تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

بورس زیر سایه سنگین دلار

آرش شهریاری، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روشن شدن سایه تحولات برجامی می‌تواند به مشخص شدن مسیر احتمالی بورس تهران در هفته‌های آینده کمک کند، گفت: تنها در صورتی شاهد رشد بورس خواهیم بود که ارزش معاملات بالا همراه با تزریق پول به بورس رخ دهد.

بورس زیر سایه سنگین دلار

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: بورس روز یکشنبه، ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در حالی همچون روز‌های قرمزرنگ خردادماه شاهد افت ۱۹ هزار و ۹۲۴ واحدی شاخص کل نسبت به روز کاری گذشته بود که شاخص کل تا سطح ۲ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۸۸۷ واحد پایین آمد.  

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام دوباره منفی شد و شاهد خروج ۴۵۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام بودیم.

خروج پول حقیقی از بازار سهام

در معاملات یکشنبه، ۸۸ نماد صف خرید داشتند و ۷۵ نماد با صف فروش مواجه بودند و ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۲ هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان رسید.

اما سوال اصلی این است که آیا ریزش شاخص کل در روز‌های آینده نیز ادامه دارد؟

بورس تغییر مسیر می‌دهد؟

آرش شهریاری، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: بازار سهام این روز‌ها در مسیر نزولی خود حرکت می‌کند؛ حتی در معدود روز‌های صعودی نیز، این رشد چندان چشمگیر نیست و نمی‌تواند ریزش روز‌های نزولی را جبران کند. با این حال، اما نشانه‌ها حاکی از ارزندگی بازار برخی سهام eps محور است. 

وی افزود: نوسانات کم‌جان بازار سرمایه گویای تردید و بی‌تصمیمی اهالی بازار سرمایه در مقطع فعلی است. دو کفه ترازوی عرضه و تقاضا در حال حاضر برابر است و خریداران و فروشندگان، هر دو دلایلی کافی برای تصمیمات خود دارند؛ از این رو روشن شدن سایه تحولات برجامی و تحرکات دیپلماتیک می‌تواند به مشخص شدن مسیر احتمالی بازار سرمایه در هفته‌ها و ماه‌های آتی کمک کند.

سقوط ارزش معاملات به زیر ۱۰ همت

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بورس برای بازگشت به روند صعودی خود نیاز به اعداد و ارقام بسیار بالاتر از این محدوده‌ها دارد زیرا روند صعودی پایدار تنها در صورتی امکان‌پذیر است که ارزش معاملات بالا همراه با تزریق پول به سهام رخ دهد.

شهریاری با بیان اینکه در مقایسه با هفته‌های گذشته، ارزش معاملات خرد بازار سهام با کاهش شدیدی مواجه شده است، ادامه داد: ادامه‌دار بودن این روند کاهشی در ارزش معاملات خرد است که نشان می دهد خوش‌بینی‌ها به بازار کمرنگ‌تر از یک تا دو ماه پیش شده است.


بیشتر بخوانید: پشت پرده سقوط بورس اعلام شد


ریسک‌های سیاسی و نقش احیای برجام در بورس

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: از سوی دیگر ریسک‌های سیاسی، ابهاماتی را در ذهن برخی از اهالی بازار سرمایه به‌وجود آورده است که نمی‌توانند بی‌اعتنا به آن‌ها دست به خرید سهام بزنند.

شهریاری افزود: اما باید توجه داشت همان‌گونه که احیای برجام می‌تواند کاهش انتظارات تورمی در اثر کاهش نرخ دلار را در پی داشته باشد، توافقات دیپلماتیک می‌تواند بار سنگینی را از روی دوش اقتصاد کشور بردارد.

سوءمدیریت یا اعتمادسوزی

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با وجود اینکه بازار سرمایه در طول دو سال و نیم گذشته، عقب‌ماندگی محسوسی نسبت به بازار‌های موازی داشته، به علت عدم وجود اعتماد به بازار سرمایه در نتیجه سوءمدیریت‌ها، نگاه به بازار کوتاه مدت است. کمتر سرمایه‌گذاری پیدا می‌شود که حتی در شرایط فعلی که ارزندگی بازار سهام بر همگان آشکار است اقدام به سرمایه‌گذاری چند ساله در بورس کند. البته که در بلندمدت بازدهی بازار سرمایه همواره بالاتر از بازار‌هایی نظیر ارز، ملک و خودرو بوده است.

شهریاری ادامه داد: در چنین شرایطی، ناپایداری کوچکی در بازار، طوفان عرضه به پا می‌کند و باعث می‌شود در شرایطی که هیچ‌کدام از فاکتور‌های اقتصادی تغییری نداشته‌اند، بازار در بازگشت به روند صعودی خود ضعف نشان دهد. البته باید در نظر داشت، به عقیده کارشناسان تکنیکال بازار سرمایه، وجود موج میانی در روند‌های صعودی، برای سلامت روند بلندمدت بازار مفید است و با دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه نفس، موج بعدی صعود از پایداری بیشتری برخوردار خواهد بود.

سایه سنگین اسکناس آمریکایی بر سر بورس 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس تهران از دیرباز لقب «کامودیتی‌محور» بودن را یدک می‌کشد، به اقتصاد ۲۴ گفت: دلیل اطلاق چنین لقبی هنگامی که بدانیم بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار سهام را صنایع کامودیتی‌محور تشکیل می‌دهند روشن‌تر می‌شود؛ بنابراین روند کاهشی بورس با استناد به وابستگی بازار به قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و همچنین نرخ ارز این‌گونه قابل تفسیر است.

شهریاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر نگاه سرمایه‌گذاران به معاملات دلار در میدان فردوسی است. کاهش بیشتر نرخ ارز به شکل مستقیم بر بازار سرمایه تاثیرگذار است حتی اگر ارزش‌گذاری شرکت‌ها با قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی محاسبه شده باشد. در چنین مواقعی نباید فاکتور احساسات و سنتیمنت بازار را از یاد برد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان