تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ا درباره اهداف اصلی فضاسازی‎ها علیه وزیر راه‎وشهرسازی

پشت پرده طرح استیضاح سیاسی آخوندی

استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حالی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که به نظر می‌رسد این استیضاح بیش از آنکه به حادثه برخورد دو قطار در مسیر مشهد-سمنان ارتباط داشته باشد یک مسأله سیاسی است.
رویداد۲۴- استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حالی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که به نظر می‌رسد این استیضاح بیش از آنکه به حادثه برخورد دو قطار در مسیر مشهد-سمنان ارتباط داشته باشد یک مسأله سیاسی است.

طراحان استیضاح آخوندی بر این باورند که قصور حادثه برخورد دو قطار در مسیر مشهد به سمنان به شیوه مدیریت آخوندی در وزارت راه باز می‌گردد.

رضا شیران خراسانی طراح استیضاح وزیر راه و شهرسازی و نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره طرح استیضاح آخوندی عنوان می‌کند: در این طرح به عدم توجه وزیر راه و شهرسازی به وظایف وزارت‌خانه خود با اشاره به سانحه اخیر در سمنان اشاره شده است.

با این وجود طرح استیضاح آخوندی در شرایط کنونی را باید از چهار منظر مورد تحلیل و بررسی قرار داد. نخست اینکه مجلس شورای اسلامی از زمان تشکیل تاکنون هنوز به هیچ شکل و شیوه‌ای در مقابل دولت و افکار عمومی ابراز وجود نکرده است.

به همین دلیل برخی از نمایندگان گمان می‌کنند برای اینکه کارآیی مجلس را نشان بدهند باید با استفاده از یک حادثه که ممکن است در هر دولتی به وجود بیاید دولت را با چالش جدی مواجه کرد.

 استدلال این نمایندگان این است که مجلس می‌تواند با استیضاح آخوندی آغازگر کارهای مهم تری در روابط فی مابین دولت و مجلس باشد.

دوم اینکه پس از رأی اعتماد سه وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و ورزش و جوانان که با دخالت مستقیم فراکسیون امید در مجلس صورت گرفت مخالفان دولت در تلاش هستند تا فراکسیون امید را در مجلس خلع سلاح کنند و یا اینکه تأثیر این فراکسیون را در تصمیمات مجلس کمرنگ نشان دهند. 

مخالفان دولت با علم به اینکه استیضاح آخوندی ممکن است در ‌‌نهایت توسط فراکسیون امید خنثی شود تلاش می‌کنند قبح فراکسیون امید را در مجلس بشکنند تا دامنه نفوذ این فراکسیون بیشتر از گذشته نشود.

سوم اینکه مجلس دهم به جای رسیدگی به مشکلات مهم مردم مانند مشکلات معیشتی تلاش می‌کند با اقدامات سیاسی مانند استیضاح وزرای دولت خلأ تجربه در این مجلس را پر کند تا مورد اعتماد افکار عمومی قرار بگیرد.

نمایندگان مجلس این نکته را فراموش کرده‌اند که در صورتی مورد اعتماد مردم قرار می‌گیرند که در مسیر برطرف کردن دغدغه‌های مردم تلاش کنند. و چهارم اینکه حضور آخوندی در چالش استیضاح در مجلس باعث خواهد شد که روابط فی مابین دولت آقای روحانی و مجلس دهم وارد مرحله‌ای جدید و پر ابهامی شود به شکلی که تحلیل آن در آینده دشوار خواهد شد.

به همین دلیل نمایندگان اعتدال گرای مجلس به شکلی عمل خواهند کرد که همه «رشته‌های مجلس به یک باره پنبه نخواهد شد».

با تمام این اوصاف برخورد دو قطار در مسیر مشهد به سمنان یک پیامد مثبت نیز برای مدیریت کشور به همراه داشت و آن استعفای مدیرراه آهن کشور بود.

در این زمینه محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه اول سیما، ضمن عذرخواهی بابت برخورد مرگبار دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان سمنان و جان باختن بیش از ۴۰ تن از هموطنانمان اعلام استعفا کرد.

وی گفت که آخوندی، وزیر راه، استعفای او را پذیرفته است. با این وجود برخی از منابع خبری عنوان می‌کنند که طرح استیضاح آخوندی تنها به دلیل برخورد دو قطار در مسیر مشهد به سمنان نبوده و دلایل دیگری نیز داشته است.

حسین مقصودی سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی با جمع‌آوری دلایل دیگری همراه حادثه برخورد دو قطار مسافربری می‌تواند روند استیضاح آخوندی را هموار کند خاطرنشان کرد: عدم توجه وزارت راه و شهرسازی به پروژه حرم تا حرم، عدم توجه به احداث دستک راه‌آهن از سبزوار به سلطان‌آباد، نظارت نادرست وزارت راه و شهرسازی به راه‌های ارتباطی سطح کشور و مشکلات متعدد در حمل‌ونقل هوایی می‌تواند آخوندی را استیضاح کند.

مقصودی بیان کرد: در چند سال اخیر وزارت راه و شهرسازی به موضوع زمین‌خواری و رانت‌خواری‌های رایج در برخی ادارات راه و شهرسازی توجه نکرده است.

وی تصریح کرد: باوجود کمبودهای متعدد استیضاح وزیر راه و شهرسازی کاملاً درست است. 

سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر موضوع استیضاح آخوندی فقط برای برخورد دو قطار باشد غیرمنطقی است. 

لازم به ذکر است در طول یک سال و ۸ ماه و ۷ روز گذشته ۴۹ نفر در اثر حوادث ریلی کشته و ۱۲۱ نفر مجروح شده‌اند. نکته اینجاست که فقط ۴۰ کشته در حادثه اخیر در ایستگاه هفت‌خوان سمنان بوده است. 

علاوه بر این آمار باید گفت که ۱۲ حادثه ریلی دیگر از جمله برخورد دو قطار، نقص فنی و حریق، خروج قطار از ریل، برخورد قطار با انسان، خودرو و حیوان رخ داده که خسارت جانی به دنبال نداشته است.

 این آمار سرانگشتی در طول یک سال و نیم در ایران در حالی است که حسین عاشوری، معاون بهره برداری، سیر و حرکت راه آهن ۲۸ بهمن ماه سال گذشته اعلام کرده که «سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ در حوادث خروج از خط ۲۰ درصد و در تلفات برخورد قطار با عابر ۲۵ درصد کاهش یافته و همچنین در حوادث شدید نیز شاهد کاهش ۴۲ درصدی سوانح بوده‌ایم.»
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان