تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲

تاثیر منفی جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در زندگی خانواده‌ها

محمد وحیدی گفت: تاثیر جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در زندگی خانواده‌ها منفی بود. دولتمردان معتقد به این بودند که اگر جراحی اقتصادی صورت نمی‌گرفت، شاهد مرگ و میر می‌بودیم، ولی یادمان باشد که دولت بنایش این بود که در ادامه به واسطه این جراحی، سالم‌سازی رخ دهد، اما اکنون می‌بینیم که بیمار هنوز همان بیمار است.

تاثیر منفی جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در زندگی خانواده‌ها

رویداد۲۴ محمد آیتی: دولت سیزدهم کار خود را با شعار «جراحی اقتصادی» آغاز کرد، جراحی که هدف آن احیای اقتصاد بیمار ایران بود اما امروز این هدف نه تنها محقق نشده که حتی بیمار جراحی شده را نیز به لبه مرگ کشانده است.

در حالی این جراحی اقتصادی انجام شده و ارز ترجیحی بسیاری از کالاهای اساسی حذف شده است که دولت سیزدهم و در رأس آن سید ابراهیم رئیسی مدعی برنامه‌ای هفت هزار صفحه‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی داشتند، برنامه‌ای که بسیاری گفته‌اند نه آن را دیده‌اند و نه مطالعه‌ کرده‌اند.

محمد وحیدی، نماینده بجنورد در نقد وضعیت اقتصادی کشور به اقتصاد۲۴ گفت: یکی از شعار‌های دولت سیزدهم این بود که ارزش پول ملی را افزایش دهد. متاسفانه سیاست‌گذاری‌هایی که در این ۱۹ ماه صورت گرفت، بر ارزش پول ملی در هیچ حوزه‌ای نیافزود؛ یعنی نوع حرکت در وزارت اقتصاد و در مجموع تیم اقتصادی دولت و عدم‌هماهنگی بین بخش‌های اقتصادی، مثل وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، جهادکشاورزی، بانک مرکزی و معاونت اقتصادی رییس جمهور و... نشان می‌دهد تصمیمات به گونه‌ای نیست که ارزش پول ملی بالا برود.

وی افزود: وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، یعنی تورم با شیب تند در حال افزایش است و در این فضا، مهار تورم با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، اتفاق نیفتاد. از طرفی، زمانی که بحث جراحی اقتصادی در کشور مطرح شد، عده‌ای آمدند در مجلس و با صراحت گفتند ما می‌خواهیم یارانه را تقویت کنیم و تنها چهار کالای اساسی با رشد قیمت مواجه خواهد شد. همان زمان من به خطاب به رییس جمهور گفتم این روندی که شما در پیش خواهید گرفت، قیمت ۷۰۰ قلم را تحت تاثیر قرار خواهد داد و درد این است که بعد از آن تصمیم و گرانی‌هایی که رخ داد، همچنان افزایش قیمت‌ها، ادامه دارد.


بیشتربخوانید: خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده است!


تاثیر جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در زندگی خانواده‌ها منفی بود

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: تاثیر جراحی اقتصادی دولت سیزدهم در زندگی خانواده‌ها منفی بود. دولتمردان معتقد به این بودند که اگر جراحی اقتصادی صورت نمی‌گرفت، شاهد مرگ و میر می‌بودیم، ولی یادمان باشد که دولت بنایش این بود که در ادامه به واسطه این جراحی، سالم‌سازی رخ دهد، اما اکنون می‌بینیم که بیمار هنوز همان بیمار است.

وحیدی اظهار داشت: انتقاد دیگر من، ارائه آمار اشتغال از سوی دولت است. باید دید در شهرستان‌ها وضعیت بیمه‌شده‌ها به چه صورت است. از طرفی، کسانی هم که در این سال‌ها به واسطه موضوعات مختلف، شغل‌شان را از دست دادند هم باید لحاظ شوند. مثلاً در استان خراسان شمالی، اگر اشتغال‌زایی صورت گرفته، مابه‌ازای آن، بیکاری بیشتر شده است، یعنی افرادی که بیمه بودند و کارشان را از دست دادند، تعدادشان بیشتر از آن‌هایی است که بر سر کار رفتند و بیمه شدند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی یادآور شد: قرار بود در استان‌ها، فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد شود، مخصوصاً به منظور رونق‌بخشی به استان‌های محروم‌تر. من یک مثال می‌زنم. نامه صریح آقای مخبر، معاون اول رییس جمهور پس از سفر آقای رئیسی به استان خراسان شمالی این بود که ۱۲۸۰۰ میلیارد تومان تعهد تسهیلات ایجاد شده و بانک‌ها با رعایت مصارف منابع، در استان‌ها روی به پرداخت بیاورند. عملاً بانک‌های ما بیش از یک دهم این عدد را نمی‌توانند پرداخت کنند، چون بانک در استان‌های محروم، همیشه مصارف‌شان بیشتر از منابع است، پس خیلی خبری از پرداخت نیست و استان فقیر، فقیرتر می‌شود و از این‌رو در سفر رییس قوه قضاییه به استان خراسان شمالی جهت ارائه راهکار، به ایشان گفتم، مجموع مصارف و منابع بانک‌ها را در کشور ببینید، نه در استان‌ها به صورت جداگانه.

اقدامات دولتمردان به افزایش سرمایه اجتماعی دولت منجر نشده است

وی افزود: یکی از موضوعات مهم که باید به آن اشاره کنم، واژه ترک فعل مدیران است که خیلی به گوش خورده است و گفته می‌شود دستگاه قضایی باید با این افراد، برخورد کنند، اما من می‌خواهم وازه مقابلش را هم بگویم، یعنی ما چه اجازه‌ای دادیم به مدیران که ریسک‌پذیر باشند تا ترک فعل نکنند. یعنی طوی شده که مدیر ترجیح می‌دهد ترک فعل کند و نهایت برکنار شود تا اینکه مثلاً شجاعت به خرج دهد و سرمایه‌گذار بیاورد و بعد به ۱۰ دستگاه جواب دهد و شاید هم محکوم به فساد شود.

وحیدی در پایان خاطرنشان کرد: در دولت‌های آقای روحانی و آقای رئیسی، اقدامات دولتمردان طوری نبوده که به افزایش سرمایه اجتماعی منجر شود. مسیر کاری افراد تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، اعتماد مردم به آن‌ها را خدشه‌دار کرده است. از سوی دیگر، آقای رئیسی صحبت از ایجاد نظام شایستگی در کشور کرد، اما در این مدت کاری دولت ایشان، من عدم‌تحقق این شعار زیبا را می‌بینم.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان