تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲

پیش‌بینی بورس تا پایان تابستان

بهنام عظیم وند، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اخبار توافق بر سر بورس تهران سنگینی می‌کند، گفت: در شرایط فعلی، محرک قوی برای روند صعودی بازار وجود ندارد.

پیش بینی بورس تا پایان تابستان

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: شاخص کل بورس تهران در حالی نخستین روز هفته با افزایش ۷۰۲ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به کانال ۲ میلیون و ۱۸۲ هزار و ۸۰۹ واحدی رسید که خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای دومین روز کاری متوالی مثبت شد و شاهد ورود ۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس بودیم.

صف‌های خرید و فروش در بورس تهران

به گزارش اقتصاد ۲۴، روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سرمایه به ۱۳ هزار و ۱۱۳ میلیارد تومان رسید و ۱۰۲ نماد صف خرید داشتند و در مقابلِ ۵۱ نماد صف فروش نقش بست.

اما سوال اصلی این است که مانع اصلی رونق بورس در هفته‌های اخیر چیست؟

بورس تهران به چه سمت و سویی می‌رود؟

بورس یکشنبه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ را چگونه آغاز می‌کند؟ بهنام عظیم وند، کارشناس بازار سرمایه در این مورد به اقتصاد ۲۴ گفت: بورس تهران روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه احتمالا با توجه به روند معاملات روز گذشته متعادل همراه با نوسانات منفی است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، محرک قوی برای صعود بورس نداریم، ادامه داد: اصلاحات چند وقت اخیر موجب شد که قیمت‌های فعلی سهام برای سهامداران؛ چه به لحاظ تکنیکالی و چه به لحاظ بنیادی ارزنده و جذاب باشد. اکثر سهام از نظر تکنیکالی به محدوده حمایتی خود رسیدند و برای رشد نیاز به تاییدیه ابزار‌های تکنیکالی دارند.


بیشتر بخوانید: بورس به این دلیل جذابیت دارد!


عوامل اصلاح مداوم شاخص کل بورس

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در شرایط فعلی، محرک قوی برای روند صعودی بازار وجود ندارد. یکی از این محرک‌ها ارزش معاملات است که تا زمانی که ارزش معاملات به حد نصاب خوبی نرسد نمی‌توانیم انتظار رشد شاخص کل بورس را داشته باشیم.

عظیم وند با اشاره به عامل دوم موثر بر اصلاح شاخص کل افزود: دلیل دوم اصلاحات روز‌های اخیر بورس، پارامتر‌های جهانی است. یکی از این پارامتر‌ها افزایش نرخ بهره آمریکاست که موجب شده نرخ محصولات کامودیتی محور به دلیل کمبود تقاضا با افت همراه باشد و با توجه به اینکه بازار ما یک بازار کامودیتی محور است تاثیر کاهش نرخ‌های جهانی در روند بازار ما مشهود شده است.

غائله ارزی در بورس

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه قیمت دلار در بازار غیررسمی چه تاثیری بر معاملات بورس داشته است؟ گفت: رفت و برگشت قیمت دلار در محدوده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان توانست جو مثبتی را در بازار سرمایه به همراه داشته باشد.

عظیم وند معتقد است: سایه توافق بر سر بورس سنگینی می‌کند و این در حالی است که قیمت دلار هم متاثر از اتفاقات توافق است. اگر توافق به سرانجام برسد، باید انتظار اصلاح در بازار سرمایه را داشته باشیم و اگر توافق به سرانجام نرسد، روند صعودی نرخ ارز را شاهد خواهیم بود که به طور مستقیم روی بورس تاثیر می‌گذارد.

اصلاح زمانی بورس در راه است

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه بورس تا پایان تابستان به چه سمت و سویی می‌رود؟ گفت: بازار در فصل تابستان می‌تواند متاثر از چند عامل باشد.

عظیم وند ادامه داد: اولین عامل مجامع شرکت‌ها هستند که به دلیل باز و بسته شدن نماد‌ها که به عنوان ترمز دستی در بازار عمل می‌کند، احتمالا شاهد اصلاح زمانی خواهیم بود.

رد پای قطعی برق در ریزش بورس

این کارشناس بازار سرمایه دومین عامل موثر بر بورسِ تابستان را گزارش‌های فصلی شرکت‌های بورسی دانست و ادامه داد: بازار تا حدی تحت تاثیر این گزارش‌ها خواهد بود.

عظیم وند در پایان خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر شاهد قطعی برق در بعضی از صنایع فعال در بازار سرمایه بودیم که این عامل موجب کاهش درآمد عملیاتی ماهیانه شرکت‌ها شده و قطعا به عنوان یک پارامتر منفی در بازار لحاظ خواهد شد. به طور کل ما انتظار داریم بازار در تابستان در همین محدوده فعلی باقی بماند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان