملات قرار داد و بنابراین با شکایت این دو چهره شاخص روحانی بازداشت شد.

شکایت ارتش از حسن عباسی

«ارتش بی سر و صدا فقط در پادگان‌ها حضور دارد و آمریکا چنین نیرویی را می‌خواهد» این اظهارنظر تند عباسی درباره ارتش کافی بود تا امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان واکنش نشان بدهد. او در حاشیه عیادت از جانبازان آسایشگاه جانبازان امام خمینی(ره) در مشهد، با انتقاد شدید از سخنان حسن عباسی گفت: «وی (حسن عباسی) بدون شناخت و آگاهی اقدام به بیان سخنانی نسنجیده کرد و باید هر چه زودتر از مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران و عموم ملت ایران عذرخواهی کند، در غیر این صورت موضوع به‌طور جدی‌تر پیگیری می‌شود و منتظر واکنش مراجع قضائی در این ارتباط خواهیم بود.»

شکایت مجدد حسن روحانی از حسن عباسی

حسن عباسی در مهر ماه ۱۳۹۷ با عنوان اتهامی، توهین به رئیس‌جمهوری (حسن روحانی) و وزیر راه (عباس آخوندی) از سوی دادگاه به هفت ماه زندان محکوم شد. این حکم قطعی اعلام شد.

شکایت وزیر اطلاعات از حسن عباسی 

فعالیت‌های خاص حسن عباسی به جایی رسید که در تابستان ۱۳۹۸ حتی وزیر اطلاعات هم بنا را بر شکایت از این چهره تندرو گذاشت. اینکه او در سخنرانی مطالبی درباره وزیر اطلاعات و برخی ارتباطات او با رسانه‌های بیگانه مطرح کرده بود، دلیلی بود تا حسن عباسی در ۲۲ مرداد ۹۸ برای بار چهارم بازداشت و به هفت ماه زندان محکوم شود. با این حال در هشتمین روز از آبان همان سال وکیلش از آزادی مشروط موکلش خبر داد تا این پرونده هم مختومه شود.

البته بازداشت حسن عباسی واکنش‌های اعتراضی هم در پی داشت و برای نمونه علیرضا زاکانی که زمان بازداشت حسن عباسی نماینده مردم قم در مجلس بود، در توئیتر با این مطلب «با شکایت دولت، حسن عباسی محکوم شد تا محکی بر سعه صدر مدعیان اعتدال باشد. رویه دولت بر منکوب کردن مخالفان بر خلاف ادعا‌های آقای حسن روحانی مایه تاًسف است. به جای دوختن دهان مخالفان می‌توان با پاسخ‌های منطقی و شفاف به تنویر افکار عمومی پرداخت. کاش مسئولان به جای شکایت کردن، پاسخگو باشند»

حسن عباسی کیست؟

توییت‌های حسن عباسی

توییت‌های حسن عباسی در توییتر نیز معمولا توجه بسیاری را جلب می‌کند. در ادامه چند توییت از حسن عباسی را می‌خوانیم:

حسن عباسی کیست؟

حسن عباسی کیست؟

حسن عباسی کیست؟

حسن عباسی کیست؟

سخنرانی حسن عباسی درباره هاشمی

حسن عباسی از همان سال‌های ابتدایی دهه هشتاد که کنشگری سیاسی در فضای رسانه‌ای را شروع کرد، مخالفت خود را با هاشمی رفسنجانی نشان داد. ضدیت عباسی با هاشمی به حدی بود که حتی بعد مرگ هاشمی هم از تخریب و انتقاد از او کوتاهی نکرد. عباسی بعد از درگذشت رفسنجانی گفته است : «مردم شاه را سرنگون کردند تا کاخ نشینی از بین برود. اگر رفتی در خانه همان شاه زندگی کردی و در استخر زنِ همان شاه شنا کردی، خدا نمی‌گذارد، بدنت را خشک کنی و بیایی بیرون. همانجا حضرت عزرائیل را می‌فرستد تا تو را قبضه روح کند.»

سخنرانی حسن عباسی در مورد اقتصاد

«همه فارغ‌التحصیل‌های اقتصاد را به گاری ببندید و بیرون بیاندازید تا مشکل اقتصاد حل شود» حسن عباسی در یکی از سخنرانی هایش که درباره گرانی دلار و گرانی‌ها بود، با گفتن جمله بالا ادامه داد: «هر چه کتاب علم اقتصاد غربی و همه فارغ التحصیلان اقتصاد در غرب و ریش و پشموو چادر و مقنعه‌ای و لیبرال را از اقتصاد دور بریزیم، همه مشکلات حل می‌شود.»

جالب اینکه در یکی از سخنرانی‌های حسن عباسی در دانشگاه علامه طباطبایی، یکی از دانشجویان از او می‌خواهد چهار اقتصاددان را نام ببرد. عباسی در پاسخ به این دانشجو گفت که «تو دنیا نیامده بودی، ما خیلی از گردن کلفت‌هایی که الان در اروپا و آمریکا گردن‌کشی می‌کنند، این‌ها را ما یکی یکی از این دانشگاه انداختیم بیرون. بچه پر رو!»

حسن عباسی و برجام

در دوره‌ای که دولت حسن روحانی برای شکل‌گیری برجام تلاش کی‌کرد، اصولگرایان تندرو به مخالفت با برجام برخواستند. کار به جایی رسیده بود که رسانه‌های دست راستی به طور مرتب به تخطئه برجام و بی‌اثر بودن آن در تحریم‌ها اشاره می‌کردند و آن را خلاف سیاست‌های رهبری اعلام می‌کردند. این در حالی است که دولت و محمدجواد ظریف بارها از موافقت ضمنی رهبر انقلاب در این خصوص گفته بودند. حسن عباسی یکی از چهره‌های بود که در آن ایام از تخریب برجام دست برنداشته و گفته بود:  «این حرف که با برجام تحریم‌ها لغو می‌شود، قابل اعتنا نیست و فضاسازی سیاسی است. درباره اینکه دوستان می‌گویند، برای حل همه مشکلات مذاکره می‌کنیم باید گفت، شما در حد و قواره این حرف نیستید. ممکلت رهبر و قانون اساسی دارد و جنگ و صلح در اختیار رهبر است. تو با آمریکا چه چیزی را حل می‌کنی؟ یعنی خوی شیطانی و تروریست بودن آمریکا دیگر نیست؟ این چه ادبیاتی است که می‌گویید؟»

این سخنان مطابق انتظار با واکنش دولتی‌ها موجب شد. البته عباسی موافقان زیادی هم داشت که شامل چهره‌های اعضای جبهه پایداری و تئورسین‌های دانشگاه امام صادق بود که از اظهارنظرش درباره توافق هسته‌ای استقبال کردند.

حسن عباسی و آمریکا

«ما تا خودِ آمریکا را جمهوری اسلامی نکنیم، دست بردار نخواهیم بود» شاید بتوان این جمله عجیب حسن عباسی را سرفصل رویکرد این کنشگر سیاسی در حوزه سیاست خارجی دانست؛ یعنی ضدیت تام و تمام با آمریکا. این چهره در طول سال‌های فعالیت بار‌ها و بار‌ها مخالفتش با مقامات ایالات متحده را نشان داده است.

عباسی در همین راستا بعد از شهادت قاسم سلیمانی آمریکایی‌ها را با این جملات مخاطب قرار داد :«توی بزدلی که می‌ترسی و در کشور دیگری دو مقام نظامی ما را ترور می‌کنی، وجود حمله به این ملت را داری؟ اگر دست به تحرک نظامی علیه ایرانی‌ها بزنی، به شما جوابی خواهند داد که کوچکترینش نابودی نامشروع یعنی اسرائیل و بزرگترینش به حول قوه الهی تبدیل کاخ سفید به حسینیه حاج قاسم سلیمانی است»

توهین حسن عباسی به فوتبالیست‌ها

یکی از جنجالی‌ترین سخنرانی‌های حسن عباسی درباره فوتبالیست‌ها و حجاب همسرانشان بود که بازتاب بسیار گسترده‌ای در بین اقشار مختلف مردم داشت. او در این سخنرانی با گفتن اینکه عامل اصلی بی حجابی در ۲۰ سال گذشته فوتبالیست‌ها هستند، ادامه داد «فوتبالیست‌ها تا خرخره می‌خورند و همیشه هم غر می‌زنند. اما یکی شان شهید نمی‌شود. فوتبالیست مصلح اجتماعی نداریم. فوتبالیست‌ها عکس زنان برهنه خودشان را منتشر می‌کنند. کسی که آدم دین داری باشد، اصلاً دنبال فوتبال نمی‌رود»

این سخنان موجی از ناراحتی و تاسف را در جامعه، به ویژه اهالی فوتبال ایجاد کرد. یحیی گلمحمدی، سرمربی پرسپولیس نیز دیگر چهره فوتبالی بود که در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز حسن عباسی گفته بود: «باید در مورد این آدم معلوم الحال صحبت کنم که در مورد پوشش همسر من صحبت کرده است. ایشان در جایگاهی نیست که بخواهد غلط اضافه بکند و در مورد این مسائل صحبت کند. آخرین بارش باشد که در مورد فوتبالیست‌ها و همسران آن‌ها صحبت می‌کند. این آقا باید حواسش جمع باشد. اگر بخواهد یک بار دیگر در مورد فوتبالیست‌ها صحبت کند اتفاقات بدی برایش رخ خواهد داد. به خاطر همین از او می‌خواهم که دیگر از این غلط‌ها نکند»

همچنین محمد انصاری، بازیکن پیشین پرسپولیس نیز درباره توهین عباسی تصریح کرد: «ما لکم! کیف تحکمون؟! نه شما و نه هیچکس دیگری حق ندارد در مورد قشر خاصی از مردم، بصورت کلی و عمومی، بدون در دست داشتن ادله محکمه پسند و منطقی، حکم کلی صادر کرده، دیگران را پرخور معرفی کند! آنان را غرغرو و ثروت اندوز بنامد! آنان را فاقد لیاقت و در جبهه غیر مصلحین اجتماعی بپندارد! و حتی بخود اجازه دهد که در مورد حریم خصوصی و خانوادگی افراد نیز نظریه پردازی کند.»

حسن عباسی و جنبش زن، زندگی، آزادی

در روز‌هایی که مرگ مهسا امینی جنبش اعتراضی را به وجود آورده بود، حسن عباسی در توئیتی با این مضمون «متولی این فتنه سلبریتی‌های فوتبال و سینما هستند» ویژگی ضد ستاره‌ای اش را بازهم آشکار کرد. این دومین باری بود که عباسی به سلبریتی‌ها می‌تاخت و این بار نیز با واکنش برخی چهره‌ها مواجه شد. 

در این راستا وریا غفوری که آن روز‌ها به دلیل واکنش‌های اعتراضی به مسائل روز تحت فشار قرار داشت، در پاسخ به حسن عباسی گفته بود: «یک دوپای مغر پوسیده که به شدت مشکوک به عامل بیگانه است، هر حرفی می‌زند، اما باز با صلابت تهوع آوری ایستاده است. تندوری اجنبی، ایران بوی خون جوانان رعنا را گرفته تا امثال تو خفه خون بگیرید.»

حسن عباسی کیست؟

حسن عباسی؛ اصرار به تندروی

نکته ملموسی که درباره حسن عباسی می‌توان گفت، چیزی جز این نیست که او همچنان اصرار به نظر دادن در همه موضوع‌ها دارد و البته علاقه‌مند است، رویه تندرو و افراطی را جدی گرفته و ادامه بدهد. البته در بین اصولگرایان نیز مخالفان و موافقانی دارد و برخی نیز به تندی او را نقد می‌کنند که یکی از این چهره‌ها محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا است. 

حسن عباسی کیست؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
2
25
مفت خور بی مغز بی چاک و دهن ...قلابی
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
حسن عباسی و حسین شریعتمداری آینه تمام قد اصولگرایان تندرو(جناح حاکم فعلی) هستند و مواضع این جناح تندرو افراطی از روز به قدرت رسیدنشان هر روز و هر ساعت تندتر و افراطی تر میشود...!
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
1
19
نه دیگه این اصولگرا هم نیست.این یه خط و جناح خاص خودش رو داره مثلا به این گونه افراد مثل این میگن طرف خیلی حسن عباسیه.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
2
18
اوهم ازان کلاشهای بی بته است،که همانند شان فراوان تولیدشده ومیشود
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
2
15
قوم ریاکار دو رو
ریا یعنی فریب
زبان دروغین
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
2
16
رویداد با وجود موجوداتی مث شغال و کفتار و اینا رفتی سراغ حسن عباسی چرنده؟!؟!؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
خواست مشابه دوپاش روم عرفی کنه که دکترینال داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
20
3
اگر‌امثال‌ی‌همانند‌دکتر‌عباسی‌ها‌در‌این‌کشور‌نبود‌شما‌های‌ضد‌با‌خانواده‌هایتان‌زیر‌چکمه‌داعش‌کثیف‌‌ودولت‌رژیم‌صهیونیستی‌بودید؟؟؟!!!
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
2
14
آدم ابله که شاخ دم نداره اما این یکی همه رو یکجا داره تازه یه چیزم روش.اره بابا
میرزا شمشم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
1
12
اصولگرا کیلویی چند ؟؟؟؟ بنویسید : عباسی ، صاحب دکانی سه نبش در بازار مکاره !!!!! ایشون راه کاسبی رو پیدا کرده . نمیخواد نیمه پنهان غرب و شرق رو به خلایق نشون بده . فقط لطف کنه اسناد درآمد خودش رو عمومی کنه تا ببینیم از کجا تامین مالی میشه . باقی قصه خودش معلومه .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
1
1
لمپن خالص.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
0
1
مرتیکه گوسفند نخود مغز
بصیرت زمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
0
0
اقای عباسی انچه که گفته درراستای اهداف نظام جمهوری اسلامیِ،بخصوص درموردسیا ست امریکابر علیه ایران،ایشاندرمورد دلارامریکا که گفته مردم دنیا هروز دارن به امریکا سود میدهند،درودبر عباسی،نابغه هستند ایشان باید چند دوره ریس جمهور
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان