تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

علیرضا قربانی کیست؟

در این مطلب درباره علیرضا قربانی خواننده ارکستر ملی ایران و خواننده افسانه چشم‌هایت، کیمیا، غم هجران، زندگی، با من بخوان، حریق خزان، رویا و ارغوان می‌خوانیم.

علیرضا قربانی کیست؟

رویداد۲۴ شیوا سپهری: علیرضا قربانی خواننده مشهور ایرانی در همه این سال‌ها آثار ماندگاری از خود برجای گذاشته است. آثاری که جوایز مهم جهانی کسب کرده است. جایزه‌های مهم او Akademia Music Awards و Global Music Awards بوده است. کسی که از ۱۳ سالگی به شکل جدی، آواز و زیبایی شناسی آوازی را دنبال می‌کند. تا اینکه در سال ۱۳۷۸ فعالیت رسمی خود را به عنوان خواننده ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی آغاز کرد و فعالیت هنری او به عنوان خواننده خواننده موسیقی سنتی آغاز شد. 

بیوگرافی علیرضا قربانی 

علیرضا قربانی از زمانی که در کودکی به قرائت قرآن روی آورد تا وقتی که تبدیل به یکی از استادان پرآوازه موسیقی در ایران شد، راه درازی را پیموده است. این استاد آواز پرکار در سراسر زندگی هنری‌اش فرصت یادگیری از استادان مطرحی، چون خسرو سلطانی، بهروز عابدینی، مهدی فلاح، دکتر حسین عمومی و احمد ابراهیمی را داشته است. اگرچه آشنایی با اساتید مطرحی، چون علی تجویدی و فرهاد فخرالدینی گام بزرگی در زندگی هنری این خواننده محسوب می‌شود و نباید فراموش کرد وقتی  که در سال ۱۳۷۸ به عنوان خواننده ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی روی استیج رفت و در داخل و خارج کشور اجرا داشت، توانست زندگی هنری خود را وارد مرحله مهمی کند که تا امروز نیز در همین مسیر خوش درخشیده است. علیرضا قربانی از کودکی عاشق موسیقی بود. وقتی که تنها ۱۲ سال داشت، فراگیری ردیف‌های آواز و موسیقی را آموخت. او به خوبی توانسته است، اشعار کهن فارسی و شعر و نو را وارد فضای موسیقیایی خود کند و از جمله خوانندگان سنتی به حساب می‌آید.

آهنگ‌های علیرضا قربانی

نخستین گام مهم در زندگی هنری علیرضا را قربانی را قطعاً باید حضور او به عنوان خواننده ارکستر ملی ایران دانست. حاصل همکاری علیرضا قربانی با استاد فخرالدینی رهبر شناخته شده مسیقی ایران آلبومی به نام اشتیاق بود که نخستین آلبوم قربانی به حساب می‌آید. پس از این بود که او تبدیل به خواننده مشهوری شد که در چندین فستیوال معتبر دنیا حضور می‌یابد. آلبوم «من عاشق چشمت شدم» در واپسین روز‌های پاییز و با همت موسسه آوای باربد منتشر شد و شامل هشت قطعه به آهنگسازی فردین خلعتبری و اشعار دکتر افشین یداللهی است.

نام این آلبوم از شعر یکی از قطعات گرفته شده که آهنگ تیتراژ فیلم مدار صفر درجه نیز هست. «رسوای زمانه» نیز نام دیگر آلبوم قربانی است که با آهنگسازی همایون خرم استاد برتر موسیقی ایران منتشر شد. این آلبوم دارای هفت قطعه است که در تیر ماه سال ۸۸ منتشر شد و بداهه‌نوازی ویلن مخالف سه گاه یکی از قطعات خوب ان قطعه است. علیرضا قربانی در آلبوم دیگری به نام «سر روان» با علی قمصری همکاری داشته است که در آن از سروده‌های حافظ و سعدی و هوشنگ ابتهاج بهره برده است.

کمانچه این آلبوم را سهراب پورناظری زده است. علیرضا قربانی در چندین آلبوم با مهیار علیزاده آهنگساز همکاری داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به آلبوم‌های «حریق خزان»، «دخت پری‌وار» و «افسانه چشمهایت» اشاره کرد. به علاوه او با هوشنگ کامکار آهنگساز مشهور و سرپرست گروه کامکار‌ها نیز در «منظومه‌های سمفونیک» کار کرده است.  

علیرضا قربانی طی این سال‌ها موفق شد آلبوم‌های موفق بسیاری را منتشر کند. در ادامه نام آلبوم‌های علیرضا قربانی را می‌بینید:

علیرضا قربانی کیست؟

آثار علیرضا قربانی

آلبوم اشتیاق – به عنوان اولین اثر ارکستر موسیقی ملی ایران – ۱۳۷۹
آلبوم فصل باران ۱۳۸۳
آلبوم از خشت و خاک – ۱۳۸۴
لبوم سوگواران – ۱۳۸۵
آلبوم روی در آفتاب – ۱۳۸۵
آلبوم سرو روان – ۱۳۸۷
آلبوم سمفونی مولانا – ۱۳۸۷
آلبوم رسوای زمانه – ۱۳۸۸
آلبوم قاف – ۱۳۸۸
آلبوم بر سماع تنبور – ۱۳۹۰
آلبوم جلوه‌ی گل – ۱۳۹۰
آلبوم حریق خزان – ۱۳۹۱
آلبوم هم آواز پرستو‌های آه – ۱۳۹۱
آلبوم رفتم و بار سفر بستم – ۱۳۹۳
آلبوم قطره‌های باران – ۱۳۹۳
آلبوم سودایی – ۱۳۹۳ – منتشر شده در فرانسه
آلبوم دختِ پری وار – ۱۳۹۴
آلبوم من عاشق چشمت شدم (تیتراژ سریال‌های دهه ۸۰ و ۹۰) – ۱۳۹۴
آلبوم فروغ – ۱۳۹۶
آلبوم افسانه چشم‌هایت – ۱۳۹۸
آلبوم با من بخوان – ۱۳۹۹

کنسرت علیرضا قربانی اروپا

دو آلبوم «جلوه گل» و «سودایی» دو اثر مهم علیرضا قربانی هستند که در اروپا منتشر شدند. آلبوم «جلوه گل» اثری مشترک از علیرضا قربانی، داریوش طلایی و جمشید شمیرانی از انتشارات آوای باربد است. این آلبوم در شانزده قطعه و به دو بخش آواز ابوعطا و دستگاه همایون تقسیم شده است. در این آلبوم ضبط و مسترینگ است که در فرانسه انجام شده، تفکیک و کیفیت بسیار بالای صدا در نوع خود کم نظیر است. آلبوم سودایی نیز حاصل همکاری قربانی با سامان صمیمی آهنگساز و نوازنده کمانچه است. «سودایی» در کشور فرانسه و توسط کمپانی accord croises منتشر شده بود و در تعداد زیادی از فستیوال‌های بین الملی از جمله فستیوال موسیقی استراسبورگ در فرانسه و فستیوال چهارراه فرهنگ در ورشو لهستان اجرا شده بود.

کنسرت علیرضا قربانی در ونکوور

بیشتر بخوانید: حسین زمان که بود؟


موسیقی فیلم علیرضا قربانی

علیرضا قربانی در موارد متعددی آهنگ‌هایی را برای فیلم‌ها و سریال‌های تلوزیونی مطرحی نیز کار کرده است. قطعات پرطرفداری نظیر «ای باران»، تیتراژ سریال‌های «مدار صفر درجه»، تیتراژ «شب دهم» و تیتراژ «راستش را بگو» از جمله آثاری هستند که علیرضا قربانی منتشر کرده است. موسیقی کیف انگلیسی از علیرضا قربانی نیز بسیار مشهور شده بود. 

جوایز علیرضا قربانی

یکی از آثار فوق‌العاده مشهور علیرضا قربانی به نام «ال سوینیو» به معنای «رویا» در پروژه صداها و پل‌ها (The Voices Anad Bridges) یک پروژه بین‌المللی است که حتما باید آن را گوش کنید. این قطعه برنده جایزه آکادمیای ۲۰۱۹ برای خوانندگی شده است. علیرضا قربانی در این اثر خوش درخشیده است و یکی از آثار ماندگار او به حساب می‌آید. این قطعه در بین ۱۵۰۰ قطعه برنده شد و در تمام بخش‌های مدنظر از جمله آهنگسازی، تنظیم و آواز به عنوان بهترین اثر شناخته شد. اما جایزه آکادمیا تنها جایزه اثر «ال سوینیو» نبوده است؛ بلکه این قطعه پیشتر جایزه «Global Music Awards» را نیز کسب کرده بود. این اثر به آهنگسازی احسان مطوری و با شعری از نیما یوشیج است. قطعه ال‌سوینیو به زبان فارسی و اسپانیایی و همخوانی سولانژ مردینیان خواننده آرژانتینی - ارمنستانی ساکن آمریکا و قطعه دوم به نام نازنی‌نِی به زبان فارسی و کشمیری با همکاری قیصر نیظامی خواننده کشمیری منتشر شده‌اند. او به علاوه برای قطعه ربابی که با همکاری عالیم قاسم اُف موسیقی‌دان اهل آذربایجان موفق به کسب مدال نقره جایزه جهانی موسیقی ۲۰۲۰ «Global Music Awards» شد.

علیرضا قربانی در سه نوبت موفق به کسب جوایز ممتازی در جشنواره موسیقی فجر نیز شده است. او در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با آلبوم «قطره‌های باران»، در سی و دومین جشنوراه فجر با آلبوم «من عاشق چشمت شدم» و در سی و سومین جشنواره فجر با آلبوم «فروغ» برنده جایزه بهترین خوانندگی موسیقی شد.

قطعات او در جشن سالانه موسیقی ما با آلبوم‌های حریق خزان، قطره‌های باران، پرده‌نشین و چهارراه استانبول برنده شده است.

علیرضا قربانی کیست؟

کنسرت علیرضا قربانی

علیرضا قربانی طی سال‌های خوانندگی بار‌ها کنسرت برگزار کرده است و هر بار بلیت‌ها به سرعت به فروش رسیده است. او فقط برای یک مورد برگزاری کنسرت اردیبهشت ماه سال ۹۸ در پروژه «با من بخوان» را بیش از ۳۰ نوبت اجرا کرد و طیق پرشماری از مخاطبان را داشته است. کنسرت او در ۲۳ تا ۲۶ خرداد ماه پس از گذشت کمتر از دو ساعت از آغاز بلیت فروشی به فروش رسید. در این کنسرت قرار است قطعاتی از روزگار غریب و با من بخوان اجرا شود. این کنسرت‌ها در شهر‌های مختلف اجرا خواهد شد.

قربانی پیش از این کنسرت مشترک خود را با عالیم قاسم اف در هجدهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی عرفانی در شهر قونیه و همچنین کنسرت دیگری در اکسپو ۲۰۲۰ دبی برگزار کرد. کنسرت «ناگهان رستخیز» («شب موسیقی ایرانی») با ارکستر سمفونیک اپرای ونکوور و گروه کر باخ ونکوور برای بزرگداشت احمد پژمان در بیستم ژانویه ۲۰۱۹ در سالن ارفیوم شهر ونکوور برگزار شد. در این کنسرت، علیرضا قربانی علاوه بر اجرای پوئم سمفونی مولانا ساخته هوشنگ کامکار، قطعاتی از همایون خرم، فردین خلعتبری، مهیار علیزاده، سامان صمیمی و غلامحسین مین باشیان را با ارکستر سمفونیک اپرای ونکوور و گروه کر باخ ونکوور به رهبری لسلی دالا اجرا کرده است.

دیگر کنسرت‌های او «دخت پری‌وار» و «فروغ» بودند که در تالار وحدت اجرا شده است. این اسامی تنها تعداد کمی از کنسرت‌های علیرضا قربانی بوده است و او بیش از لیست بالا کنسرت در سراسر کشور و دیگر کشور‌های دنیا برگزار کرده است.

لغو کنسرت به علت سقوط هواپیمای اوکراینی

یکی از مهم‌ترین اتفاقات در کنسرت‌های علیرضا قربانی وقتی بود که او کنسرتش را لغو کرد. این اتفاق در واکنش به سقوط هواپیمای اوکراینی در دی ماه سال 98 بود. از همین رو خیلی‌ها احترام خاصی برای این خواننده قائل هستند. کسی که در آن ایام ترجیح داد در غم هموطنانش شریک باشد و آتش به دل کسانی که عزیزشان رااز دست دادند نزند. در بخشی از بیانیه لغو کنسرت آمده است: «پس از وقایع هولناک و غیرقابل باور روزهای اخیر احساس کردیم اجرای این مجموعه حق مطلب این روزها را ادا نمی‌کند و قطعات، باید کامل‌تر شده تا هم حزن خانواده‌های این عزیزان را التیام باشد هم در حافظه جمعی تاریخی کشور این فاجعه غیرقابل باور به زبان موسیقی ثبت شود.

پس علی‌رغم اشتیاق، تمهیدات جدی و اقدامات حرفه‌ای برای برگزاری کنسرت‌های تهران در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی‌ماه، با آلام روحی بسیار، مصمم به تعهد حرفه‌ای و اجتماعی خود برای لغو کنسرت‌ها اقدام کردیم.»

جلوگیری از ورود علیرضا قربانی به آمریکا

فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بود که علیرضا قربانی برای اجرای کنسرت توسط ارکستر پاسیفیک سیمفونی کالیفرنیا و بنیاد فرهنگ به آمریکا دعوت شد. اما از ورود او به آمریکا جلوگیری به عمل آمد. او را از هواپیما پیاده کردند و پس از چهار ساعت بازجویی اجازه ورود او را صادر کردند. این ممنوعیت مربوط به خدمت سربازی علیرضا قربانی بود که در سپاه پاسداران انجام شده است و البته بیش از سی سال پیش این خدمت سربازی او انجام گرفته است. 

علیرضا قربانی و پروژه ایران مال

آلبوم «افسانه چشم‌هایت» اولین همکاری مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی با آهنگسازی مهیار علیزاده بود که به دلیل پخش ویدئوی تبلیغاتی این آلبوم در پروژه جنجالی ایران مال حاشیه‌های زیادی برای آن‌ها ایجاد شده بود. شبهاتی که این آلبوم را به فسادهای ایران مال مرتبط می‌کرد. با اینحال قربانی اینطور پاسخ داد: «پروژه "افسانه چشم‌هایت" توسط یک حامی مالی (اسپانسر) و حقیقتا با یک نگاه فرهنگی حمایت می‌شود و غیر از آن هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دخل و تصرفی در پروژه ندارد. ما نیز همچون مردم از فساد‌های مالی رنجیده خاطر هستیم و امیدوارم هر چه زودتر به این فساد‌ها رسیدگی شود. اما در این یک مورد خاص خاص نه ما چنین گمانی را در مورد محل فیلمبرداری داشتیم و نه مطالب اثبات شده‌ای در این زمینه وجود داشت که ما از آن اطلاع داشته باشیم.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان